Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez dylek » czwartek 26 października 2017, 11:22

LeszkoII napisał(a):Szkole krakowskiej nie można odebrać pewnych cech praktycznych odnośnie rond średnich (dwupasowych). Myślałem nad tym ostatnio a rozchodzi się o relację: pierwszeństwo VS płynność ruchu. Tylko że do tego trzeba zmiany w prawie, być może wprowadzenie nowego znaku C-12a, który podzieli ronda na "klasyczne" (jak to szkoła krakowska postuluje) i "nieklasyczne" (czyli martwe ronda).

Tu się LeszkoII pozwolę z tobą nie zgodzić.
Dla takich miejsc wystarczy ruch zorganizować analogicznie jak na wrocławskim placu Powstańców Ślaskich.
https://goo.gl/maps/XBDD3sUqGH72
C-2 na wlotach, D-1 na obwiedni itd.

Tu na forum mamy natomiast próbę zaimplementowania zasad jazdy obowiązujących przy oznaczeniu jakie wkleiłem do miejsc oznaczonych C-12.
I to takiej bezkrytycznej próby - nie zważając, że te zasady nie sprawdzą się na zdecydowanej większości polskich rond.
Tak jest lepiej jeździć po -nastu "lotniskach" lub innych dziwolągach (nerka Będzińska) to niech tak będzie wszędzie...ot cała filozofia...
Takie branie się za temat od d. strony. Dopasowywanie interpretacji do konkretnych miejsc, zamiast dopasować konkretne wątpliwe miejsca tak, by ogół nie wymagał już różnych interpretacji.
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez LeszkoII » czwartek 26 października 2017, 14:12

dylek napisał(a):Dla takich miejsc wystarczy ruch zorganizować analogicznie jak na wrocławskim placu Powstańców Ślaskich.
Nie no jasne, tu akurat aż się prosi o organizację ruchu, jaka została wykonana. Pisząc o dylemacie "pierwszeństwo vs płynność" miałem na myśli duże ronda (a czasem nawet średnie - z tych większych średnich). Zwłaszcza, że na nich głupio jest "robić" drogę jednokierunkową z obwiedni (drogę z pierwszeństwem) bądź co bądź jednego obiektu skrzyżowania (w sensie ustawy o dr. publicznych). A już w ogóle obecność 3 pasów przy wyspie powinna z automatu sugerować organizację ruchu jak na placu Powstańców Śląskich z Wrocławia. Tak samo zrobiono na rondzie mogilskim, przebudowano je na zasadzie dwupoziomowego "węzła".

Zobacz na rys. niżej.

Obrazek

Zielonemu trudno będzie przejechać w godzinach szczytu na wprost, jeśli na liniach czerwonej i niebieskiej będą poruszały się pojazdy. Musi ustąpić niebieskiemu i czerwonemu. i tu jest problem, bo czy zielony ma stanąć przed wylotem i czekać aż wszyscy czerwoni przejadą? A może zielony ma czekać na wlocie i z lewego pasa wjechać na wewnętrzny ronda (wtedy tez ustępuje czerwonemu i niebieskiemu, ale nie zaklinuje ruchu przy wylocie po prawej stronie - rys.)...

I jeszcze jedno. Odpada pierwszeństwo ustalane na podstawie art. 22 ust. 4 oraz art. 25 ust. 3.

To samo tyczy się dużych rond, ale nie tak dużych jak to, co zapodałeś.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez mp0011 » czwartek 26 października 2017, 14:40

A nie wydaje Ci się Leszku, że właśnie znienawidzone tu kwadratowe "ronda" lepiej się sprawdzają w takiej sytuacji?
Nie ma na nich dylematu czy z wewnętrznego pasa można z ronda wyjechać...

Zielony będzie też miał mniejszy problem, jeżeli ruch z przeciwnego kierunku, mający pierwszeństwo nad czerwonym i niebieskim, zatrzyma ich (mówię o potokach ruchu) na jakiś czas przed rondem.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez szoferemeryt » czwartek 26 października 2017, 15:49

Często jeżdżę po takim rondzie, uważam że to dobry pomysł. Nikt nikomu nie zajeżdża drogi. Wystarczy ciut uprzejmości.
Załączniki
RM.jpg
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez benio101 » czwartek 26 października 2017, 16:19

szerszon napisał(a):Zmiany przebiegi drogi się nie sygnalizuje...przecież to według was zmiana kierunku jazdy. Na jakiej podstawie nie chcecie sygnalizować zmiany kierunku jazdy ???
Nie wiem, jakich "nas", ale zmiana kierunku, to nie jest zmiana przebiegu drogi… Kierunek, to z definicji, prawa strona. To, że droga zmieni przebieg, nic w kwestii kierunku nie zmienia. Wciąż prawa strona, to prawa strona.

Przykład: http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=29572820&postcount=1447
Na czas remontu zamknięto jeden z kierunków ruchu (2 prawe z 4 pasów ruchów), jazda zgodnie z kierunkiem ruchu odbywa się dalej prawą stroną, lecz od teraz jest to drugim pas ruchu od lewej, a kierunek przeciwny pozostaje jedynie na skrajnie lewym pasie ruchu. Takiego zjechania na, dotychczas lewą stronę drogi, nie sygnalizujemy, gdyż nie jest to zmiana kierunku, a zmiana przebiegu drogi.
Zauważ, że zmieniło się również położenie osi jezdni, rozdzielające kierunki ruchu. Uprzedzę pytania: żółte znaki poziome są ważniejsze od białych.

szerszon napisał(a):Unikasz jak ognia Dz.U 170 :lol:
Nic nie unikam, tylko czytam całość, a nie jedynie jeden ustęp. Nie czytając do końca, można wysnuć błędne wnioski.
benio101
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 11 marca 2011, 22:50

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez LeszkoII » czwartek 26 października 2017, 17:15

mp0011 napisał(a):A nie wydaje Ci się Leszku, że właśnie znienawidzone tu kwadratowe "ronda" lepiej się sprawdzają w takiej sytuacji?
Kwadratowe są niebezpieczne i w pewnych sytuacjach (gdy nie wszystkie wloty są równomiernie obciążone ruchem, np. ciąg drogi krajowej dominuje nad ruchem z ulic GP, G, L) nie upłynniają ruchu, lecz go blokują w godzinach szczytu (drogowego). Wady te dodatkowo się wzmacniają, jeśli kwadratowe rondo nie jest duże, tzn. przestrzeń akumulacyjna przy wyspie jest krótka ze względu na wymiar tej wyspy.

Obwiednie z zakrzywionym torem jazdy, wymuszają zmniejszenie prędkości na skrzyżowaniu (przy wjeździe i wyjeździe, a pośrednio nawet pomiędzy tymi punktami).

Oczywiście, trafnie zauważyłeś, że łatwiej (szybciej) przeciąć pasy ruchu pod kątem prostym niż po ukosie, który w przypadku średnich rond klasycznych rozciąga się tak, jak na moim rysunku.

Obecnie najlepsze są turbiny (quasi-turbiny).

-------------------
Wracając do definicji i podwalin dzisiejszego prawa drogowego... trochę historii się przyda...w kontekście kierunku...

Obrazek

Ktoś, kto bazuje tylko na słowniku j. pol., nie ma szans na zrozumienie, o co biega w tych przepisach.

Na to, że wyspa centralna może być uznana jako przeszkoda (do omijania), też mam mam odpowiednie papiery.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez dylek » czwartek 26 października 2017, 19:24

Temat wraca jak bumerang, to i ja wrócę do swojego wpisu.
http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35464&start=840#p350620

O takie podejście powinna być batalia, a nie o to na jakich rondach jak jeździć.
Po tylu latach wgryzania się w zagadnienie wiem, że da się temat uporządkować.
Ale pewnie nawet jak to się by zrobiło, to dalej będą "mondżejsi" i dzwony dalej się będą zdarzać.
Plus by był choć taki, że już nie byłoby dyskusji kto zawinił.
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez STARYSZOFER » czwartek 26 października 2017, 19:47

Chwilę mnie nie było a tu tyle bzdur, że masakra.

Bez przyswojenia znaczenia podstawowych pojęc, będzie się kręcić w swojej niewiedzy jak smrodek w gaciach.

Leszko wklejasz błędne tlumaczenie o czym już wcześniej pisałem, ale tu nikt nie słucha.

To nie kierunek ruchu powinien być w danym kraju jednakowy tylko kierunek ruchu drogowego.
Zajrzyj do oryginału KW.

LeszkoII napisał(a):Obrazek



Czerwony tor to klasyczny przykład nieprawidłowej i niebzpiecznej jazdy w ruchu okrężnym -skręt w prawo z lewego pasa.

Gdyby niebieski postanowił kontynuować jazdę w kierunku wskazanym na znaku C-12 (zgodnie z §36.1) i doszło do kolizji to oczywiście czerowny byłby sprawcą kolizji.
Avatar użytkownika
STARYSZOFER
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 08 lipca 2016, 19:52

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez LeszkoII » czwartek 26 października 2017, 20:04

dylek napisał(a):Temat wraca jak bumerang, to i ja wrócę do swojego wpisu.
http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35464&start=840#p350620 O takie podejście powinna być batalia, a nie o to na jakich rondach jak jeździć.

Obrazek

W oparciu o ten szkic, gdybyś tutaj zmienił organizację znakami poziomymi "wyprowadzającymi z SoRO", to pierwszeństwo ustalone przez § 36 ust. 2 wciąż by musiało obowiązywać, bo jakże inaczej (teraz tez obowiązuje). Nawet gdyby to wyprowadzenie zabezpieczyć P-3b (z perspektywy opuszczającego rondo pasem wewnętrznym), to nie powstrzymasz "DOMINACJI" jadących wewnętrznym pasem SoRO i skrzyżowanie będzie się korować (nie zawsze - rzecz jasna). No ale w godzinach szczytu większość się korkuje.

Rozumiem Twój tok rozumowania, ale go nie popieram, bo nic nie zmienia w sytuacji, o której pisałem jeden post wcześniej (mój). Wiem że szybkie opuszczenie skrzyżowania powinno być priorytetem nawet na "klasycznych rondach" (dlatego zrezygnowano z samego C-12). No i przydała by się jakaś linia P-13 obok tej P-3b, którą postulowałem.

Dzięki za wyjaśnienie Twojej opcji.
Ostatnio zmieniony czwartek 26 października 2017, 20:09 przez LeszkoII, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez STARYSZOFER » czwartek 26 października 2017, 20:07

STARYSZOFER napisał(a):Chwilę mnie nie było a tu tyle bzdur, że masakra.

Bez przyswojenia znaczenia podstawowych pojęc, będzie się kręcić w swojej niewiedzy jak smrodek w gaciach.

Leszko wklejasz błędne tlumaczenie o czym już wcześniej pisałem, ale tu nikt nie słucha.

To nie kierunek ruchu powinien być w danym kraju jednakowy tylko kierunek ruchu drogowego.
Zajrzyj do oryginału KW.

LeszkoII napisał(a):Obrazek



Czerwony tor to klasyczny przykład nieprawidłowej i niebzpiecznej jazdy w ruchu okrężnym -skręt w prawo z lewego pasa.

Gdyby niebieski postanowił kontynuować jazdę w kierunku wskazanym na znaku C-12 (zgodnie z §36.1) i doszło do kolizji to oczywiście czerowny byłby sprawcą kolizji.


Właściwie to lepszym tłumaczeniem „direction of traffic” byłoby „strona ruchu drogowego” czyli prawa albo lewa.

Przetłumaczenie tego jako kierunek ruchu to kuriozalny błąd i jak widać robi niektórym wodę z mózgu.
Avatar użytkownika
STARYSZOFER
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 08 lipca 2016, 19:52

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez mp0011 » czwartek 26 października 2017, 20:11

Z polskiej ustawy z lat 30:

Obrazek

KW jest była pisana w latach 60, na podstawie jakichś wcześniejszych przepisów.
Tłumaczenie więc opiera się na wcześniejszych polskich sformułowaniach, które niekoniecznie pasują do współczesnych norm.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez Henq » czwartek 26 października 2017, 20:14

STARYSZOFER napisał(a):Chwilę mnie nie było a tu tyle bzdur, że masakra.
I był spokój, oprócz twojego przydupasa nikt bzdur nie wypisywał :spoko:

STARYSZOFER napisał(a):Bez przyswojenia znaczenia podstawowych pojęc, będzie się kręcić w swojej niewiedzy jak smrodek w gaciach.
No to ucz się ucz:
1. kierunek ruchu
2. kierunek jazdy
dwa różne pojęcia, przyswajaj definicje :spoko:

STARYSZOFER napisał(a):Czerwony tor to klasyczny przykład nieprawidłowej i niebzpiecznej jazdy w ruchu okrężnym -skręt w prawo z lewego pasa.
Klasyczny przejazd prosto przez skrzyżowanie :spoko: jaki przepis zabrania przejazdu przez skrzyżowanie dowolnym pasem?

STARYSZOFER napisał(a):Gdyby niebieski postanowił kontynuować jazdę w kierunku wskazanym na znaku C-12
to o ile nie ma linii wyprowadzających mógłby to zrobić

STARYSZOFER napisał(a):i doszło do kolizji to oczywiście czerowny byłby sprawcą kolizji.
oczywiście, że nie koniecznie :spoko:
Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się :lol: :lol: :lol:
Należy pamiętać, że przy ewentualnej kolizji i orzekaniu o winie mogą być brane pod uwagę dodatkowe aspekty, tj. czy pojazd B wykonując zamierzony manewr realizował go zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na zaprezentowanej grafice pojazd B wybrał niewłaściwy pas ruchu. Skręcając w lewo lub zawracając na skrzyżowaniu powinien wjechać na rondo z lewego pasa ruchu. W związku z powyższym np. w przypadku jednoczesnego wjazdu obu pojazdów na skrzyżowanie, kierujący samochodem A miał prawo przypuszczać, że kierujący pojazdem B będzie skręcał w prawo lub jechał na wprost przez skrzyżowanie. Ustalenie winnego kolizji zawsze będzie rozstrzygane w odniesieniu do konkretnych sytuacji - mówi Marcin Dzięgielewski, egzaminator nadzorujący PORD.

nadrabiaj braki :help:
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez LeszkoII » czwartek 26 października 2017, 20:17

STARYSZOFER napisał(a):Bez przyswojenia znaczenia podstawowych pojęc
Skończ proszę już z tymi jałowymi tekstami.
STARYSZOFER napisał(a):Leszko wklejasz błędne tlumaczenie o czym już wcześniej pisałem, ale tu nikt nie słucha.
A masz alternatywne tłumaczenie Konwencji Genewskiej z 1950 r.? Nawet się nie zorientowałeś, co zacytowałem. Ja wkleiłem tekst z Dziennika Ustaw, więc jakość tłumaczenia jest kwestią dla tłumaczy (przysięgłych), ale nie dla prawników. Tłumaczenie jest poprawne.
STARYSZOFER napisał(a):To nie kierunek ruchu powinien być w danym kraju jednakowy tylko kierunek ruchu drogowego.
:mrgreen:
Ostatnio zmieniony czwartek 26 października 2017, 20:22 przez LeszkoII, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez STARYSZOFER » czwartek 26 października 2017, 20:19

dylek napisał(a):Temat wraca jak bumerang, to i ja wrócę do swojego wpisu.
http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35464&start=840#p350620


Herezje do potegi n-tej. Trzeba być chyba z lubelskiego PSLu żeby takie coś napisać.... :roll: :lol:
Avatar użytkownika
STARYSZOFER
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 08 lipca 2016, 19:52

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym

Postprzez STARYSZOFER » czwartek 26 października 2017, 20:30

Henq napisał(a):1. kierunek ruchu , 2. kierunek jazdy
dwa różne pojęcia, przyswajaj definicje.

Żebyś ty jeszcze wiedział co oznaczają..... :lol:
Jazda to ruch pojazdu. Zajrzyj chociaż raz heniu do słownika. Zdobywanie wiedzy naprawdę nie boli, chociaż ciebie pewnie boli?

STARYSZOFER napisał(a):Czerwony tor to klasyczny przykład nieprawidłowej i niebzpiecznej jazdy w ruchu okrężnym -skręt w prawo z lewego pasa.
Klasyczny przejazd prosto przez skrzyżowanie :spoko: jaki przepis zabrania przejazdu przez skrzyżowanie dowolnym pasem?


Gdybyś przyswoił §36.1 to wiedziałbyś w jakim kierunku jedzie się na SoRO i kiedy i w jaką strone następuje zmiana kierunku jazdy.

Ponieważ tego nie zrobiłeś -wypisujesz bzdury.

STARYSZOFER napisał(a):Gdyby niebieski postanowił kontynuować jazdę w kierunku wskazanym na znaku C-12
to o ile nie ma linii wyprowadzających mógłby to zrobić


Oczywiście, że móglby i tak sobie jedzie, a czerwony idiota zajeżdża mu drogę bo skręca w prawo z lewego pasa.
A poza tym na SoRO nie wyznacza się pasów ruchu.
Avatar użytkownika
STARYSZOFER
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 08 lipca 2016, 19:52

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 61 gości