Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć lub nie jeździć.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez tomekkoz » czwartek 21 maja 2015, 20:30

sankila napisał(a):
tomekkoz napisał(a):Co to jest KIERUNEK JAZDY? Jest to strona w którą jedzie pojazd. Tyle i tylko tyle. Ktoś się nie zgadza?[...] Oczywiście, że na zakręcie zmieniasz kierunek jazdy. Jechałeś na północ, zmieniłeś kierunek jazdy o 90 stopni w lewo - jedziesz na zachód.
Ależ wszystko się zgadza i jest oczywiste. Tylko nie jesteśmy na forum krajoznawczym, a PRD dotyczy wyłącznie ruchu pojazdów w odniesieniu do drogi i tylko ten aspekt omawiamy.

Nie ma odrębnej definicji kierunku w PoRD. Tak więc "kierunek jazdy" na forum krajoznawczym jak i na forum PoRD znaczy dokładnie to samo.
sankila napisał(a):Gdzie działają przepisy o zmianie kierunku jazdy - tam JEST zmiana kierunku jazdy; gdzie działają przepisy o skrzyżowaniu, tam JEST skrzyżowanie; gdzie postawili znaki z terenem zabudowanym, tam JEST teren zabudowany (nawet jeśli to szczere pole).

Raczej na odwrót. Przepisy odnośnie zmiany kierunku jazdy działają wszędzie tam gdzie zmiana kierunku występuje.
sankila napisał(a):Ustawodawcy nie obchodzi, czy tomekkoz jedzie z północy na zachód czy ze wschodu na południe - istotne jest, czy tomekkoz stosuje się do przepisów o zmianie kierunku jazdy (ustawienie do prawej/lewej i migacz) w miejscu ich obowiązywania (przecięcie kierunków ruchu).
A gdzie masz napisane, że art 22 obowiązuje tylko w miejscu przecięcia kierunków ruchu? (Nasuwa się też pytanie - przecięcie kierunków czyjego ruchu?) Art 22 obowiązuje wszędzie tam gdzie obowiązuje PoRD.

sankila napisał(a):W świetle PRD, pojazd związany jest wyłącznie z drogą, przy czym jej położenie nie ma znaczenia
nie wiem o co ci chodzi z tym związaniem wyłącznie z drogą....
PoRD obowiązuje na drogach publicznych, strefar ruchu, strefach zamieszkania, a w części nawet w pozostałych miejscach.


sankila napisał(a):albo pojazd jedzie wzdłuż (kierunek jazdy zgodny z kierunkiem ruchu na drodze) albo w poprzek (zmiana kierunku jazdy) .

Jeszcze raz zapytam - zgodny z kierunkiem czyjego ruchu na drodze? Żeby była mowa o kierunku ruchu coś się musi poruszać.

sankila napisał(a):Masz trzy przykłady skręcania w ujęciu geograficznym (przestrzennym) i odpowiednio - w odniesieniu do PRD. Nie o to Ci chodziło?

Skręcania i zmiany kierunku jazdy, bo to to samo.
KIERUNEK JAZDY - pojęcie zbyt trudne i niezrozumiałe dla niektórych....
Naukę PoRD należy zacząć od przyswojenia podstawowych pojęć.
tomekkoz
 
Posty: 768
Dołączył(a): czwartek 23 października 2014, 21:43
Lokalizacja: Zabrze

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez papadrive » czwartek 21 maja 2015, 22:22

dylek napisał(a):Zabawny ten offtop ... zobaczymy co wniesie do dyskusji o rondach :D

Masz rację, że TO. Postaram się już nie drążyć tematu rucha... ops :oops: ruchu.
Ale, aby podyskutować, na temat rond, podając w miarę rozsądne argumenty, trza by znać podstawy. :learn:
Tomekkoz nic nie czai. Twarda sztuka. :twisted: Szymon łapie coś, ale tylko na jeden cylinder. :wink: Jeszcze trochę go pokręcić i zaskoczy całkowicie. Byłoby miło 8) , bo trochę mi go szkoda. :(
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez LeszkoII » czwartek 21 maja 2015, 22:43

szymon1977 napisał(a):To tak a propos wykladni prawa Lesiu. Wasz stosunek do tresci PoRD jest wykladni prawa zaprzeczeniem.
Póki co powołujesz się nieudolnie na słowniki :D, co trudno ująć jako wykładnie prawną jako taką.
W jakim celu się odzywasz nie mając nic do powiedzenia?
Jako kierujący pojazdem obligowany jesteś do zapoznania się z PoRD i przestrzegania tych zasad (l. mnoga), śledzenia zmian prawnych w temacie.
Innymi słowy, musisz uwzględnić powiązania kontekstowe pomiędzy poszczególnymi jego częściami składowymi. Póki co stajesz się "ekspertem" od par. 36 z "170" i "ekspertem" od prawideł poprawnej polszczyzny :shock: (wynika to ze statystyk i nie tylko).
Jeszcze raz proponuję Ci przeczytanie przykładowej treści wykładni prawnej (wraz z uzasadnieniem). Może zrozumiesz czym ona jest, bez znajomości definicji czym ona jest.

P.S. Nie spoufalaj się.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szerszon » czwartek 21 maja 2015, 23:24

tomekkoz napisał(a):Jeżeli chodzi ci o auto na lawecie- oczywiście było w ruchu (poruszało się). Nie mylić z byciem "uczestnikiem ruchu" w myśl ustawy PORD.
I oczywiście kierowca tego auta na lawecie mógł zmieniać kierunek jazdy na skrzyżowaniach sygnalizując ten zamiar zawczasu i wyraźnie. :lol: :lol:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez papadrive » czwartek 21 maja 2015, 23:29

szerszon napisał(a):I oczywiście kierowca tego auta na lawecie mógł zmieniać kierunek jazdy na skrzyżowaniach sygnalizując ten zamiar zawczasu i wyraźnie. :lol: :lol:

A dlaczego nie? Siedział w aucie i włączał kierunkowskazy (chyba, że elektryka padła :lol: ), a kierunek jazdy zmieniał wraz z lawetą. :P
Tylko ciekawe, czy dostałby mandat za przekroczenie prędkości, gdyby laweciarz przycisnął mocniej? :lol: :lol: :lol:
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez dylek » czwartek 21 maja 2015, 23:55

papadrive napisał(a):(...)a kierunek jazdy zmieniał wraz z lawetą. :P
Tylko ciekawe, czy dostałby mandat za przekroczenie prędkości, gdyby laweciarz przycisnął mocniej? :lol: :lol: :lol:

Cały bajer na tym polega, że wspaniałomyślna SM wysłała mu mandat za zdjęcie z gołębnika :mrgreen:
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szerszon » piątek 22 maja 2015, 00:13

Aha... to tomekkoz nie jest egzaminatorem i instruktorem tylko strażnikiem miejskim....to nawet by pasowało.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez sankila » piątek 22 maja 2015, 01:16

tomekkoz napisał(a):Przepisy odnośnie zmiany kierunku jazdy działają wszędzie tam gdzie zmiana kierunku występuje.
I dlatego zakręt z rys. 1 przejedziesz z migaczem i przy linii środkowej? (odpuść sobie gawędy o zamiarach).
zgodny z kierunkiem czyjego ruchu na drodze? Żeby była mowa o kierunku ruchu coś się musi poruszać.
Wszystkiego, co wjedzie na drogę (nie dotyczy ruchu trzęsącego pojazdu na lawecie).
Skręcania i zmiany kierunku jazdy, bo to to samo.
Popatrz na rys. 3 i odpowiedz - ile razy pojazd skręcił/zmienił kierunek jazdy, jadąc z X do Y.
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".
Avatar użytkownika
sankila
 
Posty: 2378
Dołączył(a): środa 25 lutego 2009, 01:56
Lokalizacja: Wrocław

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szymon1977 » piątek 22 maja 2015, 02:17

LeszkoII napisał(a):...proponuję Ci przeczytanie przykładowej treści wykładni prawnej (wraz z uzasadnieniem). Może zrozumiesz czym ona jest, bez znajomości definicji czym ona jest.
Wiem co to wykładnia prawna. Tak się składa, że w zawodzie, który posiadam zetknąłem się z wykładnią prawną zarówno w teorii jak i w praktyce.
Znalezione w necie napisał(a):Przyczyny powodujące konieczność stosowania wykładni:
- błędy językowe powstałe przy formułowaniu przepisów;
- zmiany społeczno-gospodarcze lub polityczne;
- zbyt ogólny charakter normy prawnej.

Jak widać są trzy powody stosowania wykładni zamiast dosłownej treści przepisów. Rzecz w tym, że błędów językowych w interesujących nas fragmentach PoRD nikt nie wykazał, zmiany społeczno-gospodarcze lub polityczne żadnego wpływu na interpretację treści PoRD nie mają, a PoRD jest na tyle jasno i precyzyjnie sformułowany, że nie ma potrzeby wyjaśniania sensu poszczególnych przepisów. Choć Ty potrzebę dostrzegasz. Ale, że dla Ciebie coś jest niezrozumiałe i nieprecyzyjne nie oznacza jeszcze, że ogólnie jest to niezrozumiałe albo nieprecyzyjne.
Znalezione w necie napisał(a):W przypadku wykładni naczelną zasadę pełni zasada clara non sunt interpretanda, zgodnie z którą to co jest zrozumiałe i jasne nie wymaga interpretacji.

Dla wielu wszystko w PoRD jest zrozumiałe i jasne więc nie wymaga interpretacji. Dla wielu wystarczy dosłowna treść PoRD. Nie trzeba kombinować, co miał na myśli Ustawodawca pisząc kierunek jazdy, kierunek ruchu, zmiana kierunku jazdy, skręcanie,... Wystarczy poznać znaczenie tych określeń zamiast wymyślać nowe na potrzeby interpretacji PoRD.

Swoją drogę, jako osoba świadoma istnienia "wykładni prawa", a dostrzegająca nieścisłości w PoRD powinieneś skłonić się raczej ku "interpretacji krakowskiej", która zawiera w sobie większość ZASAD, których potrzebę zalegalizowania dostrzegasz Ty sam. Nie piję do stanowiska jakie teraz zajmujesz... ale przyznać muszę, że miło wspominam jak zamiast na siłę upierać się przy konkretnej interpretacji szukałeś właściwej odpowiedzi. Przypominam, że przy "interpretacji krakowskiej" nie upierałeś się na siłę - szukałeś nadal.

Znalezione w necie napisał(a):Wnioskowanie reductio ad absurdum – sprowadzenie do absurdu; zaniechanie rozumowania w przypadku uzyskania nonsensownych wniosków
Choć jazda jest ruchem wykonywanym przez pojazd to pojazd ma inny kierunek jazdy niż kierunek ruchu. Ups! Chyba wypada abyś jako osoba świadoma istnienia wykładni prawa a także jej reguł zaniechał swojego rozumowania, Lesiu?
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez tomekkoz » piątek 22 maja 2015, 06:49

szerszon napisał(a):
tomekkoz napisał(a):Jeżeli chodzi ci o auto na lawecie- oczywiście było w ruchu (poruszało się). Nie mylić z byciem "uczestnikiem ruchu" w myśl ustawy PORD.
I oczywiście kierowca tego auta na lawecie mógł zmieniać kierunek jazdy na skrzyżowaniach sygnalizując ten zamiar zawczasu i wyraźnie. :lol: :lol:

Jak zwykle kulą w płot, ale tak to jest jak się nie zna PoRD.
Najpierw przeczytaj sobie kogo obowiązuje art 22 i kto to jest kierujący....
KIERUNEK JAZDY - pojęcie zbyt trudne i niezrozumiałe dla niektórych....
Naukę PoRD należy zacząć od przyswojenia podstawowych pojęć.
tomekkoz
 
Posty: 768
Dołączył(a): czwartek 23 października 2014, 21:43
Lokalizacja: Zabrze

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez tomekkoz » piątek 22 maja 2015, 06:59

sankila napisał(a):
tomekkoz napisał(a):Przepisy odnośnie zmiany kierunku jazdy działają wszędzie tam gdzie zmiana kierunku występuje.
I dlatego zakręt z rys. 1 przejedziesz z migaczem i przy linii środkowej?

Weźcie w końcu PORD do ręki i zacznijcie czytać...
Nie przy lini środkowej bo art 22.2 nie stosuje się jeżeli możliwa jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.
Co do zamiaru zmiany kierunku jazdy, to sygnalizujemy po to żeby poinformować innych uczestników ruchu o swoich zamiarach. Po co mam informować o czymś co jest jasne i przewidywalne jak jazda po łuku?
Zamiar występuje tam gdzie są co najmniej dwie opcje - kontynuowania dotychczasowego kierunku jazdy oraz możliwość zmiany na inny, np. podczas opuszczania klasycznego ronda.
Na zakręcie nie ma takiej potrzeby, chociaż błędem pewnie nie jest, zwłaszcza, że PORD kompletnie milczy na temat - czym sygnalizować... :D
sankila napisał(a):
zgodny z kierunkiem czyjego ruchu na drodze? Żeby była mowa o kierunku ruchu coś się musi poruszać.
Wszystkiego, co wjedzie na drogę.

Rozmawiamy o jednym pojeździe który zmienia kierunek jazdy. Inne nas w tym momencie nie interesują.
O przecięciu kierunków ruchu może być mowa w przypadku ruchu dwóch pojazdów i ustalaniu pierwszeństwa miedzy nimi- art 25.
sankila napisał(a):
Skręcania i zmiany kierunku jazdy, bo to to samo.
Popatrz na rys. 3 i odpowiedz - ile razy pojazd skręcił/zmienił kierunek jazdy, jadąc z X do Y.

Raz w prawo i dwa razy w lewo.
KIERUNEK JAZDY - pojęcie zbyt trudne i niezrozumiałe dla niektórych....
Naukę PoRD należy zacząć od przyswojenia podstawowych pojęć.
tomekkoz
 
Posty: 768
Dołączył(a): czwartek 23 października 2014, 21:43
Lokalizacja: Zabrze

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szerszon » piątek 22 maja 2015, 07:35

tomekkoz napisał(a):Jak zwykle kulą w płot, ale tak to jest jak się nie zna PoRD.
Najpierw przeczytaj sobie kogo obowiązuje art 22 i kto to jest kierujący....

Gościu...nie unikaj odpowiedzi na pytania , które ciebie masakrują. :lol:
Jeżeli chodzi ci o auto na lawecie- oczywiście było w ruchu (poruszało się).

Czy beczka z kiszona kapustą na pace dostawczaka też jest "w ruchu" ? :lol:
kontynuowania dotychczasowego kierunku jazdy oraz możliwość zmiany na inny, np. podczas opuszczania klasycznego ronda.
Intrygujące. Sygnalizacja opuszczania skrzyżowania. Na zwykłym skrzyżowaniu X też mam wybór prosto w lewo w prawo..jak mam zasygnalizować "opuszczanie skrzyżowania" ? W PoRD nie ma czegoś takiego jak "rondo klasyczne".
Na zakręcie nie ma takiej potrzeby, chociaż błędem pewnie nie jest,
Błędem nie jest..jest idiotyczne. :lol:

szymon1977 napisał(a):Wiem co to wykładnia prawna. Tak się składa, że w zawodzie, który posiadam zetknąłem się z wykładnią prawną zarówno w teorii jak i w praktyce.

Przy rozwożeniu pizzy ? :wink:
Rzecz w tym, że błędów językowych w interesujących nas fragmentach PoRD nikt nie wykazał, zmiany społeczno-gospodarcze lub polityczne żadnego wpływu na interpretację treści PoRD nie mają, a PoRD jest na tyle jasno i precyzyjnie sformułowany, że nie ma potrzeby wyjaśniania sensu poszczególnych przepisów.
O o o o...czyli skąd się wziął "dobrowolny faktyczny rzeczywisty własny kierunek jazdy na skrzyżowaniu bo widać resorakiem w piaskownicy po dywaniku" ?
Nie było tu potrzeby wykazywania błędów w PoRD. Tu zostały wykazane twoje oryginalne interpretacje, które z PoRD nie mają nic wspólnego.
Ale, że dla Ciebie coś jest niezrozumiałe i nieprecyzyjne nie oznacza jeszcze, że ogólnie jest to niezrozumiałe albo nieprecyzyjne.
Zgadza się..i dlatego nie ma potrzeby "prostowania" ronda. Dla ciebie niezrozumiałym jest jazda na wprost przez rondo.
Dla wielu wszystko w PoRD jest zrozumiałe i jasne więc nie wymaga interpretacji.

Czyli "umówmy się" "umownie w lewo" "bo widać"
zamiast wymyślać nowe na potrzeby interpretacji PoRD.

"dobrowolny faktyczny rzeczywisty własny kierunek jazdy na skrzyżowaniu bo widać resorakiem w piaskownicy po dywaniku"

powinieneś skłonić się raczej ku "interpretacji krakowskiej", która zawiera w sobie większość ZASAD,

taaa... "umówmy się" "umownie w lewo" "bo widać"
Przypominam, że przy "interpretacji krakowskiej" nie upierałeś się na siłę - szukałeś nadal.
Szkoda że nie podążyłeś tą samą drogą.
i]Wnioskowanie reductio ad absurdum – sprowadzenie do absurdu; zaniechanie rozumowania w przypadku uzyskania nonsensownych wniosków[/i]

Dobrym przykładem jest dzielenie przez ciebie zmiany kierunku jazdy na podmanewry zależne od ruchu kierownicą, bo widać.
Choć jazda jest ruchem wykonywanym przez pojazd to pojazd ma inny kierunek jazdy niż kierunek ruchu. Ups! Chyba wypada abyś jako osoba świadoma istnienia wykładni prawa a także jej reguł zaniechał swojego rozumowania,
Jak pokazałem w swoim ostatnim linku istnieje taka opcja. Tak samo jak podczas jazdy po zakręcie.Ktoś tu pisał o osobie świadomej ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szymon1977 » piątek 22 maja 2015, 08:17

Czyli zgodnie z Zasadami wykladni po dojsciu do tak absurdalnego wniosku powinienes zaniechac swojej "wykladni". Nadal nie doczytales w PoRD czyjego kierunku jazdy zamiar masz obowiazek sygnalizowac a czyj kierunek ruchu pokazano na znakach C-12, D-3, T-18.
.....
PS. Nie przy rozwozeniu pizzy a na zmywaku.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szymon1977 » piątek 22 maja 2015, 08:30

tomekkoz napisał(a):Zamiar występuje tam gdzie są co najmniej dwie opcje - kontynuowania dotychczasowego kierunku jazdy oraz możliwość zmiany na inny...
Powiem wiecej - zmiana kierunku jazdy wystapic moze tylko w miejscu, w ktorym mamy mozliwosc zmiany dotychczasowego kierunku jazdy na inny. I wlasnie zamiar zmiany kierunku jazdy na inny mamy obowiazek sygnalizowac, a nie ze jadac caly czas w tym samym kierunku nie poruszamy sie w linii prostej.

Jechalismy droga AB w kierunku B bo tak nas droga prowadzila i nadal jedziemy - nic nie sygnalizujemy. Przestajemy jechac w kierunku B a zaczynamy w kierunku C - sygnalizujemy. A czy jedno czy drugie odbywa sie w linii prostej nie ma zadnego znaczenia.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez tomekkoz » piątek 22 maja 2015, 10:31

.
Ostatnio zmieniony piątek 22 maja 2015, 10:37 przez tomekkoz, łącznie zmieniany 1 raz
KIERUNEK JAZDY - pojęcie zbyt trudne i niezrozumiałe dla niektórych....
Naukę PoRD należy zacząć od przyswojenia podstawowych pojęć.
tomekkoz
 
Posty: 768
Dołączył(a): czwartek 23 października 2014, 21:43
Lokalizacja: Zabrze

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości