Biegi

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Biegi

Postprzez frezjadg » środa 20 lutego 2008, 12:14

czesc.
Zaczełam naukę jazdy i mam takie pytanie: kiedy nalezy użyc którego biegu? Wiem że rusza sisę na 1 i jedziemy na niej do v~20km/h, a reszta? Napiszcie, bo się gubię ;p
frezjadg
 
Posty: 7
Dołączył(a): środa 20 lutego 2008, 12:06

Postprzez Marshall » środa 20 lutego 2008, 12:25

Nie ma jakiejś recepty, każde auto ma inne predyspozycje. Zminiasz bieg na wyższy, jeśli słyszysz, że silnik ma juz wysokie obroty, wyje głośno i wiesz wtedy, że należy zmienić bieg. Nauczysz się tego z czasem :)
Obrazek
14.02.2008 Praktyka +
Avatar użytkownika
Marshall
 
Posty: 124
Dołączył(a): czwartek 20 grudnia 2007, 20:48
Lokalizacja: Kraków

Postprzez jamnik » środa 20 lutego 2008, 13:30

Dokladnie.. na to nie ma jednej odpowiedzi. Jak masz silnik np 150 KM to nie bedziesz zmieniac tak szybko, jak w autku 70KM.

Zalezy, czy benzyna, czy diesel itp..

Tak jak mowi Marshall - zmieniaj wtedy, kiedy zaczyna sie robic glosno i są wysokie obroty.
Natomiast jezeli chodzi o redukowanie, czyli zmiane "w dol", to robisz to kiedy wiesz ze bedzie trzeba mocniej zwolnic, albo gdy slyszysz ze silnik zaczyna sie dławić. Trzeba trenowac, przyjdzie samo. Na pierwszych jazdach jest ciezko...albo gasnie albo wyje, potem bedzie lepiej :)
13.05.2008 - prawo jazdy kat. B: odebrane.
Avatar użytkownika
jamnik
 
Posty: 362
Dołączył(a): niedziela 14 października 2007, 16:15
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez frezjadg » środa 20 lutego 2008, 14:08

cholercia... coś czuję że odniosę porażke ;p
frezjadg
 
Posty: 7
Dołączył(a): środa 20 lutego 2008, 12:06

Postprzez jamnik » środa 20 lutego 2008, 14:13

ee tam :D na poczatku bedziesz zapominac o skrzyni biegow albo bedziesz musiala przykladac duza uwage do tego.. potem zaczniesz robic to "podswiadomie". Tak samo ze sprzeglem - zeby nie szarpało przy zmianie biegow trzeba przejezdzic kilka, kilkanascie godzin. I tak nie bedzie idealnie :) tego to nauczysz sie jak juz dostaniesz prawko i bedziesz jezdzic samemu.

Nie ma sie co przejmowac - gdybys jutro miala egzamin i takie pytania - to rzeczywiscie problem. Ale skoro dopiero zaczynasz - spokojnie :)
a jakim autkiem jezdzisz (model, benzyna/diesel ?)
13.05.2008 - prawo jazdy kat. B: odebrane.
Avatar użytkownika
jamnik
 
Posty: 362
Dołączył(a): niedziela 14 października 2007, 16:15
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez scorpio44 » środa 20 lutego 2008, 14:22

Poszukaj na forum (konkretnie w tym dziale). Było bardzo wiele wątków o zmianie biegów, używaniu sprzęgła itd.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez HARNAŚ » środa 20 lutego 2008, 23:50

jamnik napisał(a):Dokladnie.. na to nie ma jednej odpowiedzi. Jak masz silnik np 150 KM to nie bedziesz zmieniac tak szybko, jak w autku 70KM.

Nie koniecznie, zwróć uwagę że te mocniejsze silniki mają wyższy moment obrotowy, dlatego jeśli chcesz ekonomicznie podróżowac, to biegi zmieniasz przy relatywnie niskich obrotach (zresztą tak jak w słabszych jednostkach). Wszystko też zależy od przełożeń skrzyni biegów (czyli w jednym samochodzie 5 bieg przy 70 będzie za wysoki, auto bedzie wyraźnie się męczyło, natomiast w drugim da się spokojnie pojechać).
Co do momentu zmiany biegów, więc ja w Punciaku II:
1 - faktycznie do ruszania, więc powiedzmy do 15 km/h
2- do 30 km/h, 3 - do ok 45.
Jamnik stwierdził: "jak silnik zaczyna wyć", zwróć jednak uwagę że każdemu instruktorowi zależy na jak najniższych wydatkach czy to na gaz czy benzyne, więc większość i tak będzie tępiła taki styl jazdy ;)
HARNAŚ
 
Posty: 69
Dołączył(a): niedziela 09 kwietnia 2006, 01:47
Lokalizacja: Kalisz

Postprzez barbra » czwartek 21 lutego 2008, 02:11

Zgadzam się z przedmówcami,że wszystko zależy od obrotów silnika....od tego ,że silnik "wyje" i daje nam znak.......,ale zanim to do mnie dotarło,to mój instruktor podsunął mi ściągaweczkę,która zdecydowanie ułatwiła mi początkowy staż za kierownicą....i też poprawiła się nasza współpraca..... :wink: :lol: ,bo wiedziałam ,w którym mniej więcej momencie mam nasłuchiwać warkotu silnika. :mrgreen:
Fiat Punto:
I bieg--20km/h
II bieg--20-40 km/h
III bieg--40-60 km/h
IV bieg--60-80 km/h
V bieg--powyżej 80 km/h
ISTOTNE!!by pamiętać,że biegów nie zmienia się "na prędkość", tylko w zależności od obrotów silnika.
Zmieniamy bieg na wyższy jak obroty dojdą do 3-3,5 tys/min.
Po przesiadce (pokursowej) na maluszka :] ,już musiałam nauczyć się "słuchać silnika",bo była zakłócona dynamika jazdy....
I jeszcze ...co inni mają w tym temacie do powiedzenia ( biegi: "do przodu "i "do tyłu"czyli redukcja).......i pół nocy z głowy na przemyślenia :lol:
http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... hp?t=10402
http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... hp?t=10713
http://www.prawojazdy.com.pl/forum/viewtopic.php?t=3174
Wszystko jest trudne,dopóki nie stanie się proste..
-----------
Kat. B-marzec 2007
Avatar użytkownika
barbra
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek 19 marca 2007, 19:40
Lokalizacja: Poznań

Postprzez jamnik » czwartek 21 lutego 2008, 10:16

HARNAŚ napisał(a):
jamnik napisał(a):Dokladnie.. na to nie ma jednej odpowiedzi. Jak masz silnik np 150 KM to nie bedziesz zmieniac tak szybko, jak w autku 70KM.

Nie koniecznie, zwróć uwagę że te mocniejsze silniki mają wyższy moment obrotowy, dlatego jeśli chcesz ekonomicznie podróżowac, to biegi zmieniasz przy relatywnie niskich obrotach (zresztą tak jak w słabszych jednostkach). Wszystko też zależy od przełożeń skrzyni biegów (czyli w jednym samochodzie 5 bieg przy 70 będzie za wysoki, auto bedzie wyraźnie się męczyło, natomiast w drugim da się spokojnie pojechać).
Co do momentu zmiany biegów, więc ja w Punciaku II:
1 - faktycznie do ruszania, więc powiedzmy do 15 km/h
2- do 30 km/h, 3 - do ok 45.
Jamnik stwierdził: "jak silnik zaczyna wyć", zwróć jednak uwagę że każdemu instruktorowi zależy na jak najniższych wydatkach czy to na gaz czy benzyne, więc większość i tak będzie tępiła taki styl jazdy ;)


no jak ma byc ekonomicznie, to wiadomo ze zmieniamy przy relatywnie niskich obrotach :D a na kursie i egzaminie tak sie powinno wlasnie jezdzic.. potem wedle upodoban.

Ja w Yarisie dieslu robie tak:

1 - ruszanie, do 15-20 kmph
2 - do 40 kmph
3 - do 55-60 kmph
4 - powyzej 55-60 kmph

I silnik wcale nie wyje, takie predkosci osiaga nieprzekraczajac 2300 -2500 obrotow/min.

Pozdrawiam :)
13.05.2008 - prawo jazdy kat. B: odebrane.
Avatar użytkownika
jamnik
 
Posty: 362
Dołączył(a): niedziela 14 października 2007, 16:15
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez ELINA » czwartek 21 lutego 2008, 11:13

Mój samochód ma silnik 1,0
2 bieg - 25-30km
3 bieg - do 45km
4 bieg - do 65 km
:roll:
Teoria - zdana za I podejsciem
Praktyka - zdana za I podejsciem
ELINA
 
Posty: 21
Dołączył(a): poniedziałek 25 czerwca 2007, 20:41
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez jamnik » czwartek 21 lutego 2008, 12:00

ELINA - no i? calkiem normalnie robisz :) jak na taki silniczek..
sa tacy co robią np tak ze na jedynce tylko sie samochod toczy powiedzmy 5km/h a on juz 2 wrzuca.. na dwojce do 25, potem 3... 35-40 i juz jest na 4... to ja sie pytam.. jak sie rozpedzisz do 130?
Na 5? od 55 do 130?

Nie chodzi o sportową jazde np 5 tys obr/min ale tez bez przesady..nie mozna tak dlawic silnika.
13.05.2008 - prawo jazdy kat. B: odebrane.
Avatar użytkownika
jamnik
 
Posty: 362
Dołączył(a): niedziela 14 października 2007, 16:15
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez ZestreSowanA_MarLa » czwartek 21 lutego 2008, 12:07

mi w yarisie każą dokładnie tak... :

1.ruszamy do 10km/h
2 po 10km/h do 34km/h
3.35 km/h do 55km/h
4 55km/h do 90
5. 90km/h i powyżej...

i co ok jest???? :?:
Panie Boże ukochany, daj mi szanse by zostac kierowcą.....
MAM DOSYĆ ZATŁOCZONEGO I SMIERDZĄCEGO MPK!!!!
Avatar użytkownika
ZestreSowanA_MarLa
 
Posty: 4
Dołączył(a): czwartek 21 lutego 2008, 10:28

Postprzez Marshall » czwartek 21 lutego 2008, 12:08

xD Szkoda, że dziesiętnych części kilometra na godzine nie podałaś xD

Tak jak pisaliśmy wcześniej - To się robi na wyczucie !
Obrazek
14.02.2008 Praktyka +
Avatar użytkownika
Marshall
 
Posty: 124
Dołączył(a): czwartek 20 grudnia 2007, 20:48
Lokalizacja: Kraków

Postprzez gazelek » czwartek 21 lutego 2008, 12:19

A ja mam na 4 biegu do 140km/h (tyle najwiecej jechalem)...powod? W moim Mercedesie w124 nie ma 5 biegu ;)

Co do tematu: po prostu trzeba jezdzic "na sluch" i na wyczucie. Ja staralem sie jezdzic na jak najwyzszych biegach (>3) nawet przy niskich predkosciach, poniewaz bylo to ekonomiczne, a tego tez sie chcialem nauczyc na kursie. Owszem, jesli slyszalem, ze silnik sie dlawi to redukowalem.. Nie ma sprawdzonej recepty, kazde auto (nawet te same modele!) bedzie inaczej reagowalo na zmiane biegow. Spowodowane jest to czesto ustawieniem silnika. Moja rada: jesli chcesz jezdzic, to naucz sie zmieniac biegi na sluch. Nawet, jesli jedziesz z kims, to wsluchuj sie w silnik i w myslach manewruj drazkiem, to bardzo pomaga.
gazelek
 
Posty: 44
Dołączył(a): środa 02 stycznia 2008, 22:49

Postprzez jamnik » czwartek 21 lutego 2008, 12:36

tylko ze jak bedziesz miala ruchliwe skrzyzowanie (np warunkowy skret w prawo) to jak bedziesz ruszac na 1 i zmieniac przy 10 km/h na 2 to... troche to potrwa. Co innego na prostej.
Tyle ze dynamika jazdy i tak kiepska bedzie.. zanim uzyskasz 50-60 to troche potrwa, a zakladam ze z taka predkoscia na kursie jezdzisz..?
13.05.2008 - prawo jazdy kat. B: odebrane.
Avatar użytkownika
jamnik
 
Posty: 362
Dołączył(a): niedziela 14 października 2007, 16:15
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości