Kto miał rację? (światła i znak "stop")

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez cman » poniedziałek 19 października 2009, 19:23

Proszę bardzo. Art. 5 ust. 1 mówi o tym, jeżeli mamy znaki (sygnały świetlne lub polecenia osoby kierującej ruchem) i przepisy ustawy mówiące o tym samym, to mamy się zastosować do znaków (sygnałów i poleceń). Mając zatem skrzyżowanie, stosujemy się do sygnalizacji lub do znaków (w razie braku działającej sygnalizacji), po zastosowaniu się, dochodzimy do sytuacji, o której nam sygnalizacja lub znaki (w razie braku działającej sygnalizacji) niczego już nie mówią, a więc nie są sprzeczne z przepisami ustawy, więc stosujemy przepisy ogólne.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez cwaniakzpekaesu » poniedziałek 19 października 2009, 20:43

Co do zasady pierwszeństwa przytaczanej przez Cman`a nie ma najmniejszej wątpliwości, że ma on rację.

Mnie natomiast zastanawia, czy dobrze odczytuje, że kierujący na skrzyżowaniu kierowanym przez policjanta wykonując manewr skrętu w lewo może tego dokonać na "własną rękę"... Bo ile mi wiadomo, taki manewr jest możliwy jedynie przy podniesionej do góry ręce policjanta i pozycji bokiem do nadjeżdżającego pojazdu (taki wyjątek), a każdy inny skręt w lewo może nastąpić tylko na wyraźne polecenie kierującego ruchem.
Avatar użytkownika
cwaniakzpekaesu
 
Posty: 1153
Dołączył(a): czwartek 06 września 2007, 00:31
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez BOReK » poniedziałek 19 października 2009, 20:43

Przepraszam, a co z moim pytaniem? Wisi tam przed postem Cmana, czekam na jakąś odpowiedź, Kopan.
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Postprzez cman » poniedziałek 19 października 2009, 20:54

cwaniakzpekaesu napisał(a):Mnie natomiast zastanawia, czy dobrze odczytuje, że kierujący na skrzyżowaniu kierowanym przez policjanta wykonując manewr skrętu w lewo może tego dokonać na "własną rękę"... Bo ile mi wiadomo, taki manewr jest możliwy jedynie przy podniesionej do góry ręce policjanta i pozycji bokiem do nadjeżdżającego pojazdu (taki wyjątek), a każdy inny skręt w lewo może nastąpić tylko na wyraźne polecenie kierującego ruchem.

Rozporządzenie napisał(a):§ 108. 2. Postawa, w której kierujący ruchem jest zwrócony bokiem do nadjeżdżających pojazdów, oznacza zezwolenie na wjazd na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem, a dla pieszych - zezwolenie na wejście na jezdnię.
(...)
4. Podniesienie ręki do góry przez osobę kierującą ruchem oznacza mającą nastąpić zmianę dotychczas dawanego sygnału. Dla uczestników ruchu, dla których ruch był zamknięty, oznacza, że za chwilę będzie dawany sygnał oznaczający zezwolenie na wjazd lub wejście, a dla uczestników ruchu, dla których ruch był otwarty, oznacza, że za chwilę będzie dawany sygnał zakazujący wjazdu lub wejścia.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez cwaniakzpekaesu » poniedziałek 19 października 2009, 21:02

To rozporządzenie, które przytaczasz to za mało. Jest jeszcze Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lipca 2008 r. w sprawie kierowania ruchem drogowym (Dz.U. 2008 nr 132 poz. 839), a tam szczegóły...
Avatar użytkownika
cwaniakzpekaesu
 
Posty: 1153
Dołączył(a): czwartek 06 września 2007, 00:31
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez Ingvar » poniedziałek 19 października 2009, 21:08

kopan napisał(a):Cman

Żadne udziwnianie.
Widziałeś kierowanie ruchem.
Policjant zatrzymuje lewoskręty i puszcza je bezkolizyjnie.

Ingwar
Ja wiem że cytować umiesz.
Umiesz też mówić nie bo nie.
Problem masz z tłumaczeniem dlaczego.
Ale to twój problem.

Ps. Tu się nie da dyskutować bo dzieci przeszkadzają


Wypraszam sobie, akurat moje stwierdzenie mogę poprzeć konkretnym przepisem. Ty natomiast starasz się odwrócić kota ogonem bo nie masz czym poprzeć swojej tezy i sam ciągniesz na "tak ma być i już" Co do dzieci gdybyś był taki "dorosły" przyznałbyś się do błędu, cóż ale to twój problem. Dyskusję uważam za zakończoną gdyż prawidłowa odpowiedź padła już niejednokrotnie w tym temacie.

Pozdrawiam.
10/10/08 - 1 egzamin praktyczny zdany
24/10/08 - Prawo jazdy w kieszeni
Ingvar
 
Posty: 49
Dołączył(a): niedziela 12 października 2008, 11:29
Lokalizacja: Brodnica

Postprzez piotrekbdg » poniedziałek 19 października 2009, 21:13

Ingvar, chyba musimy się pogodzic że tej dyskusji nie wygramy. Skoro przepisy, materiał filmowy i zdrowy rozsądek to za mało to co my "mali" możemy zrobic? Chyba tylko przypominac takim forumowiczom jak tiromaniak o jego wielkim doświadczeniu i mądrości drogowej przy okazji jego kolejnych postów bo patrząc na jego forumową aktywnośc jeszcze nie raz będzie kogoś pouczał.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez kopan » poniedziałek 19 października 2009, 21:26

Cman
Dobre
Wszystko znikło i zostały przepisy ogólne.

Jak nie znikło to mówić przestało to wiadomo że niemowa nic nakazać nie może.
Z to, to, to się zrobiło to lub to lub to przed tymi przepisami ogólnymi.
Do sygnalizacji się nie stosujemy bo nie działa - dobre.

Tamte niczego nie mówią więc nie są sprzeczne z przepisami ustawy więc stosujemy przepisy ogólne.

Podobno nawet jak są sprzeczne z zasadami ogólnymi to ma się je stosować (znaki, sygnały, polecenia )

Widzę że szybko się uporałeś z pytaniem.

To teraz trudniejsze.
Dlaczego Ci co konwencje stworzyli oprócz tego :

Artykuł 5
Znaczenie znaków i sygnałów drogowych
1. Użytkownicy drogi powinni się stosować do przepisów podawanych przez znaki drogowe, sygnały świetlne ruchu i oznaczenia drogi nawet wówczas, gdy przepisy te są sprzeczne z innymi zasadami ruchu drogowego.
2. Przepisy podawane przez sygnały świetlne ruchu mają pierwszeństwo przed przepisami podawanymi przez znaki drogowe regulujące pierwszeństwo przejazdu.



Cytat:
Artykuł 6
Polecenia wydawane przez funkcjonariuszy upoważnionych do kierowania ruchem drogowym
4. Polecenia funkcjonariuszy kierujących ruchem drogowym mają pierwszeństwo przed poleceniami dawanymi przez znaki drogowe, sygnały świetlne ruchu i oznaczenia drogi, jak również przed zasadami ruchu.


Dopisali to:

Przepisy z konwencji - odnośnie sygnalizacji świetlnej które u nas zniknęły.
Cytat:
Art. 18. 6. Kierujący, który wjechał na skrzyżowanie o ruchu kierowanym za pomocą sygnałów świetlnych, może opuścić to skrzyżowanie nie czekając na otwarcie ruchu w kierunku, w którym zamierza jechać, lecz pod warunkiem, że to nie spowoduje utrudnienia ruchu innym użytkownikom drogi poruszającym się w kierunku, w którym ruch jest otwarty.


Przecież wg Ciebie to pierwsze rozwiązuje sytuację.

Ps. Cwaniak zgodnie z konwencją kierujący ruchem jest nad wszystkim łącznie z przepisami ogólnymi. art 6
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez BOReK » poniedziałek 19 października 2009, 21:30

No i dziękuję za odpowiedź, której się pewnie nie doczekam. ;)
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Postprzez kopan » poniedziałek 19 października 2009, 22:57

cwaniakzpekaesu napisał(a):Co do zasady pierwszeństwa przytaczanej przez Cman`a nie ma najmniejszej wątpliwości, że ma on rację..


A taki Ryszard Andrzej Stefański:
http://books.google.pl/books?id=oPQI4Q8 ... yw&f=false

Plecie bzdury o jakiejś nieistniejącej hierarchii :lol: i jeszcze taką kasiorę mu za te bzdury płacą.
Ale grunt to przepisy poznawać przez TV. :lol:
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez piotrekbdg » poniedziałek 19 października 2009, 23:51

Kopan twoje posty to jeden wielki chaos...próbuję odgadnąc jakiej Ty już tezy bronisz i sam się zastanawiam czy negujesz istnienie hierarchii sygnałów, czy znaki drogowe uważasz za ważniejsze od tych świetlnych czy piszesz coś tylko dla samego pisania...
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez drill » poniedziałek 19 października 2009, 23:58

kopan - zapytam i Ciebie, gdyż „tiromaniak” uchylił się od odpowiedzi, a Ty masz tożsame poglądy z nim. Zgodzisz się chyba, że nie ma w takiej hierarchii jaką starasz się wmówić różnicy między sygnalizatorem S-1, czy też S-2 ze strzałką do skrętu warunkowego. Więc jeśli jedziesz na wprost i masz zielone, a za sygnalizatorem ustawili znak STOP (tuż za), to Ty zatrzymujesz się i przepuszczasz .... no kogo, duchy? Znając rozwiązania drogowe to często z przeciwnej strony również stoi znak STOP; i tak pomimo zielonego wszyscy stoją i czekają, aż co......otworzą się bramy niebiosa?
drill
 
Posty: 176
Dołączył(a): sobota 08 sierpnia 2009, 14:32

Postprzez cwaniakzpekaesu » wtorek 20 października 2009, 00:22

Kopan:
A taki Ryszard Andrzej Stefański:
http://books.google.pl/books?id=oPQI4Q8 ... yw&f=false

Plecie bzdury o jakiejś nieistniejącej hierarchii


Ryszard Andrzej Stefański dobrze gada...
Avatar użytkownika
cwaniakzpekaesu
 
Posty: 1153
Dołączył(a): czwartek 06 września 2007, 00:31
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez piotrekbdg » wtorek 20 października 2009, 00:22

to Ty zatrzymujesz się i przepuszczasz .... no kogo, duchy?


Tiromaniak przepuszcza pieszych, którzy przechodzą dwie przecznice dalej. Tylko gdzie on ich widzi? Chyba w kryształowej kuli.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez sjakubowski » wtorek 20 października 2009, 00:49

No dobra.

Tak czytam Wasze wypowiedzi, czytam i nadziwić się nie mogę.
Rozumiem argumenty zarówno jednej strony (która uważa, że należy stosować się do znaku B20 stojącego za sygnalizatorem S1) jak i argumenty drugiej strony (która uważa, że nie należy stosować się do znaku B20 stojącego za sygnalizatorem S1).
Mało tego - zarówno jednej i drugiej strony argumenty są prawdziwe! Zatem o co chodzi?

Rozwiązanie tego problemu jest proste. Jedna ze stron (Ci, którzy uważają, że należy się stosować do znaku B20) nie uwzględnia jednej ważnej kwestii i w ten sposób uwzględnia błędne założenia.

Prawdą jest, że S1 oznacza: "zezwolenie na wjazd za sygnalizator". Tak. Jednak to co on oznacza, a to jak daleko on obowiązuje (czyt. jaki ma zakres/siłę/odległość działania) to zupełnie co innego.

Otóż to. Zakresem działania sygnalizatora S1 to całe skrzyżowanie przed którym stoi (lub najbliższej jezdni - zależy od warunków ruchu). Właśnie z tego powodu, "niweluje" on działanie znaku B20.

Obrazek


Jeśli to nie przekonuje, to podam inny przykład:

Obrazek


Kto tutaj jedzie pierwszy? Wiadomo, że skręcający w prawo najpierw, a później ten co skręca w lewo.

Wybaczcie, ale przez to, że nie uwzględnili niektórzy "zakresu oddziaływania" S1, opowiadają niedorzeczne rzeczy...

Jeśli sygnalizatory S1 nie regulują pierwszeństwa, to regulują je warunki ogólne (czyli pierwszy jest skręcający w prawo) a nie znaki drogowe pionowe! (w przypadku, gdy S1 działa poprawnie!)
Oczywiście inaczej jest gdy S1 nie działa - wtedy właśnie stosowana jest ta słynna hierarchia, czyli regulować pierwszeństwo będą znaki pionowe.


Podsumowując:
1. Nie ma znaczenia czy znak pionowy stoi równo z S1 czy za S1.
2. S1 wprawdzie oznacza: "zezwala na wjazd za sygnalizator" ale jego obszar działania to całe skrzyżowanie i to on tutaj reguluje pierwszeństwo (najczęściej pomiędzy drogami poprzecznymi). (dla nie łapiących tej treści: S1 działa na całym skrzyżowaniu czyli zjada znaki pionowe regulujące pierwszeństwo :-O )
3. Jeśli S1 nie reguluje pierwszeństwa (pojazdy skręcające w tym samym kierunku z przeciwka) obowiązują ogólne zasady ruchu drogowego.
4. Jeśli S1 nie działa (jest zepsuty, wyłączony itp.) pierwszeństwo regulują znaki pionowe, a jeśli ich nie ma zasady ogólne.
4. Mówimy tylko o znakach regulujących pierwszeństwo (B20 nim jest!). Jeśli chodzi np o znaki nakazu skrętu, jest już inaczej...


Pozdrawiam!
Sebastian.
Ostatnio zmieniony wtorek 20 października 2009, 01:00 przez sjakubowski, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
sjakubowski
 
Posty: 821
Dołączył(a): piątek 25 września 2009, 14:24
Lokalizacja: Łódź

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 41 gości