"Wyjątkowości" obszaru zabudowanego :)

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

"Wyjątkowości" obszaru zabudowanego :)

Postprzez scorpio44 » niedziela 14 września 2008, 18:10

Pomagając jednej osobie (odezwała się do mnie na GG) robiącej prawko odrobić zadanie domowe do OSK-u, przyszło mi do głowy, że można by coś takiego zamieścić na forum. Spisałem mianowicie (na podstawie Prawa o ruchu drogowym) wszystkie (a przynjamniej tak mi się wydaje :) cechy obszaru zabudowanego odróżniające go od niezabudowanego. W sumie nie jestem pewien, czy takie opracowanie może być komuś przydatne - jeżeli Ella uzna, że tak, to pomyśli, gdzie najlepiej byłoby to umieścić. A ogólnie to mam póki co prośbę do Was o ewentualne dopisanie czegoś, co mogłem przeoczyć, albo wskazanie jakichś błędów i nieścisłości.
______________________________________________________

1. Policjant dający polecenia i sygnały uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze nie musi być (w przeciwieństwie do innych osób dających takie polecenia) łatwo rozpoznawalny ani widoczny z dostatecznej odległości. Poza obszarem zabudowanym musi (art. 6 ust. 3 pkt 1).

2. Na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni pieszemu wolno przechodzić przez jedznię lub torowisko tylko po przejściu dla pieszych (art. 13 ust. 5). Poza obszarem zabudowanym można (w określonych warunkach) przechodzić w takich sytuacjach poza przejściem (art. 13 ust. 2-3 i 6).

3. Zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego lub trolejbusowego, należy zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby się zatrzymać, aby umożliwić autobusowi (trolejbusowi) włączenie się do ruchu, jeżeli sygnalizuje on zamiar zmiany pasa ruchu lub wyjechania z zatoki na jezdnię (art. 18 ust. 1). Poza obszarem zabudowanym nie ma takiego obowiązku.

4. Kierujący pojazdem objętym indywidualnym ograniczeniem prędkości albo pojazdem lub zespołem pojazdów o długości ponad 7 m nie ma na żadnej drodze obowiązku utrzymywania takiego odstępu od poprzedzającego pojazdu silnikowego, aby wyprzedzające pojazdy mogły bezpiecznie wjechać w lukę między nimi. Poza obszarem zabudowanym jest taki obowiązek na jezdniach dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu z dwoma wyjątkami (art. 19 ust. 3).

5. Prędkość dopuszczalna każdego pojazdu lub zespołu pojazdów (z wyjątkiem tych, o których mówią odrębne przepisy) w godzinach 5.00-23.00 wynosi 50 km/h, a w pozostałych godzinach 60 km/h (art. 20 ust. 1). Poza obszarem zabudowanym obowiązują inne dopuszczalne prędkości, zróżnicowane według konkretnych rodzajów pojazdów (art. 20 ust. 3-4).

6. Prędkość dopuszczalna pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia kierującego wynosi 30 km/h. Poza obszarem zabudowanym prędkość ta wynosi 60 km/h (art. 20 ust. 6 pkt 2).

7. Dopuszczalna prędkość pojazdów może zostać przez zarządcę ruchu na drodze zmniejszona lub zwiększona, jeżeli warunki za tym przemawiają (art. 21 ust. 1-2). Poza obszarem zabudowanym może zostać tylko zmniejszona (art. 21 ust. 3).

8. Wyprzedzanie z prawej strony na jezdni dwukierunkowej (przy zachowaniu określonych warunków) dozwolone jest na drodze o minimum dwóch pasach ruchu do jazdy w jednym kierunku. Poza obszarem zabudowanym muszą być to minimum trzy pasy (art. 24 ust. 10 pkt 2).

9. Zabrania się wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego (art. 24 ust. 11). Poza obszarem zabudowanym nie ma takiego zakazu.

10. Kierującemu zabrania się używania sygnałów dźwiękowych, chyba że jest to konieczne w związku z beśporednim niebezpieczeństwem (art. 29 ust. 2 pkt 2). Poza obszarem zabudowanym wolno ich używać w każdej sytuacji, gdy zachodzi konieczność ostrzeżenia o niebezpieczeństwie (art. 29 ust. 1).

11. Nie ma obowiązku dawania krótkotrwałych sygnałów dźwiękowych podczas wyprzedzania lub omijania w czasie mgły. Poza obszarem zabudowanym jest taki obowiązek (art. 30 ust. 1 pkt 1).

12. Dopuszczalna prędkość pojazdu holującego wynosi 30 km/h. Poza obszarem zabudowanym jest to 60 km/h (art. 31 ust. 1 pkt 1).

13. Dzieci poruszające się drogą po zmierzchu nie mają obowiązku używania elementów odblaskowych. Poza obszarem zabudowanym mają taki obowiązek dzieci w wieku do 15 lat (art. 43 ust. 2).

14. Podczas postoju pojazd nie musi się znajdować poza jezdnią. Poza obszarem zabudowanym, jeśli jest to możliwe, powinien (art. 46 ust. 3).

15. Dopuszcza się zatrzymanie, a nawet postój pojazdu na jezdni przy jej lewej krawędzi na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu. Poza obszarem zabudowanym jest to zabronione (art. 49 ust. 1 pkt 7).

16. Zabrania się postoju pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 16 t lub długości ponad 12 m poza wyznaczonymi parkingami (art. 49 ust. 2 pkt 5). Poza obszarem zabudowanym nie ma takiego zakazu.

17. Należy sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu awarii lub wypadku w razie postoju na jezdni w miejscu, gdzie zatrzymanie jest zabronione. Poza obszarem zabudowanym należy to sygnalizować tylko w miejscu, w którym postój jest zabroniony (art. 50 ust. 1 pkt 2 ).

18. Nie ma obowiązku sygnalizowania postoju pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu awarii lub wypadku na poboczu. Poza obszarem zabudowanym należy to sygnalizować, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości (art. 50 ust. 1 pkt 2).

19. Postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu awarii lub wypadku należy sygnalizować przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić trójkąt odblaskowy bezpośrednio za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m (art. 50 ust. 2 pkt 2). Sposób takiej sygnalizacji poza obszarem zabudowanym jest zróżnicowany według poszczególnych rodzajów dróg (art. 50 ust. 2 pkt 1-2).

20. Zabrania się pozostawiania pracującego silnika podczas postoju, z wyjątkiem pojazdu wykonującego czynności na drodze (art. 60 ust. 2 pkt 3). Poza obszarem zabudowanym nie ma takiego zakazu.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez karol11b » niedziela 14 września 2008, 21:34

Troche się napracowaleś. Nalezy sie nagroda :-) Sporo informacji wyciągnąlesz ustawy. Co do punktu 20 to chyba poza terenem zabudowanym tez sie nie zostawia auta z pracującym silnikiem???
karol11b
 
Posty: 43
Dołączył(a): środa 25 czerwca 2008, 17:53

Postprzez przemq14 » niedziela 14 września 2008, 22:15

Świetne, dowiedziałem się rzeczy o których wcześniej nie wiedziałem. :)
kierowca kat. B od 28.08.08 (egz. 18.08.08)

kat. A w planach ;)
Avatar użytkownika
przemq14
 
Posty: 143
Dołączył(a): poniedziałek 14 kwietnia 2008, 16:23

Postprzez scorpio44 » niedziela 14 września 2008, 23:36

karol11b napisał(a):Co do punktu 20 to chyba poza terenem zabudowanym tez sie nie zostawia auta z pracującym silnikiem???

Tak jak napisałem - przepis mówi tylko o obszarze zabudowanym.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez Kasia » poniedziałek 15 września 2008, 09:02

Można tylko dyskutować odnośnie punktu 10.
W obszarze zabudowanym można użyć sygnału dźwiękowego celem ostrzeżenia o niebezpieczeństwie realnym, natomiast poza tym obszarem można użyć tego sygnału celem ostrzeżenia o niebezpieczeństwie zarówno realny jak i potencjalnym.
Kasia
 
Posty: 217
Dołączył(a): niedziela 07 lipca 2002, 16:19
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Postprzez scorpio44 » poniedziałek 15 września 2008, 10:42

Starałem się nie cytować sztywno paragrafów, tylko opisywać na ich podstawie własymi słowami, a z tymi sygnałami dźwiękowymi to przyznam, że nie do końca rozumiem, co dokładnie miał na myśli ustawodawca i jak należy to interpretować.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez Kasia » poniedziałek 15 września 2008, 17:18

Ustawodawcy chodzi o różnicę między zagrożeniem realnym a potencjalnym.
W obszarze zabudowanym można użyć sygnału dźwiękowego w przypadku zagrożenia realnego (np. gdy ktoś mi zajeżdża drogę przy zmianie pasa).
Poza obszarem zabudowanym można użyć sygnału dźwiękowego do ostrzeżenia o niebezpieczeństwie zarówno realnym jak i potencjalnym - czyli np. podejrzewam, że ktoś mi zajedzie drogę.
Czyli różnica polega na tym czy niebezpieczeństwo faktycznie ma miejsce czy tylko podejrzewamy, że coś się złego będzie działo.

A swoją drogą... pamiętacie zapis dotyczący ostrzegania z Ustawy z 1983 roku? W obecnej zmieniono w tym przepisie jedno słowo, dzięki czemu zupełnie zmieniła się sytuacja prawna - dawniej było napisane:
"kierujący POWINIEN używać (...)". obecnie zapis mówi, że MOŻE.
A MOŻE robi tu dużą różnicę....
Kasia
 
Posty: 217
Dołączył(a): niedziela 07 lipca 2002, 16:19
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Postprzez scorpio44 » środa 17 września 2008, 19:26

Więc zaproponuj, jak możesz, jak przeedytować ten punkt 10. :)
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez Kasia » środa 24 września 2008, 13:46

Może tak:
Pkt 10
" W obszarze zabudowanym zabrania się używania sygnałów dźwiękowych, za wyjątkiem ostrzegania o niebezpieczeństwie realnym. Poza obszarem zabudowanym sygnał dźwiękowy może być użyty do ostrzeżenie o każdym niebezpieczeństwie, zarówno realnym jak i potencjalnym ."
A różnicę między niebezpieczeństwem realnym a potencjalnym już tłumaczyłam.
Kasia
 
Posty: 217
Dołączył(a): niedziela 07 lipca 2002, 16:19
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Postprzez scorpio44 » środa 24 września 2008, 20:03

To wszystko pięknie, tylko że... jak dla mnie, to z treści interesujących nas przepisów wcale tak jednoznacznie nie wynika, że ustawodawca miał na myśli dokładnie to, o czym piszesz, i to o tych realizmach i potencjalizmach to dla mnie póki co Twoja subiektywna interpretacja. Ale ogólnie to cały czas czekam na opinie i propozycje innych.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez ella » czwartek 09 października 2008, 21:10

Tak jak obiecałam

Uffffffffffffff, przejrzałam cały kodeks drogowy :shock:
Wydaje mi się, że niczego nie brakuje.
Co do punktu 10 to nie ma co kombinować. Chyba trafniej już nie można tego ująć. Jeżeli wstawimy tak jak proponuje Kasia to znowu będzie problem ze zrozumieniem co to jest sytuacja realna a co potencjalna.

W sumie nie jestem pewien, czy takie opracowanie może być komuś przydatne - jeżeli Ella uzna, że tak, to pomyśli, gdzie najlepiej byłoby to umieścić

Oczywiście, że przydatne.
Gdzie umieścić? Hmmm...pisząc to pytanie nie byłeś jeszcze moderatorem, teraz jesteś więc możemy się wspólnie zastanowić :D
FAQ a może w dziale z "sytuacjami" przykleić wątek ze wszystkimi takimi pomocami. Jest już kilka takich opracowań Pord wrzuconych do FAQ. Może zebrać to do kupy w jedno miejsce. Wątek na zasadzie takiej jak wątek ze "zjazdami" same linki do tematów (tematy wyczyszczone ze zbędnych postów/komentarzy).
Oczywiście to wszystko jest do przedyskutowania.
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez scorpio44 » piątek 10 października 2008, 13:03

ella napisał(a):Co do punktu 10 to nie ma co kombinować. Chyba trafniej już nie można tego ująć.

Ująłem to po prostu tak, jak bezpośrednio wynika z przepisów. A co tak dokładnie ustawodawca miał na myśli - jak widać z naszej dyskusji, wcale nie jest to tak jednoznacznie oczywiste. Ale to nie jedyny przykład na to w naszych kochanych przepisach...

Co do Twojego pomysłu, to uważam, że jest OK.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 47 gości