Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez Drezyna » sobota 02 marca 2013, 13:17

szerszon napisał(a):Znak drogowy pionowy umieszczony po prawej stronie jezdni lub nad jezdnią dotyczy kierujących....

znajdujących się na wszystkich pasach ruchu; Czy z tego wynika, że na innych częściach drogi nie obowiązuje? Masz B-1 "...oznacza zakaz ruchu na drodze", ale ciebie dotyczy tylko na pasach ruchu, więc przejeżdżasz poboczem i już dalej spokojnie jedziesz? Nawet sobie nie żartuj z takimi interpretacjami. D-1 to droga z pierwszeństwem i nawet z chodnika czy pobocza masz pierwszeństwo.
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez Zonaimad » sobota 02 marca 2013, 14:09

szerszon napisał(a):Aby wiedzieć czy droga z pierwszeństwem jest faktycznie taką drogą powinien być znak pionowy drogowy.A czego dotyczy ten znak jest wyraźnie napisane w paragrafie 2.1


Znak drogowy pionowy umieszczony po prawej stronie jezdni lub nad jezdnią dotyczy kierujących....

i teraz moja grafika i miejsce ustawienia znaku względem DDR.
Tyle w temacie.


Widać nie wystarczająco wyraźnie dla niektórych czytelników PoRD i wydanych na jego podstawie rozporządzeń. Ten sam par. 2.1, na który ty się powołujesz:

§ 2. 1.Znak drogowy pionowy umieszczony po prawej stronie jezdni lub nad jezdnią dotyczy kierujących znajdujących się na wszystkich pasach ruchu; (...) Znak drogowy umieszczony po lewej stronie jezdni lub pasów ruchu stanowi powtórzenie znaku umieszczonego po prawej stronie, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Par. 41.1 dla znaku "droga z pierwszeństwem" jest przepisem szczególnym w stosunku do ogólnego par. 2.1, przy tym stanowi inaczej niż on.
Zonaimad
 
Posty: 964
Dołączył(a): czwartek 04 czerwca 2009, 18:48

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez szerszon » sobota 02 marca 2013, 16:42

Drezyna napisał(a): D-1 to droga z pierwszeństwem i nawet z chodnika czy pobocza masz pierwszeństwo.
Odpadłem :mrgreen:
podstawa prawna ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez LeszkoII » sobota 02 marca 2013, 16:44

Poboczem jedzie pług odśnieżający drogę i pobocze. Ustąpić mu czy nie ustąpić.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez szerszon » sobota 02 marca 2013, 16:48

Zonaimad napisał(a):
Par. 41.1 dla znaku "droga z pierwszeństwem" jest przepisem szczególnym w stosunku do ogólnego par. 2.1, przy tym stanowi inaczej niż on.
a to ciekawe.A może jeszcze bardziej ogólnym jest par 1.2 ?
Jak coś może miec wspólnego, gdzie w jednym paragrafie okresla sie obszar obowiazywania znaku, a w drugim jego znaczenie....
Ciekawa teoria że znaki określające pierwszeństwo dotyczą np chodników.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez Zonaimad » sobota 02 marca 2013, 20:40

Dotyczą chodników, ale tylko z czysto akademickiego punktu widzenia (chodnikiem nie będzie się poruszać nic, co ma pierwszeństwo przejazdu). Dotyczą za to bezsprzecznie jezdni i torowisk wchodzących w skład danej drogi z pierwszeństwem.
szerszon napisał(a):Jak coś może miec wspólnego, gdzie w jednym paragrafie okresla sie obszar obowiazywania znaku, a w drugim jego znaczenie....

Bardzo prosto, jak widzisz. Jedno wynika z drugiego. Skoro znak oznacza drogę, a nie jezdnię to znaczy, że dotyczy drogi a nie jezdni i obowiązuje na drodze, a nie tylko na jednej jezdni. Jakby prawodawca miał na myśli jezdnię, to napisałby o jezdni a nie o drodze. Przepis odnoszący się do konkretnego znaku jest właśnie przepisem szczególnym. A te, zgodnie z par 2.1, mają pierwszeństwo stosowania.

D-1 (D-2) to tylko jeden z przykładów znaków, w przypadku których - z uwagi na sposób sformułowania przepisów o nich - nie działa zasada, że dotyczą (wyłącznie) pierwszej jezdni znajdującej się z ich lewej strony
Zonaimad
 
Posty: 964
Dołączył(a): czwartek 04 czerwca 2009, 18:48

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez Drezyna » sobota 02 marca 2013, 20:44

Czyli włączając się do ruchu z pobocza czy chodnika D-1 mamy pierwszeństwo. Cieszy mnie, że osiągnęliśmy konsensus!
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez Zonaimad » sobota 02 marca 2013, 20:51

Drezyna napisał(a):Czyli włączając się do ruchu z pobocza czy chodnika D-1 mamy pierwszeństwo. Cieszy mnie, że osiągnęliśmy konsensus!

No, to też zależy - m.in. od tego czy kierujący z drogi poprzecznej ma prawo się nas na chodniku nie spodziewać.
Zonaimad
 
Posty: 964
Dołączył(a): czwartek 04 czerwca 2009, 18:48

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez Drezyna » sobota 02 marca 2013, 21:00

Zonaimad napisał(a):...ma prawo się nas na chodniku nie spodziewać.

Który to przepis?
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez Zonaimad » sobota 02 marca 2013, 21:08

Prawo o ruchu drogowym
Art. 4.

Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania.


Jeżeli kierujący autem przejeżdża przez przejście dla pieszych na skrzyżowaniu, ma prawo przypuszczać że z chodnika w tym miejscu nie wyjedzie na drogę rower - bo nie wolno jechać rowerem wzdłuż po przejściu dla pieszych. Tak samo ma prawo przypuszczać, że z chodnika nie wyjedzie na drogę samochód osobowy. Chodnik nie jest bowiem przeznaczony do ruchu pojazdów (ruch ten jest tam dopuszczony, w szczególnych przypadkach - ale nie należy mylić przeznaczenia jakiejś rzeczy czy terenu, z dopuszczeniem do użytku jego w jakiś sposób).
Zonaimad
 
Posty: 964
Dołączył(a): czwartek 04 czerwca 2009, 18:48

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez Drezyna » sobota 02 marca 2013, 21:27

Zonaimad napisał(a):Prawo o ruchu drogowym
Art. 4.
...mają prawo liczyć...chyba że okoliczności...


Czyli nie ma prawa liczyć. Poza tym zjechanie z pobocza, czy chodnika na jezdnię, a nawet przejście dla pieszych jest przewidziane w przepisach, nieprawdaż?
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez LeszkoII » sobota 02 marca 2013, 21:49

Drezyna napisał(a):Czyli włączając się do ruchu z pobocza czy chodnika D-1 mamy pierwszeństwo. Cieszy mnie, że osiągnęliśmy konsensus!
Co do chodnika - dobry przykład(poza drobnymi wyjątkami) na to, jak zostać uznanym jako winny spowodowania wypadku mając pierwszeństwo przed wjeżdżającym wlotem podporządkowanym.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez Drezyna » sobota 02 marca 2013, 22:00

Kolega nie wierzy w sprawiedliwość sądów?
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez LeszkoII » sobota 02 marca 2013, 22:55

LeszkoII napisał(a):Co do chodnika - dobry przykład(poza drobnymi wyjątkami)
Drobne wyjątki widzę w Art.27.1a.
Załóżmy, że...Rowerzysta jadąc na wprost, opuszcza chodnik(inną część drogi wymienioną w 27.1a) przebiegający wzdłuż drogi podporządkowanej z A-7. Z chodnika wjeżdża na jezdnię na skrzyżowaniu. Czy skręcający z drogi z pierwszeństwem (D-1) w lewo, w drogę podporządkowaną, na której jedzie na wprost rowerzysta, powinien ustąpić mu pierwszeństwa?

A. odp.1. TAK, bo art.5.1 nie ma tutaj zastosowania i rowerzystę obowiązuje znak A-7 a nie przepisy ogólne
B. odp.2. TAK, bo art.5.1 nie ma tutaj zastosowania, ale Art.27.1a 'ma pierwszeństwo' przed Art.17(włączanie się do ruchu)
C. odp.3. NIE, bo Art.27.1a nie ma tutaj zastosowania dla ustalenia faktycznego pierwszeństwa
D. inna odp. Jaka?
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez szerszon » sobota 02 marca 2013, 23:05

Zonaimad napisał(a):1.Dotyczą chodników, ale tylko z czysto akademickiego punktu widzenia (chodnikiem nie będzie się poruszać nic, co ma pierwszeństwo przejazdu). Dotyczą za to bezsprzecznie jezdni i torowisk wchodzących w skład danej drogi z pierwszeństwem.

2.Bardzo prosto, jak widzisz. Jedno wynika z drugiego. Skoro znak oznacza drogę, a nie jezdnię to znaczy, że dotyczy drogi a nie jezdni i obowiązuje na drodze, a nie tylko na jednej jezdni. Jakby prawodawca miał na myśli jezdnię, to napisałby o jezdni a nie o drodze. Przepis odnoszący się do konkretnego znaku jest właśnie przepisem szczególnym. A te, zgodnie z par 2.1, mają pierwszeństwo stosowania.

3.D-1 (D-2) to tylko jeden z przykładów znaków, w przypadku których - z uwagi na sposób sformułowania przepisów o nich - nie działa zasada, że dotyczą (wyłącznie) pierwszej jezdni znajdującej się z ich lewej strony

1.Tu mamy piękną drogę z pierwszeństwem ( znak jest parę metrów wcześniej).
Jeśli D-1 dotyczy z czysto akademickiego punktu widzenia chodnika to wobec art 5.3 gdy na widocznym sygnalizatorze pojawi sie czerwony sygnał pieszy i rowerzysta ( tam jest DDR z prawej) z czysto akademickiego punktu widzenia poruszający się z kierunku z którego jest zrobione zdjęcie ma prawo przejśc/przejechac za sygnalizator ?
http://goo.gl/maps/3BvsW
tu mamy dla odmiany droge jednokierunkową.
http://goo.gl/maps/3QNpl
Skoro z czysto akademickiego punktu widzenia D-1 dotyczy także chodnika, czy też DDR to rozumiem,ze Waszym zdaniem pieszy idący chodnikiem ma prawo poruszać sie tylko w jednym kierunku. Idący "pod prąd" łamie PoRD...czy tak ?
2. Napisał o jezdni w par 2.1 w odniesieniu do par 1.2, który pominąłeś w swojej wypowiedzi, jak sądzę, ponieważ nie pasował do ogólnie przyjętej przez Ciebie koncepcji.
W par 2.1 napisali o umieszczaniu znaków na drodze i obszarze obowiazywania, a nie o ich znaczeniu. :eek2:
Przepisem szczególnym do par 2.1 jest:
-par 28.3.1) dotyczący znaku B-35 ( i w nastepstwie B-36)
-par 30 B-41 ustawiany po tej stronie po której ma obowiązywać
-par 31.1 dotyczący znaków nakazu ( wybranych)
-Par 97.4 dotyczący sygnalizatorów kierunkowych

To są warunki szczególne w odniesieniu do pierwotnego opisu odnoszącego sie do obowiazywania znaków i sygnałów po prawej stronie lub nad pasem ruchu

3. poproszę o przepis wyłączający D-1( D-2) spod ogólnej zasady.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 38 gości