jazda po lesie, dziurach a elementy zawieszenia

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: jazda po lesie, dziurach a elementy zawieszenia

Postprzez okular766 » niedziela 21 października 2012, 10:30

1/wlasnie mnie od dawna dziwilo ze volvo a takie twarde jest jak cholera, stara brava, astra 1, golf 2,3,4, audi 80, passat b5 to są miękkie jakby sie jechalo raczej lecialo na latajacym dywanie a u mnie to jest HARD CORE wcale nie czuc abym mial zawieszenie a raczej drewniane kola przyspawane do nadwozia

2/ok

3/mielismy malucha z ostatnich lat z el. zaplonem i cc i tam nie bylo odcinki, el zaplon to co masz na myśli?

4/zawsze sądzilem ze lepiej jechac na 1500 i 5b niz na 4 czy 3 jadąc non stop 60-70-80km/h, na 5b praktycznie nie slychac silnika, skrzyni tylko szum opon do obrotów 2000obr.

5/czyli benzyna>diesel?? 99 procent benzyn jest bez turbo a dieslów z turbo
przykladowo w latach co robili s40/v40 to diesle wszystkie mialy turbo a benzyny tylko 2 2,0 160kmT oraz 1,9 200km Turbina a diesle to 1,9 od 90 do 115km mialy turbo
wiec jesli porównywac benzyne do diesla wolnossacego to lepsza jest benzyna w osiągach? a jesli porównywać benzyne turbo z dieslem turbo to benzyna nadal przewyższa?
i dlatego ze diesle są słabsze musza miec turbiny tak?

pozdr
okular766
 
Posty: 67
Dołączył(a): niedziela 14 października 2012, 14:45

Re: jazda po lesie, dziurach a elementy zawieszenia

Postprzez BOLEKlodz » niedziela 21 października 2012, 13:14

1. Twarde zawieszenie zapewnia lepsze trzymanie w zakrętach. Do cywilnej jazdy jest średniowygodne, zwłaszcza na naszych drogach. Ale po np. autostradzie, lub innych dobrych drogach, takie auto trzyma się na łukach/ zakrętach jak przyklejone. Poza tym, jest wytrzymałe i tak szybko się nie wytłucze, pomimo, że skacze nawet na małych dziurach. Miękkie zawieszenie pochłania siłe uderzenia podczas wjeżdżania w dziury, a twarde przenosi je dalej, więc dłużej pojeździ.
3. W 1993r zaczęto montować w maluchach elektroniczny zapłon - nanopleks. Odcinka jak najbardziej w nim jest, ale przy takch obrotach, do których zwyczajnie silnik się już nie dokręca. Żeby w tych silnikach usłyszeć odcięcie, to musi być on w bardzo dobrej kondycji, najlepiej żeby był jeszcze dłubnięty.
5. Turbiny w dieselach są popularne, w benzynach zdarzają się rzadziej, bo górny zakres obrotów jest wystarczający do dynamicznej jazdy. Niemniej jej zamontowanie wpływa na moc maxymalną. W nowych autach montowane są coraz częściej do silników benzynowych, żeby ze stosunkowo niskiej pojemności osiągnąć dużo mocy. Przykładem są tu również fiatowskie silnika Twin Air - z pojemności 900ccm osiągają chyba 90KM. One są właśnie uturbione.

Nie da się obiektywnie porównać silników benzynowych i dieseli. Diesel wolnossący ma stosunkowo dużą moc na niskich obrotach, a na wysokich zdycha. Turbodiesel ma moc w pełnym zakresie obrotów, Benzyna ma słaby dolny, a mocny górny zakres obrotowy. Benzyna z kompresorem będzie miała moc w pełnym zakresie, a benzyna z turbiną i kompresorem - dużą moc na niskich obrotach i jeszcze większą na wysokich.

Jeśli chodzi o osiągi to D ma dobre przyspieszenie i małą prędkość maksymalną, TD minimalnie słabsze przyspieszenie, ale wyższą V max. Benzyna słabe przyspieszenie na wolnych obrotach ale wysoką V max (silnik osiąga wyższe obroty), B+kompresor - trochę lepiej niż TD, również w pełnym zakresie, ale wyższa V max, B+turbo+kompresor - Jeszcze lepsze przyspieszenie na wysokich obrotach.

Porównać się nie da, bo każdy ma inne wymagania względem silników, więc musi sam wybrać. Z moich obserwacji wynika, że silniki TD są coraz bardziej pożądane, zwłaszcza w dobie kryzysu i drogich paliw. Mają relatywnie niskie spalanie i dużą elastyczność. Aktualnie mam praktyki w serwisie forda i 80% samochodów, które przyjeżdżają, to właśnie diesele.
BOLEKlodz
 
Posty: 326
Dołączył(a): środa 19 stycznia 2011, 17:11

Re: jazda po lesie, dziurach a elementy zawieszenia

Postprzez okular766 » niedziela 21 października 2012, 16:02

1/no na zakretach to autko wcale sie nie przechyla a ja ręką na blotnik nacisne to tez ciężko go ugiąć, ale slyszalem wlasnie ze jak mamy twarde to mamy jezdzic 3 razy wolniej niz inni po dziurach bo twarde szybciej sie zużyje niż miękkie zawieszenie a Ty piszesz odwrotnie... sam nie wiem

2/nie słyszałem o kompresorach, te nowe auta przewaznie mają turbo (turbo benzyna) to jest potoczna nazwa kompresora? np w prawie częto widac silnik 1,6 który ma dużą moc i max moment przy 1200-1500 jak to mozliwe z turba? przeciez zeby turbina dzialala musi byc napędzana obrotami/spalinami silnik benzynowy 1,9T 200km z volvo miał turbo ale ono sie wlaczalo tak od jakis 2500 w góre a te nowe silniki to praktycznie mają max moment juz od 1000 obrotów ale jakim cudem? no i w nich można spokojnie na tych niskich obrotach jezdzić? 1000-1500?

3/piszesz ze TD ma słabsze osiągi od D wątpie, przeciez turbodiesle bez problemu objedzie diesla

4/co do ekonomi to co z tego ze diesel spali 5-6l ropy jak ropa po 6zl jest najtanszy to jest gaz
10lx2,7 to wyjdzie najtaniej potem diesel a na koncu benzyna sama
do tego w dieslu dochodzą wtryskiwacze, F. czątek stalych, turbiny itp itd benzyna tego niema
coraz wiecej przewoźników wklada do swoich ciezarówek lpg tak ! przerabiają diesle na gaz po to zeby oszczędzac wtedy auto pali 70% lpg i 30% ON

pozdr
okular766
 
Posty: 67
Dołączył(a): niedziela 14 października 2012, 14:45

Re: jazda po lesie, dziurach a elementy zawieszenia

Postprzez BOLEKlodz » niedziela 21 października 2012, 21:12

1. twarde jest bardziej wytrzymałe, ale będziesz jeździł, jak chcesz.
2. Kompresor to jest sprężarka napędzana niezależnie od prędkości silnika. Turbosprężarka jest napędzana w zależności od obrotów silnika i ilości spalin.
Producenci teraz pracują nad tym, żeby i silniki benzynowe miały duży moment przy niskich obrotach. Oczywiście nie taki, jak w dieselu, ale dość duży. Czasem poprawienie dolnego zakresu obrotów może wpłynąć negatywnie na górny zakres. Wtedy można założyć turbinę, która wzmocni górę.
3. Piszę, że Wolnossący diesel ma lepsze przyspieszenie na niskich obrotach, różnica nie jest jakaś wielka, ale turbina na niskich obrotach nie daje ciśnienia, a tylko stawia opór dla wypływających spalin. Właśnie przez to TD ma trochę mniej mocy na niskich obrotach.
BOLEKlodz
 
Posty: 326
Dołączył(a): środa 19 stycznia 2011, 17:11

Re: jazda po lesie, dziurach a elementy zawieszenia

Postprzez okular766 » poniedziałek 22 października 2012, 17:05

1/a co mi daje zawieszenie wielowachaczowe mam takie z tylu a z przodu m person czy jak to sie pisze

2/no tak ale T benyny co mają 1,4 pojemności i max moment juz od 1200-1500 to mają turbosprężarkę czy kompresor? pisze ze turbosprezarke wiec jak mozliwe ze mają na takich niskich obrotach taki moment jesli 10 lat temu benzyna z turbo ciągla tak od 2500 w górę?
okular766
 
Posty: 67
Dołączył(a): niedziela 14 października 2012, 14:45

Re: jazda po lesie, dziurach a elementy zawieszenia

Postprzez BOLEKlodz » środa 24 października 2012, 17:10

1. zawieszenie wielowachaczowe zapewnia większy komfort. Zawieszenie każdego koła pracuje niezależnie, nie tak jak w przypadku zawieszenia na belce. U Ciebie zbytnio tego komfortu nie czuć, bo masz twarde zawieszenie, ale na belce mogłoby być gorzej. Oczywiście: Większy komfort = więcej $$. Wachacze, stabilizatory, tuleje i masa <&%#$@> się zużywa.
2. Turbo benzyny mają turbosprężarkę. Widocznie silnik został opracowany tak, że moc na niskich obrotach jest wysoka, ale na wysokich już kuleje Producent chciał bardziej dieselowskiej charakterystyki. I dlatego wrzucił turbinę, żeby poprawić górę.
Przez 10 lat technika poszła sporo do przodu.
BOLEKlodz
 
Posty: 326
Dołączył(a): środa 19 stycznia 2011, 17:11

Poprzednia strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości