Hamowanie awaryjne

W tym miejscu zamieszczamy posty związane z egzaminami

Moderatorzy: ella, klebek

Hamowanie awaryjne

Postprzez Lesiu18 » poniedziałek 01 lutego 2010, 19:20

Witam mam pytanie co do hamowania awaryjnego z co najmniej 50km/h
Jeśli jadę drogą gdzie można jechać tylko 50 km/h to ile muszę jechać przy tym manewrze? głównie chodzi mi o to czy można przekroczyć prędkość minimalnie
Bo jeśli się to odbywa na drodzę o dopuszczalnej prędkości np 70 km/h to nie ma problemu z tym wtedy.
Najpierw muszę wcisnąć energicznie pedał hamulca czy to niema znaczenie czy wcisnę sprzęgło czy hamulec?
Lesiu18
 
Posty: 13
Dołączył(a): środa 20 stycznia 2010, 18:44

Postprzez piotrekbdg » poniedziałek 01 lutego 2010, 19:38

Nie rób sztucznych problemów. Jak zahamujesz z prędkości 51 albo 48 km/h to chyba nikt Ci głowy nie urwie. A co do kolejności wciskania to najpierw najlepiej hamulec a pod sam koniec sprzęgło, ale jeśli masz dobry refleks to na moje możesz równocześnie.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez Ivonka » poniedziałek 01 lutego 2010, 19:41

Na egzaminie (i po nim też :)) nie przekraczaj dozwolonej prędkości. Komenda hamowania awaryjnego pada niespodziewanie więc trudno się do tego przygotować rozpędzając samochód. Nic się nie stanie, jeśli przy hamowaniu awaryjnym nie wciśniesz sprzęgła i silnik zgaśnie- w życiu w sytuacjach awaryjnych na drodze mało kto myśli o wciśnięciu sprzęgła, tylko o tym, żeby się jak najszybciej zatrzymać. Natomiast przy hamowaniu we wskazanym miejscu należy rozpędzić auto do ok. 50 km/h i pamiętaj o sprzęgle, bo tu silnik zgasnąć na egzaminie nie może.
"Wszystko jest trudne, nim stanie się łatwe"
23.11.2009- początek kursu
09.12.2009- pierwsza w życiu jazda
29.01.2010- egzamin zdany za pierwszym razem!
Ivonka
 
Posty: 6
Dołączył(a): czwartek 10 grudnia 2009, 13:34

Re: Hamowanie awaryjne

Postprzez cman » poniedziałek 01 lutego 2010, 19:54

Lesiu18 napisał(a):Witam mam pytanie co do hamowania awaryjnego z co najmniej 50km/h

Takie zadanie egzaminacyjne występuje tylko w przypadku kat. A.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez Driver'ka » poniedziałek 01 lutego 2010, 20:47

Ivonka napisał(a): i pamiętaj o sprzęgle, bo tu silnik zgasnąć na egzaminie nie może.

Może.
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Driver'ka
 
Posty: 950
Dołączył(a): piątek 12 października 2007, 22:29
Lokalizacja: z domu

Postprzez Ivonka » poniedziałek 01 lutego 2010, 20:59

Driver'ka napisał(a):
Ivonka napisał(a): i pamiętaj o sprzęgle, bo tu silnik zgasnąć na egzaminie nie może.

Może.


Przy awaryjnym może. Przy hamowaniu do zatrzymania w wyznaczonym miejscu- nie.
"Wszystko jest trudne, nim stanie się łatwe"
23.11.2009- początek kursu
09.12.2009- pierwsza w życiu jazda
29.01.2010- egzamin zdany za pierwszym razem!
Ivonka
 
Posty: 6
Dołączył(a): czwartek 10 grudnia 2009, 13:34

Postprzez lith » wtorek 02 lutego 2010, 11:52

Hamowanie awaryjne raczej z zaskoczenia? :P przynajmniej u mnie było poprzedzone formułką: "Gdy powiem stop proszę wykonać manewr hamowania awaryjnego" czy coś w tym stylu.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez ziommek » poniedziałek 08 lutego 2010, 12:18

ale to hamowanie jest tylko na mootory tak? w kat b tego na pewno nie ma?
ziommek
 
Posty: 4
Dołączył(a): niedziela 07 lutego 2010, 14:02

Postprzez Driver'ka » poniedziałek 08 lutego 2010, 12:30

Może się zdarzyć też na kat. B.
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Driver'ka
 
Posty: 950
Dołączył(a): piątek 12 października 2007, 22:29
Lokalizacja: z domu

Postprzez ziommek » poniedziałek 08 lutego 2010, 12:33

bo jak miałem pierwszy egzamin to egzaminator nic mi nie powiedział o takim manewrze instruktor też nic nie wpominał, gdyby wtedy coś takiego nagle powiedział to bym zgłupiał i niie wiedział o co mu chodzi, teraz znalazłem w internecie wzmiankę na ten temat i trochhę zdziwiony jestem
ziommek
 
Posty: 4
Dołączył(a): niedziela 07 lutego 2010, 14:02

Postprzez Driver'ka » poniedziałek 08 lutego 2010, 12:38

Może dlatego, że ogólnie dość rzadko się zdarza hamowanie awaryjne na egzaminie, co nie znaczy, że nie zdarza się wcale. Trzeba być na nie przygotowanym. Niektórzy egzaminatorzy uprzedzają, że za chwilę na jego komendę (np. "Stop!") masz wykonać hamowanie awaryjne. Musi to być oczywiście na pustej drodze, gdzie nikt ci w tyłek nie wjedzie. Sygnałem może być też komenda, żebyś się np. rozpędził do 50km/h. To może być sygnał (ale też nie musi ;) ), że zaraz będziesz hamował awaryjnie.
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Driver'ka
 
Posty: 950
Dołączył(a): piątek 12 października 2007, 22:29
Lokalizacja: z domu

Postprzez Borys_q » poniedziałek 08 lutego 2010, 13:04

Ale wymóg 50 km/h w awaryjnym jest tylko na A
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Postprzez Driver'ka » poniedziałek 08 lutego 2010, 13:50

Borys_q napisał(a):Ale wymóg 50 km/h w awaryjnym jest tylko na A

No ok, podałam przykładową prędkość. Może po prostu powiedzieć, żeby się trochę bardziej rozpędził i tyle ;) 50km/h to przykład.
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Driver'ka
 
Posty: 950
Dołączył(a): piątek 12 października 2007, 22:29
Lokalizacja: z domu

Postprzez Borys_q » poniedziałek 08 lutego 2010, 14:11

Przy awaryjnym może. Przy hamowaniu do zatrzymania w wyznaczonym miejscu- nie.


A ktoś zna szczegółowe kryteria tych manewrów bo albo moja 217 jest nie kompletna albo nie uiem czytac.

W starej 217 były ale w ostatnich jakoś nie widze.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Postprzez jaw16 » niedziela 21 lutego 2010, 21:54

Hamowanie awaryjne kat. B

Osoba egzaminowana po usłyszeniu sygnału HAMUJ, STOP lub inne do wykonania manewru hamowania awaryjnego powinna:

-energicznie nacisnąć na pedał hamulca
-kontynuować manewr aż do zatrzymania pojazdu w możliwie najkrótszym czasie
-w ostatniej fazie hamowania, w razie możliwości, wcisnąć pedał sprzęgła w celu nie dopuszczenia do unieruchomienia silnika pojazdu samochodowego,
-po zatrzymaniu, upewnić się o możliwości jazdy i kontynuować jazdę.

Manewr nie zostaje zaliczony w przypadku:

-wciśnięcia jako pierwszego pedału sprzęgła
Bardzo ważne jest, aby jako pierwszy został wciśnięty pedał hamulca roboczego. Wciśnięcie sprzęgła jako pierwszego w trakcie wykonania manewru, automatycznie dyskwalifikuje osobę egzaminowaną (przy tym błędzie można dokonać powtórzenia manewru)

-kiedy początkowa siła hamowania była zbyt mała
Brak energicznej reakcji na sygnał do rozpoczęcia manewru – w 1 fazie hamowania powinno nastąpić zblokowanie kół pojazdu w przypadku pojazdu nie wyposażonego w ABS. W przypadku pojazdu wyposażonego w ten system powinno nastąpić, co najmniej uruchomienie tego systemu.
Koła nie powinny po pierwszym wciśnięciu pedału hamulca pozostać zablokowane do zatrzymania pojazdu chyba, że z warunków ruchu wynika, że pozostawienie zablokowanych kół doprowadzi do najszybszego zatrzymania pojazdu – możliwe na suchej, szorstkiej i gładkiej asfaltowej nawierzchni.

-kiedy sposób wykonywania manewru przez osobę egzaminowaną doprowadził do zmiany toru jazdy pojazdu
Wyjątkiem jest sytuacja jeżeli osoba egzaminowana podczas egzaminu zmuszona jest przez warunki zewnętrzne do wykonania manewru hamowania awaryjnego połączonego koniecznością ominięcia przeszkody. W tym przypadku egzamin zostaje przerwany z wynikiem negatywnym, bez możliwości drugiej próby.

-kiedy pojazd samochodowy lub przyczepa wpadł w poślizg niekontrolowany, którego efektem końcowym była znacząca zmiana toru jazdy pojazdu lub upadek. W tym przypadku egzamin zostaje przerwany z wynikiem negatywnym.

-w trakcie wykonywania manewru obydwie ręce osoby egzaminowanej nie spoczywają na kierownicy.

-gdy przed ruszeniem po zatrzymaniu osoba egzaminowana nie upewni się o możliwości jazdy.
jaw16
 
Posty: 16
Dołączył(a): sobota 13 lutego 2010, 16:46

Następna strona

Powrót do Egzamin na prawo jazdy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości