cman jesteś w błędzie co do policji. Stanowisko komendy stołecznej policji wydział ruchu drogowego i innych komend policji w kraju.
Zadałem sobie trud zapytania policjantów pracujących w wydziałach Ruchu Drogowego i zamieszczam poniżej stanowisko policji w kwestii "rond"
Jest to jedna z odpowiedźi jaką uzyskałem na moje pytanie dotyczące sposobu prawidłowego poruszania się po rondzie
ul. Puławska 148/150, 02-514 Warszawa; tel. (022) 60-130-27 fax: (022) 60 – 126-89; e.mail:
brd.nadzor@policja.gov.pl
L. dz. RD-I- 320/2009/PS Warszawa, dn. 05 marzec 2009 roku
W nawiązaniu do pisma z dnia 18 lutego 2009 r., dotyczącego interpretacji przepisów ruchu drogowego, w kontekście poruszania się pojazdów na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, uprzejmie informuję, że przedmiotowe zagadnienie należy rozpatrywać systemowo.
Ustawa Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), zwana w dalszej części ustawą, nie reguluje stricte zasad zachowania się na tego typu skrzyżowaniach, dlatego też należy przyjąć, że obowiązują na nich te same reguły, co na „klasycznych” przecięciach dróg.
Zgodnie z art. 22 ustawy, kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności. W tym celu, jest obowiązany zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni, jeżeli zamierza skręcić w prawo, do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo.
Rondo to szczególny rodzaj skrzyżowania skanalizowanego. Zgodnie z § 36 ust. 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 roku w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 170, poz. 1393, zm.: Dz. U. z 2008 r., Nr 179, poz.1104), ruch pojazdów odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku „C – 12”. Ponadto ustęp 2 stanowi, że znak „C – 12” może występować łącznie ze znakiem „A – 7”, co oznacza, że pierwszeństwo na skrzyżowaniu ma kierujący znajdujący się na skrzyżowaniu, przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie. Oznacza to, że kierujący pojazdem lub inny uczestnik ruchu jest obowiązany postępować zgodnie ze wskazaniami znaku nakazu, który ma charakter dyrektywny.
W przypadku skrzyżowania o ruchu okrężnym, kierunek, w którym poruszają się pojazdy jest wskazany na znaku „C – 12” i niewątpliwie poruszanie się takim torem, który jest przewidywalny dla innych uczestników drogi, nie jest zmianą kierunku jazdy. Zatem, nie możemy mówić o zmianie kierunku jazdy w przypadku wykonania skrętu w lewo, który wiąże się z ukształtowaniem drogi. Po prostu, nie możemy jechać inaczej.
Kluczowym manewrem wykonywanym na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, kiedy najczęściej dochodzi do zdarzeń, jest zmiana kierunku jazdy, czyli zjazd z ronda. Przygotowanie się do tego manewru, musi zostać poprzedzone zajęciem odpowiednio wcześniej właściwego pasa ruchu, a także właściwym sygnalizowaniem samego manewru.
Odnosząc się do postawionego w piśmie pytania należy stwierdzić, że z zasady lewy pas ruchu powinni zajmować kierujący, którzy zamierzają opuścić rondo na kolejnym zjeździe, a prawy pas ruchu kierujący mający zamiar skręcić w prawo na najbliższym zjeździe. Niemniej zasady te należy postrzegać w kontekście zaleceń, gdyż pojazdy znajdujące się na rondzie mogą poruszać się zarówno wewnętrznym jak i zewnętrznym pasem ruchu zgodnie ze znakiem „C – 12”. Tym samym kierujący poruszający się wewnętrznym pasem ruchu przed zmianą kierunku jazdy, jest obowiązany zmienić pas ruchu, w tym konkretnym przypadku na zewnętrzny, z którego będzie mógł bezpiecznie opuścić skrzyżowanie.
Przytoczony przez Pana ust. 3 art. 22, może mieć zastosowanie również do skrzyżowań o ruchu okrężnym, ale wyłącznie w odniesieniu do pojazdów, których wymiary uniemożliwiają zmianę kierunku jazdy z pasa przy prawej krawędzi jezdni.
Należy pamiętać, że ronda przybierają różną formę. Sytuacja staje się bardziej złożona w przypadku dużych aglomeracji miejskich, gdzie skrzyżowania te niejednokrotnie posiadają wiele wlotów, o bardzo zróżnicowanym stopniu ukształtowania. W takim przypadku wątpliwość może budzić art. 22 ust. 5 ustawy, który stanowi, że kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru. Może to w nietypowych sytuacjach, wprowadzać w błąd innych kierujących, a tym samym stwarzać realne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nadmieniam, że opinie w kwestiach prawnych, w zakresie interpretacji znaków i sygnałów drogowych, zgodnie z właściwością należą do Ministerstwa Infrastruktury.
Wyk. w 1 egz.: