rusel napisał(a):przede wszystkim w miejscach gdzie spodziewasz sie wjazdu/wyjazdu karetki
Od tego są inne znaki i tabliczki. Z przepisów (z rozporządzenia 'warunki techniczne') nie wynika, dlaczego winniśmy zachować SZ.O. przy znaku "Szpital", dlatego w tej materii można snuć domysły - o ile ma to sens.
oskbelfer napisał(a):Dyskusja idzie, o to czy SZ.O = O i o to że SZ.O. nie stosuje się wszędzie, tylko tam gdzie tego ustawa wymaga.
Nikt na tym Forum nie zrównuje Sz.O. z Ostrożnością. Wręcz przeciwnie, jak trafnie uzasadnia SN...
SN syg. IV KK 244/05 napisał(a):„Nałożenie na uczestnika ruchu drogowego obowiązku przewidzenia bez wyjątku wszystkich, nawet najbardziej irracjonalnych zachowań innych uczestników tego ruchu, prowadziłoby w prostej linii do jego sparaliżowania. Nie można przy tym, dla uzasadnienia stanowiska przeciwnego, odwołać się do zasady ograniczonego zaufania przewidzianej w art. 4 ustawy prawo o ruchu drogowym, który obliguje do uwzględnienia nieprawidłowych zachowań innych uczestników ruchu jedynie wtedy, gdy okoliczności wskazują na możliwość innego zachowania niż przewidziane przepisami tej ustawy.”
oskbelfer napisał(a):Ustawa wymienia konkretne miejsca (konkretne art) oraz wszędzie tam gdzie okresla to art 3 prd.
Nie zwalnia to kierującego od wyobrażenia sobie, że na parkingu lub placu postojowym istnieje możliwość przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem(Art.25.3) - a więc obowiązek SZ.O. jak najbardziej wskazany. Na placu, o którym mowa w Art.26.5., winniśmy zachować Sz.O.
zawsze, gdyż z powodu braku wyodrębnienia jezdni i chodnika, każde jego miejsce jest miejscem przecinania się kierunków ruchu.
oskbelfer napisał(a):ktoś inny natomiast twierdzi że w 1 i 2 przypadku zachowujemy sie tak samo -------- a jak dla mnie jest to nieprawda, wręcz kłamstwo i wprowadzanie w błąd osobę która ma zdawać egzamin na prawo jazdy.
Możliwe, że jesteś instruktorem i stawiasz na wyniki efektów swojej pracy. To naturalne, jestem w stanie to zrozumieć. Pytania egzaminacyjne nie powinny budzić wątpliwości i zahaczać o kwestie sporne. Na pewno nie będzie pytania z progiem zwalniającym bez poprzedzającego go znaku A-11a. Wątpliwe żeby napotkać pytanie "z zataczającym się pijakiem" w kontekście Sz.O. Nie wymagajmy zbyt wiele od kandydatów. Wystarczy, że nauczą się na pamięć sytuacji kodeksowych z obowiązującą Sz.O.
oskbelfer napisał(a):Gdyby nie było różnicy to po co wstawiac znak, bądź znaku nie wstawiać ?
Odpowiedź masz "w dz.u. 170": § 31.2. i § 58.2..
rusel napisał(a):Zwiekszenie uwagi na zmieniajace sie sytuacje drogowe (SZ.O) to m.i.n pojawiajacy sie piesi w miejscach do tego przeznaczonych kierowcy w miejscach przecinania sie kierunkow ruchu itd czyli zgodnie z ustawą tam gdzie sie spodziewam zmieniajacych i dynamicznych warunkow
SN jest innego zdania komentując Art. 4 PoRD.
Z chwilą utraty zaufania do innego uczestnika ruchu kierujący pojazdem musi [b]zwiększyć ostrożność[/b] i być przygotowany na nieoczekiwany rozwój wydarzeń. W orzecznictwie Sądu Najwyższego słusznie wymaga się od kierującego pojazdem – od momentu utraty zaufania – zachowania szczególnej ostrożności . „Obowiązek zachowania w takim wypadku szczególnej ostrożności – jak słusznie stwierdził Sąd Najwyższy – tym bardziej zwiększa się, im bardziej nieprawidłowe jest zachowanie się innego użytkownika drogi oraz im trudniejsze są warunki atmosferyczne i drogowe.”
// przepraszam, ale wkleiłem to po raz ostatni - jest to bardzo ważne orzeczenie!Kiedy należy zastosować zasadę ograniczonego zaufania? Odpowiedź ogólna SN została zacytowana wcześniej. A szczegółowa brzmi:
Okolicznościami, które – zdaniem Sądu Najwyższego – prowadzą do utraty zaufania do innego uczestnika ruchu, są:
- cechy osobiste uczestnika ruchu, wskazujące, iż może on nie stosować się do obowiązujących go przepisów i zasad bezpieczeństwa ruchu,
Do cech osobistych uczestnika ruchu, skutkujących utratę zaufania, zalicza się [b]dzieci stojące częściowo na jezdni i na chodniku, dzieci jadące na rowerach, dzieci przebywające na jezdni bez opieki dorosłych, dzieci bez opieki starszych na jezdni lub w jej bezpośrednim pobliżu[/b]//SN z 22 . 3. 1989 r., V KRN 52/89, OSNPG 1990//
Do cech osobistych uczestnika ruchu, skutkujących utratę zaufania, zalicza się obecność na jezdni osoby nietrzeźwej, chwiejącego się pieszego na drodze, co wskazuje na jego nietrzeźwość ; jest to typowa właściwość uczestnika ruchu, podważająca zaufanie do niego jako do osoby, która bezpiecznie korzysta z drogi //wyr. SN z 16. 11. 1975 r. - I KRN 79/75 //
- nieprawidłowe zachowanie się uczestnika ruchu
Nie ma sensu cytować wszystkiego.