dylek napisał(a):Przyjrzyj się...dokładnie... skrajnie lewy też służy do puszczenia tego ronda...
I co ? wokół wyspy bez kierunku, a wyjazd z prawym ?
Toś teorię teraz zapodał...
prawy zjazdowy obowiazkowy tylko podczas zjeżdżania skrajnie lewym pasem....
Opatentuj to...
Tylko co?? jazdę zgodną z przepisami?. Nie wiem czego tu można nie rozumieć....
PORD Art. 22 ust. 5 mówi że należy sygnalizować zmianę kierunku jazdy ( NIE MA TAM SŁOWA O SKRZYŻOWANIU CZY ZBLIŻANIU SIĘ DO SKRZYŻOWANIA) - JEST TYLKO KIERUNEK JAZDY BĄDŹ ZMIANĘ PASA RUCHU.
Będąc na TYM skrzyżowaniu na pasie prawym bądź środkowym nie mogę zmienić kierunku jazdy, bo ten jest jasno wyznaczony przez oznakowanie poziome. W związku z tym nie włączam kierunkowskazu.
Inna sytuacja jest na pasie lewym (wewnętrznym), tam mam możliwość wyboru: albo kontynuję dotychcasową jazdę zgodnie ze znakiem c-12 dookoła wyspy, albo zmieniam kierunek jazdy i opuszczam skrzyżowanie i wtedy włączam prawy kierunkowsakaz zgodnie z 22.5).
Tak samo będzie np. skrzyżowaniu np. turbinowym, zewenętrzny pas masz skanalizowany - nie zmieniasz kierunku jazdy - nie włączasz kirunkowskazu. Jadąc natomiast na wewnętrznym, masz możliwość kontynuowania jazdy w ruchu okrężnym lub zmiany kierunku jazdy w kierunku wylotu (z kierunkowskazem)
Identycznie będzie na każdym innym rodzaju skrzyżowania o ruchu okrężnym.
Nieprawidłowe jest zarówno włączanie lewego kierunkowskazu przed rondem jak i na rondzie (chyba że przy zmianie pasa).
Cała ta kuriozalna sytuacja z tymi lewymi kierunkowskazami wzięła się z tego że nie ma w PORD definicji zmiany kierunku jazdy i jazdę po rondzie ktoś sobie podciągnął pod zmianę kierunku jazdy.
NIE - to nie jest zmiana kierunku jazdy- to jest kontynuowanie dotychczasiwej jazdy wokół wyspy! zgodnie z C12.
Podobnie jak np. jazda drogą główną na lewym łuku, lub drogą główną na lewym łuku z którego odchodzą w prawo po kolei drogi zjazdowe nie jest zmianą kierunku jazdy, tak samo jazda zgodnie z ruchem okrężnym na rondzie nie jest zmianą kierunku jazdy - kierunek jest jeden dookoła wyspu zgodnie ze znakiem C-12. Natomiast każde skierowanie się w strone któregoś wylotu, to już jest zmina kierunku dotychczasoej jazdy wokół wyspy!!
W związku z powyższym używanie lewego kierunkowskazu na rondzie nie jest ani poparte żadnymi przepisami, ani logiczne, ani potrzebne. Pomijam już wogóle fakt że na rondach WIELOwlotowych nie da się precyzyjnie określić który wlot jest lewy, a który mniej lewy, albo bardziej lewy, a jeżeli jest wlot zaraz za wlotem na wprost- lekko prawym:)) , to jest on już lewy czy nie?? BEZSENS KOMPLETNY. A jeżeli mamy rondo z 9 wlotami, które jest prawy a który lewy, a który na wprost???? hmmmm:):) -to dopero ZAGDAKA!!!. Pomijam już falt że taki kierunkowskaz nie wnosi kompletnie żadnej informacji dla innych uczestników ruchu.
Reasumując - na rondzie nie ma kierunku ani lewego ani prawego, ani na wprost, w związku z tym nie możemu w ten sposób zmienić kierunku jazdy i używać przed czy na rondzie lewego kierunkowskazu. Na rondzie albo jedziemy zgodnie z kierunkiem jazdy określonym na znaku c-12, albo z niego zjeżdżamy! Koniec i kropka.
Jeżeli ktoś się nie zgadza proszę o konkretne argumenty i rzeczową dyskusję, a nie dziecinadę i obrzucanie błotem.