przez Rafal180581 » sobota 14 października 2006, 10:07
przez Tomek_ » sobota 14 października 2006, 10:54
§ 38. 1. Pojazd samochodowy przeznaczony do wykonywania czynności na drodze, pojazd pomocy drogowej i ciągnik balastowy ciągnący przyczepę o szerokości przekraczającej 2,55 m powinny być wyposażone w ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej samochodowej, widoczny ze wszystkich stron pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i niepowodujący oślepiania innych uczestników ruchu oraz odpowiadający warunkom określonym w § 26 ust. 2 pkt 1, 2 i 4.
2. Pojazd pomocy drogowej powinien posiadać:
1) kabinę kierowcy lub nadwozie barwy żółtej lub oznaczone pasem wyróżniającym barwy żółtej spełniającym warunki, o których mowa w § 36;
2) nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów lub być wyposażony w:
a) hol giętki do holowania motocykla i hol sztywny do holowania pojazdu,
b) ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej, o konstrukcji umożliwiającej umieszczenie na pojeździe holowanym,
c) dodatkowy zestaw świateł tylnych przeznaczony do umieszczania na pojeździe holowanym w przypadku tymczasowego zakrycia świateł pojazdu holującego.
przez Rafal180581 » sobota 14 października 2006, 11:08
przez Tomek_ » sobota 14 października 2006, 13:21
przez Rafal180581 » sobota 14 października 2006, 13:32
przez Tomek_ » sobota 14 października 2006, 19:35
przez Sławek_18 » sobota 14 października 2006, 20:01
przez Tomek_ » sobota 14 października 2006, 20:16
Sławek_18 napisał(a):khm... kierowca pojazdu pomocy drogowej mowil, ze niepotrzebny jest tachogral, bo jest to pojazd specjalny.
przez Rafal180581 » poniedziałek 16 października 2006, 11:07
przez Tomek_ » poniedziałek 16 października 2006, 12:03
Rafal180581 napisał(a):To jest Mercedes 814. Już ma tachograf (legalizowany był w sobotę), z tego co wiem to winieta też musi być. Chodzi mi teraz o uprawnienia do kierowania tym pojazdem. Właśnie zabieram sie za szukanie coś o tym :)
Art. 3.
2. Do przewozów drogowych wykonywanych:
1) w ramach powszechnych usług pocztowych,
2) w ramach usług polegających na przewozie odpadów komunalnych lub nieczystości
ciekłych,
3) przez podmioty niebędące przedsiębiorcami,
4) w ramach usuwania skutków awarii lub wypadków pojazdami pomocy
drogowej
– stosuje się odpowiednio przepisy ustawy dotyczące niezarobkowego przewozu drogowego.
4) niezarobkowy przewóz drogowy – przewóz na potrzeby własne – każdy
przejazd pojazdu po drogach publicznych z pasażerami lub bez, załadowanego
lub bez ładunku, przeznaczonego do nieodpłatnego krajowego i międzynarodowego
przewozu drogowego osób lub rzeczy, wykonywany przez
przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności
gospodarczej, spełniający łącznie następujące warunki:
a) pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez
przedsiębiorcę lub jego pracowników,
b) przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami
samochodowymi,
c) w przypadku przejazdu pojazdu załadowanego – rzeczy przewożone są
własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione,
wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone
lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z
przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a
także przewóz pracowników i ich rodzin,
d) nie jest przewozem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w
zakresie usług turystycznych;
• Pojazdy specjalne - pomoc drogowa
Odpowiadając na najczęściej zadawane pytania przez przedsiębiorców w sprawie wykonywania działalności gospodarczej dotyczącej holowania niesprawnych, rozbitych pojazdów - samochodem pomocy drogowej, który w dowodzie rejestracyjnym w rubryce ,,Rodzaj pojazdu i przeznaczenie” ma wpisane: samochód specjalny – pomoc drogowa – Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury uprzejmie informuje co następuje:
Pojazd specjalny został zdefiniowany w art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2003r Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) jako pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczona do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.
W ramach przewozów drogowych uszkodzonych pojazdów samochodem pomocy drogowej pod pojęciem holowania rozróżnia się dwa rodzaje przewozów tj:
Przewóz pojazdów rozbitych lub zepsutych pojazdami lub zespołami pojazdów przeznaczonymi do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia. Przewóz taki podlega obowiązkowi posiadania licencji na transport drogowy, w związku z wykonywaniem przez przedsiębiorcę usług zarobkowego transportu drogowego zgodnie z ustawa z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym ( Dz. U. Nr 125, poz. 1371 z późn. zm.).
Natomiast drugi rodzaj takiego przewozu może odbywać się także na zasadzie ciągnięcia uszkodzonego pojazdu na holu (hol sztywny lub giętki) zgodnie z warunkami opisanymi w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r.- Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) i taki rodzaj przewozu jest wyłączony z obowiązku posiadania licencji i nie ma zastosowania ustawia o transporcie drogowym.
Ponadto Departament wyjaśnia, że zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym ( Dz. U. Nr 125, poz. 1371 z poźn. zm.) wykonywanie przez przedsiębiorcę usług zarobkowego transportu drogowego wymaga uzyskania licencji, a niezarobkowe przewozy drogowe (przewozy na potrzeby własne) wymagają uzyskania zaświadczenia potwierdzającego zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenie przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jago podstawowej działalności gospodarczej.
Zasady podejmowania i wykonywania transportu drogowego, a także wymogi jakie musi spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie licencji zostały określone w rozdziale 2 w/w ustawy.
Wnioski o przyznanie licencji lub zaświadczenia należy składać we właściwym dla siedziby przedsiębiorcy organowi administracji samorządowej (starosta).
Natomiast w przypadku wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych pojazdów uszkodzonych i rozbitych - Departament Transportu Drogowego informuje, iż takie przewozy są zwolnione z obowiązku posiadania licencji wspólnotowej. Wynika to z pkt 2 Załącznika II do Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 881/92 dot. przewozu pojazdów uszkodzonych i zepsutych, co oznacza możliwość wykonywania przez przedsiębiorcę zarobkowo międzynarodowych przewozów drogowych tego rodzaju ładunków bez licencji wspólnotowej.
Dokumentem miarodajnym przy kontroli będzie np. list przewozowy CMR, z którego będzie wynikać, że przewóz pojazdów uszkodzonych i zepsutych jest przewozem międzynarodowym.
Natomiast w czasie przejazdu po terytorium kraju wymagana będzie licencja na krajowy transport drogowy rzeczy wydana przez starostę w odniesieniu do pojazdu, którego dmc przekracza 3.5 t. Analogicznie na przewóz krajowy wymagany jest list przewozowy.
przez Rafal180581 » poniedziałek 16 października 2006, 12:19
przez Tomek_ » poniedziałek 16 października 2006, 12:22
Przewóz pojazdów rozbitych lub zepsutych pojazdami lub zespołami pojazdów przeznaczonymi do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia. Przewóz taki podlega obowiązkowi posiadania licencji na transport drogowy, w związku z wykonywaniem przez przedsiębiorcę usług zarobkowego transportu drogowego zgodnie z ustawa z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym ( Dz. U. Nr 125, poz. 1371 z późn. zm.).
Natomiast drugi rodzaj takiego przewozu może odbywać się także na zasadzie ciągnięcia uszkodzonego pojazdu na holu (hol sztywny lub giętki) zgodnie z warunkami opisanymi w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r.- Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) i taki rodzaj przewozu jest wyłączony z obowiązku posiadania licencji i nie ma zastosowania ustawia o transporcie drogowym.
2. Do przewozów drogowych wykonywanych:
1) w ramach powszechnych usług pocztowych,
2) w ramach usług polegających na przewozie odpadów komunalnych lub nieczystości
ciekłych,
3) przez podmioty niebędące przedsiębiorcami,
4) w ramach usuwania skutków awarii lub wypadków pojazdami pomocy
drogowej>
– stosuje się odpowiednio przepisy ustawy dotyczące niezarobkowego przewozu
drogowego.
przez Rafal180581 » poniedziałek 16 października 2006, 15:40
przez Marcela » poniedziałek 20 listopada 2006, 19:45
przez Tomek_ » środa 22 listopada 2006, 17:14
pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym
trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła
pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały
błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;