problem ze zmianą biegów a sprzęgło

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

problem ze zmianą biegów a sprzęgło

Postprzez Driver'ka » wtorek 04 sierpnia 2009, 12:01

Mam takie pytanie. Od jakiegoś czasu trochę opornie wchodzą mi biegi. Nie muszę wprawdzie używać do tego dużej siły, ale jednak nie ma takiej płynności przy zmianie jaka powinna być. Czasem któryś bieg się przytnie, trochę chrobocze. Ogólnie biegi wchodzą dość "twardo". Pytałam ojca, czy może przypadkiem nie brakuje oleju w skrzyni, ale on stwierdził, że to od sprzęgła i że sprzęgło jest już na wykończeniu. To możliwe, że przyczyną opornego wrzucania biegów może być psujące się sprzęgło? Na czym to polega? Nie znam się za bardzo na objawach kończącego się sprzęgła, ale to by mi bardziej pasowało na brak oleju...
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Driver'ka
 
Posty: 950
Dołączył(a): piątek 12 października 2007, 22:29
Lokalizacja: z domu

Postprzez brian » wtorek 04 sierpnia 2009, 12:40

jezeli masz zużyte tarcze sprzęgłowe to moga ciężko wchodzić bo sprzęgło nie bedzie dobrze działać ale mozesz to sprawdzic stań samochodem na prostytm odcinku drogi zapal nacisnij sprzegło i wrzuc jedynke jezeli samoochod pomimo wcisnietegoi sprzegła bedzie sie choc troche ruszał do przodu to wina sprzegła jezeli nie do brak oleju lub zamało go ewentualnie moze jeszcze cos sie poprzestawioło w skrzyni od zuzycia jakies tryby ale to malo prawdopodobne tylko przy tym tescie co napisałem nie mozesz miec nacisnietego chamulca ani zaciagnietego recznego W kazdym przypadku nalezy to niezwłocznie naprawic bo mozna zepsuc jeszcze wiecej przy zepsutym sprzegle mozesz rozwalic skrzynie bardzo szybko
brian
 
Posty: 2
Dołączył(a): wtorek 04 sierpnia 2009, 12:33

Postprzez brian » wtorek 04 sierpnia 2009, 12:40

jezeli masz zużyte tarcze sprzęgłowe to moga ciężko wchodzić bo sprzęgło nie bedzie dobrze działać ale mozesz to sprawdzic stań samochodem na prostytm odcinku drogi zapal nacisnij sprzegło i wrzuc jedynke jezeli samoochod pomimo wcisnietegoi sprzegła bedzie sie choc troche ruszał do przodu to wina sprzegła jezeli nie do brak oleju lub zamało go ewentualnie moze jeszcze cos sie poprzestawioło w skrzyni od zuzycia jakies tryby ale to malo prawdopodobne tylko przy tym tescie co napisałem nie mozesz miec nacisnietego chamulca ani zaciagnietego recznego W kazdym przypadku nalezy to niezwłocznie naprawic bo mozna zepsuc jeszcze wiecej przy zepsutym sprzegle mozesz rozwalic skrzynie bardzo szybko
brian
 
Posty: 2
Dołączył(a): wtorek 04 sierpnia 2009, 12:33

Postprzez Silent » wtorek 04 sierpnia 2009, 12:47

Miałem podobną sytuację, i rzeczywiście problem był ze sprzęgłem, ale nie sprzęgłem samym w sobie, a z pompą sprzęgła.
Obrazek
Avatar użytkownika
Silent
 
Posty: 584
Dołączył(a): poniedziałek 01 listopada 2004, 21:06
Lokalizacja: Olsztyn / Trevelmond

Postprzez Driver'ka » wtorek 04 sierpnia 2009, 12:54

Widzę, że Silent z tego samego miasta :)

Samochód na sprzęgle i I biegu nie rusza ani trochę do przodu, więc to pewnie w tym problem. Kurde ojciec właśnie nie ma za bardzo czasu (i kasy), żeby się tym zająć, bo pewnie trzeba będzie coś wymienić :/
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Driver'ka
 
Posty: 950
Dołączył(a): piątek 12 października 2007, 22:29
Lokalizacja: z domu

Postprzez anonimowa18 » wtorek 04 sierpnia 2009, 15:32

Mój znajomy też miał taki problem- przy każdym biegu włączał się potworny dentysta....Ale wymienił olej bo też tak myślał, że to tylko przez to szarpie całym autem i do tego tak zgrzyta, okazało się, że jednak sprzęgło do wymiany. Tarcza docisk i łożysko, jak dobrze pamiętam. Teraz autko bez zarzutów śmiga:) A jak Ty uważasz, że mimo wszystko to sprawka oleju, to go po prostu wymieńcie i będziecie wiedzieć co boli wasze autko:)
anonimowa18
 
Posty: 41
Dołączył(a): piątek 26 czerwca 2009, 12:43

Postprzez BOReK » środa 05 sierpnia 2009, 22:47

Miałem to samo, zmieniłem olej na taki, jaki powinien być (bo ktoś skrzynię zalał Lotosem 10W40) i zrobiło się tylko ciut bardziej miękko. Biegi nadal wchodzą dość twardo, potrafią się przyciąć i rzadko kiedy zgrzytnąć, a sprzęgło powoli będzie do wymiany. Ale ja podejrzewam raczej zużyte synchronizatory albo coś innego w skrzyni. Sprzęgło jak się zużywa to albo trudno wysprzęglić skrzynię, albo się ślizga gdy dogorywają tarcze. Znam skrajny przypadek, gdy z tarcza zwyczajnie pękła podczas jazdy, ale to tylko komplet sprzęgła był do wymiany.
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Postprzez Mdek » piątek 14 sierpnia 2009, 20:05

Przy okazji waszej dyskusji chciałbym się wiedzieć co się dzieje z moim samochodem. Domyślam się ze to sprzęgło ale nie wiem czy to jedyna usterka.
Moje sprzęgło bierze dosłownie pod sam koniec i do tego stale brakują mi oleju w skrzyni biegów i co klika miesięcy go dolewam. Czy Może to być w ten sposób że olej ze skrzyni wyrzucany jest na sprzęgło i one się ślizga i bierze pod sam koniec? Bo na silniku nigdzie nie widać żeby uciekał olej ze skrzyni
Mdek
 
Posty: 2
Dołączył(a): piątek 14 sierpnia 2009, 19:59

Postprzez dma3 » niedziela 16 sierpnia 2009, 22:43

Przy okazji waszej dyskusji chciałbym się wiedzieć co się dzieje z moim samochodem. Domyślam się ze to sprzęgło ale nie wiem czy to jedyna usterka.



do tego stale brakują mi oleju w skrzyni biegów i co klika miesięcy go dolewam.

czyli jeździsz kilka miesięcy bez oleju ?

Bo na silniku nigdzie nie widać żeby uciekał olej ze skrzyni

moze rozsadniej by bylo wycieków ze skrzyni szukac "na skrzyni", a nie "na silniku" ?

kolega nawet nie podał modlu samochodu ... czy sprzeglo hydrauliczne ? ...[/quote]
dma3
 
Posty: 87
Dołączył(a): piątek 13 lipca 2007, 17:12

Postprzez Mdek » poniedziałek 17 sierpnia 2009, 19:32

Jest to seicento, skrzynia jest suchutka jak sprawdzałem u znajomego na kanale a co do oleju w skrzyni to nie jeździłem bez oleju tylko dolewać dolewałem już dwa razy. Raz ok. 100 a drugim razem weszły dwie setki
Mdek
 
Posty: 2
Dołączył(a): piątek 14 sierpnia 2009, 19:59

Postprzez Mini-Mini » wtorek 18 sierpnia 2009, 09:43

BOReK napisał(a):.... zmieniłem olej na taki, jaki powinien być (bo ktoś skrzynię zalał Lotosem 10W40) ....


Tak z czystej ciekawości, skąd wiesz że w skrzyni miałeś zalany lotOS ? Bo ja nie wiem jak rozpoznać jakiej firmy olej jest zalany i to jeszcze o jakiej gęstości. A taka informacja bardzo by mi się przydała. No chyba że ktoś kartkę zostawił. Tyle że nie bardzo wiem gdzie prze skrzyni byłoby miejsce na tyle suche aby ta kartka była czytelna po jakimś czasie.

@Mdek
Mogę się mylić , ale gdyby olej dostał Ci się na tarczę sprzęgła smród byłby nie do wytrzymania i raczej samochód nie bardzo by chciał ruszyć.

Jeżeli kończy się łożysko to najprościej sprawdzić to naciskając i puszczając co kilkanaście sekund pedał sprzęgła. Jeżeli dźwięk jaki dobywa się z samochodu przy wciśniętym i wyciśniętym sprzęgle się nie zmienia, to raczej nie ma co się czepiać łożyska, aczkolwiek przy wymianie sprzęgła i tak zaleca się wymienić komplet.

Jeżeli kończy się tarcza sprzęgła to najłatwiej sprawdzić to poprzez zaparkowanie samochodu na prostym odcinku zaciągnięcie ręcznego hamulca (pod warunkiem że jest sprawny :D ) i próba ruszenia z piskiem opon jeżeli opony zaczną piszczeć lub samochód zgaśnie to tarcza jest raczej OK. Jeżeli sprzęgło zacznie się ślizgać (silnika będzie pracować na puszczonym sprzęgle a samochód będzie dalej stał w miejscu) to tarczę sprzęgła mamy do wymiany i pewnie docisk też.

Jeżeli kończy się docisk to najczęściej czuć przy ruszaniu szarpanie silnikiem, przy wrzucaniu biegów (szczególnie jedynka i wsteczny) słychać zgrzyty, i różne inny nieopisane przypadki. Tak naprawdę to da się sprawdzić na 100% dopiero gdy wyjmie się skrzynie (a to niestety też kosztuje).

Ja miałam przypadek że padł mi docisk (pomimo że wyglądał świetnie po wyjęciu) - okazało się że pękła jedna z 3 sprężyn odpychających (takich 3 blach) i wynikało to z uszkodzenia sprzęgł a nie z jego zużycia.
Mini-Mini
 
Posty: 2
Dołączył(a): poniedziałek 17 sierpnia 2009, 22:48

Postprzez tiromaniak » środa 23 września 2009, 18:10

chyba coś może być źle z synchronizatorem w skrzyni. Jego zadaniem jest wyrównywanie prędkości obrotowej kół zębatych załączanego biegu i tulei włączającej. Gdy zaczyna coś się z nim dziać, płynna zmiana biegów staje się utrudniona.
Avatar użytkownika
tiromaniak
 
Posty: 324
Dołączył(a): poniedziałek 31 sierpnia 2009, 18:56
Lokalizacja: Stockholm

Postprzez maciek_91 » niedziela 04 października 2009, 09:15

Jeśli wszystkie biegi wchodzą z oporem, jest to wina zużytego sprzęgła. Jeśli tylko jeden, konkretny bieg źle wchodzi, jest to wina zużytego synchronizatora.
maciek_91
 
Posty: 23
Dołączył(a): środa 19 sierpnia 2009, 16:45

Postprzez BOReK » niedziela 04 października 2009, 09:42

A jakieś poparcie tej tezy jest? Bo u mnie na przykład zawsze wszystkie biegi wchodziły "ciasno", z zauważalnym oporem (nie zgrzytem czy czymś takim), ale sprzęgło zaczęło mi siadać dopiero niedawno i objawia się to na razie tylko hałasem. ;)
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Postprzez LOBUZ88 » niedziela 04 października 2009, 10:41

BOReK napisał(a): biegi wchodziły "ciasno", z zauważalnym oporem (nie zgrzytem czy czymś takim), ale sprzęgło zaczęło mi siadać dopiero niedawno i objawia się to na razie tylko hałasem. ;)


brak oleju w skrzyni lub za niski poziom, koniec tarczy sprzegła , a co do hałasu to nie hałasuje sprzęgło tylko łożysko wyciskowe , sprzęgło może hałasować jeżeli jest luz na sprężynkach (lub jeżeli któraś z nich pęknie) w tarczy sprzęgła, ale wtedy prócz hałasu na auto przenoszone są wibracje .

Ps trzeba pamiętać ze zbyt duży poziom oleju w skrzyni, oraz wlanie gęstszego oleju niż powinien być tez szkodzi !
Teoria : 28.03.2007 +
Praktyka : 13.04.2007 +
Odbiór : 27.04.2007 :)
Avatar użytkownika
LOBUZ88
 
Posty: 175
Dołączył(a): czwartek 05 kwietnia 2007, 12:34
Lokalizacja: Sosnowiec

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości