gumik napisał(a): Ciekaw jestem jakby na to sąd patrzył.
https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/okr$0119$017cnym/151515001012706_V_Ka_000368_2016_Uz_2016-08-29_001Najciekawszy fragment:
Innymi słowy mówiąc obwiniony wjeżdżając na rondo zamierzał wymusić na motocykliście pierwszeństwo przejazdu i dopiero gdy ten zamysł się nie powiódł rozpoczął hamowanie, które zakończył już na rondzie. Takie zachowanie bez wątpienia mogło wywołać obawę u motocyklisty i w konsekwencji podjęcie przez niego manewru obronnego polegającego na położeniu motocykla.
Nie wiemy, ile pasów ruchu miał do dyspozycji motocyklista, tj. czy rondo było "2 pasowe". Zakładając, iż było ono dwupasowe a motocyklista nie sygnalizował zamiaru zmiany pasa z lewego na prawy, hamowanie "pojazdu wjeżdżającego" zakończone na zewnętrznym pasie ruchu nie mogło spowodować zagrożenia zajechania drogi a jedynie mogłoby być odczytane przez motocyklistę jako realna próba wymuszenia pierwszeństwa.
Definicja
ustąpienia pierwszeństwa skonstruowana jest na tyle ogólnie, że pozwala na szerokie pole interpretacyjne dla znaczenia trybu przypuszczającego frazy "ruch mógłby". Moim zdaniem tutaj chodzi o wszelkie przymioty ruchu pojazdu ustępującego pierwszeństwa, które mogłyby zmusić motocyklistę do istotnej zmiany kierunku
ruchu. Motocyklista miał prawo obawiać się, że samochód zmierza wprost w niego.
A tak w ogóle zdarzały mi się takie przypadki:
1) Jako "nieustępujący pierwszeństwa":

Skręcam w prawo z prędkością 30 km/h. Parę razy zdarzyło mi się usłyszeć trąbienie, raz nawet hamowanie z blokadą kół.
2) Jako "mający pierwszeństwo"

a.) z powodu zmuszenia czerwonego do istotnego przyhamowania, żeby wybronić się przed wyprzedzaniem bezpośrednio przed PdP
b.) z obawy o wjechanie prawym rogiem czerwonego na zielony pas ruchu
mp0011 napisał(a):Z drugiej strony, zachowanie motocyklisty, czyli reakcja obronna na widok szybko zbliżającego się pojazdu, także mieści się w pojęciu Szczególnej Ostrożności, szczególnie w kontekście art 4.
Czyli należałoby zmniejszyć prędkość na wlocie skrzyżowania tak, żeby móc odpowiednio szybko reagować na zagrożenia już na powierzchni skrzyżowania - w przeciwnym razie niedostosowanie prędkości do warunków...
Ironicznie można powiedzieć, że motocyklista nie zachował należytej ostrożności czym spowodował zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz że wjeżdżający na skrzyżowanie wlotem podporządkowanym z budzącą wątpliwości szybkością również wpisuje się w ten sam art. 86 § 1 Kodeksu Wykroczeń (inna podstawa faktyczna).
Tylko że treść przepisów z KW, zwłaszcza tam gdzie piszą o "należytej ostrożności", wcale nie musi być jednoznacznie utożsamiana z def. szczególnej ostrożności z ustawy PoRD.
Tak czy inaczej - temat dyskusyjny...
