Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć lub nie jeździć.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez kg1956 » czwartek 08 maja 2014, 20:52

Zauważyłem tę ciekawostkę i chciałem się dowiedzieć.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez sankila » czwartek 08 maja 2014, 21:51

Zawracania pewnie zabrania, ale z pewnością nie zabrania objechania ronda dookoła i wyjazdu dowolnym wylotem.
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".
Avatar użytkownika
sankila
 
Posty: 2378
Dołączył(a): środa 25 lutego 2009, 01:56
Lokalizacja: Wrocław

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez taik » czwartek 08 maja 2014, 23:39

kg1956 napisał(a):Właśnie o to mi chodzi. Ścieżyna oczywiście nie tworzy skrzyżowania, ale dlaczego ten fakt ma wpływ na nasz kierunek jazdy? Naprawdę nie wiem jak mam to wyraźniej napisać. Widzę, że nie rozumiesz o co mi chodzi.

Kg, aby nastąpiła zmiana kierunku jazdy musi być spełniony jeden warunek, musi nastąpić obranie innego kierunku jazdy, tzn. kierunku jazdy, który nie wynika z kontynuowania jazdy w dotychczasowym kierunku, podyktowanym przebiegiem drogi, innymi słowy, nowy/inny kierunek jazdy musi zależeć od woli kierującego, to on (kierujący) musi zadecydować o jego wyborze.

Ścieżyna nie jest kontynuacją serpentyny, to jest inna droga, inny kierunek jazdy.
Jadąc serpentyną, nie wjeżdżając w ścieżynę, kontynuuję jazdę drogą w zakręcie, nie wybieram innego kierunku jazdy, ponieważ kontynuacja odcinka drogi przed ścieżyną to właśnie odcinek drogi za ścieżyną, odcinek tej samej drogi.

O przebiegu drogi - tej, którą się poruszasz - w takich miejscach informuje odpowiedni układ znaków poziomych (linii krawędziowych, linii segregacyjnych), znaki pionowe, czy też ostatecznie, w przypadku braku oznakowania, nawierzchnia jezdni - w ujęciu jej braku na ścieżynie (choć tym argumentem należy posługiwać się z dużą ostrożnością).
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez kg1956 » piątek 09 maja 2014, 00:01

Ok. Czy tak samo jest w przypadku skrzyżowania? Jeśli nie to DLACZEGO.
@sankila
Czy znasz inny sposób zawrócenia na rondzie niż objechanie wyspy dookoła?
Edit
Widzę niewielkie zainteresowanie tematem zmiana kierunku jazdy. Szkoda.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez taik » piątek 09 maja 2014, 14:27

kg1956 napisał(a):Ok. Czy tak samo jest w przypadku skrzyżowania? Jeśli nie to DLACZEGO.

Jest analogicznie, rzec "tak samo", byłoby błędem.

Sytuacja jest o tyle odmienna, że dojeżdżając do skrzyżowania nie mamy już, jak to ująłeś, "komfortu niesygnalizowania podczas jazdy serpentyną".
Może się okazać, iż zakrzywiona w planie droga, którą do skrzyżowania dojechaliśmy, nie przebiega już w łuku, jak to miało miejsce w przypadku przecięcia ze ścieżyną, tylko jest kontynuowana w innym kierunku, np. prosto.

Obowiązuje tutaj analogiczna zasada, tzn. zmiana kierunku jazdy uzależniona jest od przebiegu drogi, a ten z kolei - przebieg drogi na skrzyżowaniu - powinien być ukazany przez zarządcę drogi przez zastosowanie odpowiedniego oznakowania poziomego (linii segregacyjnych, linii krawędziowych, strzałek kierunkowych), oznakowania pionowego, geometrii skrzyżowania.

Trzeba patrzeć na znaki, wyciągać wnioski i odpowiednio reagować: sygnalizować zmianę kierunku jazdy - jeżeli takowa występuje - bądź nie - jeżeli konturujemy jazdę zgodnie z przebiegiem drogi, którą do skrzyżowania dojechaliśmy.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez sankila » piątek 09 maja 2014, 19:42

kg1956 napisał(a):Czy znasz inny sposób zawrócenia na rondzie niż objechanie wyspy dookoła?
Znam, ale nie mieści się on w manewrach dopuszczonych przez PORD :wink:
"Zawracanie na rondzie" to określenie żargonowe, które mylnie sugeruje, jakoby zawrócenie (odwrócenie kierunku jazdy o 180 st.) dokonywało się na powierzchni skrzyżowania, podczas gdy jest to tzw. "zawracanie z wykorzystaniem ..." (tu: objechanie ronda i wyjazd w tę samą drogę). Zmiana kierunku jazdy jest efektem zjazdu z ronda, a nie jazdy po nim i ma miejsce poza skrzyżowaniem. Dlatego zakaz zawracania ronda nie dotyczy.
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".
Avatar użytkownika
sankila
 
Posty: 2378
Dołączył(a): środa 25 lutego 2009, 01:56
Lokalizacja: Wrocław

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szerszon » piątek 09 maja 2014, 21:15

Dlatego zakaz zawracania ronda nie dotyczy.

a zakaz skrętu w lewo ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez sankila » piątek 09 maja 2014, 22:35

szerszon napisał(a):a zakaz skrętu w lewo ?
Na rondzie to go raczej nie ma gdzie postawić, bo z natury nie może mieć drogi poprzecznej.
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".
Avatar użytkownika
sankila
 
Posty: 2378
Dołączył(a): środa 25 lutego 2009, 01:56
Lokalizacja: Wrocław

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szerszon » piątek 09 maja 2014, 23:25

Pokazać ? :wink:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez kg1956 » sobota 10 maja 2014, 08:31

Na rondzie (C12) nie widziałem zakazu skrętu w lewo. Przed rondem jak najbardziej.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szerszon » sobota 10 maja 2014, 08:37

I nie powinieneś zobaczyć. W którym miejscu stawia sie zakaz skrętu i jaka jest jego dyspozycja ? :wink:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: rondo-pytanie

Postprzez LeszkoII » sobota 10 maja 2014, 09:07

szoferemeryt napisał(a):Ktoś chce bym sobie wyobraził że to, coś jest skrzyżowanie.
Obrazek.
Ja tu widzę cztery skrzyżowania utworzone przez rozdzielenie dwóch dróg i połączone ze sobą okólną jezdnią jednokierunkową, która zarazem jest drogą(stała się drogą).
:hmm: :wink: :?: :!:
Podaj mi kategorię tej niby drogi jednokierunkowej (obwiedni). Możesz się posiłkować dowolnymi źródłami (mapami, danymi administracyjnymi, planem zagospodarowania, itd.). Jeśli nie znajdziesz, to znaczy że Twoja droga jednokierunkowa wokół wyspy jest drogą wewnętrzną. Ta z kolei nie tworzy skrzyżowania z drogą publiczną...
... a zatem nie może być mowy o 4 skrzyżowaniach.

Przedstawiłem jeden z szeregu możliwych wywodów. Jak się z nim uporasz, następne jeż czekają - mam nadzieję, że nie będę musiał ich przytaczać.

Post przeklejony z innego wątku, by scalić dyskusję o rondach do jednego tematu
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez kombi » sobota 10 maja 2014, 09:09

Ronda wymyślono po to, żeby można było jakoś sensownie zorganizować ruch w miejscach w których przecinały się więcej niż 2 drogi.
Dzięki jezdni na której ruch odbywa się dookoła wyspy można było w takim miejscu skrzyżować właściwie nieograniczoną liczbę dróg, a zasady pozostawały jasne i czytelne dla wszystkich.
Pojazd wjeżdżał w ruch okrężny i jechał jezdnią biegnącą wokół wyspy. Następnie skręcał w prawo w odpowiadającą mu drogę - jedną z wielu odchodzących z ronda.

To tak à propos historii. Bo chyba nie każdy o tym wie, a jest to ważna informacja.

P.S. W tym rozporządzeniu z 68 ( http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 9680270183 )jest zapis: (§27.2)
Nie wymaga się sygnalizowania zamiaru skręcania w prawo przy wjeździe na skrzyżowanie dróg z ruchem okrężnym.
Naprawdę nie rozumiem czemu zrezygnowano z tego potrzebnego zapisu.
W ogóle w tej ustawie chyba z 83 roku pojawiło się tyle błędów, nieścisłości i niezrozumiałych określeń, że szkoda gadać.
A z każdą nowelizacją było coraz gorzej....
kombi
 
Posty: 414
Dołączył(a): poniedziałek 05 maja 2014, 17:01

Re: rondo-pytanie

Postprzez maryann » sobota 10 maja 2014, 09:55

Już dawno pisałem, że skoro rondo nie jest drogą, tzn że jest obiektem przydrożnym i z żadną drogą nie tworzy skrzyżowania....
Post przeklejony z innego wątku, by scalić dyskusję o rondach do jednego tematu
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: KOLIZJA NA RONDZIE

Postprzez LeszkoII » sobota 10 maja 2014, 10:18

Ostatnio zmieniony sobota 10 maja 2014, 16:04 przez LeszkoII, łącznie zmieniany 1 raz
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 41 gości