Tak dla porównania jak wyglądają egzaminy w innych krajach.
Egzamin na prawo jazdy w Wielkiej Brytanii
Egzamin na prawo jazdy w Wielkiej Brytanii składa się z trzech części.
Pierwsza to sprawdzian teoretyczny. Zawiera on trzydzieści pięć pytań poruszających, poza przepisami ruchu drogowego, tematykę kultury kierowania pojazdem, wpływu zmęczenia, alkoholu i narkotyków na prowadzenie samochodu itd. By zdać tę część egzaminu należy prawidłowo odpowiedzieć na co najmniej trzydzieści pytań. Egzamin odbywa się przy użyciu komputera,
Drugą częścią egzaminu jest test na dostrzeganie niebezpieczeństw na drodze (Hazard Perception Test). Kandydat na kierowcę siedzi przed monitorem, na którym wyświetlany jest film prezentujący widok z przedniej szyby samochodu. Zdający ma obowiązek kliknąć myszką jak tylko zauważy na filmie coś, co może stanowić ewentualne zagrożenia (np. samochód wyjeżdżający z bocznej uliczki lub dziecko wybiegające na jezdnię). Film składa się z czternastu fragmentów. W każdym z nich należy prawidłowo zareagować (kliknąć). Reakcja na 44 z 75 możliwych niebezpiecznych sytuacji z filmu pozwala na zaliczenie sprawdzianu.
Ostatnią częścią egzaminu jest egzamin praktyczny. Zaczyna się on od momentu przyjazdu do ośrodka egzaminacyjnego własnym samochodem z naklejoną tabliczką L*) (kandydaci na kierowców podpisują przed jazdą deklarację ubezpieczeniową). Następnie egzaminator sprawdza wzrok kursanta prosząc o odczytanie numeru rejestracyjnego, losowo wybranego pojazdu (przepisową odległością z której powinno się odczytać numer jest 20 metrów). Dwukrotne, nieprawidłowe odczytanie tablicy rejestracyjnej kończy cały egzamin z wynikiem negatywnym. Dalej, egzaminator zadaje dwa pytania dotyczące sprawdzania stanu technicznego pojazdu. Błędna odpowiedź na jedno lub oba pytania liczy się jako jeden błąd popełniony w trakcie jazdy. Po tym wstępie następuje jazda po mieście, trwająca około 40 minut. Część jazdy - o ile jest taka możliwość - odbywa się na autostradzie. W trakcie jazdy w ruchu ulicznym kandydat na kierowcę zostanie poproszony o wykonanie dwóch z następujących manewrów: (1) zawracanie na ulicy, (2) parkowanie równoległe tyłem, (3) pokonanie zakrętu na wstecznym biegu oraz (4) parkowanie tyłem w zatoczce (między dwoma samochodami). Parkowanie w zatoczce jest jedynym manewrem, który wykonuje się wyłącznie na terenie ośrodka - w chwili obecnej nie wszystkie ośrodki mają odpowiednie place manewrowe. W ośrodkach, w których nie ma odpowiednich warunków manewru tego nie wymaga się. Uznaniowo (średnio na co trzecim egzaminie) egzaminowani proszeni są także o wykonanie hamowania awaryjnego w ruchu ulicznym.
prawo jazdy na Ukrainie egzamin
Egzamin na prawo jazdy składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.
Część teoretyczna to, test komputerowy, sprawdzający znajomość przepisów ruchu drogowego. Zdający odpowiada na 20 pytań. Dopuszczalna ilość błędów - 2.
Część praktyczna składa się z manewrów oraz jazdy po mieście. Manewrów jest pięć ("zatrzymanie się i ruszanie na podjeździe", "parkowanie równoległe", "slalom między pachołkami", "zawracanie na trzy" i "parkowanie prostopadłe"), z których na egzaminie obowiązuje wykonanie trzech (wybierane codziennie przez szefa ośrodka egzaminacyjnego). Jazda po mieście odbywa się po stałych, wyznaczonych i niezmiennych dla danego ośrodka trasach. Te ostatnie są określone ustawowo - ilość sytuacji drogowych, znaków, rodzajów skrzyżowań itd. Trasy mają od 1,5 km do 4 km długości. Przed jazdą kandydat losuje trasę. Egzaminatorzy mają obowiązek sprawdzić umiejętności: pokonywania skrzyżowań; wykonywania skrętów w lewo i w prawo; zawracania na skrzyżowaniach i prawidłowej zmiany pasa ruchu; jazdy z maksymalną dopuszczalną prędkością; zachowania się na przejściach dla pieszych i w pobliżu przystanków transportu publicznego. W trakcie jazdy dopuszczalne jest popełnienie najwyżej 3 błędów
Egzamin na prawo jazdy w USA
Egzamin teoretyczny
36 pytań testowych, z których należy prawidłowo odpowiedzieć na 31.
Egzamin praktyczny
Podczas egzaminu w samochodzie mogą znajdować się wyłącznie egzaminator i kandydat na kierowcę. Na wstępie egzaminator prosi kandydata na kierowcę o zlokalizowanie w pojeździe włączników: świateł, wycieraczek, ogrzewania szyb oraz świateł awaryjnych. Następnie należy zademonstrować prawidłowe użycie hamulca ręcznego oraz zapiąć pasy bezpieczeństwa. Następnie egzaminator zapoznaje się z dokumentami ubezpieczeniowymi samochodu. Egzaminator poprosi też kandydata o demonstrację wskazywania zamiaru skrętu w lewo i prawo za pomocą rąk. Egzamin składa się wyłącznie z "jazdy po mieście". Kandydaci na kierowców nie są proszeni o wykonywanie manewrów aczkolwiek umiejętność sprawnego manewrowania pojazdem w warunkach ruchu drogowego jest oczywiście jednym z warunków pomyślnego ukończenia egzaminu.
Ma ktoś coś więcej?