Wszystko o rondach (na przykładzie ronda w Ostrowie Wlkp.)

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez cman » środa 08 października 2008, 17:29

Jak jest, to ja wiem, ale właśnie teraz, w kolejnych postach, będę się starał wyjaśnić, że brak lewego kierunkowskazu jest błędem.

Czyli na skrzyżowaniu z drugiego rysunku nie włączasz lewego kierunkowskazu, a na skrzyżowaniu z pierwszym włączasz (założyłem, że brak odpowiedzi innych osób na post bruno666, oznacza że się z nim zgadzają)? Dlaczego?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez dariex » środa 08 października 2008, 17:46

Tak,zrobiłabym tak jak napisał wyżej Bruno666.


To moze zadam takie pytanie- na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym można zatrzymać się w punkcie oznaczonym niebieską kropką?

I analogicznie- jadąc skrzyżowaniem bez ruchu okrężnego a regulowanym odpowiednimi znakami o pierwszeństwie(lub regułą prawej dłoni),można się w tym punkcie zatrzymać?


Obrazek

Pytanie nr.dwa.
Jaki kierunek wskazują strzałki na znaku C-12?- konkretnie chodzi mi o to,w jakim kierunku(gdyby kierowca zamierzał pojeździć sobie w kółko po rondzie) obracałby się po skrzyżowaniu?
Avatar użytkownika
dariex
 
Posty: 1226
Dołączył(a): niedziela 20 stycznia 2008, 01:14
Lokalizacja: Kraków

Postprzez cman » środa 08 października 2008, 18:00

Zakładam, że chodzi o zatrzymanie wynikające z warunków lub przepisów? W obu przypadkach można się zatrzymać.

dariex napisał(a):Jaki kierunek wskazują strzałki na znaku C-12?- konkretnie chodzi mi o to,w jakim kierunku(gdyby kierowca zamierzał pojeździć sobie w kółko po rondzie) obracałby się po skrzyżowaniu?

Strzałki wskazują kierunek, w którym ruch odbywa się wokół wyspy, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, czyli w lewo. Kierujący jeżdżący w kółko, jeździłby w lewo.

dariex napisał(a):Tak,zrobiłabym tak jak napisał wyżej Bruno666.

Dlaczego więc na jedno skrzyżowanie wjeżdżałabyś z lewym kierunkowskazem, a drugie nie, podczas gdy różnią się one pomiędzy sobą tylko tym, że przed jednym z nich mamy informację o kierunku, w którym należy się poruszać wokół centralnej wyspy?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez dariex » środa 08 października 2008, 18:07

Dobrze,to może pytanie inne zadam - gdyby to było rondo o jednym pasie ruchu,to można by się tam zatrzymać?
Wykluczajac zatrzymanie wynikające z warunków.

I czy skoro wiesz,że przez całe skrzyżowanie będziesz wykonywać ruch w lewo,to nadal uważasz,że jest niezbędnym tego sygnalizowanie?


Tylko krowa poglądów nie zmienia i jeśli usłyszę tu konkretne za i przeciw,to może zmienię przekonanie ale puki co włączanie lewego kierunku przed rondem,tylko po to,żeby zasygnalizować coś co od początku jest wiadome(pomijając zjazd z ronda na pierwszym zjeździe),to dla mnie nielogiczne.
Avatar użytkownika
dariex
 
Posty: 1226
Dołączył(a): niedziela 20 stycznia 2008, 01:14
Lokalizacja: Kraków

Postprzez cman » środa 08 października 2008, 18:13

Można by się zatrzymać - może napisz, do czego zmierzasz, będzie prościej :wink:.

dariex napisał(a):I czy skoro wiesz,że przez całe skrzyżowanie będziesz wykonywać ruch w lewo,to nadal uważasz,że jest niezbędnym tego sygnalizowanie?

Tak. Ja wiem co będę wykonywać, ale inni uczestnicy ruchu nie.

No i:
cman napisał(a):Dlaczego więc na jedno skrzyżowanie wjeżdżałabyś z lewym kierunkowskazem, a drugie nie, podczas gdy różnią się one pomiędzy sobą tylko tym, że przed jednym z nich mamy informację o kierunku, w którym należy się poruszać wokół centralnej wyspy?
Ostatnio zmieniony środa 08 października 2008, 18:16 przez cman, łącznie zmieniany 2 razy
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez dariex » środa 08 października 2008, 18:14

Pytam o te punkty zatrzymania a mam konkretnie na myśli to,że będąc na skrzyżowaniu bez ruchu okręznego,musimy się zatrzymać,ustąpić pierwszeństwa,właczając kierunkowskaz a stojąc w tym miejscu ,informujemy tych z tyłu jaki manewr chcemy wykonac w tym konkretnym momencie.

Włączony kierunek przy wjeździe na rondo,miałby uprzedzać o tym,że chcemy to rondo objechać ,tyle,że nie rozumiem po co komu taka informacja i co miałaby mu ułatwić?
Ostatnio zmieniony środa 08 października 2008, 18:19 przez dariex, łącznie zmieniany 2 razy
Avatar użytkownika
dariex
 
Posty: 1226
Dołączył(a): niedziela 20 stycznia 2008, 01:14
Lokalizacja: Kraków

Postprzez HakirimJP » środa 08 października 2008, 18:15

cman napisał(a):A no właśnie, "jakieś inne ronda..." - nie ma czegoś takiego. Znak C-12 "ruch okrężny" nie rozróżnia rodzajów rond, skrzyżowanie jest o ruchu okrężnym (jakby nie wyglądało) lub nie jest. I każde rondo, jakie by nie było, jest skrzyżowaniem i podlega pod te same prawa, co każde inne skrzyżowanie.

Niby nie ma, ale popatrz jak wielu kierowców tak zinterpretuje i wyjaśni niewłączanie lewego kierunku na rondach. Ale przepis to przepis. Z punktu widzenia przepisów te ronda nie różnią się dokładnie niczym. Jednak z punktu widzenia na kształt, rozmiary, sygnalizację itp. itd. one są poprostu inne :D:D Też mi się już z chce śmiać z tej teorii.
Nie doczekam się jednoznacznego przepisu w tej sprawie.



cman napisał(a):EDIT: Pierwsze pytanie, jak powinno wyglądać sygnalizowanie pojazdu czerwonego, który skręca w lewo:
Obrazek
Skrzyżowanie wygląda DOKŁADNIE tak, jak widać (pomijam oczywiste znaki, typu zakazy wjazdu pod prąd itd. - żeby to nie stało się przypadkiem głównym tematem). :D :D :D

Moja odpowiedź brzmi na nie, że pojechałbym jak na zwykłym skrzyżowaniu, bo nie ma znaków o skrzyżowaniu o ruchu okrężnym.

cman napisał(a):Drugie pytanie, jak powinno wyglądać sygnalizowanie pojazdu czerwonego, który skręca w lewo:Obrazek

Skrzyżowanie wygląda DOKŁADNIE tak, jak widać.

Moim zdaniem powinien on włączyć prawy kierunkowskaz przy zjeżdżaniu z ronda w lewą stronę, natomiast nieuważam, że było by błędem przed wjazdem na rondo sygnalizowanie w lewo, choć to nie jest potrzebne ale też nie przeszkadza.

jarmal napisał(a):Skąd też wziął się obowiązek wyjazdu z ronda tylko z prawego pasa
No właśnie skąd to wziąłeś?
22.12.2008r. WORD Chełm: teoria (+) placyk (+) miasto (+)
Ja w różowym swetrze nadal będę mężczyzną, a pi*da ze złotą ketą nadal jest pi*dą.
Avatar użytkownika
HakirimJP
 
Posty: 277
Dołączył(a): piątek 03 października 2008, 10:47
Lokalizacja: CHełm

Postprzez cman » środa 08 października 2008, 18:21

No więc do Ciebie również pytanie:

Dlaczego więc na jedno skrzyżowanie wjeżdżałbyś z lewym kierunkowskazem, a drugie nie, podczas gdy różnią się one pomiędzy sobą tylko tym, że przed jednym z nich mamy informację o kierunku, w którym należy się poruszać wokół centralnej wyspy?

HakirimJP napisał(a):
jarmal napisał(a):Skąd też wziął się obowiązek wyjazdu z ronda tylko z prawego pasa
No właśnie skąd to wziąłeś?

Ponieważ następuje odchylenie toru jazdy w prawo, czyli zmiana kierunku w prawo (już to tłumaczyłem w którymś poście, nie pamiętam teraz w którym), a kierunki na pasach ruchu nie są oznaczone, a zatem w prawo można skręcić tylko z prawego pasa ruchu.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez bruno666 » środa 08 października 2008, 18:25

Ktoś napisał, że prawy kierunek przy wyjeżdżaniu z takiego ronda.
Po co? Co ma sygnalizować innym uczestnikom ruchu?
Na tym samym skrzyżowaniu bez znaków C-12 też prawy kierunek przy wyjeździe? A na podobnym, tylko bez C-12 i bez wyspy też?

:?
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez dariex » środa 08 października 2008, 18:38

bruno666 napisał(a):Ktoś napisał, że prawy kierunek przy wyjeżdżaniu z takiego ronda.
Po co? Co ma sygnalizować innym uczestnikom ruchu?



Wyjazd z tego skrzyżowania?Skrzyżowania na którym ruch odbywa się w kierunku lewym,zatem gdy z niego zjeżdzamy,zmieniamy tor jazdy w prawo?Czyż nie?


bruno666 napisał(a):Na tym samym skrzyżowaniu bez znaków C-12 też prawy kierunek przy wyjeździe? A na podobnym, tylko bez C-12 i bez wyspy też?




a czy jadąc na wprost przez skrzyżowanie, sygnalizujesz zjazd z niego?

Zadaj takie pytania na które odpowiedzi nie będą aż tak oczywiste,bo logika zadawanych przez Cman'a pytań trochę różni się od Twoich - bez urazy i z całym szacunkiem - aby nie było,że chce być niegrzeczna.
Avatar użytkownika
dariex
 
Posty: 1226
Dołączył(a): niedziela 20 stycznia 2008, 01:14
Lokalizacja: Kraków

Postprzez HakirimJP » środa 08 października 2008, 18:43

cman napisał(a):No więc do Ciebie również pytanie:

Dlaczego więc na jedno skrzyżowanie wjeżdżałbyś z lewym kierunkowskazem, a drugie nie, podczas gdy różnią się one pomiędzy sobą tylko tym, że przed jednym z nich mamy informację o kierunku, w którym należy się poruszać wokół centralnej wyspy?

Różnią się tym jakże istotnym znakiem. Ponieważ znak c-12 traktuje jako skrzyżowanie na którym poruszasz się "prosto i masz tylko przed sobą skręty w prawo" natomiast drugie skrzyżowanie jest takie jak każde najzwyklejsze skrzyżowanie tylko z wysepką na środku, więc tu tylko kierunek w lewo.

cman napisał(a):
HakirimJP napisał(a):
jarmal napisał(a):Skąd też wziął się obowiązek wyjazdu z ronda tylko z prawego pasa
No właśnie skąd to wziąłeś?

Ponieważ następuje odchylenie toru jazdy w prawo, czyli zmiana kierunku w prawo (już to tłumaczyłem w którymś poście, nie pamiętam teraz w którym), a kierunki na pasach ruchu nie są oznaczone, a zatem w prawo można skręcić tylko z prawego pasa ruchu.

W sumie masz rację. nie pomyślałem o tym, ale logicznie myśląc właśnie tak jest.

bruno666 napisał(a):Ktoś napisał, że prawy kierunek przy wyjeżdżaniu z takiego ronda.
Po co? Co ma sygnalizować innym uczestnikom ruchu?

Przy znaku C-12 zjazd z ronda, bądź można to też interpretować jako zmiana kierunku jazdy w prawo.
bruno666 napisał(a):Na tym samym skrzyżowaniu bez znaków C-12 też prawy kierunek przy wyjeździe? A na podobnym, tylko bez C-12 i bez wyspy też?

Bez znaku C-12 nie. Tylko skrzyżowanie ze znakiem C-12 traktuję jako rondo, na którym włączam prawy kierunek przy zjeździe bądź można to też nazwać zmianie kierunku jazdy w prawo.
Więc nie mów, że na tych bez znaków też, bo tak nie napisałem a ni tym bardziej nawet nie pomyślałem.
22.12.2008r. WORD Chełm: teoria (+) placyk (+) miasto (+)
Ja w różowym swetrze nadal będę mężczyzną, a pi*da ze złotą ketą nadal jest pi*dą.
Avatar użytkownika
HakirimJP
 
Posty: 277
Dołączył(a): piątek 03 października 2008, 10:47
Lokalizacja: CHełm

Postprzez cman » środa 08 października 2008, 18:49

HakirimJP napisał(a):Różnią się tym jakże istotnym znakiem. Ponieważ znak c-12 traktuje jako skrzyżowanie na którym poruszasz się "prosto i masz tylko przed sobą skręty w prawo"...

No ciekawa interpretacja, ale czym ją poprzesz? To po pierwsze, a po drugie, skoro tak, to dlaczego na rondzie Kotlarskim ( http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... 9&start=60 ), które jest tak samo oznaczone znakami C-12 kierunkowskaz jednak włączasz?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez HakirimJP » środa 08 października 2008, 19:11

cman napisał(a):
HakirimJP napisał(a):Różnią się tym jakże istotnym znakiem. Ponieważ znak c-12 traktuje jako skrzyżowanie na którym poruszasz się "prosto i masz tylko przed sobą skręty w prawo"...

No ciekawa interpretacja, ale czym ją poprzesz? To po pierwsze
Słowami Pana Dworaka. Chociaż sam przyznam szczerze, że nie ma tego jasno określonego w przepisach.
cman napisał(a):, a po drugie, skoro tak, to dlaczego na rondzie Kotlarskim ( http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... 9&start=60 ), które jest tak samo oznaczone znakami C-12 kierunkowskaz jednak włączasz?

Bo tak jak już powiedziałem, wyda to się śmieszne :D :D :D
ale uważam to za "inne" rondo, i nie pytaj mnie dlaczego tak sądzę, poprostu rozróżniam to bez jasno określonych kryteriów, jadąc to mi przychodzi to automatycznie (myślę, że tu chodzi głównie o wielkość i kształt wysepki), ale u mnie w mieście nie ma takiego "innego" ronda. Ale gdyby było to wcale bym się go nie przestraszył, myślę, że włączyłbym lewy kierunek, ale gdybym o nim zapomniał to nie przejąłbym się.
22.12.2008r. WORD Chełm: teoria (+) placyk (+) miasto (+)
Ja w różowym swetrze nadal będę mężczyzną, a pi*da ze złotą ketą nadal jest pi*dą.
Avatar użytkownika
HakirimJP
 
Posty: 277
Dołączył(a): piątek 03 października 2008, 10:47
Lokalizacja: CHełm

Postprzez bruno666 » środa 08 października 2008, 20:56

To może jeszcze raz inaczej.

Sytuacja numer 1. Skręcamy w lewo, więc zawczasu, jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie włączamy lewy kierunkowskaz, który wyłączy się automatycznie, albo wyłączymy go sami w momencie zakończenia manewru skrętu w lewo.

Obrazek



A jak zachowamy się w dwóch poniższych sytuacjach? Czyżby tor jazdy był inny? Nagle zaczynamy zmieniać kierunki w prawo albo może pasy ruchu?

Sytuacja numer 2:

Obrazek


Sytuacja numer 3:

Obrazek
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez dariex » środa 08 października 2008, 21:12

Nie :)
I wobec tego rozumiem,że Ty jadąc w ten sposób włączasz kierunek lewy a przy zjeździe z ronda pozostaje cały czas ten sam kierunkowskaz włączony?
Avatar użytkownika
dariex
 
Posty: 1226
Dołączył(a): niedziela 20 stycznia 2008, 01:14
Lokalizacja: Kraków

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości