Moment obrotowy

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez Pinhead » wtorek 04 sierpnia 2009, 07:23

cman napisał(a):No ale ja dalej nic z tego nie rozumiem. Wcześniej napisałeś, że przy stałym momencie obrotowym przyspieszę tak samo w różnym zakresie obrotów, a teraz piszesz, że jeżeli moc będzie stała to przyspieszę tak samo w różnym zakresie obrotów.


Jeśli moc jest wyższa niż opory czyli nie ogranicza nas v-max to przyspieszysz tak samo przy równym momencie.
Pytanie do Ciebie. Mamy samochód z silnikiem o równym momencie w całym zakresie obrotów od 2000 do 6000rpm. Na 5 biegu wciskamy gaz do końca. Przyspieszenie będzie stałe aż do osiągnięcia 6000rpm czy tym wolniejsze im większa będzie prędkość ? Po osiągnięciu v-max nagle prędkość przyspieszenia spadnie do zera czy płynnie przyspieszenie będzie zwalniać ?

Czyli stwierdzania przeczące sobie, a moje pytanie i tak było inne.
Napisałeś tam, że "...pod warunkiem że moc będzie odpowiednio wysoka co jest nierealne przy przeciętnych silnikach.". Co znaczy odpowiednio wysoka i dlaczego nierealna?


A o jakich prędkościach rozmawiamy ? O bliskich v-max gdzie opory aerodynamiczne mają największe znaczenie ? Co po momencie obrotowym skoro silnik dysponuje zbyt małą mocą aby osiągnąć daną prędkość ? Dlaczego to moc definiuje v-max a nie moment obrotowy ?

No nieeeee no, no to już w ogóle... Jak to moment obrotowy przez skrzynię zostanie zamieniony na prędkość obrotową?? Przecież skrzynia biegów to tylko przełożenie, ona zamienia moment obrotowy o danej wartości na moment obrotowy o innej wartości oraz prędkość obrotową o danej wartości na prędkość obrotową o innej wartości. Jak może niby zamieniać moment na obroty?


Jak zmieniać moment obrotowy na prędkość obrotową ? Normalnie, jak w każdej przekładni. Im większa prędkość obrotowa na kołach tym mniejszy moment obrotowy na kołach.

A nie, znowu nie odpowiadasz na pytanie, ja nie o to pytam. Powtarzam, mamy samochód, mamy narysowane dwie siły, pchającą i stawiającą opór, skierowane przeciwnie do siebie. Dorysuj mi tam moc.


Ty też nie odpowiadasz na pytania :)
Mocy tam nie dorysuje bo moc tworzy siłe pchającą więc mamy zależność. Większa moc, większa siła pchająca.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez cman » wtorek 04 sierpnia 2009, 08:13

Pinhead napisał(a):Pytanie do Ciebie. Mamy samochód z silnikiem o równym momencie w całym zakresie obrotów od 2000 do 6000rpm. Na 5 biegu wciskamy gaz do końca. Przyspieszenie będzie stałe aż do osiągnięcia 6000rpm czy tym wolniejsze im większa będzie prędkość ? Po osiągnięciu v-max nagle prędkość przyspieszenia spadnie do zera czy płynnie przyspieszenie będzie zwalniać ?

Przyspieszenie będzie się płynnie zmniejszać, im wyższa prędkość, tym to zmniejszanie będzie szybsze, aż do ustania przyspieszania.

Pinhead napisał(a):A o jakich prędkościach rozmawiamy ? O bliskich v-max gdzie opory aerodynamiczne mają największe znaczenie ? Co po momencie obrotowym skoro silnik dysponuje zbyt małą mocą aby osiągnąć daną prędkość ? Dlaczego to moc definiuje v-max a nie moment obrotowy ?

Bo moc pozwala na zastosowanie takiej przekładni, żeby moment obrotowy na kołach był na tyle duży, aby skutecznie pokonać duże opory aerodynamiczne.

Pinhead napisał(a):Ty też nie odpowiadasz na pytania :)

A na jakie nie odpowiedziałem?

Pinhead napisał(a):Mocy tam nie dorysuje bo moc tworzy siłe pchającą więc mamy zależność. Większa moc, większa siła pchająca.

No właśnie, powiedzmy, że moc tworzy siłę pchającą, a z czego się ta moc składa? I czym jest siła pchająca? Mocą? No chyba nie, bo napisałeś, że moc tworzy siłę pchającą, więc czym?


Teraz zapytam w ten sposób, czy twierdzisz, że moc na kołach odpowiada za przyspieszenie? Czyli, im większa moc na kołach, tym samochód będzie bardziej przyspieszał? I czy wynika to tylko z mocy, tzn. oczywiście wynika z jej składowych, ale czy twierdzisz, że ostatecznie dynamika przyspieszania zależy wyłącznie od mocy na kołach?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez Pinhead » wtorek 04 sierpnia 2009, 15:53

cman napisał(a):Przyspieszenie będzie się płynnie zmniejszać, im wyższa prędkość, tym to zmniejszanie będzie szybsze, aż do ustania przyspieszania.


Właśnie. I jak to się ma do tego co wcześniej twierdziłeś czyli:

cman napisał(a): I w tym przypadku dynamika rozpędzania będzie wyglądała właśnie tak, jak wygląda wykres momentu obrotowego


Gdzie to pokrycie wykresu momentu do przyspieszenia ? Wcześniej twierdziłeś że płaski moment to równe przyspieszenie, teraz dochodzimy do wniosku że im wyższa prędkość tym wolniejsze przyspieszenie przy równym momencie.

cman napisał(a):Bo moc pozwala na zastosowanie takiej przekładni, żeby moment obrotowy na kołach był na tyle duży, aby skutecznie pokonać duże opory aerodynamiczne.


Czyli moc ma wpływ na przyspieszenie ? :) Nie pytam o sam silnik i teoretyzowanie, mówie o praktyce czyli silniku w samochodzie ze skrzynią biegów dopasowaną do charakterystyki silnika.

cman napisał(a):No właśnie, powiedzmy, że moc tworzy siłę pchającą, a z czego się ta moc składa? I czym jest siła pchająca? Mocą? No chyba nie, bo napisałeś, że moc tworzy siłę pchającą, więc czym?


Moc to oczywiście moment razy obroty. Co tworzy moc silnika ? Moment na kołach a to przekłada się na przyspieszenie.

cman napisał(a):Teraz zapytam w ten sposób, czy twierdzisz, że moc na kołach odpowiada za przyspieszenie?


Nie. Twierdze że moc silnika odpowiada za przyspieszenie.
Dlatego 16V przyspiesza lepiej od 8V nawet jeśli oba będą miały taki sam średni i maksymalny moment obrotowy (w innych zakresach rpm). Jednak ten sam moment w wyższych obrotach da większą moc co przełoży się na przyspieszenie.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez cman » wtorek 04 sierpnia 2009, 16:20

Pinhead napisał(a):Właśnie. I jak to się ma do tego co wcześniej twierdziłeś czyli:

cman napisał(a): I w tym przypadku dynamika rozpędzania będzie wyglądała właśnie tak, jak wygląda wykres momentu obrotowego


Gdzie to pokrycie wykresu momentu do przyspieszenia ? Wcześniej twierdziłeś że płaski moment to równe przyspieszenie, teraz dochodzimy do wniosku że im wyższa prędkość tym wolniejsze przyspieszenie przy równym momencie.

No szkoda tylko, że nie zacytowałeś również kilku zdań poprzedzających:
cman napisał(a):Mamy więc najniższy bieg, czyli jedynkę, toczymy się ledwo co, aż w pewnym momencie wciskamy gaz i ciągniemy do czerwonego pola. Jak będziemy się wtedy rozpędzać? Dokładnie tak, jak przebiega krzywa momentu obrotowego (pomijając oczywiście pozostałe czynniki, takie jak np. zwiększający się opór powietrza w miarę rozpędzania).

Ty natomiast w pytaniu napisałeś o piątym biegu i uwzględnianiu oporów powietrza, więc chyba zauważasz subtelną różnicę?

