Czy taki manewr jest poprawny?

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez FunkyMonkey » piątek 01 marca 2013, 17:18

Obrazek
Rondo jest jednopasmowe, w miejscu oznaczonym żółtym kółeczkiem jest włączany LEWY kierunkowskaz i "trzymany" aż do wyjazdu z ronda.
FunkyMonkey
 
Posty: 2
Dołączył(a): piątek 01 marca 2013, 17:16

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez elka2012 » piątek 01 marca 2013, 17:29

żle

kierunek winien być włączony tuz przed wjazdem na rondo, pózniej w okolicy zazdu zasygnalizować prawym :;]
7.12.15 I Teor kat. B ZDANY (71/74)
4.01.16 I Prakt kat. B NIEZDANY
25.01.16 II Prakt kat. B NIEZDANY
17.02.16 III Prakt kat. B ZDANY
18.02.16 Opłata za wydanie prawa jazdy
26.02.16 Prawo jazdy - odebrane
elka2012
 
Posty: 15
Dołączył(a): niedziela 10 lutego 2013, 23:18

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez RossoneriDevil » piątek 01 marca 2013, 17:39

Wjeżdżaj na rondo bez kierunkowskazu i jak będziesz zjeżdżał to włącz prawy tylko nie w tym miejscu gdzie jest żółta kropka tylko trochę wyżej /dalej czyli między wlotami tym który mijasz i tym w który wjeżdżasz. Będzie to bardziej czytelne.
Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony piątek 01 marca 2013, 17:41 przez RossoneriDevil, łącznie zmieniany 1 raz
RossoneriDevil
 
Posty: 1053
Dołączył(a): sobota 02 czerwca 2012, 20:05

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez FunkyMonkey » piątek 01 marca 2013, 17:41

Tak, wiem. Po prostu kolega się ze mną spiera, że manewr na obrazku jest jak najbardziej poprawny i chcę się dowiedzieć czy ma rację.
FunkyMonkey
 
Posty: 2
Dołączył(a): piątek 01 marca 2013, 17:16

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez rafal5757 » piątek 01 marca 2013, 18:32

Kierunkowskaz powinien być włączony odpowiednio przed skrzyżowaniem a nie tuż przed nim. Opuszczając skrzyżowanie należy włączyć prawy kierunkowskaz jeżeli zjeżdżamy po łuku jeżeli po prostej nie trzeba włączać kierunkowskazu ale można w celu porozumiewania się z innymi kierowcami.
Havranek - Nauka Jazdy Warszawa
Jazdy doszkalające Warszawa
Avatar użytkownika
rafal5757
 
Posty: 204
Dołączył(a): sobota 06 września 2008, 22:49
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez cierpnik » piątek 01 marca 2013, 18:40

rafal5757 napisał(a):Kierunkowskaz powinien być włączony odpowiednio przed skrzyżowaniem a nie tuż przed nim.
O widzę, że chyba Pan instruktor tworzy nowe prawo i doszukał się przepisu nakazującego sygnalizowanie zamiaru przed skrzyżowaniem a nie przed jego wykonaniem. Skoro z ronda (ma być znak C-12) można tylko zjechać to tylko używamy prawego kierunkowskazu przed każdym zjazdem.
cierpnik
 
Posty: 496
Dołączył(a): wtorek 05 lutego 2013, 11:20
Lokalizacja: Kraków i okolice

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez RossoneriDevil » piątek 01 marca 2013, 19:01

kierunkowskazu przed każdym zjazdem.

Ale chyba nie masz na myśli że jedziesz po rondzie z włączonym prawym kierunkiem i zjeżdżasz np. dopiero w trzeci zjazd? :)
RossoneriDevil
 
Posty: 1053
Dołączył(a): sobota 02 czerwca 2012, 20:05

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez cierpnik » piątek 01 marca 2013, 19:21

Nie, nie. Może niejasno napisałem. Włączamy kierunkowskaz przed każdym zjazdem w znaczeniu prawego kierunkowskazu używamy zawsze niezależnie, który zjazd wybierzemy. A włączamy przed wybranym zjazdem.
cierpnik
 
Posty: 496
Dołączył(a): wtorek 05 lutego 2013, 11:20
Lokalizacja: Kraków i okolice

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez LeszkoII » piątek 01 marca 2013, 20:19

Skrzyżowanie jest małe, więc akurat kierunkowskaz w lewo należy wrzucić przed nim. Wtedy będzie "zawczasu". Na większym skrzyżowaniu zawczasu byłoby trochę później - czyli na skrzyżowaniu.
Lewy należy włączyć na pewno przed miejscem oznaczonym żółtym kółkiem. Po minięciu żółtego kółka ukończyliśmy manewr zmiany kierunku jazdy i podążamy na wprost. Prawy kierunkowskaz jest zbędny, bo nie skręcamy w prawo ani nie zmieniamy pasa ruchu(który nie jest wyznaczony).
PONIEWAŻ: kąt pomiędzy osią jezdni wylotu(lub styczną do tej osi w punkcie przecięcia się z krawędzią wyspy - tam jest linia krawędziowa szeroka) a styczną do łuku wyznaczającego osi jezdni obwiedni wyspy w punkcie przecięcia się tych osi, wynosi nie więcej niż 20 stopni.
W przypadku wątpliwości użycie prawego kierunkowskazu nie będzie błędem. Potrafimy na oko ocenić różnice między kątem 0 stopni a 60 stopni, gorzej różnicę rzędu 21 stopni.
Obrazek
(wszystko zgodnie z załącznikiem Szczegółowe warunki techniczne dla znaków drogowych
pionowych i warunki ich umieszczania na drogach
z rys. 4.2.2.3.)
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez skov » piątek 01 marca 2013, 22:20

temat "poruszania się po rondzie" dna nie ma :)
Avatar użytkownika
skov
 
Posty: 1412
Dołączył(a): czwartek 07 czerwca 2007, 13:48

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez szymon1977 » piątek 01 marca 2013, 22:21

LeszkoII napisał(a):Lewy należy włączyć na pewno przed miejscem oznaczonym żółtym kółkiem. Po minięciu żółtego kółka ukończyliśmy manewr zmiany kierunku jazdy i podążamy na wprost.
Ups... W tym przypadku przejazd przez skrzyżowanie w lewo nie wiąże się ze zmianą kierunku jazdy w lewo (proszę nie mylić tych dwóch pojęć). Nie mamy więc na żadnym etapie pokonywania tego skrzyżowania obowiązku użycia lewego kierunkowskazu. Oczywiście ponieważ nic nam tego nie zabrania a dojdziemy do wniosku, że zwiększy to czytelność naszych zamiarów możemy to zrobić.

LeszkoII napisał(a):Prawy kierunkowskaz jest zbędny, bo nie skręcamy w prawo ani nie zmieniamy pasa ruchu(który nie jest wyznaczony).
Ups... użycie prawego kierunkowskazu przed zjazdem z ronda jest naszym obowiązkiem ponieważ opuszczenie ronda jest w istocie zmianą kierunku jazdy w prawo - zjeżdżając z ronda opuszczamy z własnej woli kierunek wynikający z ruchu okrężnego na rondzie. N?ie jesteśmy z tego ronda wyprowadzanie przez przepisy (pasy ruchu wyznaczone znakami poziomym jak to ma miejsce w przypadku ronda turbinowego). Piszę w dużym uproszczeniu, nie łapcie za słówka - tłumaczyć nie będę.

LeszkoII napisał(a):PONIEWAŻ: kąt pomiędzy osią jezdni wylotu(lub styczną do tej osi w punkcie przecięcia się z krawędzią wyspy - tam jest linia krawędziowa szeroka) a styczną do łuku wyznaczającego osi jezdni obwiedni wyspy w punkcie przecięcia się tych osi, wynosi nie więcej niż 20 stopni.W przypadku wątpliwości użycie prawego kierunkowskazu nie będzie błędem. Potrafimy na oko ocenić różnice między kątem 0 stopni a 60 stopni, gorzej różnicę rzędu 21 stopni.
Ponieważ... że co? Podczas jazdy mamy posługiwać się przyrządami mierniczymi? Skąd te rewelacje? Przypominam, że do użycia kierunkowskazu zobowiązuje nas wykonanie jednego z dwóch manewrów (zmiana kierunku jazdy lub zmiana zajmowanego pasa ruchu) a te jesteśmy w stanie wykonać bez kręcenia kierownicą.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez axel234 » piątek 01 marca 2013, 23:02

LeszkoII napisał(a):PONIEWAŻ: kąt pomiędzy osią jezdni wylotu(lub styczną do tej osi w punkcie przecięcia się z krawędzią wyspy - tam jest linia krawędziowa szeroka) a styczną do łuku wyznaczającego osi jezdni obwiedni wyspy w punkcie przecięcia się tych osi, wynosi nie więcej niż 20 stopni.
W przypadku wątpliwości użycie prawego kierunkowskazu nie będzie błędem. Potrafimy na oko ocenić różnice między kątem 0 stopni a 60 stopni, gorzej różnicę rzędu 21 stopni.


O ja pierd....
Tym razem to już pojechałeś po całości. Ręce mi opadają jak czasami muszę czytać twoje naukowe wywody i obliczenia, ale nie przeszkadzaj sobie... fantazjuj dalej.
axel234
 
Posty: 138
Dołączył(a): środa 17 października 2012, 23:32

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez rafal5757 » piątek 01 marca 2013, 23:08

cierpnik napisał(a):O widzę, że chyba Pan instruktor tworzy nowe prawo i doszukał się przepisu nakazującego sygnalizowanie zamiaru przed skrzyżowaniem a nie przed jego wykonaniem. Skoro z ronda (ma być znak C-12) można tylko zjechać to tylko używamy prawego kierunkowskazu przed każdym zjazdem.



Panie Cierpnik ja nie tworzę nowego prawa. Tak jest przepis nakazujący każdy zamiar zmiany kierunku jazdy sygnalizować odpowiednio wcześnie przez włączenie kierunkowskazu. Gdzie jest taki przepis mówiący, że należy sygnalizować zjazd z "ronda"? ja takiego nie znam.




szymon1977 napisał(a):Ups... W tym przypadku przejazd przez skrzyżowanie w lewo nie wiąże się ze zmianą kierunku jazdy w lewo (proszę nie mylić tych dwóch pojęć). Nie mamy więc na żadnym etapie pokonywania tego skrzyżowania obowiązku użycia lewego kierunkowskazu. Oczywiście ponieważ nic nam tego nie zabrania a dojdziemy do wniosku, że zwiększy to czytelność naszych zamiarów możemy to zrobić.



Jeżeli nie jest to zmiana kierunku jazdy to co to jest?


szymon1977 napisał(a):Ups... użycie prawego kierunkowskazu przed zjazdem z ronda jest naszym obowiązkiem ponieważ opuszczenie ronda jest w istocie zmianą kierunku jazdy w prawo - zjeżdżając z ronda opuszczamy z własnej woli kierunek wynikający z ruchu okrężnego na rondzie. N?ie jesteśmy z tego ronda wyprowadzanie przez przepisy (pasy ruchu wyznaczone znakami poziomym jak to ma miejsce w przypadku ronda turbinowego). Piszę w dużym uproszczeniu, nie łapcie za słówka - tłumaczyć nie będę.


Nie ma przepisu nakazującego opuszczenia "ronda" z prawym kierunkowskazem. Nie z każdego ronda zjeżdżamy po łuku co niektórzy nazywają zmianą kierunku jazdy. Warto włączyć kierunkowskaz przed zjazdem z "ronda" w celu porozumiewania się z innymi uczestnikami ruchu. Podobnie jest z kierunkowskazem lewym przed "rondem" - ale tu mamy obowiązek ponieważ następuje zmiana kierunku jazdy w lewo.
Havranek - Nauka Jazdy Warszawa
Jazdy doszkalające Warszawa
Avatar użytkownika
rafal5757
 
Posty: 204
Dołączył(a): sobota 06 września 2008, 22:49
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez LeszkoII » piątek 01 marca 2013, 23:12

szymon1977 napisał(a):Ups... W tym przypadku przejazd przez skrzyżowanie w lewo nie wiąże się ze zmianą kierunku jazdy w lew
Bardzo ciekawe... zwłaszcza z punktu widzenia innych uczestników ruchu. Jeśli na rys. nie widzisz możliwości wyboru kierunku jazdy - albo na wprost, albo w lewo - to jak można zobaczyć to w "realu"? Celowo napisałem ZOBACZYĆ a nie analizować. Z uporem maniaka zamierzam serwować Ci ten link http://goo.gl/maps/nsbwW (możesz sobie przerzucić obrazek w poziomie - wyjdzie podobna sytuacja).
szymon1977 napisał(a):Oczywiście ponieważ nic nam tego nie zabrania a dojdziemy do wniosku, że zwiększy to czytelność naszych zamiarów możemy to zrobić.
Akurat na tym etapie nie chodzi o czytelność, bo tor jazdy w lewo biegnie w lewo, a na wprost na wprost. Lewy kierunkowskaz obowiązkowy!
szymon1977 napisał(a):Ups... użycie prawego kierunkowskazu przed zjazdem z ronda jest naszym obowiązkiem ponieważ opuszczenie ronda jest w istocie zmianą kierunku jazdy w prawo - zjeżdżając z ronda opuszczamy z własnej woli kierunek wynikający z ruchu okrężnego na rondzie.
Zaraz zaraz. Pomału. Użycie kierunkowskazu przed zjazdem z ronda... Rozumiem Twój błędny tok myślenia. Opuszczenie ronda nie koniecznie wiąże się, ze zmiana kierunku jazdy. Opuszczenie ronda = zmiana kierunku jazdy? Jakiego kierunku? Tego samego, gdy zawracamy na drodze jednokierunkowej? Nie ma czegoś takiego jak kierunek dookoła wyspy. Ruch dookoła wyspy - owszem. A na ile sposobów można sie poruszać dookoła wyspy? Obowiązuje nas polska PoRD, Anglicy zerkną na kierunek wyznaczony na C-12 i sobie przypomną, że nie sa w Anglii.
szymon1977 napisał(a):Podczas jazdy mamy posługiwać się przyrządami mierniczymi? Skąd te rewelacje?
Nie doceniasz ludzkich możliwości percepcji? Na pewno rozróżnisz kąt 0 od 21 stopni - na kartce papieru oraz w przestrzeni realnej.

Zagadka pomocnicza - która linia skręca w prawo? http://img547.imageshack.us/img547/8053/linie2800.gif
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Czy taki manewr jest poprawny?

Postprzez RossoneriDevil » sobota 02 marca 2013, 00:05

Skoro są takie rozbieżności w interpretacji poruszania się po (takim) rondzie i odpowiedniego sygnalizowania swoich manewrów to powinniśmy się skupić na dwóch najważniejszych rzeczach. Czyli kiedy nie mamy pierwszeństwa i kiedy je nabywamy, niezależnie od tego co sygnalizujemy.

Mnie osobiście nie interesuje że ktoś na tak małym rondzie jedzie z lewym kierunkowskazem...mnie interesuje kiedy włączy prawy. To jest logiczne i praktyczne i inne koszały opały mnie nie obchodzą ( że tak się nie uprzejmię wyraże).
Przejeżdząłem przez takie rondo gdzie wloty są tak blisko siebie że musiałbym jechać 5km/h żeby mój prawy był czytelny dla innych.

Nie na każdym rondzie sygnalizujemy zawsze tak samo....bo przecież wiadomo że sytuacje są różne, różne jest ułożenie ulic, więc powiedzmy sobie jasno że każdy z nas po trochu ma rację tylko poruszanie po rondach to nie jest szablon który da się wyciąć i przyłożyć do każdego z nich na sucho.
Jeżeli chcecie to możemy się pobawić w coś takiego...każdy niech wkleji zdjęcie jakiegoś ronda przez które często przejeżdża i opisze postępowanie swoje i innych uczestników ruchu na tym rondzie, czy może jest tak że 99% uczestników zawsze robi inaczej niż my jedyni ....

EDIT: Zaczne pierwszy. Rondo placu Zawiszy w Warszawie,

Fioletowy: jedzie prosto niesygnalizuje
Niebieski: sygnalizuje lewym kierunkowskazem.
Czerwony: niesygnalizuje.
Zielony: sygnalizuje
Żółty: sygnalizuje
RossoneriDevil
 
Posty: 1053
Dołączył(a): sobota 02 czerwca 2012, 20:05

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 44 gości