Zachowanie się na rondach

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez kg1956 » wtorek 30 marca 2010, 14:42

Jadę swoim pasem. Mam prawo? Nigdzie nie zbaczam, nie zmieniam pasa. Jadę. Zajmuję "swój pas". Jaki przepis może mnie zmusić bym z niego zjechał?
Muszę już iść do pracy.
Do twoich postów Cman odniosę się jutro.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Postprzez piotrekbdg » wtorek 30 marca 2010, 15:02

Ale co to ma do rzeczy? Ja Cię pytam o zajmowanie pasów na rondzie a Ty mi o kursie dolara wyjeżdżasz...Ponawiam pytanie: jedziesz jednokierunkową, skcesz w lewo. Dotychczas jchałeś prawym pasem, co robisz przed skrzyżowaniem? Skręcasz w lewo od prawej krawędzi bo jedziesz swoim pasem, masz prawo i dopisz sobie więcej dyrdymałów, czy zbliżasz się do krawędzi lewej?
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez lith » wtorek 30 marca 2010, 15:02

cman napisał(a):A kiedy na tym rondzie (w którym dokładnie momencie) rozpoczynasz zmianę kierunku jazdy w lewo, a ściślej kiedy zaczynasz sygnalizować zamiar tej zmiany?

na tym.. hmm prawdopodobnie zostawiłbym już kierunek po zmianie pas ana lewy, bo nikogo po drodze zmylić już raczej nie mogę. Jeżeli zająłbym lewy już wcześniej to włączyłbym pewnie już na skrzyżowaniu, może trochę przed, zależy od prędkości, tak co by chociaż ze 2-3 razy mrugnąć zdążył (nie przed wjazdem tylko przed zmianą kierunku)

@piotrekbdg
A czym sie różni jazda pasem ruchu na rondzie na rondzie od jazdy pasem poza rondem, bo chyba nie rozumiem. jak ne wykonuję żadnego i nnego manewru tylko jade swoim pasem, a nie ma zakazu wjazdu, czy zakazuu ruchu, czy nakazu obligującego mnie to zminy kierunku czy innego znaku, ktróy może przegapiłem to co mi zabrania tym pasem jechać? Przeciez Nie ma przepisu nakazującego mi się zdecydowac przed skrzyżowaniem którędy z niego wyjadę, ważne, żebym sygnalizował wykonywane manewry- a nie znam takiego jak przejazd przez skrzyżowanie. Co do zatrzymywania sie na skrzyżowaniach to nie jest takie oczywiste- Art 49 punkt 1 PORD. Pokaż mi teraz zakaz krążenia po rondzie czy jakimkolwiek innym skrzyżowaniu ;]
Ostatnio zmieniony wtorek 30 marca 2010, 15:25 przez lith, łącznie zmieniany 2 razy
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez Cyberix » wtorek 30 marca 2010, 15:07

Skrzyżowania:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Powyżej przedstawiłem poglądowe sytuacje, proszę nie czepiać się przebiegu żółtej strzałki, krzywych linii, itp. Z prawej strony mamy skrzyżowanie o ruchu okrężnym (znaków nie malowałem), czyli rondo.

Oto moje pytania:

1. Z którego pasa (pasów) będzie można zgodnie z przepisami skręcić w lewo na skrzyżowaniach R1, S1, R2, S2, R3, S3 (tak jak zaznaczyłem to żółtą strzałką - pamiętajcie, żółta linia jest poglądowa i nie pokazuje toru pojazdu) i jak to należy sygnalizować

I analogicznie:

2. Z którego pasa (pasów) będzie można zgodnie z przepisami skręcić w prawo na skrzyżowaniach R1, S1, R2, S2, R3, S3 i jak to należy sygnalizować

3. Z którego pasa (pasów) będzie można zgodnie z przepisami skręcić pojechać na wprost na skrzyżowaniach R1, S1, R2, S2, R3, S3 i jak to należy sygnalizować

4. Z którego pasa (pasów) będzie można zgodnie z przepisami zawrócić na skrzyżowaniach R1, S1, R2, S2, R3, S3 i jak to należy sygnalizować
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez lith » wtorek 30 marca 2010, 15:23

Na S1 w lewo z jedynego, sygnalizować lewym.
prosto normalnie bez sygnalizowania
w prawo prawym
Na R1 wjeżdżamy na jedyny możliwy pas na rondzie i zjeżdżamy sygnalizując prawym którędy byśmy nie zjeżdżali

na S2 z lewego pasa w lewo lub prosto, w lewo sygnalizując lewym
z prawego w prawo lub prosto sygnalizując prawym

Na R2 chcąc wjechać na wewnętrzny wjeżdżamy lewym, a na zewnętrzny prawym. Żeby zjechać ze skrzyżowania musimy być na pasie zewnętrznym i zjazd sygnalizujemy prawym

na S3. Z lewego w lewo lub prosto, w lewo sygnalizujemy lewym, ze środkowego prosto, z prawego w prawo lub proto, w prawo sygnalizujemy prawym.

Na R3 Z lewego wjeżdżamy na wewnętrzny, ze środkowego na środkowy, z prawego na prawy. Chcąc zjechac musimy tak czy siak zjechac na zewnętrzny. Zjazd sygnalizujemy prawym, bo w momencie zjazu wykonujemy manewr zmiany kierunku jazdy w prawo.


btw. nei wiem co to wnosi nowego
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez cman » wtorek 30 marca 2010, 15:29

lith napisał(a):btw. nei wiem co to wnosi nowego

Wystarczy, że przeczytasz swoje odpowiedzi i sam powinieneś zauważyć jak są bezsensownie niespójne.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez lith » wtorek 30 marca 2010, 15:35

Co w nich nie jest spójnego?

To, że na skrzyżowaniach S-1 do 3 wjeżdżam na skrzyżowanie po czym wykonuje manewr zmiany kierunku prawo/lewo lub jadę dalej prosto, a na rondzie pierw muszę zając pas ruchu na rondzie i dopiero z niego mogę wykonywać manewry zmiany kierunku jazdy?
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez Cyberix » wtorek 30 marca 2010, 15:45

lith napisał(a):btw. nei wiem co to wnosi nowego


Jak to co? Np. kolega kg1956 twierdzi, że z pasa 3 (czyli ogólnie zewnętrznego) może skręcić w lewo i zawrócić...

Zatem pytam dlaczego tak twierdzi? Skoro na S2 i S3 NIE MOŻE z pasa prawego skręcić w lewo i zawracać to DLACZEGO MIAŁBY taką możliwość na R2 i R3 ?? Konkretnie, który przepis pozwalałby na wykonanie takiego manewru?
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez cman » wtorek 30 marca 2010, 15:58

lith napisał(a):Co w nich nie jest spójnego?

Że w różny sposób chcesz sygnalizować wykonanie takiej samej zmiany kierunku jazdy.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez lith » wtorek 30 marca 2010, 16:02

pas 3 to nie 'ogólnie zewnętrzny' z pasa 3 możemy zająć 'ogólnie zewnętrzny i dopiero z zjechać w drogę np. tą która przyjechaliśmy... czyli 'zawrócić'... inna sprawa, że objeżdżanie całego ronda zewnętrznym pasem jest po prostu niekulturalne. Co nei zmienia faktu, ze prędzej czy później, żeby opuścić to rondo na ten pas zewnętrzny będziemy musieli wjechać. Wymaga tego od nas przepis, że kierunek w prawo możemy zmienic tylko jadąc skrajnym prawym pasem, a dla pojazdów będących w ruchu okrężnym skrajny prawy jest po zewnętrznej.

@cman przecie z zmiana kierunku jazdy to chyba nie jest różnica między kierunkiem jakim wjechałem, a jakim opuściłem skrzyżowanie... przecież żeby zmienić kierunek nie muszę być wcale na skrzyżowaniu.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez cman » wtorek 30 marca 2010, 16:15

lith napisał(a):przecie z zmiana kierunku jazdy to chyba nie jest różnica między kierunkiem jakim wjechałem, a jakim opuściłem skrzyżowanie...

A co innego?

lith napisał(a):...przecież żeby zmienić kierunek nie muszę być wcale na skrzyżowaniu.

Oczywiście, możesz zmienić kierunek jazdy na skrzyżowaniu, na przecięciu dróg niebędącym skrzyżowaniem i na odcinku drogi pomiędzy skrzyżowaniami.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez Cyberix » wtorek 30 marca 2010, 16:16

lith napisał(a):pas 3 to nie 'ogólnie zewnętrzny' z pasa 3 możemy zająć 'ogólnie zewnętrzny i dopiero z zjechać w drogę np. tą która przyjechaliśmy... czyli 'zawrócić'...

Czyli kolejny przykład na wybiórcze traktowanie przepisów, raz tak, raz siak, w zależności od widzimisię, aby tylko dopasować do własnej teorii.

lith napisał(a): Wymaga tego od nas przepis, że kierunek w prawo możemy zmienic tylko jadąc skrajnym prawym pasem, a dla pojazdów będących w ruchu okrężnym skrajny prawy jest po zewnętrznej..

Bzdura, nie ma żadnego przepisu który mówiłby o tym, że "rondo" można opuścić tylko z pasa zewnętrznego !! Można opuszczać "rondo" z pasa wewnętrznego przecinając pas środkowy i zewnętrzny - przecinając a nie najpierw zjeżdżając na te pasy. Niemniej taki manewr w dużym natężeniu ruchu jest praktycznie niemożliwy do zrealizowania, ale jak najbardziej dozwolony. A jeżeli nadal twierdzisz, że tak nie można to podaj podstawę prawną.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez lith » wtorek 30 marca 2010, 16:33

Imo jest to Art 22 punkt 2. PORD... czyli ten sam, według którego Twoim zdaniem należy koniecznie zając przed rondem lewy pas chcąc zjechać zjazdem znajdującym się 'na lewo' od wjazdu. Uprzedzam pytanie- tak, uważam, że rondo ma jezdnię :) Chociaż tu w pord trochę sie definicje wykluczają, bo jezdnia to jest cześć drogi, pas ruchu to częśc jezdni... ale pasy ruchu znalazłem także wymienione w przypadku rond, więc wychodzi na to, że ronda mają też jezdnię i dro... ale zaraz drogi nie może mieć bo to skrzyżowanie, czyli przecięcie się dróg'.


Widzę, że różnica w naszych zdaniach polega na tym, że Wy uważacie za skręcanie 'całokształt manewrów wykonanych na skrzyżowaniu"... tylko nie mogę dojść dlaczego. Według mnie przejazd przez skrzyżowanie najwyżej składa się z określonych manewrów takich jak zmiany kierunku, czy zmiana pasa... i w sumie każdy z tych manewrów możemy wykonać równie dobrze w innym miejscu poza skrzyżowaniem.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez kg1956 » wtorek 30 marca 2010, 17:05

Cyberix napisał(a):Bzdura, nie ma żadnego przepisu który mówiłby o tym, że "rondo" można opuścić tylko z pasa zewnętrznego !! Można opuszczać "rondo" z pasa wewnętrznego przecinając pas środkowy i zewnętrzny - przecinając a nie najpierw zjeżdżając na te pasy. Niemniej taki manewr w dużym natężeniu ruchu jest praktycznie niemożliwy do zrealizowania, ale jak najbardziej dozwolony. A jeżeli nadal twierdzisz, że tak nie można to podaj podstawę prawną.

Jeżeli chcesz opuścić rondo z pasa wewnętrznego to oczywiście możesz. Musisz tylko zasygnalizować zmianę pasa na środkowy, przepuścić pojazdy jadące pasem środkowym, następnie zasygnalizować zmianę pasa na zewnętrzny, przepuścić pojazdy jadące pasem zewnętrznym i dopiero zasygnalizować zjazd z ronda z zewnętrznego pasa.
Tak na marginesie to jest tylko teoria. Nie sądzę, by takie rondo bez oznakowanych kierunków na 3 pasach istniało gdzieś w rzeczywistości.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Postprzez piotrekbdg » wtorek 30 marca 2010, 17:38

Jeżeli chcesz opuścić rondo z pasa wewnętrznego to oczywiście możesz.


Nie no, to już jest beton.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 103 gości