Światła - czy to dopuszczlne?

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Światła - czy to dopuszczlne?

Postprzez Baranek » środa 22 kwietnia 2009, 13:20

Mam taki oto problem - może was także dotyka.

Jadąc po zmroku coraz częściej (niestety) pojawiają się za mną lub zna przeciwka "goście", którzy swoje światła krótkie mają mocniejsze niż moje długie.

Niemiłosiernie oślepiają. Są to nowe samochody z lampami (pewnie) ksenonowymi. Niektórzy wprost strasznie oślepiają.
Nie sądzę, zeby to była kwestia wyregulowania tych świateł. One maja po prostu dużo większą moc niż zwykłe H4.

I mam pytanie - czy policja może na to reagować? Jak samemu reagować po spotkaniu takiego "gościa". On pewnie powie, że wszystko ma zgodnie z przepisami! A przecież oślepia na maxa - swoimi krótkimi.

Temat jest poważny, bo to jest moim zdaniem b. duże zagrożenie na drodze.
Avatar użytkownika
Baranek
 
Posty: 507
Dołączył(a): piątek 23 stycznia 2009, 13:28

Postprzez wiesniak » środa 22 kwietnia 2009, 13:54

Lampy ksenonowe emitują co prawda znacznie więcej światła niż normalne żarówki, ale oślepianie nie bierze się z mocy światła tylko z jego kierunku (czyli złego ustawienia), a ksenony zgodnie z prawem muszą mieć system automatycznego poziomowania oraz spryskiwacze reflektorów, więc jeśli coś miałoby oślepiać to one są na ostatnim miejscu. Poza tym z tego "pewnie" w
Baranek napisał(a):lampami (pewnie) ksenonowymi
wnioskuję, że nie do końca orientujesz się, co jest, a co nie jest reflektorem ksenonowym, bo one są bardzo łatwe do rozróżnienia. Stawiam więc, że jesteś oślepiany przez źle ustawione zwykłe reflektory, których niestety w Polsce jest pod dostatkiem.

Policja może na to reagować (a nawet powinna) poprzez wysłanie samochodu na badanie techniczne.
wiesniak
 
Posty: 1199
Dołączył(a): czwartek 19 stycznia 2006, 01:20

Postprzez zgoda » środa 22 kwietnia 2009, 13:56

Jeżeli to są ksenony, to muszą mieć układ samopoziomowania - właśnie po to, żeby nie oślepiać tych z przodu. Niesprawny układ (lub w ogóle brak, jak to się zdarza w szpachlowozach i autach po agrotuningu) kwalifikuje do niedopuszczenia pojazdu do ruchu. Można próbować gadać z Policją, choć za efekty trudno ręczyć (słynne "kontunuuję pościg... pieszo!").
Avatar użytkownika
zgoda
 
Posty: 104
Dołączył(a): piątek 07 listopada 2008, 12:49

Postprzez Xsystoff » środa 22 kwietnia 2009, 14:17

zgoda napisał(a):Jeżeli to są ksenony, to muszą mieć układ samopoziomowania - właśnie po to, żeby nie oślepiać tych z przodu.

Polowa tych ksenonow to zenony z allegro za 300 zł, bez zadnych ukladow samopoziomujacych, ba nawet bez nowych kloszy, wszystko na starych oblysnikach itp, a pozniej efekt jest taki ze swieci w kosmos.
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Baranek » środa 22 kwietnia 2009, 14:32

Tylko wiecie co panowie?

zazwyczaj nie oślepiają mnie tymi ksenonami panowie w 13 letnich Bmkach - (co zenony mogli na allegro kupić), ale ci co mają super nówki samochody rocznik 2008, 2009! To jest właśnie najciekawsze! Im nowszy samochód tym gorzej świeci. Nie zgodzę się z tym, że to jest kwestia tylko ustawienia świateł. Porównajcie sobie parametry takiej lampy z H4 i ksenonówki. Wystarczy zresztą spojrzeć na drogę jak świeci H$ a jak ksenon. ten drugi 3 razy dalej świeci! Czy to normalne? Czy nie powinno się tego wycofać?
Avatar użytkownika
Baranek
 
Posty: 507
Dołączył(a): piątek 23 stycznia 2009, 13:28

Postprzez wiesniak » środa 22 kwietnia 2009, 15:10

Jak świeci 3 razy dalej to jest to właśnie wina złego ustawienia.

To że ksenony świecą mocniej to sprawa oczywista, od tego są. Ale o tym, że moc światła ma niewiele wspólnego z oślepianiem najlepiej świadczy fakt, że w biksenonach do świateł krótkich i długich wykorzystywana jest ta sama żarówka, jedyne co się zmienia to właśnie kąt padania światła.
wiesniak
 
Posty: 1199
Dołączył(a): czwartek 19 stycznia 2006, 01:20

Postprzez lled3 » czwartek 30 kwietnia 2009, 21:04

mnie ksenony oslepiaja znacznie mniej niż niejedne 'zwykłe krókie' - mowa o prawdziwych kseononach.

Notomiast zdarzaja sie pojazdy, których niby krotkie oslepiaja.
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez slayer17 » czwartek 30 kwietnia 2009, 21:12

W naszej polszcze kochanej jest już tak, że połowa kierowców nie wie co to jest korektor ustawienia świateł i jak tego używać.

Jak już zacznie ustawiać to większość robi tak, żeby świeciło tak jak na długich (a co będzie wajchą mieszał). Spotkałem się z wieloma takimi przypadkami.

Dużo też jest aut ściągniętych z Anglii, gdzie mają inne reflektory i dają większy snop światła na oś jezdni zamiast na pobocze.
31.12.2008r. WORD Krosno - teoria, placyk, miasto +++

16.01.2009 - Prawko w kieszeni ;]
Avatar użytkownika
slayer17
 
Posty: 514
Dołączył(a): poniedziałek 13 listopada 2006, 18:32
Lokalizacja: Bieszczady ;P

Postprzez qwer0 » czwartek 30 kwietnia 2009, 22:14

Dużo też jest aut ściągniętych z Anglii, gdzie mają inne reflektory i dają większy snop światła na oś jezdni zamiast na pobocze.

Od tego jest "pierwsze badanie techniczne w kraju", na ktorym diagnosta ustawia prawidlowo swiatla.
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Postprzez BOReK » czwartek 30 kwietnia 2009, 22:25

Pod warunkiem, że diagnosta się nie opitala w robocie i nie ciągnie kasy na lewo, a wielu takich psuje opinię reszcie. ;)
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Postprzez d » czwartek 30 kwietnia 2009, 23:01

Najsmutniejsze jest to, że policja totalnie olewa takie przypadki "krótkich" świateł. Do tego jeszcze pseudoksenony za 20 zł i w zasadzie mając takiego naprzeciwko mogę zamknąć oczy, bo i tak niczego na drodze nie zobaczę.
Avatar użytkownika
d
 
Posty: 288
Dołączył(a): środa 19 listopada 2008, 20:20
Lokalizacja: WD*****

Postprzez Pinhead » piątek 01 maja 2009, 11:30

wiesniak napisał(a):a ksenony zgodnie z prawem muszą mieć system automatycznego poziomowania


Poprosze o podstawe prawną tego automatycznego poziomowania.

oraz spryskiwacze reflektorów, więc jeśli coś miałoby oślepiać to one są na ostatnim miejscu.


Do tego xenony są montowane przeważnie w reflektorach soczewkowych a te mają znacznie lepszą linie odcięcia strumienia światła od cienia. Jeśli jednak ktoś znajduje się w zasięgu świecenia to ksenon oślepia znacznie bardziej od zwykłego halogena, nawet jeśli jest to nowy samochód z fabrycznymi reflektorami.

Stawiam więc, że jesteś oślepiany przez źle ustawione zwykłe reflektory, których niestety w Polsce jest pod dostatkiem.


Większość oślepiających pojazdów ma albo ksenony zamontowane do zwykłego reflektora ze szkłem ryflowanym albo żarówki halogenowe o mocy większej niż przepisowe 55W.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez d » piątek 01 maja 2009, 12:19

Pinhead napisał(a):
wiesniak napisał(a):a ksenony zgodnie z prawem muszą mieć system automatycznego poziomowania


Poprosze o podstawe prawną tego automatycznego poziomowania.


Proszę bardzo, regulacja ECE R48 (Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej).
Avatar użytkownika
d
 
Posty: 288
Dołączył(a): środa 19 listopada 2008, 20:20
Lokalizacja: WD*****

Postprzez Pinhead » piątek 01 maja 2009, 12:26

Jeśli znalazłeś coś o wymogu stosowania automatycznego systemu poziomowania to poprosze o cytat. Poniżej cytat odnoszący się do ksenonowych źródeł światła (>2000 lumenów).

6.2.9. Inne wymagania
Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej 2 000 lumenów można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania świateł przednich, zgodnie z regulaminem nr 45 (1). Ponadto, w odniesieniu do odchylenia pionowego, postanowień pkt 6.2.6.2.2 powyżej nie stosuje się.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez d » piątek 01 maja 2009, 12:35

6.2.6.2. K o r e k t o r u s t a w i e n i a ś w i a t e ł p r z e d n i c h
6.2.6.2.1. W przypadku gdy do spełnienia wymogów określonych w pkt 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 niezbędny
jest korektor ustawienia świateł przednich, takie urządzenie musi działać automatycznie.
Avatar użytkownika
d
 
Posty: 288
Dołączył(a): środa 19 listopada 2008, 20:20
Lokalizacja: WD*****

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości