droga hamowania

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

droga hamowania

Postprzez ManiK » wtorek 14 października 2008, 16:40

czy może mi ktoś podać wzór albo jakąś metodę liczenia długość odcinka drogi przejechanej przez pojazd w ciągu 1 sekundy oraz na długość drogi zatrzymania pojazdu do określonych prędkości??? z góry dzięki bo mam nadzieję że nie trzeba tego wkuwać na pamięć :(
ManiK
 
Posty: 10
Dołączył(a): wtorek 14 października 2008, 16:26

Postprzez Hazel » wtorek 14 października 2008, 17:38

Jeżeli chodzi Ci o pytania testowe, to:
jest jedno o drogę przejechaną przez pojazd w ciągu 1 sekundy, brzmi ono:
"Jaką drogę przebywa pojazd jadący z prędkością 90km/h w ciągu 1 sekundy?"
Odpowiedź to 25m, ponieważ 90km/h = 90*(1000m/3600s) = 90000m/3600s = 25m/s.

Pytań dotyczących drogi zatrzymania jest więcej, do opanowania ich wystarczy prosta zależność (bardzo przybliżona) s=(v^2)/100 - dla niematematyków (v/10)*(v/10), czyli odejmujemy jedno zero od prędkości (dla prędkości 90 km/h zostanie nam 9, przykładowo) i podnosimy do kwadratu, czyli mnożymy przez siebie, czyli wychodzi 81. Taka jest przybliżona droga zatrzymania na drodze suchej. Taka wiedza wystarczy do rozwiązania testu, bo tam pytają albo o suchą (wówczas wybieramy ten zakres w którym mieści się obliczony wynik, na przykład jak dla 50km/h na suchej drodze nam wyjdzie 25m, to wybieramy odpowiedź że ta droga będzie wynosić 20-30m - to chyba jasne :) ), albo o mokrą - wtedy wybieramy odpowiednio większy zakres - jak wyjdzie nam 100m na suchej, a odpowiedzi dla jezdni mokrej są A) 60-80, B) 80-110, C) 130-200, to oczywiście wybieramy C) bo na drodze mokrej droga zatrzymania jest odpowiednio dłuższa (nie wiadomo o ile, w ogóle to praktycznie jest tak, że to pytanie nie ma sensu i jest źle sformułowane - inna jest droga hamowania na jezdni świeżo po mżawce a inna na zupełnie mokrej drodze zmoczonej od paru godzin przez ulewę, wartość tej drogi różni się znacznie). O drogę oblodzoną nie pytają, chociaż wiadomo że hamowanie byłoby jeszcze wydłużone w stosunku do nawierzchni mokrej.

Jeśli natomiast chcesz wiedzieć dokładnie, a nie przygotowujesz się do egzaminu teoretycznego, tylko na przykład interesuje Cię fizyka samochodu (wątpię), to dokładnego wzoru nie ma, to zależy od miliona czynników. Test ma niewiele wspólnego z praktyką.
Ostatnio zmieniony środa 15 października 2008, 14:04 przez Hazel, łącznie zmieniany 1 raz
26.08.2008 Zapis na kurs
(...)
2.12.2008 Egzamin praktyczny (+)
Hazel
 
Posty: 80
Dołączył(a): niedziela 14 września 2008, 12:21

Postprzez lupus » środa 15 października 2008, 13:16

Przede wszystkim droga hamowania to nie to samo co droga zatrzymania ;)
Avatar użytkownika
lupus
 
Posty: 102
Dołączył(a): czwartek 25 września 2008, 11:05
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Hazel » środa 15 października 2008, 14:05

Ok, chodziło o drogę zatrzymania bo o to pytają w testach.
26.08.2008 Zapis na kurs
(...)
2.12.2008 Egzamin praktyczny (+)
Hazel
 
Posty: 80
Dołączył(a): niedziela 14 września 2008, 12:21

Postprzez jessroncen » środa 15 października 2008, 16:39

chyba łatwiej nauczyć się tych 4 - 5 pytań na pamięć, niż potem na egzaminie coś tam obliczać (w pamięci oczywiście bo na egzaminie tylko z tego możemy korzystać), sama droga przejechana w czasie 1 s jest łatwa do porachowania, wystarczy przeliczyć km/h na m/s ale drogi zatrzymania nie wyznaczysz, bo zależy od wielu zmiennych
Avatar użytkownika
jessroncen
 
Posty: 126
Dołączył(a): poniedziałek 23 czerwca 2008, 13:50
Lokalizacja: Łódź

Postprzez ManiK » środa 15 października 2008, 18:42

dzięki za pomoc, chodziło mi o takie sensowne wyjaśnienie, a nie wkuwanie na pamięć - prawko już mam parę lat tylko się tak interesuje :wink:
ManiK
 
Posty: 10
Dołączył(a): wtorek 14 października 2008, 16:26

Postprzez Hazel » środa 15 października 2008, 18:45

jessroncen: mnie nie, pewnie jestem urodzonym matematykiem, ale to nie jest skomplikowane obliczenie, podnieść do kwadratu małą liczbę i zaznaczyć. A wkucie na pamięć 5 pytań to dla mnie tragedia bez zrozumienia. Nie mam głowy do takich rzeczy, wszystko muszę jasno rozumieć lub umieć sobie poukładać, skąd co się bierze. Poza tym autor pytał czy istnieje sensowny wzór lub coś takiego. Pozdrawiam.
26.08.2008 Zapis na kurs
(...)
2.12.2008 Egzamin praktyczny (+)
Hazel
 
Posty: 80
Dołączył(a): niedziela 14 września 2008, 12:21

Postprzez slayer17 » środa 15 października 2008, 19:14

No istnieje, tylko fajnie by było znać czas hamowania i siłę hamującą :mrgreen.

Lub przyspieszenie działające na ciało. Wtedy wzorek to S=V0*T- a*T^2/2 czy coś w tym stylu

Dawno kinematyki nie miałem :mrgreen:

No jeszcze by się przydało zanalizować spadek siły hamowania spowodowany rozgrzaniem tarcz i klocków hamulcowych oraz ew. spadkom pewności kierowcy :mrgreen:



Swoją drogą to dośc łatwo pojąć. Wystarczy tylko zapamiętać przedziały dla drogi suchej 50km/h i 110km/h i na mokrej to na zdrowy rozsądek - droga hamowaia będzie na pewno dłuższa. Czyli dla 50km/h na suchej - 20-30m, na mokrej - 35-52m
dla 110km/h na suchej - 90-135m, na mokrej - 130-200m

Podsumowując droga hamowania na mokrej nawierzchni zaczyna się na górnej granicy hamowania na suchej a kończy się daleko daleeeekooo.
31.12.2008r. WORD Krosno - teoria, placyk, miasto +++

16.01.2009 - Prawko w kieszeni ;]
Avatar użytkownika
slayer17
 
Posty: 514
Dołączył(a): poniedziałek 13 listopada 2006, 18:32
Lokalizacja: Bieszczady ;P

Postprzez Hazel » środa 15 października 2008, 19:28

Wszystko da się sprowadzić do stałego opóźnienia, które powoduje występowanie siły hamującej i jest zależne od tych wszystkich czynników które wymieniłeś. Generalnie przy optymalnym hamowaniu przy samochodzie z ABS, oponami radialnymi i ultrasupernowymi klockami dopiero co wymienionymi samochód jest w stanie osiągnąć przy hamowaniu opóźnienie 10m/s^2 na suchej asfaltowej nawierzchni, standardem przy polskich asfaltowych drogach i już nieco zużytych układach hamujących jest 6 m/s^2, a podczas gołoledzi to często nie przekracza 1m/s^2. Oczywiście to maksymalny możliwy do uzyskania wynik, przy braku "spadków pewności kierowcy", jak to nazwałeś :P To znaczy doświadczeniu i hamowaniu na granicy poślizgu, rzeczywiste wyniki są mniejsze pewnie. Ale jak mamy to wypadkowe opóźnienie zależne od miliona czynników, to już nie problem policzyć, właśnie ze wzoru który podałeś, prawdziwego dla ruchu jednostajnie opóźnionego (można przyjąć, że takim hamujemy).
26.08.2008 Zapis na kurs
(...)
2.12.2008 Egzamin praktyczny (+)
Hazel
 
Posty: 80
Dołączył(a): niedziela 14 września 2008, 12:21

Postprzez gabilondo » czwartek 16 października 2008, 12:17

Przeliczenie km/h na m/s jest banalnie proste - liczbe km/h dzielimy przez 3,6 i otrzymujemy wynik w m/s

90 km/h / 3,6 = 25 m/s
(25*3,6 = 90)

A co do drogi hamowania - to nalezy zakuc raczej na pamiec.
Obrazek
17 listopada 2004 - teoria na TAK, praktyka na NIE (2x złe zatrzymanie na łuku tyłem)
2 grudnia 2004 - praktyka NA TAK !!!

Obrazek
Avatar użytkownika
gabilondo
 
Posty: 60
Dołączył(a): piątek 05 listopada 2004, 12:48
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Hazel » czwartek 16 października 2008, 16:20

Chcecie to wkuwajcie, mi instruktor podał fajną metodę dzięki której nie muszę, i o to było pytanie. :?
26.08.2008 Zapis na kurs
(...)
2.12.2008 Egzamin praktyczny (+)
Hazel
 
Posty: 80
Dołączył(a): niedziela 14 września 2008, 12:21

Postprzez atmo » sobota 02 maja 2009, 13:45

warto znać taki sposób, bo słyszałem że na egzaminie praktycznym czasami pytają o takie rzeczy.
atmo
 
Posty: 1
Dołączył(a): sobota 02 maja 2009, 13:41
Lokalizacja: Gdynia

Postprzez marcinm6664 » niedziela 31 maja 2009, 20:13

eh ostatnio wyliczałem ile samochód przejeżdża w czasie jednej sekundy przy prędkości 60km/h tylko po to by wytłumaczyć koledze czemu powinno się wciskać najpierw hamulec a potem sprzęgło, denerwuje mnie ten jego nawyk. wyszło mi 16 metrów
Obrazek
marcinm6664
 
Posty: 27
Dołączył(a): środa 23 kwietnia 2008, 22:35
Lokalizacja: Starachowice

Postprzez slayer17 » poniedziałek 01 czerwca 2009, 19:21

NAuczy się jak w kogoś w zimie wjedzie. :wink:
31.12.2008r. WORD Krosno - teoria, placyk, miasto +++

16.01.2009 - Prawko w kieszeni ;]
Avatar użytkownika
slayer17
 
Posty: 514
Dołączył(a): poniedziałek 13 listopada 2006, 18:32
Lokalizacja: Bieszczady ;P


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości