Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez dylek » piątek 14 marca 2014, 16:07

Makabra - kierowca nic nie będzie widział, bo nie ma prawej tylnej szyby pasażera.... stojąc pod katem ostrym, a nie prostopadle do wyjazdu przez swoją boczną szybą oraz prawe lusterko ma widoczną przestrzeń zbyt małą na podjęcie decyzji o możliwosci ruszenia.

Taik - przyjrzyj się łukom wyprofilowania tamtej przełączki - pewnie się domyslisz ilo kierunkowa ona jest :D
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez taik » piątek 14 marca 2014, 18:05

dylek napisał(a):Taik - przyjrzyj się łukom wyprofilowania tamtej przełączki - pewnie się domyslisz ilo kierunkowa ona jest :D

Dylek, dostrzegam te łuki :wink: , ale nie dostrzegam oznakowania poziomego [P-3b], które w przypadku przejazdu jednokierunkowego przez pas dzielący jezdnię jest niezbędne.

Obecnie przełączka jest oznakowana jako przełączka dwukierunkowa, łuki to w zasadzie nieistotne tło, bo i nie ujęte w przepisach PRD.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez Makabra » piątek 14 marca 2014, 19:01

dylek napisał(a):Makabra - kierowca nic nie będzie widział, bo nie ma prawej tylnej szyby pasażera.... stojąc pod katem ostrym, a nie prostopadle do wyjazdu przez swoją boczną szybą oraz prawe lusterko ma widoczną przestrzeń zbyt małą na podjęcie decyzji o możliwosci ruszenia.

Jak dla mnie (patrząc na streetview) to na lewym pasie spokojnie można nawet C+E ustawić kabiną prostopadle do krawędzi jezdni. Tylko trzeba się trochę nagimnastykować (chyba żadna nowość przy wyższych kategoriach). A jeśli to za mało to nie dojeżdżać na styk do linii krawędziowej , 2 metry wcześniej jak się zatrzyma to będzie miał inny kąt widzenia.


taik napisał(a):
Obecnie przełączka jest oznakowana jako przełączka dwukierunkowa, łuki to w zasadzie nieistotne tło, bo i nie ujęte w przepisach PRD.

To miejsce o którym rozmawiamy jest skrzyżowaniem. A skrzyżowanie nie może być jednocześnie przełączką, zawrotką, przecinką - zwał jak zwał.

Oczywiście w PoRD nie ma nic o przełączkach, zawrotkach i przecinkach, ani o agrafkach, czy cygarach i innych wymysłach :D Oby nikt się nie czepiał tego faktu
Ostatnio zmieniony piątek 14 marca 2014, 19:07 przez Makabra, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez Aner » piątek 14 marca 2014, 19:04

http://zapodaj.net/53e8e2fabe743.jpg.html

Ktoś wie jak to zrobić, żeby było widać ten obrazek(img używałem nie działa)

Jechałem tak jak narysowałem. Z lewego można skręcić tylko jest b.mała widoczność a tam goście szybko jeżdzą.
Do tego egzaminator też zasłania troche, auto jest pod kątem.

Kazał mi zawrócić, równie dobrze mógł mi powiedzieć prosto(nie widać tego na obrazku) w lewo i jeszcze raz w lewo.

Decyzje jazdy ze środkowego pasa argumentowałem małą widocznością, ale bronią gościa był kodeks ruchu drogowego.

Zresztą sam egzaminator nie ma pojecia o jeździe, czego dowodem był jego bezcenny wjazd do ośrodka po krawężniku....



Co do ustawienia ciężarówki, to się jedzie blisko lewej krawędzi a na końcu odbija się autem w prawo przez co widzi się więcej, ale zbyt mało, bo tam goście po 100km/h zasuwają.
Aner
 
Posty: 8
Dołączył(a): poniedziałek 10 marca 2014, 18:20

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez Makabra » piątek 14 marca 2014, 19:22

Obrazek

No to masz tor jazdy kolizyjny dla auta które po Twojej lewej skręca w lewo (zaznaczyłem zielonym kolorem jego tor). Egzaminator miał prawo Cię oblać, nie możesz w taki sposób wykonywać zawracania. A jaka tam jest widoczność to ja już nic nie poradzę, ale jazda torem kolizyjnym to nie jest rozwiązanie. Zauważ jeszcze, że jak być z lewego na lewy jechał tak jak zielony kolo pokazuje, to wjeżdżasz na pas który jest do skrętu w lewo dla aut jadących od Twojej prawej, a one chyba do skrętu w lewo już nie lecą 100km/h :)

Następnym razem jedź skrajnie lewym pasem na to skrzyżowanie i zatrzymaj się trochę wcześniej zanim zaczniesz obracać auto względem krawędzi jezdni przed którą masz złą widoczność. Będziesz miał trochę dłuższy start ale lepszą widoczność, więc poczekaj aż będzie duża luka i ogień na tłoki :twisted:

Obrazek
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez LeszkoII » piątek 14 marca 2014, 19:51

Padł słuszny argument @Makabry, że przed ustąpieniem pierwszeństwa, w tym celu nie musisz się zatrzymać w ostatnim dopuszczalnym momencie - tj. "na styk" z drugą jezdnią drogi poprzecznej. Rozważ go @Aner.
Aner napisał(a):bo tam goście po 100km/h zasuwają.
Potwierdzam, że jeżdżą tam bardzo szybko i tutaj nie chodzi tylko o TO skrzyżowanie, ale każde inne lub miejsce tylko do zawracania.
...ale tu już chyba należy wejść w temat psychologii i poruszyć problem następujący:
<<widziany przez kierującego na drodze z pierwszeństwem pojazd, na którym ciąży obowiązek ustąpienia pierwszeństwa KONIECZNIE NALEŻY WYPRZEDZIĆ>> - nie ważne gdzie... czy za 20, 30, 100,... itd. metrów.
Powiedzcie mi, że to nie efekt psychologiczny :mrgreen: Ze 60 km/h zrobi nawet te 90...żeby tylko wyprzedzić.

P.S. Miałem w tym miejscu różne akcje, a ostatnia opisałem tutaj: viewtopic.php?p=345095#p345095
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez Makabra » piątek 14 marca 2014, 21:02

Aner wykup sobie jeszcze jazdy dodatkowe i przejedź się w to miejsce parę razy celem poćwiczenia odpowiedniego ustawienia się i wykonania manewru zawracania.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez taik » piątek 14 marca 2014, 21:18

Makabra napisał(a):
taik napisał(a):Obecnie przełączka jest oznakowana jako przełączka dwukierunkowa, łuki to w zasadzie nieistotne tło, bo i nie ujęte w przepisach PRD.

To miejsce o którym rozmawiamy jest skrzyżowaniem. A skrzyżowanie nie może być jednocześnie przełączką, zawrotką, przecinką - zwał jak zwał.

Makabra, mam całkowitą świadomość tego, na co zwracasz uwagę - jeżeli chodzi o skrzyżowanie, które jest tutaj ciągle omawiane - "dzikie rondo".

Podsłuchałeś moją z dylkiem rozmowę, ale nie dość dokładnie, bez szklanki. :wink:
My sobie rozmawiamy o tym tworze.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez LeszkoII » piątek 14 marca 2014, 21:32

taik napisał(a):My sobie rozmawiamy o tym tworze.
Nie ma zakazu zawracania od każdej ze stron, na których taki zamiar nie byłby "zabity" znakiem B-23 wraz z odpowiednimi poziomymi(P-3b).

Podzielam Twoje zdanie Taik, że geometria (infrastrukturalne "wystruganie" punktów krańcowych przejazdu przez pas dzielący jezdnie), nie ma znaczenia odgórnego.

W zasadzie, to nigdy nie mamy pewności która przełączka jest tzw. "jedno/dwu - kierunkową". W przypadku kolizji na niej, winę ponosi ten, kto.... spróbujcie na postawie PoRD(szczegółowo) ją wyznaczyć :lol: Powodzenia.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez taik » piątek 14 marca 2014, 21:36

Makabra napisał(a):Oczywiście w PoRD nie ma nic o przełączkach, zawrotkach i przecinkach, ani o agrafkach, czy cygarach i innych wymysłach :D Oby nikt się nie czepiał tego faktu

Makabra, zalecam większą dokładność w wertowaniu 220. :D

PRD wyszczególnia konstrukcję, o której wspominasz i nazywa się to oficjalnie przejazdem przez pas dzielący jezdnie, mowa o tym m.in. w pkt. 2.2.1.9 przy znaku [P-3b], w pkt. 2.2.2.1 przy znaku [P-7a], w pkt. 4.2.1 przy znaku [P-10], w pkt. 7.1 oraz w pkt. 7.2 i na rys 7.2.9 Z-2 220.
------------------------------------
LeszkoII napisał(a):W zasadzie, to nigdy nie mamy pewności która przełączka jest tzw. "jedno/dwu - kierunkową".

Leszko, mamy taką pewność jeżeli oznakowanie jest wykonane zgodnie ze schematem w pkt. 7.2 na rys 7.2.9 Z-2 220.

Jeżeli przełączka jest jednokierunkowa, to należy krawędzie pasa rozdziału oznaczyć poprzez [P-3b]+[P-7a].
Jeżeli przełączka jest dwukierunkowa, to należy krawędzie pasa rozdziału oznaczyć poprzez [P-7a].
Powyższe jest czytelne i wystarczające.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez LeszkoII » piątek 14 marca 2014, 21:50

taik napisał(a):Leszko, mamy taką pewność jeżeli oznakowanie jest wykonane zgodnie ze schematem w pkt. 7.2 na rys 7.2.9 Z-2 220.
ale oznakowanie poziome powinno współgrać z pionowym; inaczej będzie zaskoczenie, nerwowe ruchy, dziwne zmniejszenie prędkości, itd. ...
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez taik » piątek 14 marca 2014, 22:01

LeszkoII napisał(a):ale oznakowanie poziome powinno współgrać z pionowym; inaczej będzie zaskoczenie, nerwowe ruchy, dziwne zmniejszenie prędkości, itd. ...

Tu zgoda, argumenty, które przedstawiasz są zasadne - zawsze dodatkowa informacja jest korzystna z punktu widzenia kierującego.

Znak [B-23] uzupełniłby oznakowanie poziome, ale zwracam uwagę, że znaki poziome mogą występować samodzielnie - zgodnie z pkt. 1.2 Z-2 220 - i taka sytuacja nie oznacza błędu w oznakowaniu.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez Aner » piątek 14 marca 2014, 23:00

Makabra wiem, że tor jest kolizyjny, ale przecież sprawdziłem czy mam wolne, miałem i pojechałem.

Jest tam oznakowanie linii przerywanej więc mogę tak skręcić, więc w czym jest problem?

Taik przy tej przełączce co wrzuciłeś ludzie zawracają z dwóch stron, ale jak się im widzi i przy prawej krawedzi i przy lewej krawedzi, jak się im widzi...
Aner
 
Posty: 8
Dołączył(a): poniedziałek 10 marca 2014, 18:20

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez Makabra » sobota 15 marca 2014, 09:42

taik napisał(a):Podsłuchałeś moją z dylkiem rozmowę, ale nie dość dokładnie, bez szklanki. :wink:
My sobie rozmawiamy o tym tworze.

Ok, nie zauważyłem tego linka, a temat jest o innym miejscu :P


taik napisał(a):
Makabra napisał(a):Oczywiście w PoRD nie ma nic o przełączkach, zawrotkach i przecinkach, ani o agrafkach, czy cygarach i innych wymysłach :D Oby nikt się nie czepiał tego faktu

Makabra, zalecam większą dokładność w wertowaniu 220. :D

Ok ale 220 to nie PoRD, czyli dobrze napisałem :D Ale poczytam sobie dokładnie 220tke.


Aner napisał(a):Makabra wiem, że tor jest kolizyjny, ale przecież sprawdziłem czy mam wolne, miałem i pojechałem.
Jest tam oznakowanie linii przerywanej więc mogę tak skręcić, więc w czym jest problem?

No problem w tym że nie zastosowałeś się do przepisu o zawracaniu. A jak chodzi o spowodowanie zagrożenia no to jak było pusto to mógł odpuścić egzaminator i jeszcze raz przyjechać w to samo miejsce. Wtedy i tak miałby podstawy do oblania Cię bo dwa razy byś nie wykonał poprawnie tego samego manewru. Pewnie mu szkoda było już czasu na powtarzanie :)
Z tym sprawdzeniem czy miałeś wolne, fajnie że sprawdziłeś, ale to nie wystarcza. To tak jakbyś miał pretensje do egzaminatora, że oblał za przejazd na czerwonym świetle, ale dojechałeś do skrzyżowania i sprawdziłeś czy jest pusto i przejechałeś świadomie na czerwonym w bezpieczny sposób. Takie zachowanie z automata jest traktowane jako stwarzanie zagrożenia.

Tablica niebieska F-11 i znaki poziome P-8b

F-11: Wskazuje dozwolone, zgodnie ze strzałkami umieszczonymi na znaku, kierunki jazdy z poszczególnych pasów ruchu.Umieszczona na znaku strzałka zezwalająca na skręcanie w lewo ze skrajnego lewego pasa ruchu oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3.

P-8b: Oznacza, że jazda z pasa ruchu, na którym jest umieszczona, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką; połączone symbole znaków P-8a, P-8b lub P-8c oznaczają zezwolenie na ruch w kierunkach wskazanych strzałkami kierunkowymi. Strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na skrajnie lewym pasie, oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem świetlnym S-3.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez Henq » sobota 15 marca 2014, 22:38

Od siebie dodam że to coś to pozostałość z przed 15-20 lat jeszcze jak w tym miejscu kończyła się droga i było tylko zawracanie, widocznie po przedłużeniu "obwodnicy" zapomniano o skorygowaniu drugiej strony by była na pół okrągło do możliwości zawracania.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 43 gości