przez Hazel » wtorek 14 października 2008, 17:38
Jeżeli chodzi Ci o pytania testowe, to:
jest jedno o drogę przejechaną przez pojazd w ciągu 1 sekundy, brzmi ono:
"Jaką drogę przebywa pojazd jadący z prędkością 90km/h w ciągu 1 sekundy?"
Odpowiedź to 25m, ponieważ 90km/h = 90*(1000m/3600s) = 90000m/3600s = 25m/s.
Pytań dotyczących drogi zatrzymania jest więcej, do opanowania ich wystarczy prosta zależność (bardzo przybliżona) s=(v^2)/100 - dla niematematyków (v/10)*(v/10), czyli odejmujemy jedno zero od prędkości (dla prędkości 90 km/h zostanie nam 9, przykładowo) i podnosimy do kwadratu, czyli mnożymy przez siebie, czyli wychodzi 81. Taka jest przybliżona droga zatrzymania na drodze suchej. Taka wiedza wystarczy do rozwiązania testu, bo tam pytają albo o suchą (wówczas wybieramy ten zakres w którym mieści się obliczony wynik, na przykład jak dla 50km/h na suchej drodze nam wyjdzie 25m, to wybieramy odpowiedź że ta droga będzie wynosić 20-30m - to chyba jasne :) ), albo o mokrą - wtedy wybieramy odpowiednio większy zakres - jak wyjdzie nam 100m na suchej, a odpowiedzi dla jezdni mokrej są A) 60-80, B) 80-110, C) 130-200, to oczywiście wybieramy C) bo na drodze mokrej droga zatrzymania jest odpowiednio dłuższa (nie wiadomo o ile, w ogóle to praktycznie jest tak, że to pytanie nie ma sensu i jest źle sformułowane - inna jest droga hamowania na jezdni świeżo po mżawce a inna na zupełnie mokrej drodze zmoczonej od paru godzin przez ulewę, wartość tej drogi różni się znacznie). O drogę oblodzoną nie pytają, chociaż wiadomo że hamowanie byłoby jeszcze wydłużone w stosunku do nawierzchni mokrej.
Jeśli natomiast chcesz wiedzieć dokładnie, a nie przygotowujesz się do egzaminu teoretycznego, tylko na przykład interesuje Cię fizyka samochodu (wątpię), to dokładnego wzoru nie ma, to zależy od miliona czynników. Test ma niewiele wspólnego z praktyką.
Ostatnio zmieniony środa 15 października 2008, 14:04 przez
Hazel, łącznie zmieniany 1 raz
26.08.2008 Zapis na kurs
(...)
2.12.2008 Egzamin praktyczny (+)