Pinhead napisał(a):Czyli moc ma wpływ na przyspieszenie ? :) Nie pytam o sam silnik i teoretyzowanie, mówie o praktyce czyli silniku w samochodzie ze skrzynią biegów dopasowaną do charakterystyki silnika.

Oczywiście, że moc ma wpływ na przyspieszenie, ale przyspieszenie nie wynika z mocy.

Pinhead napisał(a):Moc to oczywiście moment razy obroty. Co tworzy moc silnika ? Moment na kołach a to przekłada się na przyspieszenie.

O, i przynajmniej kilka prawdziwych zdań, zwłaszcza ostatnie :).

Pinhead napisał(a):
cman napisał(a):Teraz zapytam w ten sposób, czy twierdzisz, że moc na kołach odpowiada za przyspieszenie?


Nie. Twierdze że moc silnika odpowiada za przyspieszenie.

Ja nie pytam, czy twierdzisz, że moc silnika odpowiada za przyspieszenie. (chociaż to akurat na jedno wychodzi, ale nieważne)
Pytam czy twierdzisz, że moc na kołach odpowiada za przyspieszenie? Jeżeli nie, to co na kołach odpowiada za przyspieszenie?
I chciałbym, żebyś przede wszystkim odpowiedział dokładnie na te ostatnie pytania.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez Pinhead » wtorek 04 sierpnia 2009, 16:51

cman napisał(a):Pytam czy twierdzisz, że moc na kołach odpowiada za przyspieszenie? Jeżeli nie, to co na kołach odpowiada za przyspieszenie?
I chciałbym, żebyś przede wszystkim odpowiedział dokładnie na te ostatnie pytania.


Nie, moc na kołach nie odpowiada za przyspieszenie. Przyspieszenie to moment na kołach. Moment na kołach wynika z mocy na silniku i ot cała zależność. Co do niskich prędkości zgodze się, najważniejszy jest moment. Ale im większa prędkość tym większe opory aerodynamiczne do któych przełamania potrzebna jest moc na silniku.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez cman » wtorek 04 sierpnia 2009, 17:11

No, na szczęście już pomału zaczynasz pisać coraz sensowniej :).

Przyspieszenie to moment na kołach - 100% OK.

Pozostaje jeszcze tylko do wyjaśnienia kwestia większych prędkości, a więc większych oporów aerodynamicznych.
Tutaj to nadal nie moc przełamuje opory, tylko moment obrotowy. Przecież opory aerodynamiczne, to nic innego jak siła wyrażona w niutonach, która działa przeciwnie do kierunku ruchu samochodu. Natomiast samochód na styku opon z nawierzchnią ma przeciwstawną siłę, również wyrażoną w niutonach, dzięki której on te opory aerodynamiczne przełamuje.
Moc pozwala tylko na to, żeby te opory przełamywać dłużej, a więc móc rozpędzać się do większych prędkości. No i oczywiście na to, żeby tak zestopniować skrzynię, aby przy jak największych predkościach, pozwalała na dysponowanie wciąż jak największym momentem obrotowym na kołach do przełamywania wszelkich oporów.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez Pinhead » czwartek 06 sierpnia 2009, 08:51

cman napisał(a):No i oczywiście na to, żeby tak zestopniować skrzynię, aby przy jak największych predkościach, pozwalała na dysponowanie wciąż jak największym momentem obrotowym na kołach do przełamywania wszelkich oporów.


To stwierdzenie padło już wcześniej w tym wątku. Wynika z niego że moc silnika ma wpływ na przyspieszenie samochodu właśnie z powodu możliwości dopasowania przełożeń skrzyni biegów do charakterystyki silnika, czyli to o czym pisze od conamniej kilku dni a Ty z uporem pragniesz udowodnić... w sumie sam nie wiem co.

Tutaj to nadal nie moc przełamuje opory, tylko moment obrotowy


Moment ale na kołach. Dlatego to moc maksymalna silnika ustala prędkość maksymalną pojazdu, zapominasz o skrzyni biegów o której to sam powyżej pisałeś.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez cman » czwartek 06 sierpnia 2009, 09:34

Pinhead napisał(a):To stwierdzenie padło już wcześniej w tym wątku. Wynika z niego że moc silnika ma wpływ na przyspieszenie samochodu właśnie z powodu możliwości dopasowania przełożeń skrzyni biegów do charakterystyki silnika, czyli to o czym pisze od conamniej kilku dni a Ty z uporem pragniesz udowodnić... w sumie sam nie wiem co.

Próbuję udowodnić, że:

Pinhead napisał(a):Im niżej od obrotów mocy maksymalnej tym mniej mocy generuje nasz silnik = wolniej przyspieszamy.

Pinhead napisał(a):Czyli mając silnik który osiąga maksymalny moment oborotowy przy 2500rpm (przykład z 1.8 8V 90KM produkcji VAG) przyspiesze szybciej zaczynając od 2500rpm i kończąc na 3500 niż od 3500 do 4500rpm ? :)
Uwierz mi że nie.

te stwierdzenia nie są prawdziwe. Zwróć uwagę na to o czym Ty piszesz, a o czym ja.
Ty piszesz cały czas o mocy silnika i jej przełożeniu na przyspieszenie samochodu w ogólnym pojęciu, czyli z uwzględnieniem skrzyni biegów.
Ja piszę o tym, co się będzie działo na jednym biegu, bo o to się wszystko rozbija i od tego zaczęła się cała dyskusja. Dopiero skrzynia biegów, pozwala (dzięki mocy silnika) na to, żeby po redukcji biegu zwiększyć moment obrotowy na kołach, kosztem zmniejszenia prędkości obrotowej kół. Natomiast na jednym biegu, wzrost mocy silnika powoduje wyłącznie wzrost prędkości obrotowej kół, a nie wpływa na moment obrotowy, który odpowiada ze przyspieszenie samochodu.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez VladimirDebish » wtorek 18 sierpnia 2009, 23:57

Abstrahując od technicznej wyliczanki, której chyba i tak sporo osób nie rozumie.

Pinhead napisał(a):Ten moment zostanie przez skrzynie zamieniony na prędkość obrotową. Tak jak opisywałem wcześniej, jedzie sobie ktoś po autostradzie na 4 biegu i 3000rpm. Bierze się za wyprzedzanie i wbija wyższy bieg bo wyczytał że jego samochód ma maksymalny moment przy np. 2000.


No i dobrze dla niego. Sprawdź sobie taką sytuację (najlepiej na jakimś mocniejszym silniku). Jadąc na maksymalnym momencie ze stałą prędkością - po wciśnięciu gazu do dechy poczujemy jak samochód zacznie bardzo energicznie przyspieszać. Jadąc na mocy, i robiąc to samo auto cię tak nie wciśnie w fotel.
VladimirDebish
 
Posty: 148
Dołączył(a): wtorek 06 stycznia 2009, 00:00

Postprzez cman » środa 19 sierpnia 2009, 15:17

Przeczytałeś mój pierwszy post? Bo piszesz właśnie o tym, czego obawiał się (jak widać jednak słusznie) Pinhead.
Rzeczywiście wydaje Ci się, że na tej piątce przy 2000 obr/min (zakładamy, że wtedy jest generowany maksymalny moment obrotowy) będziesz miał lepsze przyspieszenie niż na czwórce?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez VladimirDebish » środa 19 sierpnia 2009, 16:35

Owszem, takie mam wrażenie podczas jazdy.
VladimirDebish
 
Posty: 148
Dołączył(a): wtorek 06 stycznia 2009, 00:00

Postprzez Xsystoff » środa 19 sierpnia 2009, 16:57

Zgadzam sie, wszak nie od dzisiaj wiadomo, ze im szybciej wrzucisz wyzszy bieg tym szybciej pojedziesz*


*ironia
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez cman » środa 19 sierpnia 2009, 18:10

VladimirDebish napisał(a):Owszem, takie mam wrażenie podczas jazdy.

No więc jest to wyłącznie wrażenie. Samochód zawsze będzie tym lepiej przyspieszał, im niższy będzie bieg (no chyba, że jest to jakiś całkiem kulawy silnik z kiepską charakterystyką momentu obrotowego).
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez scooby14444 » czwartek 10 czerwca 2010, 16:11

Szkoda że dopiero teraz przeczytałem post. Cman świetna robota, ogarniasz temat w 100%. A co do PinHeada, on po prostu nie mógł zrozumieć jednej rzeczy.

Twierdził że jadąc na 5 przy 2000 obr przyspieszy wolniej niż jadąc z tą samą prędkością na 4 przy 4 tys obr. Co jest oczywiste, ale wynika z faktu, że przełożenie na 5-ce jest inne niz na 4-ce i rzeczywiscie na 5-tce przy 2 tys obr jest mniej momentu na kołach, niz na 4-ce przy 4 tys obr. Pinhead, zauważ że Cman pisze o jednym biegu, i prawdą jest że samochód przyspiesza momentem, czyli z przykładu o którym napisałeś, samochód na 4 przy 2500-3500 obr bedzie miał lepsze przyspieszenie niz jadąc na 4 przy 3500 - 4500, nawet jeśli całkiem pominiemy opory ruchu.

To wynika z faktu że np na 4 biegu samochód dysponuje momentem na kołach od np. 1000 Nm do 800 Nm przy max obr., a na piątce od 600 Nm do 500 Nm.

PinHead zrozum, że samochód przyspiesza tylko i wyłącznie momentem na kołach, którego wykres jest wprost proporcjonalny do wykresu momentu na silniku, ale na każdym biegu mnożnik tej proporcjonalności jest inny. Czyli im wyższy bieg, to mniej momentu na kołach. I z tąd wynika sytuacja na autostradzie.

Natomiast co do wartości max. momentu obrotowego na silniku to faktycznie mimo, że to jest bezpośrednia przyczyna tego że auto przyspiesza to tak naprawdę jego wartość nam niewiele powie o zdolności do przysp. i Vmax. Gdyż nie znamy przełożeń w skrzyni.

JEŻELI DALEJ NIE ROZUMIESZ TO PRZECZYTAJ TO:


I tu chciałbym od razu powiedzieć, że: Mimo że moment obrotowy na silniku jest to faktyczna miara siły silnika, to tak naprawdę od niego tylko pośrednio zależy jak auto będzie przyspieszało, ale sama jego wartość tak naprawdę nic nam mówi. Dlaczego?

Otóż zanim moment trafi na asfalt, przechodzi przez przełożenia. Prześledźmy to na przykładzie. Mamy silnik który generuje 200 Nm momentu obrotowego. Dla uproszczenia moment ten ma płaską charakterystykę i dostępny jest w przedziale 2000 – 6000 obr. Silnik kręci się do max. 6000 obr przy których osiąga moc maksymalną. Ale temat mocy zostawmy na później.

Na pierwszym biegu, mimo że na silniku mamy 200 Nm, to na kołach mamy 2 400 Nm, czyli dla silnika z płaską charakterystyką momentu auto przyspiesza na jedynce tak samo od 2000 obr do 6000 obr, mając na kołach 2400 Nm momentu ( co przy średnicy koła około 64 cm, daję siłę ciągu 7,5 KN, czyli około 750 kg.

Skąd wynika te 2 400 Nm? Z prostych obliczeń, otóż załóżmy że producent zastosował takie przełożenie że samochód na I biegu wyciąga 60 km/h, przy 6000 obr max.
60 km/h= 16,(6) m/s, co daje 8,3 obrotu koła na sek, czyli ok. 500 obr na minutę.
A więc mamy przełożenie w skrzyni oraz główne na poziomie 12,0 : 1.
Analogicznie: auto które wyciąga na dwójce 90 km/h, ma na dwójce momentu na kołach już tylko 1600 Nm.
Na trójce na kołach ma 1100 Nm. (v max 130 kmh)
Na czwórce ma 850 Nm ( v max 170 km/h)
Przy założeniu że na 5 biegu przy 6000 obr auto osiągnie 220 km/h, na piątce na koła trafia już tylko 654 Nm. 654 Nm pozwolą na osiągnięcie tylko ok. 200 km/h gdyż powyżej tej prędkości siły oporu stają się większe niż 654 Nm, A więc auto powiedzmy wyciąga 200 kmh przy 5450 obr. Oczywiście pojedzie więcej jeżeli siły oporu będą mniejsze. Np. będzie z górki , lub wiatr w plecy.

Drugi przykład: Auto z momentem max, również 200 Nm, ale silnik kręcący się do 4000 obr/min (np. jakiś diesel)

Analogiczne rozumowanie: aby auto osiągało takie same prędkości na poszczególnych biegach musi mieć inne przełożenie: 4000 obr/min : 500 obr/min na kołach daje przełożenie: 8:1 .

A więc auto z silnikiem o takim samym momencie (200 Nm) będzie miało na kołach:
Na 1-nce : 1600 Nm wobec 2400 Nm w poprzednim przykładzie
Na 2 –ce : 1066 Nm vs 1600 Nm
Na 3 –ce : 733 Nm vs 1100 Nm
Na 4 –ce : 561 Nm vs 850 Nm
Na 5- ce: 432 Nm vs 654 Nm.

I tu świetnie widać że drugie auto mimo że ma tyle samo max. momenu na silniku, będzie gorzej przyspieszało na 4-ce niż pierwsze auto na 5-ce.
Co więcej 654 Nm na piątce sprawi, że auto osiągnie V max, jakieś 175 kmh.

WNIOSKI: Przyspieszenie i prędkość max, wcale nie zależy od momentu obrotowego na silniku. A więc od czego?

Po to wprowadzono do fizyki pojęcie mocy, która mówi nie tylko o tym z jaką siłą jest wykonywany ruch, ale także co jest bardzo ważne z punktu wykonywanej pracy - o tym jak szybko ten ruch jest wykonywany.
Z zależności fizycznych oraz jednostek wynika że: moc silnika[KM] = moment obrotowy silnika [Nm] x obroty silnika [ obr/min ] / 7022. (7022= 1000*60/2PI/1,36)

Z powyższych przykładów wynika że, pierwsze auto na każdym biegu, będzie dysponowało o 50 % większym momentem na kołach niż auto drugie, mimo że moment obrotowy na silniku jest taki sam.
Ale zauważmy że w pierwszym przypadku: 200 Nm * 6000 obr /7022 = 170 koni mech.
W drugim przypadku: 200 Nm *4000 obr /7022 = 114 KM.
170/114= 1,5. A więc eureka!!!! To właśnie moc na silniku mówi o stosunku momentu obrotowego na kołach w I i II przypadku. To właśnie moc nam powie o możliwościach przyspieszania auta i prędkości maksymalnej.

W takim razie o czym mówi wartość max momentu obrotowego. Tak naprawdę o niczym, bo wszystko zależy od przełożeń.


Ale jest jedno ale:
Charakterystyka momentu będzie nam mówić jak auto będzie przyspieszć na danym biegu.
Czyli jeżeli auto ma wysoki moment na niższych obrotach który spada przy wyższych,
(jak w przypadku diesli) to auto (ale ZAZNACZAM ŻE NA DANYM BIEGU), będzie najlepiej ciągnąc na tych obrotach gdzie jest największy moment obrotowy. Czyli auto będzie lepiej przyspieszać przy 2 tys obr niż 3,5 tys, ale na danym biegu, bo oczywiście przyspieszenie przy 3,5 tys obr na trójce i tak będzie wyższe niż przy 2 na IV bo zmienia się przełożenie.
Avatar użytkownika
scooby14444
 
Posty: 207
Dołączył(a): czwartek 10 czerwca 2010, 15:53
Lokalizacja: Zamość

Postprzez bac » czwartek 10 czerwca 2010, 18:25

Przyspieszenie i prędkość max, wcale nie zależy od momentu obrotowego na silniku.

A silnik napędzają krasnoludki. Cztery kręcą wałem, a piąty dyktuje tempo.
bac
 
Posty: 589
Dołączył(a): poniedziałek 16 lutego 2009, 12:58

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 9 gości