gumik napisał(a):Jeśli, to wyprodukowane pojazdy po 2009r., to podejrzewam, że jeździ cała masa pojazdów sprzed 2009r., które nie mają takiego lusterka.
to nie tak, pojazdy ciężarowe mają wymagania odnośnie szkodliwości wobec środowiska, które są od Euro 0 do Euro 6.
nie wiem czy koledzy sobie zdają sprawę, ale większość dróg w Polsce jest płatna dla pojazdów ciężarowych (powyżej 3,5t DMC) i opłaty są pobierane elektronicznym systemem opłat ViaToll, a wysokość zależy od klasy Euro pojazdu.
np. pojazd Euro 3 musi zapłacić 0,28zł/km, a powyżej Euro 5 - 0,16zł/km.
więc trasa Wrocław - Warszawa - Wrocław dla starszego auta będzie droższa o około 100zł.
dodatkowo starsze auta mają większe zużycie paliwa (pojazdy z lat 2000-2007 około 31-32l/100km, załadowany pojazd, samochody z lat 2016-2019 24-26l/100km), daje to różnicę w paliwie około 150zł.
w transporcie międzynarodowym te różnice na rzecz nowych pojazdów są jeszcze większe.
powoduje to, że starsze pojazdy są skutecznie eliminowane z transportu dalekobieżnego.
stare ciężarówki jeżdżą najczęściej w dystrybucji, lokalnie, ale w prawdziwym transporcie przegrywają ekonomicznie, więc jest ich zdecydowanie mniej niż można byłoby się spodziewać.
waw napisał(a):Pytanie czy ma sens absorbowanie uwagi kierowcy na 15 lusterkach zamiast na patrzeniu na drogę przed pojazdem...
kierowca pojazdu ciężarowego nie patrzy zawsze we wszystkie lusterka zawsze.
przy normalnej jeździe obserwuje drogę oraz czasami lusterka duże (klasa II),
gdy manewruje do przodu czy tyłu i zespół pojazdów jest mocno "złamany" obserwuje jak idzie koniec przyczepy/naczepy w lusterkach szerokokątnych (klasa IV),
gdy podjeżdża do jakiejś przeszkody z przodu, której nie widzi ze swojego miejsca (pachołki, niskie palety itp.) albo rusza, patrzy w lusterku rampowe (klasa VI) lub w przypadeku jaki przytoczył kolega Henq,
a w lusterko dające obraz po prawej stronie pojazdu którego nie widzi bezpośrednio (klasa V), przy ruszaniu i wolnym manewrowaniu.