Zachowanie się na rondach

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez kg1956 » środa 24 marca 2010, 15:51

Dokładnie tak. Dlatego przy zjeździe z ronda zawsze prawy kierunkowskaz. Tak na marginesie nie zjeżdżamy z ronda (rysunek) z wewnętrznego pasa, bo możemy staranować pojazd prawidłowo jadący zewnętrznym pasem "prosto".
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Postprzez cman » środa 24 marca 2010, 17:22

W jakim celu tutaj jesteś? Podyskutować? Czy tylko zasiać trochę fermentu?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez Cyberix » środa 24 marca 2010, 22:49

Tak z ciekawości... zerkam co jest w testach egzaminacyjnych w temacie rond... i oto co znalazłem:

Czy na rondzie można skręcić w lewo? TAK!
Obrazek
Dlaczego? Ponieważ decyzję podejmujemy przed wjazdem na rondo, w tym wypadku (4 wjazdy/wyjazdy) decyzje jakie możemy podjąć to: skręcić w prawo, jechać na wprost, skręcić w lewo, zawrócić! Jest to analogiczna sytuacja jak przy ustalaniu pierwszeństwa, pierwszeństwo ustala się przed wjazdem na skrzyżowanie, będąc na skrzyżowaniu "nie nabywa się" pierwszeństwa.

Rondo oznakowane C-12 oraz A-7 i tramwaje...
Obrazek
Ustępujemy pierwszeństwa tramwajowi opuszczającemu rondo, natomiast mamy pierwszeństwo nad tramwajem (i pojazdami) który chce wjechać na rondo.

Rondo oznakowane C-12 i tramwaje...
Obrazek
Mamy pierwszeństwo przed pojazdem znajdującym się na rondzie, ustępujemy pierwszeństwa tramwajowi opuszczającemu rondo i ustępujemy pierwszeństwa tramwajowi wjeżdżającemu na rondo.

Rondo oznakowane C-12 i tramwaje...
Obrazek
Ustępujemy pierwszeństwa tramwajowi opuszczającemu rondo, ustępujemy pierwszeństwa tramwajowi (i pojazdom) wjeżdżającym na rondo.

Rondo oznakowane C-12 i sygnalizacja świetlna...
Obrazek
Mamy zielone, więc mamy pierwszeństwo nad pojazdem znajdującym się na rondzie, jednakże ustępujemy pierwszeństwa tramwajowi opuszczającemu rondo.

Podsumowując:
1. Na rondzie możemy jechać w 4 kierunkach, nie tak jak się niektórym wydaje "tylko w prawo".
2. Tramwaj opuszczający rondo ma zawsze pierwszeństwo (niezależnie od oznakowania ronda).
3. Tramwaj wjeżdżający na rondo stosuje się do takich samych zasad jak pojazdy (zatem w zależności od oznakowania ma pierwszeństwo lub ustępuje pierwszeństwa).
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez dylek » środa 24 marca 2010, 23:20

Ja na podstawie tych wklejek jeszcze jedną "Amerykę" odkryję ;)
Tam pisze na tym SKRZYŻOWANIU !!!!!
Szok ;)
Nie na tym rondzie, nie na zespole skrzyżowań, nie na prostej od której odchodzą wyloty w prawo, a NA SKRZYŻOWANIU :D:D:D:D
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Cyberix » środa 24 marca 2010, 23:33

kg1956 napisał(a):Tak na marginesie nie zjeżdżamy z ronda (rysunek) z wewnętrznego pasa, bo możemy staranować pojazd prawidłowo jadący zewnętrznym pasem "prosto".


Mógłbyś podać podstawę prawną zabraniającą opuszczania ronda z pasa wewnętrznego?

PS. Oczywiście możemy zostać staranowani przez pojazd jadący prawem pasem bo:
- nie ustąpimy mu pierwszeństwa :shock:
- kierowca jadący pasem zewnętrznym wyznaje teorię, iż z pasa zewnętrznego może jechać: w prawo, na wprost, w lewo i zawrócić (bo wydaje się mu, że tak jest bezpiecznie) :shock: i tym samym stwarza sytuację do "taranowanie" pojazdów chcących zjechać z ronda z pasa wewnętrznego...
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez lith » środa 24 marca 2010, 23:41

Cyberix napisał(a):Jest to analogiczna sytuacja jak przy ustalaniu pierwszeństwa, pierwszeństwo ustala się przed wjazdem na skrzyżowanie, będąc na skrzyżowaniu "nie nabywa się" pierwszeństwa.

To dziwne, że jak mamy rondo i znak ustąp przy wszystkich wjazdach to jednak pojazdy zyskuja pierwszeństwo po wjeździ ena skrzyżowanie. MOże jednak nie wszystko można tak prosto przenieść ze 'zwykłego'?

Podsumowując:
1. Na rondzie możemy jechać w 4 kierunkach, nie tak jak się niektórym wydaje "tylko w prawo".

Gdzie jest powiedziane, że na rondzie, albo na jakimkolwiek innym skrzyżowaniu muszą być koniecznie 4 wloty? Mogą być 3, może być 5,6 itd. I się okazuje, żę mamy za mało kierunkowskazów, a kierunki wcale nie muszą się nazywać już prawo lewo, i prosto. A na samym skrzyżowaniu musimy odstawić bardziej skomplikowane manewry/zestawy manewrów. A sygnalizujemy rzeczywiste i konkretne manewry, a nie nasz mglisty i ogólny zamysł pokonania skrzyżowania.

To samo tyczy się jazdy. Załuzmy, ze jesteśmy na zwykłym 4wlotowym rondzie. Wjeżdżamy na zewnętrzny, dojeżdżamy do pierwszego zjazdu- jeżeli nie ma strzałek w prawo to znaczy, że wcale nie musimy w tym miejscu ronda opuszczać, jedziemy dalej po okręgu, dojeżeżamy do drugiego wlotu- jeżeli nie ma strzałek w prawo to znaczy, że wcale nie musimy w tym miejscu ronda opuszczać, jedziemy dalej po okręgu, dojeżdżamy do 3 wlotu- jeżeli nie ma strzałek w prawo to znaczy, że wcale nie musimy w tym miejscu ronda opuszczać, jedziemy dalej po okręgu, dojeżdżamy tam skąd przybyliśmy- jeżeli nie ma strzałek w prawo to znaczy, że wcale nie musimy w tym miejscu ronda opuszczać, jedziemy dalej po okręgu, dojeżdżamy do pierwszego zjazdu [...]
(uwaga, nigdzie nie napisałem, że rondo to kilka skrzyżowań-owszem to jedno skrzyżowanie... ale skrzyżowanie to nie punkt- to jest jednak pewna powierzchnia, mogą być tam wyznaczone różne tory i póki jedziemy w zgodzie ze znakami to uważam, że jest wszystko w porządku)
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez Cyberix » czwartek 25 marca 2010, 00:12

lith napisał(a):
Cyberix napisał(a):Jest to analogiczna sytuacja jak przy ustalaniu pierwszeństwa, pierwszeństwo ustala się przed wjazdem na skrzyżowanie, będąc na skrzyżowaniu "nie nabywa się" pierwszeństwa.

To dziwne, że jak mamy rondo i znak ustąp przy wszystkich wjazdach to jednak pojazdy zyskuja pierwszeństwo po wjeździ ena skrzyżowanie. MOże jednak nie wszystko można tak prosto przenieść ze 'zwykłego'?

Oczywiście masz rację, trochę zbyt dosłownie odebrałeś moje słowa. Wjeżdżający odnosi pierwszeństwo do tych pojazdów które są na rondzie i pojazd będący już na rondzie odnosi pierwszeństwo do pojazdów wjeżdżających na rondo lub tramwaju opuszczającego rondo. Trudno żeby dwa pojazdy będące na różnych wjazdach ustępowały sobie pierwszeństwa... bo niby jak?


lith napisał(a):
Cyberix napisał(a):Podsumowując:
1. Na rondzie możemy jechać w 4 kierunkach, nie tak jak się niektórym wydaje "tylko w prawo".

Gdzie jest powiedziane, że na rondzie, albo na jakimkolwiek innym skrzyżowaniu muszą być koniecznie 4 wloty? Mogą być 3, może być 5,6 itd. I się okazuje, żę mamy za mało kierunkowskazów, a kierunki wcale nie muszą się nazywać już prawo lewo, i prosto. A na samym skrzyżowaniu musimy odstawić bardziej skomplikowane manewry/zestawy manewrów. A sygnalizujemy rzeczywiste i konkretne manewry, a nie nasz mglisty i ogólny zamysł pokonania skrzyżowania.

Niemniej chyba nie masz problemu z określeniem, że "coś" (wyjazd) jest po prawej stronie osi drogi wlotowej, po lewej stronie, jest na wprost, lub z tyłu (zawracanie - chyba, że wjazd z jednokierunkowej)? Zatem w ogólności można powiedzieć, iż na rondzie jedzie się: w prawo, prosto, w lewo i zawraca.

lith napisał(a):To samo tyczy się jazdy. Załuzmy, ze jesteśmy na zwykłym 4wlotowym rondzie. Wjeżdżamy na zewnętrzny, dojeżdżamy do pierwszego zjazdu- jeżeli nie ma strzałek w prawo to znaczy, że wcale nie musimy w tym miejscu ronda opuszczać, jedziemy dalej po okręgu, dojeżeżamy do drugiego wlotu- jeżeli nie ma strzałek w prawo to znaczy, że wcale nie musimy w tym miejscu ronda opuszczać, jedziemy dalej po okręgu, dojeżdżamy do 3 wlotu- jeżeli nie ma strzałek w prawo to znaczy, że wcale nie musimy w tym miejscu ronda opuszczać, jedziemy dalej po okręgu, dojeżdżamy tam skąd przybyliśmy- jeżeli nie ma strzałek w prawo to znaczy, że wcale nie musimy w tym miejscu ronda opuszczać, jedziemy dalej po okręgu, dojeżdżamy do pierwszego zjazdu [...]
(uwaga, nigdzie nie napisałem, że rondo to kilka skrzyżowań-owszem to jedno skrzyżowanie... ale skrzyżowanie to nie punkt- to jest jednak pewna powierzchnia, mogą być tam wyznaczone różne tory i póki jedziemy w zgodzie ze znakami to uważam, że jest wszystko w porządku)

Osobiście nie zgadzam się z Twoją teorią. To tak jakbyś na "zwykłym" skrzyżowaniu z prawego pasa chciał skręcać w lewo.
Ciekawy artykuł jest np. tutaj: http://www.autocentrum.pl/projekt50kmh/objezdzanie-rond-skrajnym-prawym-pasem/
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez zaxsx » czwartek 25 marca 2010, 10:07

Dzisiaj tak przypadkowo tu zajrzałem i obejrzałem te filmiki i tego pana dyrektora.
I i zgrozo że ten pan jest dyrektorem WORD gdyż nie zna podstaw KD, przydało by mu się wybrać na kurs doskonalący
Otóż:
od kiedy to znaki pionowe mają pierwszeństwo przed sygnalizacją świetlna? Znak "ustąp pierwszeństwa" stosowali byśmy w tym przypadku gdy uszkodzeniu uległa by sygnalizacja świetlna

Kolejność stosowania przepisów:
1/ruch kierowany przez policjanta
2/sygnalizacja świetlna
3/znaki pionowe
4/inna przepisy (ustąpienie jadącym z prawej strony)
to tak dla przypomnienie

co do włączania kierunkowskazu każda zmiana kierunku jazdy winna być sygnalizowana, a taką sytuację mamy na rondach, należy zrozumieć że rondo to skrzyżowanie tyle że o innym ukształtowaniu i stosujemy na nim przepisy jak na innym "kanciatym" skrzyżowaniu.
zaxsx
 
Posty: 33
Dołączył(a): środa 29 kwietnia 2009, 10:49

Postprzez Cyberix » czwartek 25 marca 2010, 10:46

zaxsx napisał(a):Kolejność stosowania przepisów:
1/ruch kierowany przez policjanta
2/sygnalizacja świetlna
3/znaki pionowe
4/inna przepisy (ustąpienie jadącym z prawej strony)


Zatem pytanko. Jaka jest wg. Ciebie kolejność przejazdu w takiej sytuacji:
Obrazek
Pojazd A ma zielone światło chce skręcić w lewo.
Pojazd B ma zielone światło chce skręcić w "swoje" prawo
Pojazd C ma czerwone światło chce jechać prosto.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez BlueDevil » czwartek 25 marca 2010, 10:47

zaxsx napisał(a):co do włączania kierunkowskazu każda zmiana kierunku jazdy winna być sygnalizowana, a taką sytuację mamy na rondach, należy zrozumieć że rondo to skrzyżowanie tyle że o innym ukształtowaniu i stosujemy na nim przepisy jak na innym "kanciatym" skrzyżowaniu.


http://www.zumi.pl/namapie.html?&long=2 ... tive=false

jadac na wprost przez to skrzyzowanie oznaczone znakami C12 bedziesz uzywal prawego kierunkowskazu?? w ktorym miejscu bedziesz zmienial swoj kierunek jazdy??
Avatar użytkownika
BlueDevil
 
Posty: 462
Dołączył(a): środa 13 stycznia 2010, 23:42
Lokalizacja: Miasto Jedno Na Sto

Postprzez zaxsx » czwartek 25 marca 2010, 17:00

Zatem pytanko. Jaka jest wg. Ciebie kolejność przejazdu w takiej sytuacji

Chyba nie ma żadnych wątpliwości B-A-C
Ciekawe jakie jest zdanie Cyberixa

jadac na wprost przez to skrzyzowanie oznaczone znakami C12 bedziesz uzywal prawego kierunkowskazu?? w ktorym miejscu bedziesz zmienial swoj kierunek jazdy??

Oczywiście że nie będę używał kierunku gdyż nie zmieniam kierunku jazdy, chyba wcześniej jasno się wyraziłem. A czy kolega używa kierunku jadąc na wprost przez tradycyjne skrzyżowanie? Bo ja nie :)
zaxsx
 
Posty: 33
Dołączył(a): środa 29 kwietnia 2009, 10:49

Postprzez Cyberix » czwartek 25 marca 2010, 18:11

zaxsx napisał(a):
Zatem pytanko. Jaka jest wg. Ciebie kolejność przejazdu w takiej sytuacji

Chyba nie ma żadnych wątpliwości B-A-C
Ciekawe jakie jest zdanie Cyberixa


Moja odpowiedź jest również B-A-C natomiast czytałem dane, iż na jednym z takich skrzyżowań pytano kierowców kto ma pierwszeństwo i odpowiadali A-B-C. Dlaczego ? Tłumaczyli się właśnie przytoczoną przez Ciebie zasadą:

Kolejność stosowania przepisów:
1/ruch kierowany przez policjanta
2/sygnalizacja świetlna
3/znaki pionowe
4/inna przepisy (ustąpienie jadącym z prawej strony)

mylnie ją interpretując, że pierwszeństwo ustala się po kolei, najpierw światła, potem znaki pionowe... (czyli mam zielone, jadę po drodze głównej w lewo więc mam pierwszeństwo) tymczasem kiedy jest sygnalizacja świetlna to znaki pionowe określające pierwszeństwo należy ignorować, tak jakby ich nie było.

Do czego zmierzam, otóż w Polsce wszelkiej maści przepisy są tak nieprecyzyjne, iż wymagają całych tomów komentarza i wyjaśnień aby ludzie prawidłowo zrozumieli jak należy je interpretować. A żeby było śmieszniej te komentarze czasami są ze sobą sprzeczne. I to jest chore.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez BlueDevil » czwartek 25 marca 2010, 19:44

zaxsx napisał(a):co do włączania kierunkowskazu każda zmiana kierunku jazdy winna być sygnalizowana, a taką sytuację mamy na rondach


pytalem bo z tej wypowiedzi wynikalo ze jestes fanem wlaczania prawych kierunkowskazow zawsze i wszedzie na rondzie
Avatar użytkownika
BlueDevil
 
Posty: 462
Dołączył(a): środa 13 stycznia 2010, 23:42
Lokalizacja: Miasto Jedno Na Sto

Postprzez zaxsx » piątek 26 marca 2010, 09:24

Kolego Cyberix chyba dość wyraźnie napisałem że jest kolejność stosowania przepisów iż jeden jak gdyby wyklucza drugi np.są światła i znaki pionowe wiec pierwszeństwo mają światła
Proszę nie cytuj rzeczy których ja nie napisałem!!
zaxsx
 
Posty: 33
Dołączył(a): środa 29 kwietnia 2009, 10:49

Postprzez bac » piątek 26 marca 2010, 10:34

jest kolejność stosowania przepisów iż jeden jak gdyby wyklucza drugi np.są światła i znaki pionowe wiec pierwszeństwo mają światła


A jaki to ma związek z używaniem kierunkowskazów?
bac
 
Posty: 589
Dołączył(a): poniedziałek 16 lutego 2009, 12:58

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości