Przepisowo - Wzorowo czyli rondo po Gorzowsku

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

Przepisowo - Wzorowo czyli rondo po Gorzowsku

Postprzez x098 » środa 26 sierpnia 2009, 10:30

Jestem strasznie ciekaw waszych opinii na opisany sposób poruszania się po rondzie.

http://www.gorzow.pl/aktualnosci/3159__ ... udskiego_r
x098
 
Posty: 324
Dołączył(a): wtorek 25 sierpnia 2009, 14:43

Postprzez cman » środa 26 sierpnia 2009, 10:54

Wszystko prawidłowo opisane, w wyjątkiem możliwości opuszczania ronda z wewnętrznego pasa ruchu, które jest na tym rondzie niedopuszczalne.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez megamind » środa 26 sierpnia 2009, 13:48

Jest to chyba najgłupszy typ ronda. Przysparza problemów nawet przy jeździe na wprost.
megamind
 
Posty: 246
Dołączył(a): piątek 17 października 2008, 13:33

Postprzez x098 » środa 26 sierpnia 2009, 14:35

A co powiecie o jeździe w okół wyspy z włączonym kierunkowskazem w lewo?
W czym ma pomóc lub ułatwić włączony kierunkowskaz w lewo w trakcie jazdy dookoła ronda (te rondo jest naprawdę spore) i jeszcze jedno, za przejazd w przez rondo z włączonym kierunkowskazem tak jak pokazano na szkicu, w Niemczech grozi mandat.

Może wypowie się autor tego opracowania lub egzaminator z gorzowa
x098
 
Posty: 324
Dołączył(a): wtorek 25 sierpnia 2009, 14:43

Postprzez cman » środa 26 sierpnia 2009, 14:53

x098 napisał(a):A co powiecie o jeździe w okół wyspy z włączonym kierunkowskazem w lewo?
W czym ma pomóc lub ułatwić włączony kierunkowskaz w lewo w trakcie jazdy dookoła ronda (te rondo jest naprawdę spore) i jeszcze jedno, za przejazd w przez rondo z włączonym kierunkowskazem tak jak pokazano na szkicu, w Niemczech grozi mandat.

A my jesteśmy w Polsce i obowiązują nas polskie przepisy. U nas (gdyby policja działała skutecznie) dostawałoby się mandat za przejazd bez kierunkowskazu.
Włączony lewy kierunkowskaz jest po prostu jedynym zachowaniem, zgodnym z przepisami. Może komuś pomoże, może nie, na pewno nie zaszkodzi i podobnie jak w przypadku pasa ruchu tylko do skrętu, z sygnalizatorem bezkolizyjnym, niektórzy się zastanawiają po co włączać kierunkowskaz... Przepis to przepis, jest obowiązek włączyć - włączam i już.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez x098 » środa 26 sierpnia 2009, 15:25

cman jesteś w błędzie co do policji. Stanowisko komendy stołecznej policji wydział ruchu drogowego i innych komend policji w kraju.

Zadałem sobie trud zapytania policjantów pracujących w wydziałach Ruchu Drogowego i zamieszczam poniżej stanowisko policji w kwestii "rond"

Jest to jedna z odpowiedźi jaką uzyskałem na moje pytanie dotyczące sposobu prawidłowego poruszania się po rondzie


ul. Puławska 148/150, 02-514 Warszawa; tel. (022) 60-130-27 fax: (022) 60 – 126-89; e.mail: brd.nadzor@policja.gov.pl
L. dz. RD-I- 320/2009/PS Warszawa, dn. 05 marzec 2009 roku






W nawiązaniu do pisma z dnia 18 lutego 2009 r., dotyczącego interpretacji przepisów ruchu drogowego, w kontekście poruszania się pojazdów na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, uprzejmie informuję, że przedmiotowe zagadnienie należy rozpatrywać systemowo.
Ustawa Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), zwana w dalszej części ustawą, nie reguluje stricte zasad zachowania się na tego typu skrzyżowaniach, dlatego też należy przyjąć, że obowiązują na nich te same reguły, co na „klasycznych” przecięciach dróg.
Zgodnie z art. 22 ustawy, kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności. W tym celu, jest obowiązany zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni, jeżeli zamierza skręcić w prawo, do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo.
Rondo to szczególny rodzaj skrzyżowania skanalizowanego. Zgodnie z § 36 ust. 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 roku w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 170, poz. 1393, zm.: Dz. U. z 2008 r., Nr 179, poz.1104), ruch pojazdów odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku „C – 12”. Ponadto ustęp 2 stanowi, że znak „C – 12” może występować łącznie ze znakiem „A – 7”, co oznacza, że pierwszeństwo na skrzyżowaniu ma kierujący znajdujący się na skrzyżowaniu, przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie. Oznacza to, że kierujący pojazdem lub inny uczestnik ruchu jest obowiązany postępować zgodnie ze wskazaniami znaku nakazu, który ma charakter dyrektywny.
W przypadku skrzyżowania o ruchu okrężnym, kierunek, w którym poruszają się pojazdy jest wskazany na znaku „C – 12” i niewątpliwie poruszanie się takim torem, który jest przewidywalny dla innych uczestników drogi, nie jest zmianą kierunku jazdy. Zatem, nie możemy mówić o zmianie kierunku jazdy w przypadku wykonania skrętu w lewo, który wiąże się z ukształtowaniem drogi. Po prostu, nie możemy jechać inaczej.
Kluczowym manewrem wykonywanym na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, kiedy najczęściej dochodzi do zdarzeń, jest zmiana kierunku jazdy, czyli zjazd z ronda. Przygotowanie się do tego manewru, musi zostać poprzedzone zajęciem odpowiednio wcześniej właściwego pasa ruchu, a także właściwym sygnalizowaniem samego manewru.
Odnosząc się do postawionego w piśmie pytania należy stwierdzić, że z zasady lewy pas ruchu powinni zajmować kierujący, którzy zamierzają opuścić rondo na kolejnym zjeździe, a prawy pas ruchu kierujący mający zamiar skręcić w prawo na najbliższym zjeździe. Niemniej zasady te należy postrzegać w kontekście zaleceń, gdyż pojazdy znajdujące się na rondzie mogą poruszać się zarówno wewnętrznym jak i zewnętrznym pasem ruchu zgodnie ze znakiem „C – 12”. Tym samym kierujący poruszający się wewnętrznym pasem ruchu przed zmianą kierunku jazdy, jest obowiązany zmienić pas ruchu, w tym konkretnym przypadku na zewnętrzny, z którego będzie mógł bezpiecznie opuścić skrzyżowanie.
Przytoczony przez Pana ust. 3 art. 22, może mieć zastosowanie również do skrzyżowań o ruchu okrężnym, ale wyłącznie w odniesieniu do pojazdów, których wymiary uniemożliwiają zmianę kierunku jazdy z pasa przy prawej krawędzi jezdni.
Należy pamiętać, że ronda przybierają różną formę. Sytuacja staje się bardziej złożona w przypadku dużych aglomeracji miejskich, gdzie skrzyżowania te niejednokrotnie posiadają wiele wlotów, o bardzo zróżnicowanym stopniu ukształtowania. W takim przypadku wątpliwość może budzić art. 22 ust. 5 ustawy, który stanowi, że kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru. Może to w nietypowych sytuacjach, wprowadzać w błąd innych kierujących, a tym samym stwarzać realne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nadmieniam, że opinie w kwestiach prawnych, w zakresie interpretacji znaków i sygnałów drogowych, zgodnie z właściwością należą do Ministerstwa Infrastruktury.





Wyk. w 1 egz.:
x098
 
Posty: 324
Dołączył(a): wtorek 25 sierpnia 2009, 14:43

Postprzez cman » środa 26 sierpnia 2009, 15:36

x098 napisał(a):cman jesteś w błędzie co do policji. Stanowisko komendy stołecznej policji wydział ruchu drogowego i innych komend policji w kraju.

Niestety stanowisko błędne. Przykre jest, że nadrzędna jednostka odpowiedzialna za kontrolę ruchu drogowego, która powinna wykazywać się najwyższą kompetencją w temacie, myli się w dość prostych kwestiach.
Swoją drogą, na forum jest tutaj już niezliczona ilość dyskusji na ten temat, więc nieszczególnie chce mi się ciągnąć następną.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez x098 » środa 26 sierpnia 2009, 15:38

W przypadku skrzyżowania o ruchu okrężnym, kierunek, w którym poruszają się pojazdy jest wskazany na znaku „C – 12” i niewątpliwie poruszanie się takim torem, który jest przewidywalny dla innych uczestników drogi, nie jest zmianą kierunku jazdy. Zatem, nie możemy mówić o zmianie kierunku jazdy w przypadku wykonania skrętu w lewo, który wiąże się z ukształtowaniem drogi. Po prostu, nie możemy jechać inaczej.

Czyli ukształtowanie drogi to co, mam sygnalizować jazdę w lewo? gdy jadę do o koła wyspy??? inaczej czy mam sygnalizować jazdę po zakręcie w lewo gdy taki jest przebieg drogi? i nie wykonuje zmiany kierunku ruchu ani zmiany pasa?
x098
 
Posty: 324
Dołączył(a): wtorek 25 sierpnia 2009, 14:43

Postprzez x098 » środa 26 sierpnia 2009, 15:46

cman takie stanowisko jak przedstawiłem w odpowiedzi które uzyskałem od policji mają prawie wszystkie komendy wojewódzkie w kraju (prawie bo niewszystkie udzieliły odpowiedzi na moje pytanie)

powiem więcej taki pogląd prezentuje też część dyrektorów WORD w kraju
x098
 
Posty: 324
Dołączył(a): wtorek 25 sierpnia 2009, 14:43

Postprzez cman » środa 26 sierpnia 2009, 15:48

Wiem i tym bardziej podkreślam, że to smutne, a wręcz przerażające.

Dobra... Zbliżam się do ronda, chcę na nim pojechać w lewo, wjeżdżam na rondo, wyjeżdżam trzecim zjazdem - jaki(e) manewr(y) wykonałem?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez x098 » środa 26 sierpnia 2009, 16:28

caman pytanie powinno brzmieć:

kiedy wykonałem manewr zmiany kierunku ruchu
odp.

a) wieżdżając na "rondo"
b) opuszczając "rondo"
c) jadąc do okoła wyspy

Podpowiedz:

Tylko jedna odpowiedz może być prawidłowa
Ostatnio zmieniony środa 26 sierpnia 2009, 16:33 przez x098, łącznie zmieniany 1 raz
x098
 
Posty: 324
Dołączył(a): wtorek 25 sierpnia 2009, 14:43

Postprzez cman » środa 26 sierpnia 2009, 16:32

A moje jest zbyt trudne, żeby na nie odpowiedzieć?
Dobrze, więc odpowiedz na swoje.

PS Co znaczy "do o koła"?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez x098 » środa 26 sierpnia 2009, 16:49

Rzecz w tym że, mamy sygnalizować zamiar zmiany kierunku ruchu i tu punktem wyjścia jest zrozumienie kiedy ma nastąpić takowa zmiana kierunku.

Na pewno zmianą kierunku ruchu nie jest fakt poruszania się w lewo gdy ukształtowanie drogi przebiega w lewo.

Oczywiście fakt poinformowania innych kierujących o zamiarze zjazdu z "ronda" na 3 lub 4 lub dalszym zjazdem jest przejawem naszej kultury osobistej a nie nakazem prawa. Natomiast po zajęciu odpowiedniego pasa na "rondzie" i kontynuowanie jazdy z włączonym kierunkowskazem w lewo jest no właśnie czym????
x098
 
Posty: 324
Dołączył(a): wtorek 25 sierpnia 2009, 14:43

Postprzez megamind » środa 26 sierpnia 2009, 20:12

x098 czy twierdzisz, ze rondo to takie skrzyżowanie, na którym nie ma obowiązku sygnalizowania zmiany kierunku jazdy? Tak rozumiem twoje wypowiedzi.
megamind
 
Posty: 246
Dołączył(a): piątek 17 października 2008, 13:33

Postprzez x098 » środa 26 sierpnia 2009, 20:45

Absolutnie mamy obowiązek sgnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy rzecz w tym że, zamiar zmiany kierunku jazdy następuje w tedy kiedy mamy ochotę opuścić "rondo" wówczas odpowiednio wcześnie prawy kierunkowskaz a następnie zjazd.


Twierdzę natomiast że, jazda do okoła wyspy z włączonym lewym kierunkowskazem jest bezzasadna.
x098
 
Posty: 324
Dołączył(a): wtorek 25 sierpnia 2009, 14:43

Następna strona

Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości