Dojazd do skrzyżowania na luzie

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Dojazd do skrzyżowania na luzie

Postprzez gof » wtorek 05 stycznia 2010, 17:06

Temat dotyczy wrzucania luzu podczas dotaczania się do miejsca zatrzymania (np. przed światłami). Słyszałem kilka razy, że tak się nie powinno robić - że należy dojeżdżać hamując silnikiem a potem na sprzęgle i wrzucić luz dopiero po zatrzymaniu. Pytanie - jakie to ma konsekwencje? Oprócz braku hamowania silnikiem i zużywania paliwa. Co się może stać?
Fiat Siena 1.6 HL 16V & Suzuki GSX 750F
Avatar użytkownika
gof
 
Posty: 65
Dołączył(a): piątek 16 maja 2008, 21:30
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez cman » wtorek 05 stycznia 2010, 17:13

Generalnie nic.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez Driver'ka » wtorek 05 stycznia 2010, 17:19

Ewentualnie w razie nagłego niebezpieczeństwa możesz nie zdążyć uciec. Wrzucenie biegu też ileś tam trwa milisekund, które czasem mogą być decydujące. To tak hipotetycznie ;) Sama też zwykle wrzucam luz przed światłami.
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Driver'ka
 
Posty: 950
Dołączył(a): piątek 12 października 2007, 22:29
Lokalizacja: z domu

Postprzez lith » wtorek 05 stycznia 2010, 17:21

Jak masz za wysoki bieg to też raczej nie pouciekasz za szybko :)
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez Driver'ka » wtorek 05 stycznia 2010, 18:26

Dlatego warto hamować silnikiem ;P
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Driver'ka
 
Posty: 950
Dołączył(a): piątek 12 października 2007, 22:29
Lokalizacja: z domu

Postprzez mk61 » wtorek 05 stycznia 2010, 18:52

lith napisał(a):Jak masz za wysoki bieg to też raczej nie pouciekasz za szybko :)

A co szkodzi redukować podczas hamowania?
Pozdrawiam. Marcin.
All Rights Reserved. Ÿ
Nobody is perfect. I am nobody.
rusel napisał(a):realne to jest skur-wy-syństwo żeby wymagać od kogoś więcej niż wymaga się od siebie.
Avatar użytkownika
mk61
 
Posty: 2850
Dołączył(a): środa 09 kwietnia 2008, 14:09
Lokalizacja: Gdziekolwiek

Postprzez lith » wtorek 05 stycznia 2010, 20:07

Nic nie szkodzi... tyle, że często np. mi się zdarza nie redukować.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez ella » wtorek 05 stycznia 2010, 20:51

http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... =luz+biegi

Polecam długą lekturę na zimowe wieczory :wink:
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dojazd do skrzyżowania na luzie

Postprzez WOJO » wtorek 05 stycznia 2010, 20:56

gof napisał(a):Temat dotyczy wrzucania luzu podczas dotaczania się do miejsca zatrzymania (np. przed światłami). Słyszałem kilka razy, że tak się nie powinno robić - że należy dojeżdżać hamując silnikiem a potem na sprzęgle i wrzucić luz dopiero po zatrzymaniu. Pytanie - jakie to ma konsekwencje? Oprócz braku hamowania silnikiem i zużywania paliwa. Co się może stać?

Stara szkoła instruktorska zwłaszcza na wyższych kategoriach twierdzi, że w sytuacji, kiedy toczysz się na luzie i zgaśnie silnik, to tracisz wspomaganie kierownicy i hamulców. O ile w samochodzie osobowym jakoś może sobie z tym poradzisz, o tyle w ciężarowym kierownica ani drgnie :) Kiedy toczysz się na biegu, jest szansa, że uda się odpalić silnik i jednak to wspomaganie wróci...
WOJO
 
Posty: 182
Dołączył(a): wtorek 08 grudnia 2009, 18:19

Postprzez anonimhaha » czwartek 07 stycznia 2010, 18:27

jak sie jedzie na lucie trzeba 3mac sprzeglo czy mozna puscic a samochod niech sam jedzie zwalniajac np z predkosci 70km/h ?
anonimhaha
 
Posty: 5
Dołączył(a): poniedziałek 07 grudnia 2009, 16:38

Postprzez gof » czwartek 07 stycznia 2010, 18:35

Puścić. Sprzęgło jest między silnikiem a skrzynią biegów, więc czy będzie wciśnięte czy puszczone nie ma większego znaczenia - skoro "odcięcie" przeniesienia napędu (z kół na sprzęgło) będzie na skrzyni.
Fiat Siena 1.6 HL 16V & Suzuki GSX 750F
Avatar użytkownika
gof
 
Posty: 65
Dołączył(a): piątek 16 maja 2008, 21:30
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez lith » czwartek 07 stycznia 2010, 19:06

Nie puszczaj sprzęgła, bo się bagażnik otworzy.
Poza tym po co Ci luz przy 70?
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez mk61 » czwartek 07 stycznia 2010, 19:10

lith napisał(a):Poza tym po co Ci luz przy 70?

Długi, prosty, przewidywalny zjazd ze wzniesienia.
Pozdrawiam. Marcin.
All Rights Reserved. Ÿ
Nobody is perfect. I am nobody.
rusel napisał(a):realne to jest skur-wy-syństwo żeby wymagać od kogoś więcej niż wymaga się od siebie.
Avatar użytkownika
mk61
 
Posty: 2850
Dołączył(a): środa 09 kwietnia 2008, 14:09
Lokalizacja: Gdziekolwiek

Re: Dojazd do skrzyżowania na luzie

Postprzez rocko19 » czwartek 07 stycznia 2010, 19:25

Stara szkoła instruktorska zwłaszcza na wyższych kategoriach twierdzi, że w sytuacji, kiedy toczysz się na luzie i zgaśnie silnik, to tracisz wspomaganie kierownicy i hamulców. O ile w samochodzie osobowym jakoś może sobie z tym poradzisz, o tyle w ciężarowym kierownica ani drgnie :) Kiedy toczysz się na biegu, jest szansa, że uda się odpalić silnik i jednak to wspomaganie wróci


Możesz więcej o tym napisać, zainteresowało mnie to:)
Co miałes na mysli pisząc kiedy silnik zgasnie jadąc na luzie. Jak jedziemy na luzie to małoprawdopodobne aby zgasł, no chyba ze sam go zgasze.
rocko19
 
Posty: 1158
Dołączył(a): wtorek 11 września 2007, 17:07

Postprzez gof » czwartek 07 stycznia 2010, 19:30

Układ kierowniczy i hamulcowy jest wspomagany podciśnieniem z kolektora dolotowego - to podciśnienie zanika gdy silnik zgaśnie (bo np. zgubił parę zapłonów z powodu uszkodzonego przewodu, albo z dowolnego innego powodu). O ile osobówkę da się prowadzić i wyhamować bez wspomagania (tylko jest trudniej) to ciężarówki już się może nie dać.

Tak to zrozumiałem :)

Tylko nie próbujcie tego wyłączając silnik kluczykiem (tzn. wyciągając kluczyk) - kiedyś czytałem że jeden koleś kiedyś wyjął kluczyk podczas jazdy (chciał się podrapać w uchu) i zapomniał że wtedy włącza mu się blokada kierownicy...
Fiat Siena 1.6 HL 16V & Suzuki GSX 750F
Avatar użytkownika
gof
 
Posty: 65
Dołączył(a): piątek 16 maja 2008, 21:30
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości