Pytanie na temat wyprzedzania

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez lith » piątek 02 lipca 2010, 15:23

Sprawdziłem dokłądnie, u mnie 5 przy 60km/h to niecałe 1,5k obrotów, czyli toczyć się toczy, ale na gaz to praktycznie nie reaguje. Niby można, ale równie dobrze mogę jechać na 4 na 2k obrotów.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez cman » piątek 02 lipca 2010, 15:32

Ja mam dokładnie takie same obroty. Pewnie, że przyspieszenia już nie ma specjalnego (no chyba, że mowa byłaby o siódemce, to tam nawet przy 1000 obr/min zdrowo ciągnie), ale do jazdy ze stałą prędkością po poziomej drodze jest jak najbardziej ok.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez WojtekS » piątek 09 lipca 2010, 09:37

Telemaniak19 napisał(a):Taka sytuacja: jadę sobie 60/65 km/h na 5 biegu i np przede mna jedzie z taka sama predkoscia samochod a ja postanawiam go wyprzedzić bo znudziło mi sie tak jechać i problem mam taki, że wyprzedzam na 5 biegu ale samochod nie zrywa sie zeby wykonac szybko ten manewr (na dwupasmowej drodze w jednym kierunku to nie ma problemu wiadomo ale gdyby byla dwukierunkowa to chcialbym szybciej ten manewr wykonać). probowalem robic tak ze znowu jade te 60/65 km/s i redukuje do 4ki ale wtedy samochodem szarpie nieprzyjemnie, wiem ze w automatycznych skrzyniach nie ma takiego problemu bo mozna redukować o 2biegi nizej i nic nie zatrzęsie bo obroty sa jakoś tam automatycznie dobierane. Samochod ma 100 KM. Jakaś rada jak to robic zeby szybko nabierać predkosci wtedy?:)


Cześć. Moja rada jest następująca.

1. Sprawdź na internecie albo u dealera Twojej marki, jaką Twój silnik ma tzw charakterystykę zewnętrzną - wystarczy Ci informacja, przy jakich obrotach występuje maksymalny moment obrotowy (zwykle 2000-4000), a przy jakich - maksymalna moc (zwykle 4000-6000). Samochód ma optymalne osiągi, jeśli utrzymujesz silnik pomiędzy obrotami max. momentu i max. mocy. Więc jeśli chcesz zdecydowanie przyspieszyć, wybierz bieg, który - po włączeniu - da Ci obroty w okolicach maksymalnego momentu.

2. Co do samego wyprzedzania, jak najbardziej będziesz musiał zredukować. Na oko (jak zresztą inni się tutaj już wypowiadali) - do 3. biegu, ale sprawdź najpierw pkt. 1 i zdecyduj sam, jakiego biegu potrzebujesz.

3. Przy redukcji naciśnij lekko na gaz, żeby podwyższyć obroty silnika - dzięki temu wyrównasz prędkość obrotową silnika i tarczy sprzęgła i unikniesz szarpnięcia. Musisz też płynnie puścić sprzęgło.

4. Zbliż się trochę do wyprzedzanego samochodu (ale nie za bardzo, żeby nie ograniczać sobie widoczności i mieć czas na reakcję na manewry tego samochodu). Zazwyczaj to jest odstęp około 1 sekundy ale może być mniej albo więcej, zależnie od okoliczności.

5. Patrz do przodu, ew. trochę wysuń się na lewo, żeby móc ocenić sytuację daleko przed sobą. Jeśli masz wystarczająco ilość miejsca, zasygnalizuj, wysuń się całkiem na lewo (nie przyspieszając jeszcze!) i zobacz, czy przed samochodem, który chcesz wyprzedzić nie ma żadnych potencjalnych przeszkód: pieszego, dziury na skraju drogi, wylotu skrzyżowania itd - czegokolwiek co mogłoby spowodować, że zajedzie Ci drogę albo że nie Ty nie możesz w tamtym miejscu wyprzedzać.

6. Jeśli po tej ocenie sytuacji dalej uważasz, że jest bezpiecznie i masz odpowiednią ilość miejsca, płynnie wykorzystaj całą moc samochodu i jak najszybciej wyprzedź. Staraj się nie zmieniać biegu, dopóki nie wrócisz na prawy pas. Wróć tam najszybciej jak się da bez powodowania dyskomfortu u wyprzedzanego (zajeżdżania mu drogi, hamowania przed nosem itp).

7. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości - nie ryzykuj i nie wyprzedzaj.

Pozdrawiam
www.trenerjazdy.pl
Avatar użytkownika
WojtekS
 
Posty: 200
Dołączył(a): piątek 09 lipca 2010, 08:52
Lokalizacja: Kraków

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez Baranek » sobota 24 listopada 2012, 23:42

Ta ostatnia rada jest jak najbardziej prawidłowa. Wyprzedzać trza szybko - śmiem twierdzić - jak najszybciej - nawet w sytuacji gdy widoczność jest po horyzont i nic nie jedzie z przeciwka.

Nie przekonały mnie posty mówiące o jeździe 50km/h na piątce. Chyba, że jest to jakiś super samochód który z piątki przyspiesza mega szybko. Ale z tego co pisaliście że muskacie tylko gaz na piątce, to podejrzewam, że przy szybkim wciśnięciu go w podłogę po kilometrze osiągniecie 60 km/h :D
Avatar użytkownika
Baranek
 
Posty: 507
Dołączył(a): piątek 23 stycznia 2009, 13:28

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez BOReK » niedziela 25 listopada 2012, 04:07

... Ten temat ma ponad 2 lata... :roll:

Stary Civic startując z 50km/h na piątce po kilometrze ma te 100km/h. Jutro z ciekawości sprawdzę cięższą Lancię z dłuższa skrzynią, ale w niej już piątka przy 50km/h akurat nie ma sensu.Wszystko zależy od momentu silnika, długości skrzyni i masy pojazdu, więc generalizowaniem nawet tyłka nie można sobie podetrzeć.
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez RossoneriDevil » niedziela 25 listopada 2012, 05:58

Ja to bałbym się zredukować do 3 biegu przy prędkości 65 Km bo już przy na 3-cim 50 tak wyje jakby miało coś się zerwać....a dźwięk strasznie hałśliwy....
RossoneriDevil
 
Posty: 1053
Dołączył(a): sobota 02 czerwca 2012, 20:05

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez lith » niedziela 25 listopada 2012, 13:41

Ja nie spotkałem samochodu, dla którego 60-70 km/h... na 3 to byłoby za szybko. Ja zauważyłem u siebie, że do 3 przed wyprzedzaniem redukuję zazwyczaj tak do 90 km/h. Powyżej 100 km/h to już 4 mi ładnie ciągnie.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez BOLEKlodz » niedziela 25 listopada 2012, 15:52

RossoneriDevil napisał(a):Ja to bałbym się zredukować do 3 biegu przy prędkości 65 Km bo już przy na 3-cim 50 tak wyje jakby miało coś się zerwać....a dźwięk strasznie hałśliwy....

Radzę obejrzeć skrzynię, bo może coś być z nią nie tak. Nie będę generalizował, ale np. w escorcie, którego miałem, na III biegu auto dociągnęło do 160km/h. Przy normalnej jeździe jakieś 70km/h nie było problemem. Przełożenia mogą być porównywalne. Przy 50km/h silnik ma 2000obr/min (dokładnie nie powiem), wiec bez problemu można dokręcić do 3k.rpm i dopiero zmienić.
W sumie, to równie dobrze z silnikiem lub wydechem moze być coś nie tak. Silnii hondy nie lubią niskich obrotów, a wysokie im zbytnio nie szkodzą. Są one projektowane z myślą o takiej technice jazdy - skok tłoka jest mniejszy.
BOLEKlodz
 
Posty: 326
Dołączył(a): środa 19 stycznia 2011, 17:11

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez Baranek » niedziela 25 listopada 2012, 16:01

BOReK napisał(a):... Ten temat ma ponad 2 lata... :roll:

Stary Civic startując z 50km/h na piątce po kilometrze ma te 100km/h. Jutro z ciekawości sprawdzę cięższą Lancię z dłuższa skrzynią, ale w niej już piątka przy 50km/h akurat nie ma sensu.Wszystko zależy od momentu silnika, długości skrzyni i masy pojazdu, więc generalizowaniem nawet tyłka nie można sobie podetrzeć.


Zależy na pewno od tego jaki silnik masa samochodu itp. Ale jeśli sie da zredukować to zdecydowanie lepiej to zrobić niż ciągnąć się jak dziad ;)
Avatar użytkownika
Baranek
 
Posty: 507
Dołączył(a): piątek 23 stycznia 2009, 13:28

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez RossoneriDevil » niedziela 25 listopada 2012, 16:13

Radzę obejrzeć skrzynię, bo może coś być z nią nie tak. Nie będę generalizował, ale np. w escorcie, którego miałem, na III biegu auto dociągnęło do 160km/h. Przy normalnej jeździe jakieś 70km/h nie było problemem. Przełożenia mogą być porównywalne. Przy 50km/h silnik ma 2000obr/min (dokładnie nie powiem), wiec bez problemu można dokręcić do 3k.rpm i dopiero zmienić.
W sumie, to równie dobrze z silnikiem lub wydechem moze być coś nie tak. Silnii hondy nie lubią niskich obrotów, a wysokie im zbytnio nie szkodzą. Są one projektowane z myślą o takiej technice jazdy - skok tłoka jest mniejszy.


Muszę zwrócić na to uwagę, zawsze jeżdżę tak że przy 40 to wbijam czwarty bieg i już na tym biegu zostaje...kiedy zwalniam poniżej 40 to redukuje do na 3.....

Może nie potrzebnie boje się go przycisnąć.....w sumie nie wiem nawet do jakich obrotów dochodzę na trzecim biegu... ale jak będe miał nawet 4k. to się chyba nic nie stanie ?
RossoneriDevil
 
Posty: 1053
Dołączył(a): sobota 02 czerwca 2012, 20:05

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez aguusia88 » niedziela 25 listopada 2012, 19:50

jesli chodzi o redukcje i wrzucanie biegu to
u mnie zalezy, spokojnie jadac to przerzucam biegi co 10/h czyli 20-2, 30-3 itp

redukuje jak widze ze spadla predkosc, oczywiscie z x/h moge jechac z wyzszego biegu tylko bede miec niskie obroty i auto bedzie sie wolniej zbierac

jak cos mnie zdenerwuje i jak wtepne to na 3 mam 50 czy 60/h i jestem zdezorientowana :lol:

bywalo ze zredukowalam a auto mi wyje chociaz spojrzalam na predkosciomierz i wrzucilam odpowiedni bieg

a dzisiaj bylam tez zaskoczona bo pierwszy raz jechalam w tereny pagorkowate i auto 50-60/h i na 4 biegu sie dusi,
do domu tez mam pod gorke i jade normalnie, skrecam wiec zaczynam od 2 ciagne i 3, 4 i nic sie nie dusi

wiec jak to bym powiedziala - zmiana biegu jest jak pudelko czekoladek nie wiadomo co sie trafi
Prawo Jazdy B - 2009r za I razem
Avatar użytkownika
aguusia88
 
Posty: 157
Dołączył(a): poniedziałek 22 października 2012, 16:26
Lokalizacja: raj

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez lith » niedziela 25 listopada 2012, 19:56

90... eee? na 9tce? :mrgreen:

jak się mniej więcej wie do czego skrzynia biegów służy to raczej wiadomo co się trafi. Polecam rowerem z przerzutkami pojeździć, żeby na własnej osobie poczuć zasadę działania :)
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez Drezyna » niedziela 25 listopada 2012, 20:32

aguusia88 napisał(a):wiec jak to bym powiedziala - zmiana biegu jest jak pudelko czekoladek nie wiadomo co sie trafi

Dokładnie! Jazda to przyjemność, a nie obowiązek!
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez Baranek » niedziela 25 listopada 2012, 20:49

RossoneriDevil napisał(a):
Radzę obejrzeć skrzynię, bo może coś być z nią nie tak. Nie będę generalizował, ale np. w escorcie, którego miałem, na III biegu auto dociągnęło do 160km/h. Przy normalnej jeździe jakieś 70km/h nie było problemem. Przełożenia mogą być porównywalne. Przy 50km/h silnik ma 2000obr/min (dokładnie nie powiem), wiec bez problemu można dokręcić do 3k.rpm i dopiero zmienić.
W sumie, to równie dobrze z silnikiem lub wydechem moze być coś nie tak. Silnii hondy nie lubią niskich obrotów, a wysokie im zbytnio nie szkodzą. Są one projektowane z myślą o takiej technice jazdy - skok tłoka jest mniejszy.


Muszę zwrócić na to uwagę, zawsze jeżdżę tak że przy 40 to wbijam czwarty bieg i już na tym biegu zostaje...kiedy zwalniam poniżej 40 to redukuje do na 3.....

Może nie potrzebnie boje się go przycisnąć.....w sumie nie wiem nawet do jakich obrotów dochodzę na trzecim biegu... ale jak będe miał nawet 4k. to się chyba nic nie stanie ?


Nie wiem rzecz jasna jaki masz samochód. Ale jaki by to nie był - zrób eksperyment. Jak już będziesz jechał na czwórce 40km/h wciśnij mocno gaz i zobacz co się dzieje. (gdzieś na pustej drodze)
A jak już wykonasz ten eksperyment to wyobraź sobie sytuację na drodze gdzie w ułamku sekundy musisz przyspieszyć bo inaczej będzie wypadek.
Pomijam już kwestię, czy to zdrowe dla silnika a także kwestię tego, że to prawie zerowa przyjemność z takiej jazdy ;).
Avatar użytkownika
Baranek
 
Posty: 507
Dołączył(a): piątek 23 stycznia 2009, 13:28

Re: Pytanie na temat wyprzedzania

Postprzez RossoneriDevil » niedziela 25 listopada 2012, 21:32

Pomijam już kwestię, czy to zdrowe dla silnika a także kwestię tego, że to prawie zerowa przyjemność z takiej jazdy

Tz. ja tylko wchodze na czwarty bieg przy tej prędkości, dalej to już jade na tym biegu do 100. A średnia prędkość to 60-80

Kiedyś mi tak instruktor powiedział że jak zaczyna wyć silnik tz. że domaga się wyższego biegu ... :D
RossoneriDevil
 
Posty: 1053
Dołączył(a): sobota 02 czerwca 2012, 20:05

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 5 gości
cron