Ze względu na czytelność sytuacji w swojej wypowiedzi opiszę zachowania na skrzyżowaniu dróg z wyznaczonymi pasa mi ruchu. Na skrzyżowaniu z niewyznaczonymi pasami ruchu zachowania są moim zdaniem takie same, jednak pewne elementy drogi jak pasy ruchu, początek drogi czy skrzyżowania mogą być ocenione niejednoznacznie. Chce po prostu uniknąć dyskusji typu "moim zdaniem skrzyżowanie zaczyna się 0,5 metra/3 piksele dalej".
Kiedyś mieliśmy w kodeksie zapis (o ile dobrze pamiętam) mówiący, że skręcając na skrzyżowaniu w prawo musimy po skręcie zająć prawy pas ruchu. Właśnie, z czystej ciekawości może ktoś zacytować? Czy brak takiego zapisu, także dotyczącego skrętu w lewo oznacza, że skręt możemy wykonywać w dowolny sposób?
Zastanówmy się więc.
1.1. Nie mamy zapisu mówiącego, który pas ruchu mamy zająć po skręcie.
Prosty wniosek 1:
Skręcając na skrzyżowaniu możemy na drodze, w którą skręcamy wybrać dowolny pas ruchu (o ile oczywiście będzie to zgodne z pozostałymi przepisami oraz oznakowaniem).-----
Jakich zapisów jeszcze nie mamy?
2.1. "Skręcając na skrzyżowaniu mamy skręcać o 90' jak Pac-man"
2.2. "Skręcając na skrzyżowaniu mamy jechać najkrótszym torem jazdy, przejeżdżając od końca drogi którą wjeżdżamy na skrzyżowanie do początku drogi którą zjeżdżamy ze skrzyżowania w linii przybliżonej do prostej"
2.3. "Skręcając na skrzyżowaniu mamy jechać łukiem o stałym promieniu i odchylenie promienia większe o..."
Prosty wniosek 2:
Skręcając możemy na skrzyżowaniu wybrać dowolny tor jazdy (o ile oczywiście będzie to zgodne z pozostałymi przepisami oraz oznakowaniem, np. liniami naprowadzającymi).-----
Ale nie mamy także zapisów typu:
3.1. "Skręcając na skrzyżowaniu możemy wybrać dowolny tor jazdy jaki nam przyjdzie do głowy"
3.2. "Skręcając na skrzyżowaniu możemy na skrzyżowaniu wykonać trzy pętelki i dwa zygzaki"
Prosty wniosek 3:
Brak szczegółowego opisu jakim torem jazdy mamy jechać skręcając na skrzyżowaniu nie oznacza więc, że możemy robić na skrzyżowaniu co nam się podoba (oczywiście musimy postępować zgodnie z przepisami i oznakowaniem, a przede wszystkim zachowywać się bezpiecznie).-----
Także takiego zapisu nie mamy:
4.1. "Skręcając na skrzyżowaniu nie możemy na drodze, którą dojeżdżamy do skrzyżowania bezpośrednio przed skrzyżowaniem przejechać z pasa na pas." Oczywiście mamy Kodeks, Art 22.4., ale mamy także strzałki, które mogą nas z tego artykułu zwolnić.
4.2. "Skręcając na skrzyżowaniu nie możemy na drodze, którą wyjeżdżamy ze skrzyżowania bezpośrednio za skrzyżowaniem przejechać z pasa na pas."
Prosty wniosek 4:
Skręcając na skrzyżowaniu możemy wybrać dowolny tor jazdy, nawet rozpocząć i skończyć przy prawej krawędzi skręt w lewo. Od kierującego zależy więc, w którym miejscu rozpocznie, i w którym miejscu zakończy jazdę łukiem, może to zrobić jeszcze na końcu drogi którą dojeżdża do skrzyżowania i na początku drogi, którą zjeżdża ze skrzyżowania (o ile oczywiście będzie to zgodne z pozostałymi przepisami oraz oznakowaniem, np. liniami naprowadzającymi).-----
Mamy natomiast zapis:
5.1 "Kodeks, Art. 5.1.
Uczestnik ruchu (...) na drodze są obowiązani stosować się do (...) znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te (...) znaki drogowe."
Jeżeli będąc przed skrzyżowaniem na drodze, którą dojeżdżamy do skrzyżowania rozpoczniemy skręt w lewo na prawym pasie ruchu, następnie przejedziemy na lewy pas nic nie zwalnia nas ze stosowania się do tych pasów ruchu i zgodnie z Kodeksem wykonamy zmianę zajmowanego pasa ruchu. Analogicznie jeżeli będąc za skrzyżowaniem na drodze, którą zjeżdżamy ze do skrzyżowania zakończymy skręt w lewo na prawym pasie ruchu, poprzednio przejedziemy przez lewy pas nic nie zwalnia nas ze stosowania się do tych pasów ruchu i zgodnie z Kodeksem wykonamy zmianę zajmowanego pasa ruch.
Prosty wniosek 5:
O ile skręcając na skrzyżowaniu mamy prawie pełną dowolność w wyborze toru ruchu jakim pojedziemy, to jeżeli na drodze którą dojeżdżamy do skrzyżowania jak i na drodze, którą zjeżdżamy ze skrzyżowania przejeżdżamy z jednego na drugi pas ruchu to wykonujemy zmianę zajmowanego pasa ruchu (o ile oczywiście będzie to zgodne z pozostałymi przepisami oraz oznakowaniem, np. liniami naprowadzającymi).-----
025-6.png
Na wszystkie tory jazdy, o które obawialiście się - właściwie to obawiał się kolega Lith, że są według mojej teorii nieprawidłowe zezwalają przepisy. A na rysunku tylko część dozwolonych torów jazdy mi się zmieściła (ups! Zapominałem dla jadących z góry narysować strzałki na pasach ruchu, wyobraźcie sobie że tam są). To od decyzji kierującego zależy w którym miejscy rozpocznie i zakończy skręcanie, a także jakim torem przejedzie przez skrzyżowanie (i ile oczywiście przepisy lub oznakowanie mu tego nie zabraniają).
Proszę zauważyć, że
żaden z pojazdów będąc na skrzyżowaniu nie porusza się ani drogą poziomą, ani drogą pionową - no może poza bladoniebieskim Pac-manem, nie zabraniają im tego przepisy.
Proszę teraz o przedstawienie zapisu, który zwolniłby żółtego do stosowania się do pasów ruchu na drodze, którą wjeżdża na skrzyżowanie oraz na drodze, którą zjeżdża ze skrzyżowania dopóki tymi drogami się porusza.