Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć lub nie jeździć.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez papadrive » niedziela 27 września 2015, 14:31

mp0011 napisał(a):Jak już pisałem wielokrotnie - to nie znaki C-12 decydują o tym, jak sygnalizować na rondzie zmianę kierunku.

Zgadza się. Żaden znak nie nakazuje lub zakazuje sygnalizowania. To art.22.5 opisuje sytuacje, gdzie i jak należy sygnalizować.

Na rondzie kwadratowym ruchu dookoła wyspy odbywa się zazwyczaj po wydzielonych pasach oznaczonych strzałką w lewo, a poszczególne wyloty poprowadzone są na wprost odcinków obwiedni. Wylot następuje z pasa do jazdy na wprost.
Oczywistym jest więc, że w takim miejscu drogowcy mieli taki zamysł, żeby przerobić rondo na cztery niezależne skrzyżowania.

Tutaj coś nie za bardzo, bo C-12 mówi o jednym, a nie o czterech (SoRo może mieć inną ilość wlotów) skrzyżowaniach.
Oznakowano je wszystkie łącznie C-12 po to, aby wskazać że 1) ruch odbywa się dookoła wyspy (kwadratowej) i...

C-12 również nie mówi nic o kształcie wyspy.
2) jadąc dookoła niej mamy stałe pierwszeństwo.

Trochę nie trzyma się to kupy, bo skoro są to różne skrzyżowania (dajmy na to, 4), to A-7 dotyczy tylko jednego. A co na następnych, kolejnych?

Poza tym, zmiana kierunku odbywa się fizycznie na którymś z tych mniejszych skrzyżowań z którego rondo się składa - sygnalizowanie tylko w tym miejscu także pasuje do nakazu "sygnalizowania zawczasu i wyraźnie".

Owszem, zmiana następuje/odbywa się na skrzyżowaniu w konkretnym miejscu, ale zamiar tej zmiany masz już przed wjechaniem na skrzyżowanie.

Im większe rondo, tym większe znaczenie ma organizacja ruchu na nim, niż ogólna zasada stosowana na małych rondach...

Nikt nie twierdził, że przejazd przez każde rondo będzie identyczny.
Pamiętajcie, że sygnalizujecie zamiary dla innych użytkowników drogi, w jakimś celu (poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu).

My to pamiętamy, ale czy reszta o tym wie?
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez mp0011 » niedziela 27 września 2015, 14:53

papadrive napisał(a):
mp0011 napisał(a):Na rondzie kwadratowym ruchu dookoła wyspy odbywa się zazwyczaj po wydzielonych pasach oznaczonych strzałką w lewo, a poszczególne wyloty poprowadzone są na wprost odcinków obwiedni. Wylot następuje z pasa do jazdy na wprost. Oczywistym jest więc, że w takim miejscu drogowcy mieli taki zamysł, żeby przerobić rondo na cztery niezależne skrzyżowania.

Tutaj coś nie za bardzo, bo C-12 mówi o jednym, a nie o czterech (SoRo może mieć inną ilość wlotów) skrzyżowaniach.
Ale oznakowanie poziome jest takie, a nie inne. Są setki miejsc, gdzie jedno skrzyżowanie jest dzielone na kilka mniejszych. To, że rondo jest jednym skrzyżowaniem wynika z ustawy. Ale masz obowiązek stosowania się do znaków napotkanych PO znaku C-12. I te właśnie znaki (linie zatrzymania, strzałki kierunkowe, sygnalizatory) każą Ci traktować to jako odrębne skrzyżowania.
papadrive napisał(a):
mp0011 napisał(a): Oznakowano je wszystkie łącznie C-12 po to, aby wskazać że 1) ruch odbywa się dookoła wyspy (kwadratowej) i...

C-12 również nie mówi nic o kształcie wyspy.
No nie mówi. Dlatego możę mieć dowolny kształt, z kwadratowym włącznie. Coś źle napisałem?
papadrive napisał(a):
mp0011 napisał(a): 2) jadąc dookoła niej mamy stałe pierwszeństwo.
Trochę nie trzyma się to kupy, bo skoro są to różne skrzyżowania (dajmy na to, 4), to A-7 dotyczy tylko jednego. A co na następnych, kolejnych?
Zazwyczaj widzisz linie lub A-7 na wlotach. Jadąc drogą z pierwszeństwem nie musisz mieć znaków przed każdym skrzyżowaniem. Poza tym, z definicji znaku C-12 wynika, że dotyczy on całego skrzyżowania, a nie poszczególnych jego części składowych.
papadrive napisał(a):
mp0011 napisał(a):Poza tym, zmiana kierunku odbywa się fizycznie na którymś z tych mniejszych skrzyżowań z którego rondo się składa - sygnalizowanie tylko w tym miejscu także pasuje do nakazu "sygnalizowania zawczasu i wyraźnie".
Owszem, zmiana następuje/odbywa się na skrzyżowaniu w konkretnym miejscu, ale zamiar tej zmiany masz już przed wjechaniem na skrzyżowanie.
Ale zamiar skrętu na danym skrzyżowaniu to ja mam już przy wyjeżdżaniu z domu. Mam go sygnalizować przez całą drogę? Wystarczy zawczasu, co nie jest równoznaczne z "przed skrzyżowaniem".
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez Zakopower » niedziela 27 września 2015, 16:45

papadrive napisał(a):
Zakopower napisał(a):Udajesz upośledzonego umysłowo czy nim naprawdę jesteś? Ile razy trzeba ci powtarzać, że obwiednia znajduje sie na przecięciu dróg (na skrzyżowaniu), czyli w obrębie obydwu przecinających sie dróg.

Załóżmy, że nim jestem. ;-P Odpowiedz ja upośledzonemu, bo jak dotąd nic nie wyjaśniłeś. :(
Skoro tak to masz:
Obrazek
Zakopower
 
Posty: 91
Dołączył(a): piątek 24 lipca 2015, 10:42

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez LeszkoII » niedziela 27 września 2015, 16:54

Wklejasz duże rysunki a ja wklejam małe 8)
Obrazek
Gdzie tu obwiednia jest jednokierunkowa jezdnią, skoro kierunki 4 "jak widać"?
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez Zakopower » niedziela 27 września 2015, 17:00

LeszkoII napisał(a):Wklejasz duże rysunki a ja wklejam małe 8)
Obrazek
Gdzie tu obwiednia jest jednokierunkowa jezdnią, skoro kierunki 4 "jak widać"?

A czy na tym skrzyżowaniu ruch odbywa się w kierunku wskazanym na znaku C-12?

Oczywiście, że nie. Sam przyznajesz, że odbywa sie w czterech kierunkach. To po co zawracasz gitarę?
Zakopower
 
Posty: 91
Dołączył(a): piątek 24 lipca 2015, 10:42

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez LeszkoII » niedziela 27 września 2015, 17:06

Zakopower napisał(a):A czy na tym skrzyżowaniu ruch odbywa się w kierunku wskazanym na znaku C-12?
Przecież udowodniłem Ci, że odbywa się. Myślisz, że jak zaczniesz pisać z innego konta, to będę kopiował i wklejał posty, które widziałeś jako inny(obecnie zbanowany) user? Jeszcze czego. Co najwyżej dam Ci linka, żebyś sobie przypomniał.
Zakopower napisał(a):Sam przyznajesz, że odbywa sie w czterech kierunkach.
Względem wyspy w jednym :wink:
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez Zakopower » niedziela 27 września 2015, 17:16

LeszkoII napisał(a):
Zakopower napisał(a):A czy na tym skrzyżowaniu ruch odbywa się w kierunku wskazanym na znaku C-12?
Przecież udowodniłem Ci, że odbywa się.
Po pierwsze chyba coś ci się pomyliło, a po drugie to sam sobie udowodniłeś, że odbywa sie w czterech kierunkach.
LeszkoII napisał(a):
Zakopower napisał(a):Sam przyznajesz, że odbywa sie w czterech kierunkach.
Względem wyspy w jednym :wink:
:lol: :lol: :lol:
A to, czy pojazd zmienia kierunek, to zależy od tego czy patrzysz z wyspy czy z jezdni? No popatrz, piszesz takie głupoty, że głowa mała.
Na tym skrzyżownaiu pojazd, żeby objechać wyspę musi skręcić cztery razy.
Na skrzyżowaniu z C-12 jedzie w jednym kierunku wskazanym na C-12 i nie skręca ani razu.
Zakopower
 
Posty: 91
Dołączył(a): piątek 24 lipca 2015, 10:42

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez LeszkoII » niedziela 27 września 2015, 17:53

Zakopower napisał(a):A to, czy pojazd zmienia kierunek, to zależy od tego czy patrzysz z wyspy czy z jezdni?
Oczywiście, że tak. Nie jest to oczywiste dla kogoś, kto swoją wiedzę na temat przepisów PoRD ogranicza do kilku przepisów w dodatku nie rozumie, co czyta.
Zakopower napisał(a):sobie udowodniłeś, że odbywa sie w czterech kierunkach
Rysunek przedstawia skrzyżowanie oznaczone na wlotach C-12 wraz z A-7, więc to Twój problem, że nie rozumiesz normy prawnej par. 36.1. z rozporządzenia SiZ. Przeczytać to każdy potrafi nawet bez zrozumienia :) Później wychodzi z tego jezdnia jednokierunkowa :lol: :lol: :lol:
Zakopower napisał(a):Na skrzyżowaniu z C-12 jedzie w jednym kierunku wskazanym na C-12 i nie skręca ani razu.
To już było przerabiane tutaj. "i nie skręca ani razu" :shock: :?: :shock: nawet w prawo :hmm: :lol:
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez Zakopower » niedziela 27 września 2015, 18:05

Czytaj bucu ze zrozumieniem:
Jak jedzie dookoła wyspy, zgodnie z kierunkiem wskazanym na C-12, to oczywistym jest, że nie zmienia kierunku jazdy.

Zresztą z beznadziejnymi przypadkami, do których zaliczasz się - nie dyskutuję.

Bez odbioru.
Zakopower
 
Posty: 91
Dołączył(a): piątek 24 lipca 2015, 10:42

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez LeszkoII » niedziela 27 września 2015, 18:27

^^ jasne że nie dyskutujesz, trudno zaliczyć Twoje teksty na poczet dyskusji
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez papadrive » niedziela 27 września 2015, 18:34

Zakopower napisał(a):Na skrzyżowaniu z C-12 jedzie w jednym kierunku wskazanym na C-12 i nie skręca ani razu.

Jak to się ma do stwierdzeń:
Zmiana kierunku jazdy na zakręcie to fakt.

na zakręcie zmieniamy kierunek jazdy. (co jest zresztą oczywiste).

Z punktu widzenia przepisów na łuku zmieniamy kierunek jazdy.

Na łuku w dalszym ciagu jedzie w kierunku w jakim świecą światła, tylko ten kierunek jazdy cały czas ulega zmianie - następuje zmiana kierunku jazdy.

skoro w jednym i w drugim przypadku pojazdy jadą po łuku? Chyba nie zaprzeczysz, że obwiednia nie prowadzi w linii prostej?
Oraz jeszcze to:
Żeby wystąpiła możliwość zmiany kierunku jazdy muszą być przynajmniej dwie możliwości jazdy np. w prawo i w lewo

Na łuku drogi nie ma wyboru kierunku jazdy (chyba że w kartoflisko :( ), czego nie można powiedzieć o obwiedni, gdzie takowa możliwość występuje.
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez Zakopower » niedziela 27 września 2015, 18:41

Odróżniasz łuk poziomy od skrzyżowania ze znakiem C-12?

Pewnie tak samo jak jezdnię od drogi..... :lol: :lol: :lol:

Macie tutaj żenujący poziom wiedzy i jeszcze próbujecie skę kłócić. Żenada.
Zakopower
 
Posty: 91
Dołączył(a): piątek 24 lipca 2015, 10:42

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez papadrive » niedziela 27 września 2015, 21:22

mp0011 napisał(a):Ale zamiar skrętu na danym skrzyżowaniu to ja mam już przy wyjeżdżaniu z domu. Mam go sygnalizować przez całą drogę? Wystarczy zawczasu, co nie jest równoznaczne z "przed skrzyżowaniem".

Dokładnie to samo sobie pomyślałem przy innej wymianie zdań na ten temat. :P :spoko:
Ale o tym za chwilę.
mp0011 napisał(a): Są setki miejsc, gdzie jedno skrzyżowanie jest dzielone na kilka mniejszych.

Bezpodstawnie.
Oczywistym jest więc, że w takim miejscu drogowcy mieli taki zamysł, żeby przerobić rondo na cztery niezależne skrzyżowania.

Trudno będzie zweryfikować intencję organizatorów ruchu.
To, że rondo jest jednym skrzyżowaniem wynika z ustawy.

I tego się trzymajmy.
Ale masz obowiązek stosowania się do znaków napotkanych PO znaku C-12. I te właśnie znaki (linie zatrzymania, strzałki kierunkowe, sygnalizatory) każą Ci traktować to jako odrębne skrzyżowania.

Oczywiście, że na jednym skrzyżowaniu może przecinać się kilka jezdni, a jeszcze więcej kierunków ruchu, ale definicja skrzyżowania, to przecięcie dróg, a nie jezdni, a tym bardziej kierunków ruchu. A tak przy okazji, gdyby w definicji skrzyżowania było jezdni zamiast dróg, może przepisy stałyby się bardziej zrozumiałe. Nie musielibyśmy zakładać czy umawiać się, że każde przecięcie jezdni to odrębne skrzyżowanie. Niestety, nawet przecięcie się dróg dwujezdniowych, gdzie przecięć jezdni jest, co najmniej 4 (mogą być jeszcze jezdnie wydzielone do prawoskrętów), należy uznać za jedno skrzyżowanie. Znaki pionowe i poziome, dodatkowe sygnalizatory stosowane w obrębie skrzyżowania nie tworzą nowych mniejszych.


mp0011 napisał(a):
papadrive napisał(a):C-12 również nie mówi nic o kształcie wyspy.
No nie mówi. Dlatego możę mieć dowolny kształt, z kwadratowym włącznie. Coś źle napisałem?

Przepraszam, że coś zrozumiałem opatrznie. :oops:
A teraz o sygnalizowaniu. Ustawa mówi i sygnalizowaniu zamiaru zmiany k.j. zawczasu i wyraźnie (wyraźnie odstawmy :wink: ). Potrzeba sygnalizacji wynika z tego, aby poinformować innych o swoich dalszych poczynaniach na drodze. Jeśli mam zamiar skręcić na skrzyżowaniu (lub w jakimkolwiek innym miejscu), muszę zrobić to przed nim, aby inni wiedzieli w którą stronę pojadę i podjęli odpowiednią, do dalszych swoich poczynań, decyzję. To oczywiste.
Wystarczy zawczasu, co nie jest równoznaczne z "przed skrzyżowaniem".

Decyzję o zmianie kierunku jazdy podejmuje się przed skrz., a konkretnie już w obszarze oddziaływania skrzyżowania. Bo tam zazwyczaj należy już odpowiednio zająć odpowiedni pas, co również wiąże się z sygnalizowaniem i daje to czas i możliwość innym do tego samego (jeśli znają nasze zamiary).
Natomiast zgadzam się, że na wielkich skrzyżowaniach typu rondo głogowskie
https://www.google.pl/maps/@51.6618941,16.0879621,3a,75y,304.21h,84.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYHJophRIOMINcUcrYogfeg!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl, gdzie przejazd, od wjazdu na nie do najbliższego wylotu, zajmuje tyle czasu, że zdążę zapomnieć czy jestem jeszcze na jednym skrzyżowaniu, czy na jakiejś obwodnicy, nie muszę mrugać przez cały przejazd wokół wyspy. Wystarczy zasygnalizować zawczasu. :wink:

===
Miałem coś jeszcze, ale wyleciało. :?
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez mp0011 » niedziela 27 września 2015, 21:36

papadrive napisał(a):
mp0011 napisał(a):Są setki miejsc, gdzie jedno skrzyżowanie jest dzielone na kilka mniejszych.

Bezpodstawnie.


https://www.google.pl/maps/@52.2835364, ... 312!8i6656

Już ten przykład dawałem, ale trafił chyba do kosza...
To jest jedno skrzyżowanie, czy dwa? Jeżeli jest jedno, to czy mogę traktować je jak dwa oddzielne?
Dlaczego pytam... Stoi tam biały samochód. Nie wiem skąd wjechał na skrzyżowanie (jako całość), bo jak dojechałem, stał na światłach. On chce skręcić w moje prawo, ja chcę pojechać prosto jak tylko włączy się zielone światło.

Pytanie zasadnicze: Czy on ma pierwszeństwo (bo wjechał drogą z pierwszeństwem na skrzyżowanie / z prawej strony), czy ja, bo na skrzyżowaniu jadę prosto?

Jakby to wyglądało bez świateł?
Gdyby wtedy zamiast białego samochodu był wolno jadący rowerzysta jadący wcześniej tą drogą z pierwszeństwem?

Moim zdaniem, biały / rowerzysta miałby pierwszeństwo gdyby organizacja ruchu nie podzieliła tego skrzyżowania na dwa mniejsze.
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szerszon » niedziela 27 września 2015, 22:08

Zakopower napisał(a):Odróżniasz łuk poziomy od skrzyżowania ze znakiem C-12?

A to na skrzyżowaniu oznaczonym C-12 obwiednia jest łukiem pionowym ? :wink:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 68 gości