Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo (zdjęcia)

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo (zdjęcia)

Postprzez theghosthunter » wtorek 19 marca 2013, 13:01

Witam mam pytanie o ustawienie samochodu na drodze podczas skrętu w lewo na takim skrzyżowaniu. Sporo pytań się rodzi przy takiej sytuacji ale zacznijmy od początku. Jestem sobie żółtym autkiem i wykonuje skręt w lewo na tym skrzyżowaniu i teraz mam kilka pytań.

Obrazek Obrazek

1. Czy prawidłowe jest ustawienie na rysunku 1 czy rysunku 2
2. Jeżeli jeszcze nie wjechałem na środek skrzyżowania a stoję tam na dole na poczatku zółtej linii i widzę zbliżający się czerwony samochód chcący skręcić czy mogę wjechać na skrzyżowanie?
3. Jeżeli dodatkowo na tym rysunku pojawił by się samochód chcący np. zawrócić gdzie on sam powinien się ustawić? Zawrócić powinien na krótko prawda?
4. Komplikując dodatkowo ta sytuację (ale nie są one rzadkością) załóżmy że przez środek skrzyżownia przebiegają tory tramwajowe. Kiedy nie widzę zbliżającego tramwaju mogę wjechać na środek skrzyżowania i tam czekać na chwilę kiedy będe mogł je opuścić? Czy nawet jeżeli go nie ma powinienem cale skrzyżowanie pokonać za jednym razem?

Obrazek

Czy przedstawiona powyżej sytuacja jest sytuacją idealną? Tak powinni zachować się kierowcy?
Ostatnio zmieniony środa 20 marca 2013, 10:28 przez theghosthunter, łącznie zmieniany 1 raz
theghosthunter
 
Posty: 3
Dołączył(a): wtorek 19 marca 2013, 11:53

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo

Postprzez winston » wtorek 19 marca 2013, 14:53

Teoretycznie powinienes jechać tak jak na obrazku 2, ale w praktyce oba są dopuszczalne. Szczególnie, że z kształtu przełączki wynika, że preferowany jest tor jazdy z obrazka 1.

Bez względu na to co zrobi czerwony (czy skręci, czy zawróci) musisz mu ustąpić pierwszeństwa, więc jest bez znaczenia jak pojedziesz. Nie możesz wjechać na skrzyżowanie jeżeli będzie nadjeżdżał czerwony, ponieważ nie wiesz jaki tor jazdy obierze a pierwszeństwo ma on.

ad.4. Możesz wjechać i czekać, jeżeli stojąc przed skrzyżowaniem nie masz dostatecznej widoczności.


pozdrawiam
PJ: ABCD
instruktor kat. B


__________________
ignorowani za trolling:
Drezyna,
Avatar użytkownika
winston
 
Posty: 361
Dołączył(a): piątek 30 listopada 2012, 16:00
Lokalizacja: Pogórze Zachodniobeskidzkie

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo

Postprzez LeszkoII » wtorek 19 marca 2013, 22:28

Geometria końców pasa między jezdniami sugeruje rozwiązanie nr.1.
Obydwa przejazdy, zarówno rys. 1 jak i 2. są poprawne, choć dziś byłem świadkiem, kiedy jadący trasa czerwoną (na rys.2) trąbił na tego, co jechał trasa żółtą. Bardzo dziwne zachowanie. Przełączka miała niecałe 4 metry.

Niektórzy powołują sie tutaj na przepis art 16 o prawostroności ruchu. Tymczasem przecinka o długości 4m nie stanowi odcinka jezdni! Nie można mówić o ruchu ale też nie można mówić o wyłączeniu sie z ruchu - raczej wybrałbym opcję "zajęcia miejsca na skrzyżowaniu".
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo

Postprzez theghosthunter » środa 20 marca 2013, 10:10

Czyli nieważne jak stanę i tak będzie ok? Tu skrzyżowanie faktycznie jakby zostało przystosowane do sytuacji nr 1 jednak co z innymi miejscami?
theghosthunter
 
Posty: 3
Dołączył(a): wtorek 19 marca 2013, 11:53

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo (zdję

Postprzez lith » środa 20 marca 2013, 13:08

theghosthunter napisał(a):Czy przedstawiona powyżej sytuacja jest sytuacją idealną? Tak powinni zachować się kierowcy?

Według mnie lepiej by było gdyby czerwony i żółty się zamienili miejscami i skręcali bezkolizyjnie, nie wchodząc sobie w drogę. Z resztą to już żółtego problem, żeby jechać tak, aby czerwonemu nie przeszkodzić.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo (zdję

Postprzez Borys_q » środa 20 marca 2013, 13:10

Trzeba by jeszcze rozpatrzeć kwestie jak tam się "zwyczajowo jeździ" i czy jak by się zamienili, to czy by sobie nawzajem nie zasłaniali.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo

Postprzez winston » środa 20 marca 2013, 16:12

LeszkoII napisał(a):Niektórzy powołują sie tutaj na przepis art 16 o prawostroności ruchu. Tymczasem przecinka o długości 4m nie stanowi odcinka jezdni! Nie można mówić o ruchu ale też nie można mówić o wyłączeniu sie z ruchu - raczej wybrałbym opcję "zajęcia miejsca na skrzyżowaniu".

A niektórzy najwyraźniej nie wiedzą co to jest skrzyżowanie, co to jest jezdnia i co to jest pas ruchu! :eek2:

Już wyjaśniam dla niewtajemniczonych. Przełączka to część powierzchni skrzyżowania. Więc!, jedziemy przez skrzyżowanie prawym pasem ruchu
PJ: ABCD
instruktor kat. B


__________________
ignorowani za trolling:
Drezyna,
Avatar użytkownika
winston
 
Posty: 361
Dołączył(a): piątek 30 listopada 2012, 16:00
Lokalizacja: Pogórze Zachodniobeskidzkie

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo

Postprzez Henq » środa 20 marca 2013, 22:12

winston napisał(a):Już wyjaśniam dla niewtajemniczonych. Przełączka to część powierzchni skrzyżowania. Więc!, jedziemy przez skrzyżowanie prawym pasem ruchu

a gdzie to masz w przepisach że skręcając w lewo masz jechać prawym pasem ruchu? Ja spotkałem się że skręcając w lewo masz ustawić się możliwie blisko lewej krawędzi jezdni (w przypadku drogi jednokierunkowej) lub możliwie blisko środka jezdni (w przypadku drogi dwukierunkowej), więc stojąc na skrzyżowaniu możliwie blisko środka jezdni najlepszym rozwiązaniem jest to co lith napisał skręt bezkolizyjny czyli minięcie się prawym bokiem z innym autem, a nie tak jak Ty piszesz ze środka jezdni zjechac zygzakiem na prawą stronę.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo (zdję

Postprzez superosk » środa 20 marca 2013, 22:27

Każdy z tych torów jest dopuszczalny i prawidłowy.
Który jest lepszy?
Wszystko zależy od aktualnej sytuacji na skrzyżowaniu, od jego geometrii, natężenia ruchu oraz struktury ruchu. Jak to zostało słusznie zauważone: zrób to tak, aby nie utrudniało innym.
superosk
 
Posty: 40
Dołączył(a): sobota 09 lutego 2013, 02:48

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo (zdję

Postprzez szymon1977 » czwartek 21 marca 2013, 00:03

superosk napisał(a):Każdy z tych torów jest dopuszczalny i prawidłowy.
Który jest lepszy?
Wszystko zależy od aktualnej sytuacji na skrzyżowaniu, od jego geometrii, natężenia ruchu oraz struktury ruchu. Jak to zostało słusznie zauważone: zrób to tak, aby nie utrudniało innym.
Parafrazując: każdy z tych torów jest dopuszczalny i prawidłowy pod warunkiem, że nie utrudnia ruchu innym.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo (zdję

Postprzez lith » czwartek 21 marca 2013, 00:08

tylko cały czas pamiętając, że pojazdy nie są w sytuacji równorzędnej
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo (zdję

Postprzez szymon1977 » czwartek 21 marca 2013, 00:14

Racja! Czerwony ma pierwszeństwo przejazdu, przejeżdża przez skrzyżowanie jako pierwszy i to od jego toru jazdy zależy jakie możliwości żółtemu do wyboru pozostaną. Więc jeżeli oba pojazdy do skrzyżowania zbliżają się w miarę równocześnie żółty zbyt wielkiego pola do popisu nie ma.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo

Postprzez winston » czwartek 21 marca 2013, 14:20

Henq napisał(a):
winston napisał(a):Już wyjaśniam dla niewtajemniczonych. Przełączka to część powierzchni skrzyżowania. Więc!, jedziemy przez skrzyżowanie prawym pasem ruchu

a gdzie to masz w przepisach że skręcając w lewo masz jechać prawym pasem ruchu? Ja spotkałem się że skręcając w lewo masz ustawić się możliwie blisko lewej krawędzi jezdni (w przypadku drogi jednokierunkowej) lub możliwie blisko środka jezdni (w przypadku drogi dwukierunkowej), więc stojąc na skrzyżowaniu możliwie blisko środka jezdni najlepszym rozwiązaniem jest to co lith napisał skręt bezkolizyjny czyli minięcie się prawym bokiem z innym autem, a nie tak jak Ty piszesz ze środka jezdni zjechac zygzakiem na prawą stronę.

Minąć się prawym bokiem z pojazdem nadjeżdżającym z prawej strony i skręcającym w lewo, to sobie możesz w Anglii i innych państwach o ruchu lewostronnym.

W ruchu prawostronnym na drodze dwukierunkowej, na skrzyżowaniu, prawidłowy sposób przejazdu prezentuje obrazek nr 2. Czy ci się to podoba, czy nie. Nie wiem czego tu nie rozumiesz.
PJ: ABCD
instruktor kat. B


__________________
ignorowani za trolling:
Drezyna,
Avatar użytkownika
winston
 
Posty: 361
Dołączył(a): piątek 30 listopada 2012, 16:00
Lokalizacja: Pogórze Zachodniobeskidzkie

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo (zdję

Postprzez lith » czwartek 21 marca 2013, 15:49

Winston, dlaczego? Mam temu jadącemu z prawej ustąpić pierwszeństwa i tyle. Jesli mogę ustawić się tak, żeby po jego wjeździe na skrzyżowanie nasze tory się nigdzie nie przecinały i nie było sytuacji kolizyjnej to według mnie tylko na plus dla mnie.

Obrazek 2 jest właśnie wręcz nieprawidłowy, bo żółty stojąc w ten sposób blokuje przejazd czerwonemu, bo mu maska wystaje.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Większe skrzyżowanie i ustawienie do skrętu w lewo (zdję

Postprzez winston » czwartek 21 marca 2013, 16:21

Oczywiście, napisałem na początku, że mijanie się "po angielsku" jest praktykowane i nie ma z tym większego problemu. Sam uważam, że po ustąpieniu pierwszeństwa pojazdowi czerwonemu, pojazd żółty może się ustawić przy lewej krawędzi i jest okej.

Natomiast Henq odniósł się do mojej wypowiedzi, wykazując się przy tym nieznajomością przepisów (lub błędną ich interpretacją). Wywołany do odpowiedzi postanowiłem przypomnieć koledze, że w PL na drogach dwukierunkowych, o jednym pasie ruchu dla każdego kierunku, poruszamy się pasem prawym.

Co do przecinania sie torów, to przecinają sie w każdym wariancie.

Co do wystającej maski, to kwestia ustąpienia (lub nie) pierwszeństwa.


Na koniec dodam, że wariant nr 1 jeden jest niedopuszczalny na egzaminie.


pozdrawiam
PJ: ABCD
instruktor kat. B


__________________
ignorowani za trolling:
Drezyna,
Avatar użytkownika
winston
 
Posty: 361
Dołączył(a): piątek 30 listopada 2012, 16:00
Lokalizacja: Pogórze Zachodniobeskidzkie

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 37 gości