Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Kto przejeżdża pierwszy?

czerwony
6
67%
niebieski
3
33%
 
Liczba głosów : 9

Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez Thorax » wtorek 21 czerwca 2016, 09:44

Na początek link do Google Maps jako podgląd:
https://www.google.pl/maps/@50.0431479,18.5733129,177m/data=!3m1!1e3
Teraz, aby ułatwić rozpoznanie zdjęcia:
Obrazek
Obrazek

Ul. Świerklańska jest drogą z pierwszeństwem, ul Nowa drogą podporządkowaną, na skrzyżowaniu znajduje się sygnalizacja świetlna. Przy skręcie w lewo z ul. Nowej nie mamy wyodrębnionego pasu oraz sygnalizacji do lewoskrętu.

Wiadomą sprawą jest, że jeżeli działa sygnalizacja i mamy światło zielone, a z ul. Nowej skręcamy w lewo (strzałka niebieska) to musimy ustąpić pierwszeństwa samochodom jadącym z naprzeciwka i jadącym prosto.
Pytanie co z tymi jadącymi w prawo (strzałka czerwona)?

Zgodnie z zasadami pierwszeństwa na skrzyżowaniach również musimy ustąpić pierwszeństwa, gdyż skręcamy w lewo i mamy pojazd po swojej prawej, sprawa prosta - art. 25 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym + definicja skrzyżowania z art. 2, niewątpliwie za wysepką dalej jest skrzyżowanie, więc rozpatrujemy sytuacje jako całe skrzyżowanie, czyli ja skręcam w lewo, więc muszę przepuścić jadących prosto lub w prawo.

Jednak ze względu na wysepkę o długości około 10 m (a przecież zdarzają się większe) ja (niebieski) zdążę zakończyć manewr skrętu, w całości będę znajdował się na pasie drogi ul. Świerklańskiej, zanim w ogóle osoba z naprzeciwka (czerwony) dojedzie do wjazdu na pas drogi ul. Świerklańskiej, więc to ona powinna mi ustąpić pierwszeństwa, ze względu, że wjeżdża na mój pas, po którym ja już jadę (a przed wjazdem na mój pas ma znaki poziome - namalowane trójkąty). Zapis art 22 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym. Aczkolwiek w art. 22 jest mowa o zmianie pasa ruchu i zmianie kierunku jazdy, natomiast ust. 4 dotyczy wyłącznie zmiany pasa ruchu, więc być może w tym przypadku nie ma zastosowania, ponieważ czerwony zmienia kierunek ruchu. Jednak zgodnie z definicją pasa ruchu a art. 2 pkt 7 moim zdaniem (w tym przypadku) zmiana kierunku jazdy jest równoznaczna ze zmianą pasa ruchu. Ponieważ wjeżdżam z pasa ruchu ul. Nowej na inny pas ruchu ul. Świerklańskiej.

Dodam, że na ogół ludzie stosują się do zasad panujących na skrzyżowaniu, ale czasem, Ci skręcający w prawo (czerwoni) ustępują pierwszeństwa niebieskim i robi się zamieszanie bo jeden ustępuje drugiemu.

Wiem, że podejście pierwsze jest tym prawidłowym, ale może mi ktoś wskazać podstawę prawną, z której to wynika?

PS. Możliwie, że widziałem podobne pytania już, ale zdjęcia wygasły i nie wiem czy na pewno o to samo chodzi.
Thorax
 
Posty: 4
Dołączył(a): wtorek 21 czerwca 2016, 08:41

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez waw » wtorek 21 czerwca 2016, 22:18

Manewry te wykonywane są w obrębie jednego skrzyżowania więc pierwszeństwo mają czerwoni. Niemniej taka organizacja ruchu jest bardzo nieintuicyjna i czasami kierowca może nie zauważyć czy niebieski na pewno skręcał w lewo czy jechał tą drogą prosto.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez szymon1977 » wtorek 21 czerwca 2016, 22:50

Czerwony ma trojkacik i ma ustapic PP jadacemu po najblizszej jezdni. To wszystko.

Sygnalizacja swietlna nie ma tu nic do rzeczy bo jedyna przekazana przez nia informacja to zezwolenia na wjazd za sygnalizator, a rozpatrywana sutuacja jest duuuzo dalej i nie jest juz przez sygnalizacje regulowana. Dla ulatwienia wyobraz sobie zolte migajace na wszystkich sygnalizatorach. Albo brak sygnalizatorow.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez Thorax » środa 22 czerwca 2016, 09:31

szymon1977 napisał(a):Czerwony ma trojkacik i ma ustapic PP jadacemu po najblizszej jezdni..


Ja też mam trójkąciki, zatrzymuje się więc i patrzę na sytuację na skrzyżowaniu, jako całość, nie sądzę, żebym mógł je jakoś wyodrębniać. Widzę, że ktoś na tym jednym skrzyżowaniu skręca w lewo, więc zgodnie z art. 25 ust. 1 muszę ustąpić mu pierwszeństwa.

szymon1977 napisał(a):To wszystko.


No własnie chyba nie... Jakieś podstawy prawne?
Thorax
 
Posty: 4
Dołączył(a): wtorek 21 czerwca 2016, 08:41

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez LeszkoII » środa 22 czerwca 2016, 16:33

Skręcający w prawo, na końcu rękawa do prawoskrętu widzi A-7 umieszczony w obrębie skrzyżowania. Dzięki temu ustalając pierwszeństwo pomiędzy czerwonym a niebieskim nie stosujemy art. 25. 1. na rzecz oznakowania drogowego.
Thorax napisał(a):Ja też mam trójkąciki, zatrzymuje się więc i patrzę na sytuację na skrzyżowaniu
Ale nie dotyczą one jezdni, po której porusza się czerwony.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez szymon1977 » środa 22 czerwca 2016, 17:24

LeszkoII napisał(a):Jakieś podstawy prawne?
170 napisał(a):§ 5.5.Znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" ostrzega o skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem. Znak A-7 znajdujący się w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony.

.....
Thorax napisał(a):...patrzę na sytuację na skrzyżowaniu, jako całość...
To sumtne.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez LeszkoII » środa 22 czerwca 2016, 17:42

Gdyby działała sygnalizacja świetlna, to pierwszy pojedzie czerwony.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez szymon1977 » środa 22 czerwca 2016, 19:08

Podstawa prawna?
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez LeszkoII » środa 22 czerwca 2016, 20:08

art. 5, art. 25.
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez szymon1977 » środa 22 czerwca 2016, 20:46

Oba pojazdy przejechaly za sygnalizatory bo pozwolily im na to zielone swiatla. A teraz spotykaja sie i jeden przepuszcza drugiego bo zobowiazuje go do tego a-7. Rozumiem, gdyby razem z a-7 palilo sie zielone, a na "glownej" czerwone. Ale tutaj nie ma swiatel. Do czego chcesz uzyc art.5.?

Wyczuwam kolejna nieistnejaca w PoRD a przekazywana poczta pantoflowa zasade, ze jak sa swiatla to znak a-7 olewamy. Wytlumacz jak to sie stalo, ze miniety 20m wczesniej sygnalizator anulowal obowiazek wynikajacy ze zanku a-7.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez waw » środa 22 czerwca 2016, 23:22

A gdyby zamiast wysepek były wymalowane P-21. Przecież to jedno skrzyżowanie więc art 25 jak nie ma diałającej sygnalizacji.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez szymon1977 » środa 22 czerwca 2016, 23:45

waw napisał(a):...jak nie ma diałającej sygnalizacji.
Art.25. wazniejszy od a-7 bo 20m wczesniej stal dzialajacy sygnalizator? Jakos to z art.5 wynikac nie chce.
.....
waw napisał(a):Przecież to jedno skrzyżowanie...
Ale na tyle duze, ze:
1). Nie zachodzi potrzeba okreslenia PP pomiedzy dwoma zblizajacymi sie do skrzyzowania.
2). Zachodzi potrzeba okreslenia PP pomiedzy dwoma bedacymi juz na skrzyzowaniu...
3). ...wiec postawiono im w obrebie skrzyzowania a-7...
4). ...zapewne takze dlatego, aby temu co wjechal na skrzyozowanie droga podporzadkowana stanawszy przed droga z pierwszenstwem nie przyszlo do glowy zastanawianie sie, ktory z jadacych droga z pierwszenstwem, ktora droga do skrzyzowania sie zblizal i dzielil ich na rownych i rowniejszych.
......
waw napisał(a):A gdyby zamiast wysepek były wymalowane P-21.
A jaki to ma niby wplyw na stosowanie sie do oznakowania?
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez Thorax » czwartek 23 czerwca 2016, 12:54

Szymon1977, analizując Twoje wypowiedzi mam takie pytania:

1. Czy w tej sytuacji niebieski jedzie pierwszy?
Obrazek
Bez problemu zdążę wykręcić i być w całości na pasie drogi głównej (Świerklańskiej) zanim przetnę tor jazdy "czerwonego", czyli w Twoim rozumieniu jadę pierwszy bo:
Oba pojazdy przejechaly za sygnalizatory bo pozwolily im na to zielone swiatla. A teraz spotykaja sie i jeden przepuszcza drugiego bo zobowiazuje go do tego a-7.
.

2. A co jeżeli nie zdążę wykręcić?
Ja osobówką się zmieszczę, aby zakończyć manewr skrętu przed przecięciem toru jazdy osoby jadącej z naprzeciwka, ale naczepa wraz z zestawem już nie. Może dojść do sytuacji, że ja osobówką jadę pierwszy, ale ciężarówką już muszę ustąpić? Bez sensu... Żeby nie było bez sensu, wychodzi na to, że nie muszę wykręcić, żeby uznać, że jestem już na drodze z pierwszeństwem.
Czyli w takiej sytuacji:
Obrazek
niebieski jest na drodze z pierwszeństwem czyli jedzie pierwszy? Kolejny bezsens...

3. Podsumowując dwa wcześniejsze pytania: kiedy można uznać, że zjechałem już z drogi podporządkowanej i jestem już na drodze z pierwszeństwem?

4. Dotyczy trochę poprzedniego, gdzie w PoRD określone jest przy jak dużym skrzyżowaniu nie trzeba określać PP pomiędzy dwoma zbliżającymi się do skrzyżowania pojazdami, a dopiero PP dla pojazdów znajdujących się na skrzyżowaniu?
Przecież to jedno skrzyżowanie...

Ale na tyle duze, ze:
1). Nie zachodzi potrzeba okreslenia PP pomiedzy dwoma zblizajacymi sie do skrzyzowania.
2). Zachodzi potrzeba okreslenia PP pomiedzy dwoma bedacymi juz na skrzyzowaniu...


5. Co do znaku A-7 nie uważasz, że obowiązuje on na całym skrzyżowaniu?
W końcu nie można wyodrębnić na skrzyżowaniu konkretnej jezdni: podporządkowanej lub z pierwszeństwem. Skrzyżowanie to przecięcie dwóch dróg, a nie przecięcie jednej drogi drugą - skrótowo: drogi nawzajem się przecinają. Czyli będąc na skrzyżowaniu tak jakby jestem na obu drogach (podporządkowanej i z pierwszeństwem) jednocześnie, dlatego dopóki nie opuszczę skrzyżowania obowiązuje mnie znak A-7 ustawiony tuż przed wjazdem na nie. A w przedstawionej sytuacji skrzyżowanie opuszczam dopiero za tym "prawoskrętem". Co innego jeśli przecinają się więcej niż dwie jezdnie i to nie w jednym punkcie jak np. tutaj:
https://www.google.pl/maps/place/So%C5%9Bnica,+Gliwice/@50.2680007,18.71154,499m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x4711319f81753735:0x6ecadba8d68b4c22!8m2!3d50.2920674!4d18.708866
To jest jedno skrzyżowanie, ale wyodrębniając przecięcia się poszczególnych jezdni A-7 obowiązuję tylko dla wyodrębnionych przecięć, nie całego skrzyżowania.

zapewne takze dlatego, aby temu co wjechal na skrzyozowanie droga podporzadkowana stanawszy przed droga z pierwszenstwem nie przyszlo do glowy zastanawianie sie, ktory z jadacych droga z pierwszenstwem, ktora droga do skrzyzowania sie zblizal i dzielil ich na rownych i rowniejszych.

Domyślam się, że piszesz o czerwonym. Nie musi się nad tym zastanawiać, bo niebieski nie powinien wjeżdżać na skrzyżowanie póki widzi czerwonego i czeka, aż ten opuści skrzyżowanie. Inna sytuacja jeśli niebieski wymusi PP, ale wtedy czerwony puszcza już debila nie powodując kolizji.

Wyczuwam kolejna nieistnejaca w PoRD a przekazywana poczta pantoflowa zasade, ze jak sa swiatla to znak a-7 olewamy.

Biorąc pod uwagę o tym co wyżej, ze A-7 obowiązuje w tym wypadku na całym skrzyżowaniu, to art. 5 ust. 3 PoRD wyraźnie o tym mówi.

W ogóle Twoim zdaniem niebieski jedzie pierwszy bo tak pokazuje znak A-7. Mnie natomiast ciekawiło pierwszeństwo niebieskiego w kwestii art. 22 ust. 4. Więc załóżmy np., że ten znak jest ustawiony na równi z sygnalizatorem, a nie za nim.
Z ciekawości, jesteś zwykłym kierowcą czy może zawodowym albo intsruktorem/egzaminatorem?
Thorax
 
Posty: 4
Dołączył(a): wtorek 21 czerwca 2016, 08:41

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez Henq » czwartek 23 czerwca 2016, 18:38

czerwony i niebieski są na podporządkowanej oba mają znak A-7 pierwszeństwo reguluje
art 25.1 ...i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo

czerwony ma pierwszeństwo.

---
szymon1977 napisał(a):Czerwony ma trojkacik i ma ustapic PP jadacemu po najblizszej jezdni. To wszystko.

A niebieski skręca w lewo i ma ustąpic tym skręcającym w prawo :)
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Ustąpienie pierwszeństwa a wysepki kanalizujące ruch

Postprzez LeszkoII » czwartek 23 czerwca 2016, 18:47

Szymon1977 napisał(a):Wytlumacz jak to sie stalo, ze miniety 20m wczesniej sygnalizator anulowal obowiazek wynikajacy ze zanku a-7.
Art. 5 ust. 3. Tłumaczyłem wiele razy (chyba najlepszy watek to była moja polemika z @drezyną).

Dziwi Cię, że skrzyżowanie ma "długość" większą niż 20m?
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości