Cofanie VS zasada prawej strony

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Zaznacz prawidłowe warianty:

1.) niebieski ma pierwszeństwo nad czerwonym
4
20%
2.) niebieski ustępuje pierwszeństwa żółtemu
5
25%
3.) czerwony ma pierwszeństwo nad niebieskim
2
10%
4.) czerwony ustępuje pierwszeństwa żółtemu
6
30%
5.) czerwony skręca w prawo
0
Brak głosów
6.) przepisy skutecznie nie regulują pierwszeństwa między niebieskim a czerwonym
3
15%
 
Liczba głosów : 20

Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 25 stycznia 2016, 12:42

Obrazek

Skrzyżowanie "dróg równorzędnych".
Niebieski i czerwony cofają a żółty porusza się przodem.

5 opcji do wybrania.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez szymon1977 » poniedziałek 25 stycznia 2016, 14:53

Art. 23. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany:
- przy cofaniu ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu...
A więc zarówno czerwony jak i niebieski ustępują PP żółtemu,

Art. 25.1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany ... ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony...
"Z prawej strony" określa wzajemne położenie kierunków, z którymi do skrzyżowania zbliżają się pojazdy, a nie z której strony jeden widzi drugiego. Więc to, że obaj siedzą tyłem do przodu nie "odwraca sytuacji" i czerwony ustępuje PP niebieskiemu.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 25 stycznia 2016, 15:38

szymon1977 napisał(a):"Z prawej strony" określa wzajemne położenie kierunków, z którymi do skrzyżowania zbliżają się pojazdy, a nie z której strony jeden widzi drugiego.
Zgoda... tylko wtedy trochę trudno z myśleniem... Lewe ramię = prawa strona :lol: Trzeba się u niektórych kobiet poduczyć.

Czyli czerwony skręca w lewo? Na kursach uczą się w prawo :lol: Tylko że to jest cofanie w prawo, ale skręcanie w lewo!
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez szymon1977 » poniedziałek 25 stycznia 2016, 15:52

To, w którą stronę skręcasz określasz względem kierunku, w którym jedziesz a nie, kierunku w którym święcą Ci światła.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez Borys_q » poniedziałek 25 stycznia 2016, 18:02

Z cofającymi jest trochę jak z sławną kolumna pieszych, chyba ustawodawca nie przewidział trendów w badaniu przepisów. Wszyscy maja zachować szczególna ostrożność z czego ci cofający podwójną.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez eragon » poniedziałek 25 stycznia 2016, 18:44

szymon1977 napisał(a):czerwony ustępuje PP niebieskiemu.

Dokładnie, nawet mi sąd w podobnej sytuacji przyznał rację (tak aż w sądzie, bo pani sobie nie dała przetłumaczyć..)
LeszkoII napisał(a):czerwony skręca w lewo? Na kursach uczą się w prawo

Skręca w prawo i nie wymyslaj, że uczymy źle..
Borys_q napisał(a): jak z sławną kolumna pieszych

Jakieś szczegóły ?? Może być na PW żeby nie śmiecić w temacie..
Pozdrowienia z prawego fotela L-ki..
Obrazek
Avatar użytkownika
eragon
 
Posty: 884
Dołączył(a): niedziela 31 sierpnia 2014, 12:50

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez Borys_q » poniedziałek 25 stycznia 2016, 19:13

Jakieś szczegóły ?? Może być na PW żeby nie śmiecić w temacie..


Wybacz ale temat tak często wałkowany i tak często pojawiający sie w różnego rodzaju testach na udowodnienie że tworzący test jest mądrzejszy od zdającego że nie będę się powtarzał. Jak mocno się zastanowisz co reguluje poruszanie się kolumny pieszych przez skrzyżowanie (manewry skrętu) i jej pierwszeństwo to może sam do tego dojdziesz.

EDIT: zadałem sobie trud żeby wpisać "kolumna pieszych" do szukajki

http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?t=12025
http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?t=14053
http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=32923
http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?t=17596
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 25 stycznia 2016, 20:54

eragon napisał(a):Skręca w prawo i nie wymyslaj, że uczymy źle..
W prawo??? Źle uczysz. To samo powiedziałem pewnemu instruktorowi, który mnie zagadał. Tracił nerwy przy kursantce, która miała problemy z kierunkowskazami przy cofaniu.
Prawda jest taka, że:
szymon1977 napisał(a):To, w którą stronę skręcasz określasz względem kierunku, w którym jedziesz a nie, kierunku w którym święcą Ci światła.
Czerwony skręca w lewo i nie ulega to najmniejszej wątpliwości. Tylko trzeba wytłumaczyć kursantowi czym sie różnic skręcanie w lewo od cofania w lewo (60 sekund powinno wystarczyć).
Borys_q napisał(a):Z cofającymi jest trochę jak z sławną kolumna pieszych
Niezupełnie, bo kolumna pieszych może poruszać się po chodniku. Stąd zapewne nie wyartykułowano przepisu, który zobowiązywałby kolumny pieszych do zasad ruchu dotyczących ruchu pojazdów (jak w przypadku poganiaczy, jeźdźców).
Borys_q napisał(a):(...)z czego ci cofający podwójną(...)
To ma sens.

Ale do meritum...
...w sytuacji z rysunku wątpliwym jest, aby ustawodawca dążył do obejmowania cofających regulacją z art. 25.1.(3). Chodzi o ograniczone pole widzenia cofającego. Zauważmy, że nie bez przyczyny w PoRD funkcjonuje wymóg:
upewnić się, czy za pojazdem nie znajduje się przeszkoda; w razie trudności w osobistym upewnieniu się kierujący jest obowiązany zapewnić sobie pomoc innej osoby
Tutaj chodzi o dowolną przeszkodę (może być nią pojazd). Ta konstrukcja dowodzi, że sam pomysł stosowania zasady prawej strony jest chybiony.

P.S. Moje odpowiedzi: 2, 4, 6.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez szymon1977 » poniedziałek 25 stycznia 2016, 23:20

Pkt.6. nie bardzo. Widzisz powód aby nie zastosować art.25.1.? Być może jest to nieco utrudnione ale z pewnością skuteczne.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 25 stycznia 2016, 23:43

szymon1977 napisał(a):Widzisz powód aby nie zastosować art.25.1.?
Widzę - brak widzenia cofających.
szymon1977 napisał(a):Być może jest to nieco utrudnione ale z pewnością skuteczne.
0 skuteczności.
Prawa nie tworzy się po to, żebyśmy se ma forum popisali. Ustępujesz pierwszeństwa wszystkim, pamiętając że w przeciwnym razie może to się skończyć orzeczeniem sądu o winie obydwu stron.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez szymon1977 » wtorek 26 stycznia 2016, 00:03

LeszkoII napisał(a):...brak widzenia cofających.
Odrzucam - zgodnie z PoRD Ci co nie widzą nie cofają. A Ci co widzą nie mają problemu z art.25.1. w praktyce.
.....
LeszkoII napisał(a):Ustępujesz pierwszeństwa...
Bywa, że przepuszczam wszystkich ale nazwanie tego ustąpieniem pierwszeństwa rozmija się z definicją.
.....
LeszkoII napisał(a):...orzeczeniem sądu...
20 lat za kółkiem i jakieś 1.000.000 km bez stłuczki... nie, wyroku Sądu się nie boję.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez mp0011 » wtorek 26 stycznia 2016, 02:13

Pomijam fakt, że czerwony cofa po niewłaściwej stronie jezdni i z niewłaściwej strony skręca.

Cofa, czyli jest w sytuacji równorzędnej z innymi cofającymi i tylko nad nimi może mieć ewentualne pierwszeństwo. Ewentualnie jeszcze nad włączającymi się do ruchu...

Co do pierwszeństwa, czerwony puszcza niebieskiego bez względu jak się sam porusza i jak porusza się niebieski, bo ten porusza się drogą, która znajduje się z prawej strony względem kierunku jazdy w stronę skrzyżowania.

Nie ma żadnego znaczenia czy "lewo to dalej lewo, czy już prawo, bo jade tylem". Ważne są fizyczne kierunki z których zbliżamy się do skrzyżownia.

Przy okazji pytanie, które mnie nurtuje: cofający tramwaj.

Z jednej strony cofa, czyli ustępuje. Pomijam kwestię zdroworozsądkową, uprzejmość i wbijanie się pod 40 tonowy pojazd z symbolicznymi hamulcami, bez dobrej widoczności.

Ale współczesne tramwaje mają z tyłu pełny panel sterowania jazdą, więc motorniczy podczas cofania stio z tyłu, przodem do kierunku jazdy.

Więc w zasadzie, nie różni się taka jazda od jazdy przodem, jedynie zajmowanym torem, co też oczywiste nie jest - są odcinki jednotorowe. Czy dalej ustępuje tramwajom z lewej?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez JAKUB » wtorek 26 stycznia 2016, 06:42

Wszystkie zwierze
co ma pierze.
FRUUuu!

Nie wolno cofać na drodze
o dużym natężeniu ruchu.
Tu ja pojadę dalej i
zawrócę np. w bramie,...
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez szymon1977 » wtorek 26 stycznia 2016, 09:41

JAKUB napisał(a):Nie wolno cofać na drodze
o dużym natężeniu ruchu.
Podstawa prawna? A nawet jeśli to na każdej z dróg natężenie ruchu musiało być nieduże skoro na skrzyżowaniu spotkały się cofające pojazdy.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Cofanie VS zasada prawej strony

Postprzez JAKUB » wtorek 26 stycznia 2016, 09:44

. napisał(a):...na każdej z dróg natężenie ruchu musiało być nieduże...

A co to jest natężenie ruchu? (podstawa prawna)
JAKUB
 
Posty: 1406
Dołączył(a): sobota 10 marca 2012, 19:53

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 23 gości