wymiana kół

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

wymiana kół

Postprzez NickiCruz » piątek 06 marca 2009, 08:53

Witam.Nadchodzi pora zamiany opon zimowych na letnie i tu mam pytanie dla wielu proste dla mnie nie koniecznie.Kupiłem swoje pierwsze auto tej zimy ,przyjechało z niemiec na zimowych oponach.Dostałem w komplecie piękne alufelgi z letnimi oponami ,na co mieć uwage przy wymianie kół z jaką siłą dokręca sie śruby w alufelgach ?
NickiCruz
 
Posty: 3
Dołączył(a): piątek 06 marca 2009, 08:19

Postprzez Brader^Lezajsk » piątek 06 marca 2009, 10:25

Najlepiej pojedz do jakiegos warsztatu i niech ci zmienia, bo moze trzeba bedzie wywarzyc ustawic geometrie. Pozatym pamietaj ze alufegi nie dokreca sie tak samo mocno jak stalowki, poniewaz jak dokrecisz je na chama to bedziesz musial sie troche pomeczyc z ich odkreceniem, ja tak mialem i musialem gunem odkrecac bo zwyklym kluczem ani rusz :D
7.10.2008 - Teoria kat. B | 18/18
7.10.2008 - praktyka kat. B | Zdane za 1.
17.10.2008 - Prawko odebrane :D

AR 2.0 TS 155KM Selespeed '00 Cuore Sportivo

What I've felt, what I've known!
Brader^Lezajsk
 
Posty: 51
Dołączył(a): piątek 17 października 2008, 09:38
Lokalizacja: z macicy xD

Postprzez Pinhead » piątek 06 marca 2009, 11:00

Wyważanie konieczne przy każdej zmianie kół co sezon więc i tak nie ma sensu brać się za to samemu. Przy zmianie kół zwróć uwage czy koła wyważają do zera czy zostawiają po kilka gram niewyważonego. Jak zostawiają to znaczy że odwalają fuszerke. Sprawdz też czy oczyszczają i smarują piasty smarem miedziowym. Większość "gumiarzy" tego nie robi ale większość mechaników każdej postaci to partacze co już było poruszane w innym wątku.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez lupus » piątek 06 marca 2009, 13:55

U mnie w alu były większe średnice otworów na piastę i przy wymianie konieczne były plastikowe pierścienie. Szpilki miałem te same ale może się zdarzyć że będą potrzebne o innej długości.
A'propos partaczy - mnie kiedyś założono odwrotnie opony - lewa na prawą. Nie popatrzyłem sobie od razu i połapałem się dopiero jak zacząłem jeździć i mi dziwnie gumy piszczały w zakrętach :twisted:
Avatar użytkownika
lupus
 
Posty: 102
Dołączył(a): czwartek 25 września 2008, 11:05
Lokalizacja: Kraków

wymiana kół

Postprzez NickiCruz » piątek 06 marca 2009, 15:48

Koła te które dostałem w komplecie już wcześniej były zakładane w tym aucie są już chyba wyważone ,nawet są podpisane które z której strony było założone. Koniecznie musze jechać na warsztat?
NickiCruz
 
Posty: 3
Dołączył(a): piątek 06 marca 2009, 08:19

Postprzez mk61 » piątek 06 marca 2009, 17:54

Załóż je sam, pojeździj trochę kilometrów i jak nie będą bić i nie będzie ściągać, to ja bym sobie odpuścił wyważanie :)
Pozdrawiam. Marcin.
All Rights Reserved. Ÿ
Nobody is perfect. I am nobody.
rusel napisał(a):realne to jest skur-wy-syństwo żeby wymagać od kogoś więcej niż wymaga się od siebie.
Avatar użytkownika
mk61
 
Posty: 2850
Dołączył(a): środa 09 kwietnia 2008, 14:09
Lokalizacja: Gdziekolwiek

Postprzez lled3 » sobota 07 marca 2009, 12:00

poniewaz jak dokrecisz je na chama to bedziesz musial sie troche pomeczyc z ich odkreceniem


jak kolego dokrecisz na chama, to niemożność odkrecenia jest najmniejszym problemem. Duzo wiekszym ryzykiem jest zniszczenie (wzglednie znaczace osłabienie) sruby. Nie spelnia ona swojego zadania. I w zaleznosci ile Ci sie uda srub zniszczyc - w skrajnymprzypadku mozesz przy 130 stracic kolo.


kola - jak kazde sruby (w szczegolnosci w zawieszeniu - bo to one odpowiadaja za nasze ŻYCIE) dokrecamy zalecanym momentem. Stosujac KLUCZ DYNAMOMETRYCZNY (nie pneumatyczny, tylko DYNAMOMETRYCZNY) (choc mozna miec i pneumatyk z dynamometrem :))

Obrazek
koszt klucza, w zaleznosci od zakresu to ok 200zł (to cena dobrego klucza JONNESWAY z certyfikatem, w zakresie lapiacym wystarczajacym do dkreceń kół) - czy to tak dużo ?! by narazacswoje bezpieczenstwo ?
Tansze wychylne możesz mieć za ... 50 zł.

i tak np. u mnie kola dokreca sie momentem 105Nm, ani wiecej ani mniej.

jak wczesniej miales dokrecanie nie wiadomo czym - to stuby powinienes wymienic - byc moze sa uszkodzone.

pisałem już chyba iedys odnosnie zmiany opon, pozwole sobie wkleic

przy wyważaniu trzeba zwrócić uwagę na następujące zagadnienia :

- z jaką tolerancją wyważa (standard do 5g), obecnie robi się coraz częściej do 1g (jak masz najmniejszy ciezarek na kole 5g, to wywaza do 5g)
- czy wyważa na śrubach czy na otworze
- czy ciężarki klei czy zakłada mechnicznie (przy allu mechaniczne zakladanie = najczesciej uszkodzeniem felgi)
- jakie klei ciezarki - grubosc (w skrajnych przypadkach moga zawadzac o zaciski)
- czy myje koło (opone, felge) przed wywazaniem (wywazanie do 1g bez mycia nie ma sensu)
- czy przy przyklejaniu ciezarkow dodatkowo punktowo oczyszcza miejsce klejenia (a potem sie mowi ze ciezarki sie okdlejaja ...)
- czy sotsuje tzw. rotacje opony wzgledem felgi - czyli wybiera najkorzystniejszy uklad opona-felga (najczesciej ok 3x probuje sie wybrac najkorzystniejszy uklad)
- czy oferuje wywazanie na samochodzie
- przy wywazaniu do 1g czy wywaza z nakreconym kapturkiem. Czesto zodobne kapturki waża sporo ponad 1g ...
- czy posiada aktualna legalizacje wyważarki. Bo wyważarka zprzed 20 lat wyważająca kiedyś ... do 5g dzisiaj może do 20 wyważac ...
- czy dokreca kola odpowiednim momentem (rownie wazna aktualna legalizacja klucza dynamometrycznego)

w 70% "wulkanizatorów" na powyższe pytania można odpowiedzieć NIE zastanawia się pytanie - co oni jeszcze robią ?!


do tego oczywiscie smar miedziowy, a przedtem czyszczenie piasty i miejsca styku na feldze. W przypadku piast nieocynkowanych uzycie smaru miedziowego jest OBOWIĄZKIEM (wg. noty technicznej renault), sruby rowniez smarujemy smarem miedziowym; raz by sie nie zapiekły, a dwa: wkrecanie starejsrubym w stara piaste moglo by powodowac zaklucenie dla klucza dynamometrycznego.

i pamietaj !! nie ufaj NIKOMU !!
90% nie ma/nie potrafi wykonać dokręcenia śruby !!

nie wyobrzam sobie kogos kto sie zajmuje naprawa samochodów by nie miał conajmniej takiego zestawu
Obrazek
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez BOReK » sobota 07 marca 2009, 13:45

Walcz Lled3, walcz, może uda ci się zakorzenić u ludzi brak tolerancji dla druciarstwa. ;)
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Postprzez lled3 » sobota 07 marca 2009, 13:54

a co do wyważania - lepiej je wyważyć - po roku sporo się może zmienić; nierównomierne zużycie opony, skrzywienia felgi, mogl odpasc jakis ciezarek ...
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez knurowica » niedziela 08 marca 2009, 09:24

Tak zmieniajac nieco temat to ile kosztuje mniejwiecej komplet letnich opon do samochodu bo chyba bede zmuszony kupic je do swojego wozu.
Avatar użytkownika
knurowica
 
Posty: 36
Dołączył(a): poniedziałek 29 grudnia 2008, 14:34
Lokalizacja: Człuchów

Postprzez lled3 » niedziela 08 marca 2009, 12:00

cena mniej wiecej zalezy od rozmiaru kół :)

na 13" kupisz pewnie za ok 800
na 16" ok 2 tys
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez marcij » niedziela 08 marca 2009, 12:56

knurowica napisał(a):Tak zmieniajac nieco temat to ile kosztuje mniejwiecej komplet letnich opon do samochodu bo chyba bede zmuszony kupic je do swojego wozu.


www.ceneo.pl
www.oponeo.pl
itd.
Obrazek
marcij
 
Posty: 1120
Dołączył(a): środa 02 sierpnia 2006, 21:06
Lokalizacja: Tarnów

Postprzez BOReK » poniedziałek 09 marca 2009, 13:34

Nie wiem jak teraz, ale dwa lata temu za 800pln kupiłem dobry zestaw letni Yokohama 14" z gwarancją na 4 lata. A że to był sklep firmowy, to jeszcze w cenie zdjęli mi zimowe kapcie i założyli te :D. Tak więc ceny nie są aż takie straszne jak się wie co kupić.
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Postprzez Pinhead » poniedziałek 09 marca 2009, 15:26

BOReK napisał(a):Tak więc ceny nie są aż takie straszne jak się wie co kupić.


I kupuje się 14" oponki :) W moim przypadku musze szukać opon 17" o rozmiarze 225/45 lub 235/45 a ich ceny są nawet bardzo straszne :mad2:
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez BOReK » poniedziałek 09 marca 2009, 17:09

Tak, właśnie zerknąłem i sześć stów za oponę to nie to, co tygryski lubią najbardziej...
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości