Prawa , lewa krawędz... (zawracanie)

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Prawa , lewa krawędz... (zawracanie)

Postprzez Calvados » niedziela 20 grudnia 2009, 12:12

Chciałam zapytac czy znacie jakies przepisy okreslajace jak nalezy skercac lub zawracac ...chodzi mi tu o to przy jakiej krawedzi mamy sie znalezc, przyprawej czy lewej.....
Zapewne było juz kilka tematów zwiazanych z tym zagadnieniem ale nie jest to nigdzie klarownie wyjasnione.
Chciałabym abyscie wyjasnili jak to jest na skrzyzowaniach z roznymi sygnalizatorami czy znakami. Jak zachowac sie na skrzyzowaniu a jak na łaczniku.

I jeszcze jw czy jest to okreslone prawnie czy zalezy to od nas.
Calvados
 
Posty: 159
Dołączył(a): sobota 21 listopada 2009, 10:37

Postprzez krzysiek20 » niedziela 20 grudnia 2009, 13:29

PoRD
Art. 22.

2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

1. do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;
2. do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.

3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.




O cos takiego np chodzilo?

Edit:
Co do zawracania to moze byc wiele sytuacji, w zasadzie wszystko zalezy od geometrii skrzyzowania i oznakowania, np:

http://www.autocentrum.pl/pic.php?file= ... 613.35.jpg

W takiej sytuacji wg. mnie przez to iż przelaczka jest oznakowana znakami poziomymi w taki sposob zawracanie przebiega nastepujaco:
1. Jedziesz lewym pasem, zjezdzasz do lewej krawedzi w celu wykonania manewru zawracania
2. Wjezdzasz na przelaczce na pas prawy (do jego krawedzi lewej, czyli do osi przelaczki - skrecasz przeciez w lewo)
3. Nastepnie na drodze "głównej" zajmujesz pas prawy badz lewy (oczywiscie po uprzednim ustapieniu pierwszenstwa pojazdom jadacym droga główną)

Poszczegolne etapy staralem sie opisac numerkami, ale cos sprawnosc manualna chyba u mnie kuleje:)

Inna sytuacja, aczkolwiek podobna:

Gdy na przelaczce nie sa wyznaczone znakami poziomymi pasy ruchu.
W takiej sytuacji ja sie zachowuje ( i w zasadzie 99% kierowcow) nastepujaco:
1. Jedziesz lewym pasem, zjezdzasz do lewej krawedzi w celu wykonania manewru zawracania
2. Wjezdzasz na przelaczce na pas lewy (do jego krawedzi lewej), czyli z pojazdem zawracajacym jadacym z przeciwka mijasz sie prawym bokiem)
3. Nastepnie na drodze "głównej" zajmujesz pas prawy badz lewy (oczywiscie po uprzednim ustapieniu pierwszenstwa pojazdom jadacym droga główną)



Wydaje mi sie za tak jest prawidlowo, na egzaminie tak robilem, bledu mi nie wytknieto:)

Mam nadzieje, ze mniej wiecej o takie cos Ci chodzilo,
pozdrawiam
Obrazek
Avatar użytkownika
krzysiek20
 
Posty: 70
Dołączył(a): piątek 05 września 2008, 02:06

Postprzez Calvados » niedziela 20 grudnia 2009, 14:30

Tak wielkie dzieki , ale jeszcze dochodzi sytuacja gdy mamy sygnalizatory . Słyszałam ze jak mamy S1 to jedziemy kolizyjnie czyli na tym łaczniku do prawej krawedzi a jak S3 czyli bezkolizyjny to do lewej.

Jesli sa wyznaczone pasy to nie ma problemu ...
Czyli z twojej odpowiedzi wynika ze lepiej jechac bezkolizyjnie przy lewym ?
Calvados
 
Posty: 159
Dołączył(a): sobota 21 listopada 2009, 10:37

Postprzez krzysiek20 » niedziela 20 grudnia 2009, 14:55

Jezeli sa ku temu warunki, i nie ma oznakowania poziomego to owszem, prawdopodobnie wiekszosc kierowcow tak pojedzie:) Inna sprawa, ze bardzo rzadko mozna znalezc skrzyzowanie bez oznakowania poziomego.
Gdy jednak nie bedziesz pewna jak masz pojechac, zawsze mozesz spojrzec jak zachowuja sie inni kierowcy - nie warto sie wylamywac:)

Zaraz poszukam programu pana Dworaka, w ktorym tlumaczyl wlasnie rozne rodzaje zawracan - na przelaczkach rowniez. Jak znajde, to wkleje tu link.

Edit:
znalazłem, proszę bardzo:
http://ww6.tvp.pl/6287,477071,1.view
http://ww6.tvp.pl/6287,463632,1.view

a tutaj cos na temat pasow oznaczonych i nieoznaczonych na przelaczkach:
http://ww6.tvp.pl/6287,448910,1.view

dawno, dawno temu to ogladalem wiec nie jestem pewien co dokladnie sie tam znajduje (jakie sytuacje), ale tytul jest bardzo pasujacy do tematu:)

pozdrawiam
Obrazek
Avatar użytkownika
krzysiek20
 
Posty: 70
Dołączył(a): piątek 05 września 2008, 02:06

Postprzez tiromaniak » poniedziałek 21 grudnia 2009, 22:03

krzysiek20 napisał(a):Gdy jednak nie bedziesz pewna jak masz pojechac, zawsze mozesz spojrzec jak zachowuja sie inni kierowcy - nie warto sie wylamywac:)


Tutaj bym mógł polemizować. Podeprę się przykładem że na "zielonej strzałce" zatrzymują się chyba tylko pojazdy nauki jazdy. Na znaku STOP mało kto faktycznie zatrzymuje samochód w bezwzględnym miejscu. Nie mówiąc o klasycznych rondach dwu-trzy pasmowych ( mamy ich w polsce najwięcej ) gdzie mało kto wie że nie wolno zjeżdżać z ronda z wew. pasa. Mało tego naprawdę wielu kierowców myśli że to prawidłowe i tak jeżdżą.
To jak narkotyk, widzisz tylko znaki i drogę. Reszta świata nie istnieje i sensem życia staje się nieustanna wędrówka.
Avatar użytkownika
tiromaniak
 
Posty: 324
Dołączył(a): poniedziałek 31 sierpnia 2009, 18:56
Lokalizacja: Stockholm

Postprzez krzysiek20 » poniedziałek 21 grudnia 2009, 23:08

Tak, masz rację. Chodziło mi bardziej nie o stosowanie się do przepisów (np. wspomniane właśnie zatrzymanie się na strzałce warunkowej), tylko o obranie właściwego toru jazdy przy zawracaniu, bo generalnie o to chodziło. Gdy zauważymy, ze wszyscy kierowcy zawracają przy lewej krawędzi przełączki to i my tak robimy.
Inna sprawa, że nie można patrzeć tępo na to co robią inni i ślepo podążać ich ścieżką:) Cały czas trzeba myśleć, a podpatrywanie innych można potraktować jako dodatkową pomoc.
Obrazek
Avatar użytkownika
krzysiek20
 
Posty: 70
Dołączył(a): piątek 05 września 2008, 02:06

Postprzez Calvados » poniedziałek 21 grudnia 2009, 23:20

Dzieki za odpowiedzi.
Duzo wspomogły mnie te programy pana Dworaka , niektore naprawde wiele wyjasniaja. Polecam.


najgorzej jednak ja to Ty stoisz pierwszy i sam musisz podjac decyzje o wyznaczeniu toru jazdy :)
Calvados
 
Posty: 159
Dołączył(a): sobota 21 listopada 2009, 10:37

Postprzez scorpio44 » środa 23 grudnia 2009, 02:15

http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... 74&start=0
I dużo więcej wątków na ten temat by się znalazło. Opcja SZUKAJ się kłania. ;)
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości