obrotomierz w samochodzie?!

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez Fiodor » środa 16 kwietnia 2008, 18:55

Więc w tym aucie powinieneś tak zmieniać bieg, by po wrzuceniu wyższego biegu, gdy wskazówka trochę opadnie, wskazywała 2750-5000 obrotów.

Jeśli nie masz obrotomierza zmuszony jesteś jeździć "na słuch".
Możesz dokupić na allegro obrotomierz i go podłączyć lub poszukać zegarów z fabrycznie montowanym obrotomierzem, może da je się podpiąć do Twojego auta.

Pozdrawiam!
Avatar użytkownika
Fiodor
 
Posty: 16
Dołączył(a): środa 16 kwietnia 2008, 16:00
Lokalizacja: Ełk

Postprzez remik » środa 16 kwietnia 2008, 18:59

a więc tak:
Fiat Panda 1.1 Actual:
Moc maksymalna : 54 konie osiągana przy 5000 obrotów na minute
Maksymalny moment : 88 NM osiągany przy : 2750 obrotach na minute

z pozyższego wynika to, iż zeby sobie jeździć i nie męczyć silnika, zmiana powinna następować między przedziałem obrotów 2750 a ~5000... jednak ta górna granica to juz styl jazdy typowo sportowy...im wyzej się kręci silnik, tym większy hałas, zuzycie paliwa itp....
u Ciebie rocko19 nie ma obrotomierza, wiec nie da rady sobie jednoznacznie odpowiedzieć kiedy ma sie zmieniać biegi, więc trzeba brać to na słuch i na odczucie, kiedy auto zaczyna sensownie przyśpieszać, a nie tylko toczyc się :).
kurde nie wiem co jeszcze napisać...
aa... co do tego piątego biegu przy 60 km/h...moim zdaniem to bezsens... panda ma niską pojemnosc, więc nie przyspieszy na piątce za chiny. ja np. piątke zaleznie od stylu jazdy a.) wolny: wrzucam przy 90 km/h i b.) "szybki" styl, to zdaza mi sie wrzucic piatke dopiero przy 170 km/h, hehe. wszystko zalezy od konkretnej sytuacji,ale jak to ktoś gdzieś powiedział "doświadczony kierowca nie wrzuca piątki przy 50 km/h"...
pozdrawiam :)
Avatar użytkownika
remik
 
Posty: 24
Dołączył(a): wtorek 30 stycznia 2007, 00:09
Lokalizacja: Kamienna Góra

Postprzez Pinhead » środa 16 kwietnia 2008, 19:05

Napisze troche bardziej ogólnie to co już kiedyś pisałem, prowadzenie samochodu to sztuka a nie rzemiosło. Sztywne reguły praktycznie nie istnieją, tak samo nie istnieje jedna metoda zmiany biegów. Każdy silnik jest inny, każdy kierowca ma inny styl jazdy. Zasada zmiany biegów tak aby obroty na wyższym biegu były jak najbliżej mocy maksymalnej tyczy się tylko ostrego przyspieszania. Ale juz przy hamowaniu silnikiem czy spokojnej jeździe w stylu "eco" te reguły można wyrzucić do śmieci. Każdy dobry kierowca powinien znać zasade działania mechaniki pojazdu. Czyli jak ten silnik działa, jak działa skrzynia biegów, co to jest sprzęgło, co to sa obroty itd. dopiero na podstawie tej wiedzy należało by dopasowywać sposób jazdy pod względem technicznym. Inaczej będziemy mówić o przykładowym niutonometrze kiedy rozmówca nie wie co to jest Nm. Jak się dowie to nadal nie będzie wiedział gdzie ta siła występuje i jak się ma do mocy :)
Ostatnio zmieniony środa 16 kwietnia 2008, 19:08 przez Pinhead, łącznie zmieniany 1 raz
Pozdrawiam
Pinhead
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez remik » środa 16 kwietnia 2008, 19:07

no dokładnie Pinhead...nie mam nic więcej do dodania:P
Avatar użytkownika
remik
 
Posty: 24
Dołączył(a): wtorek 30 stycznia 2007, 00:09
Lokalizacja: Kamienna Góra

Postprzez rocko19 » środa 16 kwietnia 2008, 19:44

remik a jaki masz slinik??
wiadomo wiekszy silnik biegi pozniej wcziepujesz umnie wygląda to mniej wiecej tak :
3/ około 35-40 km/h
4/ około 60 km/h
5/ 80km/h
ii jeszcze jedno można jakoś obliczyc max moment obrotowy jak będę wiedział jaką moc ma silnik.Sorki za pytanka takie ale niezam sie dopiero wdrażam;)
rocko19
 
Posty: 1158
Dołączył(a): wtorek 11 września 2007, 17:07

Postprzez Fiodor » środa 16 kwietnia 2008, 19:57

momentu nie obliczysz, mozesz tylko wiedzieć ile on wynosi :P

aa no i sie nie przejmuj, forum jest miedzy innymi po to by zadawac pytania i oczekiwac na nie odpowiedzi :P
Avatar użytkownika
Fiodor
 
Posty: 16
Dołączył(a): środa 16 kwietnia 2008, 16:00
Lokalizacja: Ełk

Postprzez WojtekB » środa 16 kwietnia 2008, 20:01

rocko19 napisał(a):można jakoś obliczyc max moment obrotowy jak będę wiedział jaką moc ma silnik.


Moc [kW] = Moment obrotowy[Nm] * Prędkość obrotowa [obr/min] / 9550

Moment obrotowy[Nm] = 9550 * Moc [kW] / Prędkość obrotowa [obr/min]

może to Ci pomoże, ale nie wiem czy o to konkretnie chodzi ;-)
Wszyscy, którzy jadą wolniej od nas to cioty, a ci co jadą szybciej to skończone debile....
Avatar użytkownika
WojtekB
 
Posty: 116
Dołączył(a): czwartek 05 kwietnia 2007, 17:42
Lokalizacja: Śląsk

Postprzez kwito » środa 16 kwietnia 2008, 20:38

WojtekB napisał(a):
Moc [kW] = Moment obrotowy[Nm] * Prędkość obrotowa [obr/min] / 9550

pozostaje kwestia tej wartości 9550, nie wiem skąd brałeś wzory, ale u mnie jest w ksiażce samochodu 7162, ciekawe czy to zależy od typu silnika, pojemności czy jeszcze czegoś innego, mój silnik jest bardzo specyficzny ;)
Obrazek
kat. B - zdane za pierwszym razem 10.03.2006
od 24.02.2008 jeżdżę Trampkiem i jestem z niego dumny :P
Avatar użytkownika
kwito
 
Posty: 517
Dołączył(a): piątek 02 grudnia 2005, 00:32
Lokalizacja: Elbląg / Gdańsk

Postprzez remik » środa 16 kwietnia 2008, 20:57

rocko19 napisał(a):remik a jaki masz slinik??
wiadomo wiekszy silnik biegi pozniej wcziepujesz umnie wygląda to mniej wiecej tak :
3/ około 35-40 km/h
4/ około 60 km/h
5/ 80km/h


aj, to zalezy od stylu jazdy... jeżeli przeciągam biegi, by jak najsprawniej przyspieszyc, to mam tak
1-do 45 km/h
2-do 100 km/h
3- do 140 km/h
4-do 170 km/h
5- do maxa....

a jeżeli jezdze normalnie, to :
1- tylko do ruszenia
2- do 40 km/h
3- do 50 km/h
4- do 70-90 km/h
5- do konca...:D

a mam silnik 1.8 litra 90 koni, 145 Nm :D i dobrą skrzynie biegow.... hehe.

ps. jeżeli większy silnik, to biegi mozna wczesniej wrzucać.... nie pozniej:0 nie trzeba nadrabiać obrotami, bo to za nas pojemnosc "robi"
Avatar użytkownika
remik
 
Posty: 24
Dołączył(a): wtorek 30 stycznia 2007, 00:09
Lokalizacja: Kamienna Góra

Postprzez WojtekB » środa 16 kwietnia 2008, 21:14

kwito napisał(a):pozostaje kwestia tej wartości 9550, nie wiem skąd brałeś wzory, ale u mnie jest w ksiażce samochodu 7162, ciekawe czy to zależy od typu silnika, pojemności czy jeszcze czegoś innego, mój silnik jest bardzo specyficzny ;)


wzory znalazłem jakiś czas temu w necie, nie pamiętam dokładnie na jakiej stronie ale tematyka(strony oczywiście) była czysto fizyczna :P wzór pamiętam dokładnie bo był mi potrzebny do pewnych celów :D

----
EDIT:
A w jakich jednostkach masz moc podaną? kW czy KM?
Wszyscy, którzy jadą wolniej od nas to cioty, a ci co jadą szybciej to skończone debile....
Avatar użytkownika
WojtekB
 
Posty: 116
Dołączył(a): czwartek 05 kwietnia 2007, 17:42
Lokalizacja: Śląsk

Postprzez Pinhead » środa 16 kwietnia 2008, 21:26

remik napisał(a):aj, to zalezy od stylu jazdy... jeżeli przeciągam biegi, by jak najsprawniej przyspieszyc, to mam tak


Jeśli mowa o jak najlepszym przyspieszeniu to można to streścić w jednym zdaniu: zmieniaj biegi gdy obrotomierz dotknie czerwonego pola.

Czyli tak samo jak robi się to w sportach motorowych, szczególnie rajdach. Max obrotów i puszczenie sprzęgła przy ruszaniu. Zmiana biegów dopiero po zbliżeniu się do max obrotów. Nie ma wydajniejszego sposobu.
Pozdrawiam
Pinhead
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez mat4u » środa 16 kwietnia 2008, 21:35

remik zapytanie mam ;p nie poszedl ci jeszcze pasek rozrzadu?? :D ja tam jak jezdze oszczednie to do 2500obr/sek na biegach od 1- 4 i jak na 5 przelaczam to do 3000obr/sek i jest beauty przy seaciku toledo 1.6 75KM :D
____
Ford Escort 1.8 16V

auto wartości ok. 2000 zł.... kupione 2 lata temu za 3000 zł..... władowane jakieś 10000 zł przez 2 lata....... po prostu świetna inwestycja.....
Avatar użytkownika
mat4u
 
Posty: 673
Dołączył(a): poniedziałek 10 grudnia 2007, 17:01
Lokalizacja: Poznań

Postprzez remik » środa 16 kwietnia 2008, 21:41

mat4u napisał(a):remik zapytanie mam ;p nie poszedl ci jeszcze pasek rozrzadu?? :D ja tam jak jezdze oszczednie to do 2500obr/sek na biegach od 1- 4 i jak na 5 przelaczam to do 3000obr/sek i jest beauty przy seaciku toledo 1.6 75KM :D

nie, nie poszedł :) dbam o silnik....nigdy nie pałuje go na zimnym i takie tam:P po prostu wykorzystuje cały potencjał drzemiący w silniku ABS volkswagena... hehe. a co do paska, to wymieniałem ostatnio cały rozrząd, zeby mieć pewnosc ze nie strzeli nic... :)
Avatar użytkownika
remik
 
Posty: 24
Dołączył(a): wtorek 30 stycznia 2007, 00:09
Lokalizacja: Kamienna Góra

Postprzez kwito » środa 16 kwietnia 2008, 21:43

mat4u napisał(a): oszczednie to do 2500obr/sek

wątpię by jakikolwiek silnik to wytrzymał, z żeby jeszcze tyle obrotów na sekundę było oszczędne? ;) :P
Obrazek
kat. B - zdane za pierwszym razem 10.03.2006
od 24.02.2008 jeżdżę Trampkiem i jestem z niego dumny :P
Avatar użytkownika
kwito
 
Posty: 517
Dołączył(a): piątek 02 grudnia 2005, 00:32
Lokalizacja: Elbląg / Gdańsk

Postprzez mat4u » środa 16 kwietnia 2008, 22:06

ekhem :P sora :P heheh na minute heheheh :P nie no dobry jestem :P mam jakas rakiete odrzutowa hahah :D
____
Ford Escort 1.8 16V

auto wartości ok. 2000 zł.... kupione 2 lata temu za 3000 zł..... władowane jakieś 10000 zł przez 2 lata....... po prostu świetna inwestycja.....
Avatar użytkownika
mat4u
 
Posty: 673
Dołączył(a): poniedziałek 10 grudnia 2007, 17:01
Lokalizacja: Poznań

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości