DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez szofer80 » wtorek 26 marca 2024, 01:10

Witam, może ktoś mi wytłumaczyć sens penalizowania sytuacji w której zatrzymają kogoś kto ma np. 600kg "na haku" w dowodzie rej. a ciągnie przyczepkę z DMC 750kg? Przecież masa własna takiej przyczepki (typowa marketówka z goovnolitu) to nierzadko 100 pare kg i już taka przyczepka daje daje radę DMC750 W praktyce jest tak lekka, że przesuwasz ją jednym palcem, śrubki nie można odkręcić bez poruszenia jej i co wielkiego zmienia, że ma w dowodzie DMC 750kg jakby chcieć ją ciągnąć czymś co ma mniej na haku? Przecież przyczepka z DMC powiedzmy 500kg będzie w praktyce wyglądała bardzo podobnie. A jak jest kontrola to są wielkie problemy i sprowadzanie jakiegoś auta, które ma DMC 750 na haku, żeby móc z nią odjechać. Rozumiem, że laweciarz weźmie dużego kompakta na pakę i nie ma szans, żeby nie przekroczył 3,5 tony i to znacznie, nie ma o czym gadać ale w akurat w przypadku przyczepki lekkiej warto spojrzeć na rzeczywistość, że jak ktoś w niej przewozi np. lodówkę to to wszystko może ważyć zaledwie 200 kg. Czy nie wystarczyłaby wzmianka w przepisach, że rzeczywista masa przyczepy lekkiej oprócz swojego maksymalnego DMC jest ograniczona tym co jest na haku? Nawet jak ktoś praktycznie "nic" nie ma na tym haku tj. ze 400 kg to i tak dużo rzeczy przewiezie przy ładowności w granicach ~250kg

Przyczepka DMC 500 kg masa własna 200 kg

https://www.przyczepylider.pl/ml-008-pr ... -1095.html

Przyczepka DMC 750 kg masa własna 110 kg

https://kubix.pl/produkt/n7-202-ptd-nep ... -pladneka/

Celowo podałem takie przykłady, gdzie to przyczepka z mniejszym DMC jest wykonana solidniej.



Według mnie jest to tylko utrudnianie ludziom życia i dawanie policji wykazania się: - "takie są przepisy". No dobrze ale przepisy nie są dla przepisów co mi po DMC 750 w dowodzie jak w momencie zatrzymania w rzeczywistości przyczepka ważyła dużo mniej. Ostatecznie to wszystko od człowieka zależy i jak będzie chciał to przeładuje a nie od tego co ma się w papierach. Przynajmniej w przypadku przyczepek lekkich.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 824
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez Cyryl8 » wtorek 26 marca 2024, 15:33

nie bardzo wiem o co chodzi.
jeżeli pojazd ma w dowodzie rejestracyjnym xxx kg dla przyczepy takiej czy innej, można ciągnąć przyczepę do xxx kg DMC.
i nic więcej.
jeżeli pojazd jest dopuszczony do ciągnięcia jakiejś przyczepy, to musi być dopuszczony do ciągnięcia jej zarówno pustej jak i załadowanej w 100%.

tak samo jak powiedzmy Mercedes Sprinter rejestrowany na 12 osób jest autobusem i mimo, że DMC ma 3,5t do prowadzenia go potrzebne jest prawo jazdy kat. D nawet jeżeli chciałbyś jechać sam takim pojazdem.

a teraz dokładnie:
w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach dotyczących przyczepy jest dokładnie napisane tak:
"maksymalna masa całkowita"

problem w tym, że wcześniej nie było takiego pojęcia w UoRD.
mieliśmy masę własną, dopuszczalną ładowność, po ich zsumowaniu dopuszczalną masę całkowitą i masę rzeczywistą.

dlatego też parę lat temu wprowadzono w art. 2 ust. 61:
"maksymalna masa całkowita – największą masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, określoną przez producenta pojazdu"
i jest to tożsame z DMC.
Cyryl8
 
Posty: 2540
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez szofer80 » wtorek 26 marca 2024, 17:58

cyt:

"jeżeli pojazd ma w dowodzie rejestracyjnym xxx kg dla przyczepy takiej czy innej, można ciągnąć przyczepę do xxx kg DMC."

No dobrze ale ja się pytam jaką różnicę w rzeczywistości robi to, że ciągnąłbym przyczepę z DMC 750kg mając na haku w dowodzie np. 600 kg i stosując się tego co mam w dowodzie czyli przyczepa z towarem waży nie więcej niż 600kg. Pytam się o sens przepisów a nie o potwierdzenie aktualnego stanu prawnego. W jaki sposób ja szkodzę nie mogąc ciągnąć takiej przyczepki? Miałbym być taki niefrasobliwy, że widziałbym ile mam na haku a nie wiedziałbym, żeby nie załadować takiej przyczepy na 100% ? Te przyczepki niczym się nie różnią a jak pokazałem te z mniejszym DMC mogą występować nawet solidniejsze. Nie ma sensu przytaczać przykładów czegoś cięższego bo tam jest sprawa jasna i diametralnie różna od przyczepek lekkich. Największe przyczepki lekkie dalej mają stosunkowo małą masę własną i nie różnią się wiele konstrukcyjnie, więc po co iść w nadmierny formalizm prawny? To duże ułatwienie bez wpływu na bezpieczeństwo móc ciągnąć przyczepkę lekką z DMC większym niż to co na haku i nie załadowywać jej do 100% Większe sprzęty-wiadomo większe różnice konstrukcyjne dlatego nie wnikam, ale nie stosunkowo proste przyczepki lekkie.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 824
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez ks-rider » wtorek 26 marca 2024, 21:20

Cyryl8 napisał(a):1. nie bardzo wiem o co chodzi.

2. jeżeli pojazd jest dopuszczony do ciągnięcia jakiejś przyczepy, to musi być dopuszczony do ciągnięcia jej zarówno pustej jak i załadowanej w 100%.

3. tak samo jak powiedzmy Mercedes Sprinter rejestrowany na 12 osób jest autobusem i mimo, że DMC ma 3,5t do prowadzenia go potrzebne jest prawo jazdy kat. D nawet jeżeli chciałbyś jechać sam takim pojazdem.


1. No nie tylko TY ! :mrgreen:

Szofera zawsze trudno zrozumiec ! :mrgreen:

2. Nie koniecznie, jest cala masa pojazdow ktora daleka jest od tago aby podwiesic pod nie te DMC 750 kg. Prawnie moze i tak, ale mysle, ze konia z rzedem sedziemu ktory skarze kogokolwiek, jezeli zmiescil sie w 750 kg na PJ kat B. Przynastepnej reformie ma znowu zostac rozszerzone do 4250 kg.

3. Absolutnie NIE. U mnie na wsi do 16 osob obowiazuje kategoria D 1 :mrgreen:


:wink:
ks-rider
 
Posty: 3819
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez Cyryl8 » wtorek 26 marca 2024, 21:55

jeżeli w dowodzie masz 600kg to dotyczy maksymalnej masy całkowitej, a ta oznacza: "największą masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, określoną przez producenta pojazdu" i jest to tożsame z DMC przyczepy, które wynosi 750kg.
jako że 750kg jest większe od 600kg, to nie jest zgodne z PoRD.

szofer80 napisał(a):...Pytam się o sens przepisów a nie o potwierdzenie aktualnego stanu prawnego. W jaki sposób ja szkodzę...


podobne pytanie zadają sobie ludzie mający we krwi 0,5 promila alkoholu we krwi.
u nas obowiązuje 0,2 i koniec, a w Czechach 0,0.

czy tu jest sens? jest, bo po alkoholu człowiek ma gorzej reaguje, zachowuje się itp. a to że w różnych krajach jest różny próg, to już inna sprawa.

każdy pojazd ma świadectwo homologacji, które przewiduje masę przyczepy, która określona jest jako DMC, a nie rzeczywista.
poza tym wykonując transport rzeczy podczas przewozu musisz mieć list przewozowy lub coś w tym rodzaju, gdzie określona jest masa ładunku.

natomiast wożąc coś przyczepą lekką rzadko ma się takie dokumenty, rzadko kierujący jest świadomy wagi tego co przewozi, więc może dlatego określono tą wagę na DMC.
nie wiem czy cieszyłbyś się, gdyby w takim przypadku jak opisujesz podczas każdej kontroli ciągnęliby Cię na wagę, aby sprawdzić masę przyczepy.

u nas z tym D1 tak samo, problem w tym, że jeszcze nie widziałem nikogo z taką kategorią, bo żadne OSK we Wrocławiu tego nie robi, żaden OSK we Wrocławiu nie ma takiego pojazdu i w historii wrocławskiego WORD-u nikt jeszcze nie zdawał na taką kategorię.
Cyryl8
 
Posty: 2540
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez szofer80 » środa 27 marca 2024, 00:01

cyt:
"podobne pytanie zadają sobie ludzie mający we krwi 0,5 promila alkoholu we krwi. u nas obowiązuje 0,2 i koniec, a w Czechach 0,0."


Nie to obsolutnie nieporównywalne. Nie ma żadnej przeszkody załadować taką przyczepkę nie na 100% tylko tyle ile jest na haku. Nie ma też żadnych istotnych różnic konstrukcyjnych w banalnie prostej budowie takich przyczepek. W razie poważnego zdarzenia i tak jest badane ile było na przyczepce. Ograniczenie nie mające żadnych logicznych podstaw.

cyt:
"każdy pojazd ma świadectwo homologacji, które przewiduje masę przyczepy, która określona jest jako DMC, a nie rzeczywista.

Dalej maglujesz formalizm prawny.

cyt:
"...poza tym wykonując transport rzeczy podczas przewozu musisz mieć list przewozowy lub coś w tym rodzaju, gdzie określona jest masa ładunku."

A co to zmienia względem przewozu prywatnego? Zabiera się taki towar, który razem z przyczepką nie waży więcej niż to co jest na haku.

cyt:
"rzadko kierujący jest świadomy wagi tego co przewozi"

Dalej będzie nieświadomy, przeczytanie DMC przyczepki w niczym mu nie pomoże jak nie zna masy ładunku.

Powtarzam jeszcze raz nie ma żadnej przeszkody patrzeć i stosować się głównie do tego co jest na haku bez żadnego wpływu na bezpieczeństwo a znacznie ułatwia to życie, bo z większej ilość dostępnych takich przyczepek można skrzystać. Gdzie jak gdzie ale akurat w przypadku przyczepek lekkich można by tak zrobić.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 824
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez Cyryl8 » środa 27 marca 2024, 08:13

szofer80 napisał(a):...Nie ma żadnej przeszkody załadować taką przyczepkę nie na 100% tylko tyle ile jest na haku...


oczywiście, że przeszkody nie ma, ale pożyczasz przyczepkę taką w sieciówce, masz zrobić przeprowadzkę. ładujesz na pierwszy rzut kanapę, regał, szafę, muszle klozetową (aby było weselej) oraz w wolnych miejscach upychasz garnki i talerze.
gdzie zważysz te rzeczy przed załadunkiem?
tak na prawdę nie masz pojęcia ile to wszystko waży.
więc tak jak większość ludzi ładujesz na oko.
a potem myślisz po co mam robić 4 kursy, jak mogę 3, bo miejsca w przyczepce jeszcze jest.
nawet nie wiesz czy ta przyczepka będzie ważyć 600kg, 740kg czy 1t.

no chyba że wieziesz cement, czy podobne produkty mające wagę na opakowaniu.

szofer80 napisał(a):...Dalej maglujesz formalizm prawny...


bo PoRD i przestrzeganie go, to nie jazda figurowa i nie ocenia się odczuć artystycznych, ale czy działasz zgodnie czy nie.
Cyryl8
 
Posty: 2540
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez szofer80 » środa 27 marca 2024, 13:08

Oczywiście, że wagi kuchenki, sedesu i wersalki nie policzysz, ale już worki cementu jak najbardziej. Jeśli nie jesteś pewien czy to wszystko aby za dużo nie waży to ładujesz przezornie mniej bo masz świadomość, że w razie zdarzenia wszystko to będzie brane pod uwagę. Nie ma żadnej różnicy w przeładowaniu DMC przyczepy a przeładowaniu haka, kto będzie chciał to zrobić- zrobi to.

Mając do dyspozycji tylko wartość DMC przyczepki w dowodzie zgodne z tym ile może unieść na haku, kierowca NIE JEST bardziej świadomy rzeczywistej wagi przyczepki z towarem. Tak samo ocenia wszystko "na oko" jakby wartości te nie były zgodne i przyszło mu załadować przyczepkę z większym DMC w oparciu o to ile ma na haku.

"...PoRD i przestrzeganie go, to nie jazda figurowa...."

Ależ ja się oczywiście z tym w pełni zgadzam i pokornie stosuję. Nie zamyka to jednak pola do dyskusji nad sensem niektórych przepisów.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 824
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez szofer80 » czwartek 11 kwietnia 2024, 12:22

Obecne przepisy dotyczące przyczepek lekkich sa absurdalne, trzeba namierzyć producenta przyczepki jesli takowy istnieje, zamawiać pismo zaświadczające o zmienie DMC zgodnie z homologacją. Z kolei jak już zmniejszymy takiej przyczepie DMC to nie możemy skorzystać z jej pełnej ładowności jeśli zdarzy się, że mamy coś większego żeby ją pociągnąć. Poronione to wszystko, rozumiem, żeby jakieś zaświadczenie było potrzebne przy zwiekszaniu DMC przyczepy ale przy zmniejszaniu? A można to wszystko prosto załatwić wprowadzając przepis o sugerowaniu się niższą wartością na haku lub DMC przyczepy podczas jej załadunku. Jak hak ma mniej to sugeruję się tym co jest na haku, jak przyczepa ma mniej to sugeruję się tym co ma przyczepa.

I jeszcze ciekawa zależność:

W tym wątku opisałem sytuację w której formalnie coś nie pasuje i kwalifikuje się to do ukarania bez oglądania się na to jak jest w rzeczywistości. Okazuje się, że jak trzeba ukarać kierowcę to można odwrócić kota ogonem i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zmienić o 180 stopni filozofię swojego myślenia. W przypadku poniżej to rzeczywistość odgrywa główną rolę a nie papierologia:

cyt:

"kupiłem tam auto-lawetę <marka,typ>, co okazało się podczas kontroli ITD na drodze, mianowicie samochód został przez ITD zważony i okazało się, że rzeczywista masa własna wynosi 2440kg, z połową zbiornika paliwa i bez kierowcy, natomiast w dokumentach masa własna była określona na 1930kg. Różnica wyniosła 510kg na niekorzyść ładowności. Dopuszczalna ładowność wg dokumentów wynosiła 1570kg, natomiast rzeczywista po dodaniu paliwa, kierowcy i dwóch pasażerów - około 700kg, co czyniło auto-lawetę zupełnie bezużyteczną do zarobkowego przewozu...................."
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 824
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez Cyryl8 » piątek 12 kwietnia 2024, 05:55

Pierwszy wątek: przy jakichkolwiek zmianach w dokumentach pojazdu i przyczepy, dokonuje się tego na podstawie zaświadczenia Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Diagnosta ma dostęp do internetowej bazy danych pojazdów.
Kolega z innego forum Camperteam miał kłopoty z zarejestrowaniem kampera z USA wielkości autobusu z rozsuwanymi ścianami bocznymi i byliśmy w OSKP, tam diagnosta znalazł tabliczkę znamionową odczytał dane i w komputerze wszystko mu wyszło, a była to u nas bardzo egzotyczna marka, więc nie trzeba było szukać producenta.

Drugi wątek. Natomiast jeżeli masz masę własną pojazdu 1930kg, a wiadomo, że masa rzeczywista będzie zawsze większą, to wynajmowanie do przewiezienia tego pojazdu przyczepy o ładowności 1570kg, to chyba trochę nie tak.
To jakbyś miał 7 osobową rodzinę, wynajął 5 osobowe auto i miał pretensję do przepisów, producenta i wynajmującego.
Jeżeli dobrze zrozumiałem.
Cyryl8
 
Posty: 2540
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez szofer80 » sobota 13 kwietnia 2024, 09:58

cyt:
"Pierwszy wątek: przy jakichkolwiek zmianach w dokumentach pojazdu i przyczepy, dokonuje się tego na podstawie zaświadczenia Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów."

Nie bardzo rozumiem, z zaświadczeniem od producenta, zmieniającym DMC idzie się do wydziału komunikacji po nowy dowód rej. a nie do diagnosty. W przypadku przyczepek irytuje mnie sam fakt konieczności zmieniania DMC a nie mniejsze bądź większe trudności z dopełnieniem wszelkich formalności warunkujące zmianę tego DMC. Naprawdę w przypadku przyczep lekkich mogli by sobie odpuścić tę biurokrację. Dlaczego nie można po prostu patrzeć na wartość na haku i na DMC przyczepki i sugerować się zawsze niższą wartością ?

Drugi wątek.

Nie wiem po której mojej frazie wywnioskowałeś, że jestem po stronie tych, którzy jeżdżą mając w rzeczywistości więcej niż to co deklarują w dokumentach. Nie o to mi wogóle chodziło, chodziło mi tylko o to, że dla państwa raz jest ważniejsze co jest w dokumentach a innym razem ważniejsza jest rzeczywistość
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 824
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez Cyryl8 » sobota 13 kwietnia 2024, 18:18

1. jeżeli jest zmiana to musi być dokonane w OSKP, a nie w wydziale komunikacji. wydział dokonuje zmian w dokumentach na podstawie zaświadczenia od OSKP.
a wygląda to tak:

- najpierw trzeba się udać do wydziału komunikacji który skieruje do odpowiedniej OSKP (dostaniesz kilka).
- w OSKP dokładnie dowiesz się czy pojazd (marka, model) który Cię interesuje może taką procedurę przejść.
- następnie udajesz się do przedstawiciela producenta, który opiniuje zmianę DMC pojazdu.
- teraz wracasz do OSKP do diagnosty uprawnionego do zmian urzędowych w dowodach rejestracyjnych.
- z zaświadczeniem z OSKP idziesz do wydziału komunikacji i tam zmieniają DMC w dowodzie rejestracyjnym na żądany. zaświadczenie ważne jest tylko 30 dni.

2. przepraszam, nie doczytałem że to cytat.
Cyryl8
 
Posty: 2540
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez szofer80 » niedziela 14 kwietnia 2024, 00:47

Zaświadczenie od producenta przyjęto w wydziale komunikacji, na podstawie tego będzie nowy dowód więc co jeszcze do szczęścia jest potrzebne? Widocznie w przypadku przyczepek lekkich wystarczy samo zaświadczenie. Choćby z tego względu, że przyczepka nie podlega okresowym przeglądom w OSKP. Po co różne zaświadczenia co do stanu, którego w przyszłości nie będą kontrolować.
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 824
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: DMC przyczepy lekkiej a pozycja O.2 w dowodzie rej.

Postprzez Cyryl8 » niedziela 14 kwietnia 2024, 08:18

pewnie masz rację.

ja opisałem procedurę zmiany DMC w przypadku pojazdu - kampera.
ponieważ samochody dostawcze, które są bazą do zabudowy mają homologację od 3 ton do 4,5 tony, to właściciele często to zmieniają.

gdy jeździsz w dwie osoby i nie wozisz z sobą nie wiadomo czego (skuter, ponton z silnikiem itp.), to 3,5t DMC jest wystarczające. mniejsze opłaty drogowe, mniej zakazów tonażowych.

jeżeli jeździsz z wyposażeniem lub w 4 osoby, to żeby nie mieć kłopotów z wagą (szczególnie przejazd przez Austrię - wagi) lepiej zmienić DMC na większą. co prawda to większe koszty opłat, wyższe prawo jazdy, ale daje komfort psychiczny.
Cyryl8
 
Posty: 2540
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59


Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 47 gości