Obroty silnika przy zmianie biegów i redukcja przed zakrętem

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez qwer0 » piątek 28 sierpnia 2009, 23:03

Czołg chyba mniej pali.

Ponoc pierwsze czolgi palily ok. 350l/50km :P
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Postprzez cman » piątek 28 sierpnia 2009, 23:20

zzzz napisał(a):Szczerze mówiąc to nie wydaje mi się aby twój silnik przy normalnej eksploatacji mógł palić 20 litrów /100 km jeżeli nie przekraczasz 2500rpm. Być może coś jest nie tak z wartością podawaną przez komputer - może jest to jakieś przybliżenie, albo ty coś niedokładnie zmierzyłeś.

Wszystko jest ok, jeździłem już co najmniej kilkunastoma samochodami z ekonomizerami i w każdy wyglądało to dokładnie tak samo. Po prostu zawsze podczas rozpędzania (o czym już zresztą pisałem wielokrotnie) zużycie paliwa jest wielokrotnie większe niż podczas jazdy ze stałą prędkością.

zzzz napisał(a):Tak czy inaczej o ile zużycie 6L/100 jest do przyjęcia to wynik całego testu zdaje się przeczyć prawom fizyki. W jakiś zbliżony rezultat byłbym skłonny uwierzyć, ale nie w to, że spalił mniej kiedy kręcisz go na wyższe obroty.

To wcale nie przeczy prawom fizyki, tylko trzeba się w nie wgłębić, a konkretnie w szczegóły pracy silnika.
Obojętne dokąd kręcimy silnik, zakładamy że gaz jest wciskany do tego samego położenia. Żeby nie utrudniać, to przyjmijmy, że wciskamy go do dechy, a więc przepustnice zostają otwarte całkowicie. Czyli innymi słowy, dopływ powietrza do silnika jest swobodny. A na podstawie ilości zassanego powietrza, wtryski wtryskują odpowiednią dawkę paliwa. W tym przypadku więc, wtryskiwana jest (nazwijmy ją) maksymalna dawka paliwa. Naturalnie, im większa prędkość obrotowa silnika, tym więcej tych dawek jest wtryskiwanych w danej jednostce czasu.
Ale...
Cóż z tego, że przy niskich obrotach tych dawek jest wtryskiwanych mniej, jeżeli większość momentu obrotowego, który dzięki nim silnik wytwarza, jest marnowana. Marnowana przez to, że szybko wbijane są coraz wyższe biegi.
Skrzynia biegów, w zależności od wbitego biegu, rozdziela moc silnika pomiędzy moment obrotowy (czyli przyspieszenie), a prędkość obrotową (czyli prędkość jazdy). Im niższy bieg, tym lepsze przyspieszenie, ale mniejsza prędkość maksymalna, a im wyższy bieg, tym gorsze przyspieszenie, ale większa prędkość maksymalna.
Jeżeli mamy gaz wciśnięty cały czas w jednym położeniu, to w zależności od dobranego biegu decydujemy o tym, czy chcemy więcej mocy przeznaczyć na przyspieszanie czy więcej na wysoką prędkość. Jeżeli wbijamy wysoki bieg, to znaczy, że chcemy więcej przeznaczyć na prędkość, a jeżeli jednocześnie zaczynamy przyspieszać to jest to najzwyklejsze marnowanie mocy silnika. Silnik pracuje pod dużym obciążeniem, generuje dużo momentu obrotowego, ale z uwagi na przełożenie, mało z tego momentu obrotowego trafia na koła.

zzzz napisał(a):Ja nie mam w samochodzie paliwomierza...

No to trochę wyjaśnia. Gdybyś miał, to zobaczyłbyś do jakich wartości wzrasta zużycie paliwa podczas rozpędzania, zwłaszcza na jedynce. To oczywiście normalne, bo spalanie jest podawane w litrach na 100 km, więc przy małych prędkościach i niskich biegach, ta wartość zawsze będzie duża.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez Lee Priest » sobota 29 sierpnia 2009, 00:19

cman a co myślisz o pomijaniu biegów np z 3 odrazu na 5 przy rozpędzaniu albo z 2 na 4
Lee Priest
 
Posty: 28
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 18:22

Postprzez kamix500 » sobota 29 sierpnia 2009, 01:01

Lee Priest napisał(a):cman a co myślisz o pomijaniu biegów np z 3 odrazu na 5 przy rozpędzaniu albo z 2 na 4


to zależy :) jeśli chcesz osiągnąć prędkość 50km/h to możesz rozpędzić samochód np. na 3 do tej prędkości a następnie wsadzić 5 bieg i sobie jechać spokojnie z tą stałą prędkoscią ( myślę ze to nawet zaoszczędzi troszkę paliwa- małe obroty ze stałą prędkością ) jeśli natomiast chodzi o rozpędzenie np. do 120km/h i wrzuceniu przy 50km/h 5 biegu i na tym biegu przyśpieszanie to chyba więcej spali ( wydłuża się czas rozpędzania samochodu a jak wiadomo w tym czasie najwięcej samochód pali)
kamix500
 
Posty: 288
Dołączył(a): niedziela 23 listopada 2008, 08:47
Lokalizacja: Izdebnik k Krakowa

Postprzez cman » sobota 29 sierpnia 2009, 09:27

Lee Priest napisał(a):cman a co myślisz o pomijaniu biegów np z 3 odrazu na 5 przy rozpędzaniu albo z 2 na 4

O widzisz, zapomniałem Ci tam odpisać, ale inni Ci dobrze odpisali, teraz kamix500 też.
Także jak najbardziej, ale oczywiście po osiągnięciu prędkości docelowej.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Poprzednia strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości