przez BOLEKlodz » niedziela 21 października 2012, 13:14
1. Twarde zawieszenie zapewnia lepsze trzymanie w zakrętach. Do cywilnej jazdy jest średniowygodne, zwłaszcza na naszych drogach. Ale po np. autostradzie, lub innych dobrych drogach, takie auto trzyma się na łukach/ zakrętach jak przyklejone. Poza tym, jest wytrzymałe i tak szybko się nie wytłucze, pomimo, że skacze nawet na małych dziurach. Miękkie zawieszenie pochłania siłe uderzenia podczas wjeżdżania w dziury, a twarde przenosi je dalej, więc dłużej pojeździ.
3. W 1993r zaczęto montować w maluchach elektroniczny zapłon - nanopleks. Odcinka jak najbardziej w nim jest, ale przy takch obrotach, do których zwyczajnie silnik się już nie dokręca. Żeby w tych silnikach usłyszeć odcięcie, to musi być on w bardzo dobrej kondycji, najlepiej żeby był jeszcze dłubnięty.
5. Turbiny w dieselach są popularne, w benzynach zdarzają się rzadziej, bo górny zakres obrotów jest wystarczający do dynamicznej jazdy. Niemniej jej zamontowanie wpływa na moc maxymalną. W nowych autach montowane są coraz częściej do silników benzynowych, żeby ze stosunkowo niskiej pojemności osiągnąć dużo mocy. Przykładem są tu również fiatowskie silnika Twin Air - z pojemności 900ccm osiągają chyba 90KM. One są właśnie uturbione.
Nie da się obiektywnie porównać silników benzynowych i dieseli. Diesel wolnossący ma stosunkowo dużą moc na niskich obrotach, a na wysokich zdycha. Turbodiesel ma moc w pełnym zakresie obrotów, Benzyna ma słaby dolny, a mocny górny zakres obrotowy. Benzyna z kompresorem będzie miała moc w pełnym zakresie, a benzyna z turbiną i kompresorem - dużą moc na niskich obrotach i jeszcze większą na wysokich.
Jeśli chodzi o osiągi to D ma dobre przyspieszenie i małą prędkość maksymalną, TD minimalnie słabsze przyspieszenie, ale wyższą V max. Benzyna słabe przyspieszenie na wolnych obrotach ale wysoką V max (silnik osiąga wyższe obroty), B+kompresor - trochę lepiej niż TD, również w pełnym zakresie, ale wyższa V max, B+turbo+kompresor - Jeszcze lepsze przyspieszenie na wysokich obrotach.
Porównać się nie da, bo każdy ma inne wymagania względem silników, więc musi sam wybrać. Z moich obserwacji wynika, że silniki TD są coraz bardziej pożądane, zwłaszcza w dobie kryzysu i drogich paliw. Mają relatywnie niskie spalanie i dużą elastyczność. Aktualnie mam praktyki w serwisie forda i 80% samochodów, które przyjeżdżają, to właśnie diesele.