przez to ja » wtorek 20 lipca 2004, 13:41
Co to jest hamowanie awaryjne ?
W skrócie, jest to jak najszybsze zatrzymanie samochodu, z zachowaniem kontroli nad nim i nie spowodowania niebezpieczenstwa.
Od kiedy obowiązuje manewr hamowania awaryjnego ?
Manewr ten został wprowadzony 1 maja 2004 r.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tutaj jest wszystko dokładnie opisane:
Ministerstwo Infrastruktury, 6 maja 2004 r., PRAWOJAZDY.com.pl
Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w sprawie przeprowadzania w trakcie egzaminu państwowego manewru - hamowanie awaryjne.
ZASADY
1. Hamowanie awaryjne przeprowadza się na prostym odcinku drogi w ruchu miejskim lub na terenie ośrodka egzaminowania z zachowaniem poniższych warunków, a w szczególności minimalnej prędkości i elementu zaskoczenia w wykonaniu zadania.
2. Przed rozpoczęciem egzaminu w ruchu miejskim egzaminator informuje osobę egzaminowaną, że w ruchu miejskim będzie wykonywany manewr hamowania awaryjnego i jednocześnie ustala sygnał, na który osoba egzaminowana wykona manewr. (Może to być sygnał słowny np.: "STOP", "HAMUJ"). Wszyscy egzaminatorzy w obrębie jednego WORD powinni używać jednego sposobu sygnalizacji rozpoczęcia manewru hamowania awaryjnego.
3. Miejsce do wykonania manewru hamowania awaryjnego wybiera egzaminator. Miejsce to musi być tak dobrane, aby manewr hamowania awaryjnego mógł być wykonany bezpiecznie i nie powodował zagrożenia w ruchu drogowym.
4. Moment wykonania manewru hamowania awaryjnego z założenia musi stanowić zaskoczenie dla osoby egzaminowanej.
5. Prędkość wykonania manewru hamowania awaryjnego musi wynosić co najmniej 40 km/h, a pojazd powinien jechać na co najmniej 3 biegu.
6. Po wybraniu odpowiedniego miejsca egzaminator wydaje polecenie rozpoczęcia manewru hamowania awaryjnego wcześniej umówionym sygnałem.
7. Osoba egzaminowana po usłyszeniu wcześniej ustalonego sygnału do wykonania manewru hamowania awaryjnego:
a. energicznie naciska na pedał hamulca,
b. kontynuuje manewr aż do zatrzymania pojazdu w możliwie najkrótszym czasie,
c. w ostatniej fazie hamowania, w razie możliwości, wciska pedał sprzęgła w celu nie dopuszczenia do unieruchomienia silnika pojazdu samochodowego,
d. po zatrzymaniu, upewnia się o możliwości jazdy i kontynuuje jazdę.
8. Nie wymaga się przeprowadzenia manewru hamowania awaryjnego w przypadku, kiedy w trakcie egzaminu w ruchu miejskim osoba egzaminowana zmuszona była poprzez czynniki zewnętrzne do wykonania tego manewru. (W tym przypadku nie muszą być zachowane procedury opisane powyżej).
Ze względów bezpieczeństwa w trakcie wykonywania manewru hamowania awaryjnego osoby przebywające w pojeździe egzaminacyjnym powinny mieć zapięte pasy bezpieczeństwa - jeżeli pojazd egzaminacyjny jest w nie wyposażony.
UWAGA!
Należy zwrócić szczególną uwagę na dobór miejsca wykonywania manewru ponieważ za wykonanie manewru w sposób bezpieczny odpowiedzialność ponosi egzaminator.
KRYTERIA
1. Manewr nie zostaje zaliczony w przypadku:
a) Wciśnięcia jako pierwszego pedału sprzęgła.
Bardzo ważne jest aby jako pierwszy został wciśnięty pedał hamulca roboczego. Wciśnięcie sprzęgła jako pierwszego w trakcie wykonania manewru automatycznie dyskwalifikuje osobę egzaminowaną. Przy tym błędzie można dokonać powtórzenia manewru.
b) Kiedy początkowa siła hamowania była zbyt mała.
Brak energicznej reakcji na sygnał do rozpoczęcia manewru - w 1 fazie hamowania powinno nastąpić zblokowanie kół pojazdu w przypadku pojazdu nie wyposażonego w ABS. W przypadku pojazdu wyposażonego w ten system powinno nastąpić co najmniej uruchomienie tego systemu. Należy także zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób osoba egzaminowana operuje pedałem hamulca. Koła nie powinny po pierwszym wciśnięciu pedału hamulca pozostać zablokowane do zatrzymania pojazdu chyba, że z warunków ruchu wynika, że pozostawienie zablokowanych kół doprowadzi do najszybszego zatrzymania pojazdu - możliwe na suchej, szorstkiej i gładkiej asfaltowej nawierzchni.
c) Kiedy sposób wykonywania przez osobę egzaminowana manewru doprowadził do zmiany toru jazdy pojazdu.
W tym przypadku egzamin zostaje przerwany z wynikiem negatywnym. Wyjątkiem jest sytuacja jeżeli osoba egzaminowana podczas egzaminu zmuszona jest przez warunki zewnętrzne do wykonania manewru hamowania awaryjnego połączonego z koniecznością ominięcia przeszkody. Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt czy zachowanie samochodu spowodowane było brakiem umiejętności osoby egzaminowanej, czy np.: w związku ze złym stanem technicznym pojazdu (amortyzatory, klocki hamulcowe, tarcze itp.) lub stanem nawierzchni.
d) Pojazd samochodowy lub przyczepa wpadł w poślizg niekontrolowany, którego efektem końcowym była znacząca zmiana toru jazdy pojazdu lub upadek.
W tym przypadku egzamin zostaje przerwany z wynikiem negatywnym.
e) W trakcie wykonywania manewru obydwie ręce osoby egzaminowanej nie spoczywają na kierownicy.
f) Przed ruszeniem po zatrzymaniu osoba egzaminowana nie upewni się o możliwości jazdy.
2. W przypadku nie zaliczenia pierwszej próby egzaminator informuje osobę egzaminowaną, że manewr nie został zaliczony oraz, że manewr ten będzie przeprowadzony powtórnie.
Egzamin zostaje przerwany z wynikiem negatywnym w przypadkach wyszczególnionych w punkcie 1 c i d lub w przypadku dwukrotnego nieprawidłowego wykonania manewru hamowania awaryjnego.
Dopuszcza się odstąpienie przez egzaminatora od wykonania manewru hamowania awaryjnego w przypadku, kiedy warunki atmosferyczne lub warunki ruchu drogowego nie pozwalają na bezpieczne wykonanie tego manewru. Fakt odstąpienia od jego wykonania należy odnotować w protokole egzaminacyjnym z podaniem przyczyny odstąpienia.
Unieruchomienie silnika pojazdu powstałe w wyniku wykonania manewru hamowania awaryjnego nie stanowi błędu.
to ja - Asia :)
Sławek - nigdy o Tobie nie zapomnę... [*][*][*][*][*][*][*][*][*]
Mój miś bardzo Ci się podobał i dlatego zawsze będzie przy moim profilu...