Jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez kg1956 » wtorek 29 maja 2012, 11:02

Art. 22.

1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.

2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;
do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.

3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.

4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.

5. Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.


Nie sądzę, by przepisy rozstrzygnęły coś w tej sprawie.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez Drezyna » wtorek 29 maja 2012, 11:08

Jak dziecko. A czegóż to niebieski odjechał od krawężnika, a nie pozostał tam do śmierci? A czegóż to twój idol M.D jeździ po rondach prawym pasem skręcając w lewo? A zastanówżesz się w końcu co ty wypisujesz? Ile mam być przy tym lewym krawężniku? A jak jutro zamierzam skręcić to też dziś mam zaparkować przy lewym? A może to po prostu przed skrzyżowaniem wystarczy zająć pozycję z lewej strony, a w trakcie manewru dążyć do jazdy możliwie blisko prawej krawędzi? A może trzeba zająć przy lewej możliwie blisko prawej?
Poza wszystkim, jeśli masz kilka wolnych pasów do skrętu w lewo, to masz obowiązek jazdy możliwie blisko prawej krawędzi, a nie przy lewej.
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez panmaslo » wtorek 29 maja 2012, 11:19

http://www.tvp.pl/krakow/jedz-bezpiecznie/wideo/bledy-kierowcow-na-rondzie-grzegorzeckim-przypomnienie-zasady-zamka-blyskawicznego/5950364

Nie idol ;) -- ale koleś o dużej wiedzy w zakresie prawa ruchu drogowego - za to szacunek

Wydaje mi się ze w tym filmiku powyżej bardzo mądrze mówi i jakby wszyscy tak jeździli nie byłoby problemu -- Warto obejrzeć naprawdę
panmaslo
 
Posty: 9
Dołączył(a): poniedziałek 28 maja 2012, 17:12

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez Cyberix » wtorek 29 maja 2012, 11:21

Lansowanie teorii trzymania się jednego krawężnika doprowadza do paraliżu skrzyżowania. Bowiem wystarczy dwóch, trzech kierowców lansujących taką teorię, którzy ustawią się przy krawędzi i tym samym zablokują możliwość wjazdu na pozostałe pasy, które będą puste! Wszystkie pasy, jeśli tylko jest taka możliwość, powinny zostać zajęte przez samochody, aby podczas sekwencji świateł jak najwięcej pojazdów wykonało manewr skrętu w lewo czy też prawo.
Wkurzają mnie ludzie, gdzie skręcając np. w prawo pierwszy pojazd zajmuje skrajny prawy pas i się zatrzymuje bo idą piesi, kolejny pojazd jadący za nim, zamiast zająć lewy wolny pas ustawia się za nim.... i zamiast 6 pojazdów skręcają 2 lub 3....
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez panmaslo » wtorek 29 maja 2012, 11:30

To prawda ale to nijak ma się tego co jest zwarte w tym filmiku -- powinno się jechać jak torem niebieskim(fotka 2) ale zajmując wszystkie pasy - a nie 1 (to zmora) oczywiście jeżeli jest zajęty np przedostatni pas -- a ostatni wolny -- to jest oczywiste ze możemy te pojazdy minąć zachowując ostrożność :D
panmaslo
 
Posty: 9
Dołączył(a): poniedziałek 28 maja 2012, 17:12

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez Drezyna » wtorek 29 maja 2012, 11:34

panmaslo napisał(a):
Nie idol ;) -- ale koleś o dużej wiedzy w zakresie prawa ruchu drogowego - za to szacunek

Ale na czym polega ta wiedza? Że twierdzi, iż należy jechać zgodnie ze strzałkami, których nie ma? Że mamy jakiś obowiązek zająć pas do jazdy w lewo, natomiast z pasa w lewo i na wprost to już nie wolno w lewo? Czy też może to, że przy wolnym prawym pasie do wyjazdu z ronda zajmuje lewy, bo jazda przy prawej krawędzi jakby mniej obowiązuje?
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez panmaslo » wtorek 29 maja 2012, 12:07

Ale na czym polega ta wiedza? Że twierdzi, iż ...


Hmmm... nie znam wszystkich jego filmików ani teorii -- ale odnoszę się do paru filmików co z nim widziałem -- ogólnie oceniam jego uwagi i nauki ogólnie na + --- a wiedzę ma na pewno - idioty do programu ani na takie stanowisko jakie ma - nie dadzą ;)

Ps. filmik z zajęciem pasa -(ten wyżej ) jest fajnie pokazany i tez wydaje mi się ze tak powinno zajmować się pas

pzdr
panmaslo
 
Posty: 9
Dołączył(a): poniedziałek 28 maja 2012, 17:12

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez Drezyna » wtorek 29 maja 2012, 12:23

Ależ to właśnie z tego filmiku... Tylko trzeba uważnie oglądać!
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez panmaslo » wtorek 29 maja 2012, 12:36

na tym filmiku dla mnie wszystko ładnie wytłumaczone jest. - jak sie zaczyna pas do lewoskretu to sie zajmuje od razu - trzymam się tej teorii a nie ze jadę do końca a potem w ostatniej chwili zajmuje jakis pas. - skoro nie zająłem na początku to znaczy ze jade prosto (jak w tym przypadku pas na lewo i na wprost)
panmaslo
 
Posty: 9
Dołączył(a): poniedziałek 28 maja 2012, 17:12

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez maryann » wtorek 29 maja 2012, 12:57

Obydwa sposoby poprawne być nie mogą, bo dochodzi wtedy do sytuacji kolizyjnych. Jeśli są znaki- to wskazują tor jazdy taki, który jest bezpieczny. Jeśli znaków nie ma, stosujemy przepis, który opisuje jedyny poprawny tor jazdy; opisuje go jak opisuje- wystarczy przeczytać bez wydziwiania i wszystko gra.
Był zarzut "dlaczego nie ma strzałki 'na wprost'?" Bo być nie musi, wtedy nie wymyślamy 'że powinna być' ani 'jaka powinna być' tylko jedziemy jak po skrzyżowaniu bez strzałek na pasach. Kodeks przewiduje takie zachowanie i właśnie poprawnie i zrozumiale dla wszystkich kierowców opisał je Pan Marek.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez Cyberix » wtorek 29 maja 2012, 12:59

Tak, tak trzymasz się krawężnika jak przylepiony i przez to tylko generujesz korek i blokujesz skrzyżowanie. Oto przykłady.

Wystarczy 2 lub 3 pojazdy które pojadą linią czerwoną, zatrzymają się przed przejściem dla pieszych i zablokują możliwość wjazdu na pozostałe dwa pasy. No bo jaśnie panowie trzymają się prawej krawędzi a korka we wstecznym lusterku już nie widzą, po bo co?
Obrazek

Tutaj czasem wystarczy 1 pojazd, góra dwa który zatrzyma się przed przejściem dla pieszych i skutecznie zablokuje możliwość zajęcia kolejnych dwóch pasów. Po co myśleć, skoro można jechać przyklejonym do krawędzi?
Obrazek

Sytuacja identyczna jak na wcześniejszych przykładach. Specjaliści od trzymania się prawej krawędzi skutecznie blokują możliwość zajęcia lewego pasa.
Obrazek

A potem wszyscy się dziwią, skąd ten korek i dlaczego tak mało pojazdów skręciło w lewo/prawo ??
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez maryann » wtorek 29 maja 2012, 13:08

Cyberix napisał(a):Tak, tak trzymasz się krawężnika jak przylepiony i przez to tylko generujesz korek i blokujesz skrzyżowanie.
Tak, tak- zgadzam się w 100% i dzięki za wyjaśnienie swoimi słowami.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez panmaslo » wtorek 29 maja 2012, 13:43

A potem wszyscy się dziwią, skąd ten korek i dlaczego tak mało pojazdów skręciło w lewo/prawo ??


nio to jak zablokują to można je ominąć - ciągłej tam nie masz - tylko trzeba zachować szczególną ostrożność.

Ale jak jest możliwość jazdy jak najbliżej (przy skręcie w lewo) lewej krawędzi a potem np zajęcie pasa przy prawym krawężniku - to tak powinno byc. A nie ze jadę prawą strona i w ostatniej sekundzie zmieniam na lewy(przy prawym krawężniku)
panmaslo
 
Posty: 9
Dołączył(a): poniedziałek 28 maja 2012, 17:12

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez lith » wtorek 29 maja 2012, 17:04

Imo nie ma jedynego słusznego toru, przy takim lewoskręcie większość będzie robiła go po prostu jak najbardziej płynnym łukiem, żeby trafić na ten pas co chce, ominąć te samochody, co już będą stały i i niepotrzebnie się nie nakręcić kierą. Jak dla mnie i sztywne trzymanie się lewego krawężnika, i jazda jak pacman na siłe czerwonym torem jest niepotrzebnym popadaniem w skrajności.

I oczywiście zgadzam się z Cyberiksem co do tego, że wypada zajmować wszystkie pasy i niepotrzebnie nie zmniejszać przepustowości skrzyżowania.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Wazne - jak poprawnie zając pas na rondzie do lewoskrętu

Postprzez szymon1977 » wtorek 29 maja 2012, 17:58

lith napisał(a):Imo nie ma jedynego słusznego toru, przy takim lewoskręcie...
Nie ma. A dokładnie to nie ma przepisu zabraniającego wybranie dowolnego toru jazdy podczas zmiany kierunku jazdy - oczywiście poza liniami wyznaczającymi nam pasy ruchu, a zwłaszcza ciągłymi, których przejeżdżać nam nie wolno.
lith napisał(a):...większość będzie robiła go po prostu jak najbardziej płynnym łukiem, żeby trafić na ten pas co chce, ominąć te samochody, co już będą stały i i niepotrzebnie się nie nakręcić kierą.
Całkiem możliwe, że większość tak zrobi. A z tych co tak zrobią prawdopodobnie większość nie będzie sobie zdawać sprawy, że jadąc łukiem przez wszystkie pasy ruchu będą zmieniać zajmowane pasy ruchu i związanych z tym faktem obowiązków.
lith napisał(a):Jak dla mnie i sztywne trzymanie się lewego krawężnika, i jazda jak pacman na siłe czerwonym torem jest niepotrzebnym popadaniem w skrajności.
Sztywne trzymanie się lewego krawężnika, zwłaszcza gdy zaraz za skrzyżowaniem zamierzamy np. zaparkować po prawej stronie na chodniku jest zdecydowanym popadaniem w skrajność. Być może jazda jak Pacman jest także popadaniem w skrajność, ale czy zdecydowanym? Raczej nie. Już temat raz przerabialiśmy, nie róbmy tutaj bałaganu.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 53 gości