Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Zonaimad » środa 02 stycznia 2013, 22:12

Henq napisał(a):To i to jest skrzyżowaniem tu i tu skręcasz w lewo, nie możesz wybierać sobie skrzyżowania gdzie sygnalizujesz a gdzie nie manewr skrętu w lewo.

Wybiera za ciebie ustawodawca. Masz sygnalizować wyraźnie (i zawczasu). Na jednym skrzyżowaniu włączenie kierunku w lewo spełnia ten warunek, na drugim nie.
Zonaimad
 
Posty: 964
Dołączył(a): czwartek 04 czerwca 2009, 18:48

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Henq » środa 02 stycznia 2013, 22:39

Zonaimad napisał(a):Wybiera za ciebie ustawodawca. Masz sygnalizować wyraźnie (i zawczasu). Na jednym skrzyżowaniu włączenie kierunku w lewo spełnia ten warunek, na drugim nie.

Na obydwu spełnia ten warunek. Rondo to skrzyżowanie więc dojeżdżając do ronda zachowujemy się tak jak dojeżdżając do każdego innego skrzyżowania. To, co robimy na rondzie - a więc także to, jak korzystamy z migaczy - powinno być pochodną tego, co zaplanowaliśmy jeszcze przed wjazdem na nie. Już wtedy informujemy kierunkowskazem innych kierowców czy będziemy jechać w lewo czy zawracać.

A tu jeszcze obrazek z wikipedi:
Obrazek
Ostatnio zmieniony środa 02 stycznia 2013, 22:45 przez Henq, łącznie zmieniany 1 raz
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Zonaimad » środa 02 stycznia 2013, 22:45

Henq napisał(a):Już wtedy informujemy kierunkowskazem innych kierowców czy będziemy jechać w lewo czy zawracać.

Na rondzie nie jest to im do niczego przydatne, a także jest trudne w interpretacji. Ponadto tego sygnału nie widzi ten, komu byłby on najbardziej przydatny. Nie spełnia więc warunku "wyraźnie".
Zonaimad
 
Posty: 964
Dołączył(a): czwartek 04 czerwca 2009, 18:48

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez LeszkoII » środa 02 stycznia 2013, 22:56

Henq napisał(a):A ja Ci napisałem że rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężny więc wytłumacz mi dlaczego:
1. przed dojechaniem na skrzyżowanie zasygnalizujesz skręt w lewo
2. przed dojechaniem na skrzyżowanie nie zasygnalizujesz skrętu w lewo

Zgodnie z Art. 22. ust. 2 oraz ust. 5., sygnalizuję zmianę kierunku jazdy i odpowiednio się ustawiam przed taka zmianą. W tym artykule nie ma słowa o skrzyżowaniu, lecz zatytułowany jest "Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu". Na "zwykłych skrzyżowaniach" czyli takich, na których nie ma ruchu okrężnego lecz jest ruch dwukierunkowy, chęć zmiany kierunku jazdy przed skrzyżowaniem odpowiada na ogół efektowi takiej sygnalizacji tzn. skrętowi w lewo, zawróceniu skrętowi w prawo. Normalne skrzyżowania mają zazwyczaj nie więcej niż 4 wloty. Tak więc precyzyjna jest sygnalizacja kierunku jazdy przed. Natomiast przed skrzyżowaniem okrężnym, kierunek jazdy na skrzyżowaniu jest z góry narzucony. Nawet przy skręcie "w prawo". A co jeśli skrzyżowanie ma 7 wlotów? Gdzie jest w lewo? Gdzie jest na wprost? Gdzie jest w prawo? Jak się ma sygnalizowanie przed takim skrzyżowaniem do precyzji sygnalizowania zmiany kierunku jazdy? Wg. mnie nijak.

Tym właśnie się różni idea skrzyżowania okrężnego od innych, że może się na nim łączyć dużo dróg, nawet 12 jak we Francji. A przecież nie możemy inaczej sie zachowywać na skrzyżowaniu okręznym X a inaczej na Y.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez dylek » środa 02 stycznia 2013, 23:01

Zonaimad napisał(a): Ponadto tego sygnału nie widzi ten, komu byłby on najbardziej przydatny. Nie spełnia więc warunku "wyraźnie".

Co to za argument ?
Skręcam na odludziu w polną drogę...nikt nie widzi co sygnalizuję...nie spełniłem warunku "wyraźnie" to mnie nocny patrol policyjny z helikoptera ukarze mandatem, bom niewyraźnie sygnalizował i nikt nie widział co sygnalizuję ? :D
Jaja jakieś...

Widzi, widzi, niejednokrotnie lepiej i szybciej widzi na rondzie lewy kierunkowskaz od prawego, więc to pustosłowie......a jeśli nie widzi...to niech się nie pcha...niech poczeka aż zobaczy.
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez szerszon » środa 02 stycznia 2013, 23:02

Zonaimad napisał(a):
Henq napisał(a):Już wtedy informujemy kierunkowskazem innych kierowców czy będziemy jechać w lewo czy zawracać.

Na rondzie nie jest to im do niczego przydatne, a także jest trudne w interpretacji. Ponadto tego sygnału nie widzi ten, komu byłby on najbardziej przydatny. Nie spełnia więc warunku "wyraźnie".
szczególnie tym oczekującym na wjazd... :wink:
jak to...nie widzi ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez dylek » środa 02 stycznia 2013, 23:17

szerszon...
http://goo.gl/maps/QyoHn
Niektórzy tak mają, że u takiego z linka czerwonego uno chcą zobaczyć prawy kierunkowskaz zaraz po jego ruszeniu i bać się, że uniak wjedzie pod prąd z nimi na czołówkę...
Jeszcze inni widzą u srebrnego berlingo w ruchu okrężnym prawe lampy kierunkowskazów i one są im niezbedne, a nie widzą lewych, bo one im do niczego są niepotrzebne...nic nie poradzisz...
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez szerszon » środa 02 stycznia 2013, 23:24

:D
dylek
Ale my sie świetnie rozumiemy.
A zjazd z tak skonfigurowanego ronda z prawym kierunkowskazem to czyste niemoctwo. :help:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez kg1956 » czwartek 03 stycznia 2013, 10:43

Myślę, że na tym rondzie dylka nie ma zupełnie obowiązku sygnalizowania czegokolwiek podczas zjazdu z ronda. Nie jest to ani zmiana kierunku jazdy ani zmiana pasa. Na innym typie ronda będzie pewnie zupełnie inaczej.
Nie bardzo rozumiem dlaczego niektórzy piszą o obowiązku sygnalizowania zmiany kierunku jazdy przed skrzyżowaniem. Art.22.5 nie jest w żaden sposób powiązany ze skrzyżowaniem. Podchodźmy do problemu sygnalizowania na skrzyżowaniach ( w tym na rondach) pamiętając o tym, że sygnalizujemy zawczasu przed manewrem, a nie przed skrzyżowaniem. Jazda po łuku (np. na rondzie pomiędzy wylotami) nie jest zmianą kierunku jazdy.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Drezyna » czwartek 03 stycznia 2013, 11:05

kg1956 napisał(a): Jazda po łuku (np. na rondzie pomiędzy wylotami) nie jest zmianą kierunku jazdy.

No właśnie, jest albo nie jest - wybór należy do ciebie.
Myślę, że ze względu na brak jednoznaczności PoRD dobrze jest posiłkować się zapisem KWoRD:
"Przed skręceniem lub przed wykonaniem manewru związanego ze zjechaniem w bok każdy
kierujący powinien odpowiednio wyraźnie i dostatecznie wcześnie zasygnalizować swój zamiar...".
Nic tu o skrzyżowaniu, zmienie kierunku lub pasa, mi się to bardziej podoba, ale kwestia gustu.
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Henq » czwartek 03 stycznia 2013, 12:51

kg1956 napisał(a):Nie bardzo rozumiem dlaczego niektórzy piszą o obowiązku sygnalizowania zmiany kierunku jazdy przed skrzyżowaniem.

Ponieważ informujesz kierowców jaki manewr będziesz wykonywał na skrzyżowaniu (rondzie) dlatego sygnalizujesz to przed skrzyżowaniem a nie już będąc na środku skrzyżowania rysunek poniżej kwadraty czerwone masz zaznaczone gdzie się zaczyna skrzyżowanie i gdzie sygnalizujesz jaki manewr będziesz na skrzyżowaniu wykonywał.

kg1956 napisał(a):Podchodźmy do problemu sygnalizowania na skrzyżowaniach ( w tym na rondach) pamiętając o tym, że sygnalizujemy zawczasu przed manewrem, a nie przed skrzyżowaniem.

Ale to przed skrzyżowaniem masz namalowane strzałki kierunkowe pasa i to tu sygnalizujesz co robisz (którą strzałkę wybierasz). Jeżeli stoisz na pasie przed rondem gdzie jest strzałka do jazdy na wprost i w lewo to nie używająć kierunkowskazu informujesz kierowców że pojedziesz na wprost przez rondo. Tak jak pisałem to co robisz na rondzie powinno byc adekwatne do tego co informowałeś przed wjazdem na to rondo.
Załączniki
rondo kierunkowskaz.JPG
rondo kierunkowskaz.JPG (16.76 KiB) Przeglądane 3373 razy
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Drezyna » czwartek 03 stycznia 2013, 12:57

Henq napisał(a): ...kwadraty czerwone masz zaznaczone gdzie się zaczyna skrzyżowanie i gdzie sygnalizujesz jaki manewr będziesz na skrzyżowaniu wykonywał.

Można i tak. Ale jaki to manewr wykonujesz na tym skrzyżowaniu? Zmiana kierunku jazdy w lewo-skos-tył? Jak to się sygnalizuje? A co zrobisz, jeśli po drodze będziesz musiał zmienić trzy razy pas w prawo, lewo, prawo?
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Henq » czwartek 03 stycznia 2013, 13:10

Drezyna napisał(a): A co zrobisz, jeśli po drodze będziesz musiał zmienić trzy razy pas w prawo, lewo, prawo?

Sygnalizujesz przed wjazdem na rondo lewym kierunkiem by było czytelne dla innych kierowców że będziesz objeżdżał to rondo nie do pierwszego wyjazdu tylko dalej że nie jedziesz prosto itd. Będąc na rondzie nie musisz już jechac z tym włączonym lewym kierunkiem więc zmieniając pasy np: prawy->lewy->prawy normalnie sygnalizujesz tak jak zmianę pasa kierunek prawy->lewy->prawy i dojeżdżając do swojego zjazdu też informujesz kierowców kierunkiem w prawo że opuszczasz to rondo.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Drezyna » czwartek 03 stycznia 2013, 13:16

Henq napisał(a):
Drezyna napisał(a): A co zrobisz, jeśli po drodze będziesz musiał zmienić trzy razy pas w prawo, lewo, prawo?

Sygnalizujesz przed wjazdem na rondo lewym kierunkiem by było czytelne dla innych kierowców że będziesz objeżdżał to rondo nie do pierwszego wyjazdu tylko dalej że nie jedziesz prosto itd. Będąc na rondzie nie musisz już jechac z tym włączonym lewym kierunkiem...

A to niestety niezgodne z przepisami: "...oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru...." Czyli co, będąc na rondzie już zakończyłeś manewr zmiany kierunku w lewo-skos-tył?
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Henq » czwartek 03 stycznia 2013, 13:59

Drezyna napisał(a):Czyli co, będąc na rondzie już zakończyłeś manewr zmiany kierunku w lewo-skos-tył?

Pisałem to dla osob które twierdzą że:
Jazda po łuku (np. na rondzie pomiędzy wylotami) nie jest zmianą kierunku jazdy.

więc po co sygnalizować.
Masz rację manewr sygnalizujesz do mometu aż go nie ukończysz czyli albo do momentu wybrania zjazdu i sygnalizowaniem tego prawym kierunkiem albo do Twojego zmieniania pasów.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 75 gości