Moment obrotowy

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: Moment obrotowy

Postprzez szymon1977 » poniedziałek 28 maja 2012, 01:03

Znam podstawy fizyki, posiadam także pewne doświadczenie w prowadzeniu samochodów osobowych z maksymalnym wykorzystaniem ich możliwości. Cman ma oczywiście rację pisząc, że celem wykorzystania przyspieszenia w 100% należy przeciągać na każdym biegu ponad obroty mocy maksymalnej a nie ograniczać się do obrotów mocy maksymalnej, czasem aż do odcięcia. Prawdą jest także to, że ile należy przeciągnąć zależy nie tylko od parametrów silnika, ale także od zestopniowania skrzyni biegów, i dla każdego biegu jest to inna wartość.

A teraz przejdźmy z powrotem od teorii do praktyki. Skąd kierujący ma wiedzieć przy jakich obrotach aktualnie silnik jego pojazdu osiąga moc maksymalną, oraz jaki jest przebieg krzywej mocy? Nie dowie się przecież tego z danych technicznych, które opisują parametry techniczne silnika w warunkach laboratoryjnych zgodnych z odpowiednią normą. Tobie Cman akurat raczej tłumaczyć nie potrzeba jaki wpływ na charakterystykę silnika i dlaczego mają takie czynniki jak jakość benzyny, stan techniczny silnika oraz jego zużycie, ciśnienie powietrza czy chociażby jakość i stan filtra powietrza, ale możesz to opisać czytelnikom.

No tak, przed każdym wyjazdem na trasę można sprawdzić na hamowni jakimi faktycznie parametrami aktualnie dysponuje nasz silnik. Można także, i nie jest to jakieś szczególnie trudne stworzyć sobie w arkuszu kalkulacyjnym tabelkę obliczającą nam z przyzwoitą dokładnością przy jakich obrotach powinniśmy zmienić bieg celem uzyskania maksymalnego przyspieszenia w zależności od parametrów, jakimi aktualnie dysponuje nasz silnik oraz przełożeń w skrzyni biegów.

Po ty wszystkich zabiegach jesteśmy już właściwie gotowi wykorzystać podczas wyprzedzania przyspieszenie naszego samochodu w 100%. Aby to zrobić będziemy musieli wpatrywać się w obrotomierz przed każdą zmianą biegu. O ile oczywiście obrotomierz w naszym pojeździe jest prawidłowo skalibrowany. Tak jak już napisałem, powyżej obrotów mocy maksymalnej wraz ze wzrostem obrotów moc gwałtownie spada i będziemy musieli uważać, aby nie przeciągnąć za bardzo i w efekcie zamiast zyskać to nie stracić na przyspieszeniu.

O właśnie! Może zanim weźmiemy się za wykorzystanie na drodze przyspieszenia naszego samochodu w 100% warto by było, aby kolega Cman obliczył nam o ile skróci się czas przyspieszenia do konkretnej prędkości, ale także o ile skróci się droga wyprzedzania jeżeli bieg zmienimy przy idealnych obrotach a nie np. o 200 obr/min za wcześnie. I ku przestrodze, ile stracimy jeżeli przeciągniemy o te nieszczęsne 200 obr/min za wysoko, lub - nie daj Boże dokręcimy do odcinki.

Ufff!!! To tak w skrócie. Ponieważ znam wyniki obliczeń nie zmienię zdania i pozwolę sobie powtórzyć:
szymon1977 napisał(a):Więc redukujemy i gaz do dechy. I do kiedy ciągniemy? Do obrotów mocy maksymalnej. Przypominam, że powyżej moc gwałtownie spada, i modne w niektórych środowiskach związanych z motoryzacją kręcenie do odcinki nie ma żadnego sensu.
Oczywiście mam na myśli jazdę na co dzień, a nie starty w wyścigu na 400m. Dla spokojnego snu Cman-a dodam tylko, że aby wykorzystać przyspieszenie naszego pojazdu w 100% musimy ponad obroty mocy maksymalnej nieco przeciągnąć. Osobiście jednak polecam nauczyć się zmieniać biegi na słuch w okolicach obrotów mocy maksymalnej i przyspieszać na 99% lub chociaż na 90%, a podczas wyprzedzania zamiast wpatrywać się w obrotomierz nieustannie obserwować drogę.
-----
Jeżeli ktoś ma ochotę pobawić się w obliczenia to polecam program Cartest, lub Cartest2000. Można sobie wpisać dane swojego pojazdu, i w dość przystępny sposób włączyć np. symulację wyścigu na 400 m w dwóch opcjach: kręcimy do obrotów mocy maksymalnej lub kręcimy do obrotów idealnych, porównać wyniki i samemu ocenić, czy warto.

EDIT:
Gdyby ktoś był zainteresowany podaję link do strony, z której można pobrać program Cartest2000 w wersji demo oraz przeczytać instrukcję instalacji.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Moment obrotowy

Postprzez BeckySahra » poniedziałek 04 czerwca 2012, 01:46

Zaglądnijcie tutaj, szczególnie wykres 2, a wszystko w sekundzie stanie się jasne:
http://autokult.pl/2010/07/18/zapomnijcie-o-niutonometrach-i-koniach-mechanicznych
BeckySahra
 
Posty: 61
Dołączył(a): niedziela 26 lutego 2012, 16:21
Lokalizacja: Israel/Europe/Poland

Poprzednia strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 9 gości