No dobra. Jest skrzyżowanie, sygnalizacja świetlna, pali się dla nas pojazdów zielone, za zielonym jest PDP oznaczone D-6. Dodatkowo piesi są w obrębie PDP.
Wtedy też mamy obowiązek zmniejszyć prędkość ??

Moderatorzy: dylek, ella, klebek
przez Badura » piątek 17 listopada 2017, 10:24
przez mp0011 » piątek 17 listopada 2017, 13:42
przez LeszkoII » piątek 17 listopada 2017, 19:43
przez benio101 » sobota 18 listopada 2017, 00:36
Dz.U. 1988 nr 5 poz. 40 i 44 art. 21 ust. 1 (po nowelizacji będzie to ust. 2) napisał(a):Nie naruszając postanowień artykułu 7 ustępu 1, artykułu 11 ustępu 9 i artykułu 13 ustępu 1 niniejszej konwencji, w razie istnienia na jezdni przejścia dla pieszych oznaczonego jako takie lub wyznaczonego znakami na jezdni:Nie naruszając postanowień artykułu 7 ustępu 1 i artykułu 13 ustępu 1 konwencji, w razie braku na jezdni przejścia dla pieszych, oznaczonego jako takie lub wyznaczonego znakami na jezdni, kierujący, którzy zamierzają skręcić na inną drogę, mogą to uczynić tylko pozostawiając możliwość przejścia - nawet przez zatrzymanie się w tym celu - pieszym, którzy weszli na jezdnię tej innej drogi w warunkach ustalonych w artykule 20 ustępie 6 konwencji.
- jeżeli ruch pojazdów na przejściu jest kierowany za pomocą sygnałów świetlnych ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący są obowiązani zatrzymać się przed przejściem, gdy sygnał zabrania jazdy, a gdy przejazd jest dozwolony, nie powinni uniemożliwiać ani utrudniać ruchu pieszym znajdującym się na przejściu i przekraczającym je w warunkach ustalonych w artykule 20 niniejszej konwencji; jeżeli kierujący zamierzają skręcić w inną drogę, przy wjeździe na którą znajduje się przejście dla pieszych, powinni jechać powoli, a nawet zatrzymać się w celu umożliwienia przejścia pieszym znajdującym się już na przejściu lub wchodzącym na nie w warunkach ustalonych w artykule 20 ustępie 6 niniejszej konwencji;
- jeżeli ruch pojazdów na tym przejściu nie jest kierowany sygnałami świetlnymi ruchu lub przez funkcjonariusza kierującego ruchem, kierujący powinni zbliżać się do tego przejścia tylko z odpowiednio zmniejszoną szybkością, aby nie narażać na niebezpieczeństwo pieszych, którzy znajdują się na przejściu lub wchodzą na nie; w razie potrzeby powinni zatrzymać się w celu przepuszczenia pieszych.
Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483 z późn. zm. art. 91 ust. 2 napisał(a):Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową
przez mp0011 » sobota 18 listopada 2017, 00:42
przez Cyryl » sobota 18 listopada 2017, 06:56
przez LeszkoII » sobota 18 listopada 2017, 08:08
Ale to załatwia dyspozycja sygnału zielonego dla S-1; czyli zakaz wjazdu za sygnalizator, jeżeli piesi (rowerzyści) jeszcze nie opuścili jezdni a ruch pojazdu mógłby im to utrudnić.mp0011 napisał(a):pieszy może przecież schodzić z przejścia na czerwonym, może to robić też dość powoli - nikt nie nakazuje staruszce wziąć balkonik pod pachy i biec, bo zaraz robi się czerwone - ma to zrobić w miarę swoich możliwości "jak najszybciej", ale nie jest napisane że przed zaświeceniem czerwonego sygnału - może więc zejść już na czerwonym.
Wchodzących na pewno nie, bo to by oznaczało że wchodzili na czerwonym.mp0011 napisał(a):czyli: Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających.
Kiedy będzie ta "nowelizacja"?benio101 napisał(a):Dz.U. 1988 nr 5 poz. 40 i 44 art. 21 ust. 1 (po nowelizacji będzie to ust. 2)
Art. 26 ust. 2 Ustawy określa zasady pierwszeństwa w tej sytuacji.benio101 napisał(a):W naszej rodzimej ustawie PoRD brakuje zapisu o pierwszeństwie pieszych w sytuacji:
- Jeśli ruch nie jest kierowany
- przejście dla pieszych znajduje się [⛒] na tej samej drodze
- wobec pieszych […] zamierzających z przejścia skorzystać
Na szczęście w tej sytuacji obowiązuje Konwencja Wiedeńska, nie Prawo o Ruchu Drogowym, o czym mówi wprost Konstytucja:Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483 z późn. zm. art. 91 ust. 2 napisał(a):Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową
Czy uPoRD nie da się pogodzić z Konwencją? O tym powinien zadecydować nasz TK (ewentualnie po skorzystaniu z instytucji pytania prejudycjalnego), ale póki co istnieje domniemanie braku kolizji.Ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy.
przez benio101 » sobota 18 listopada 2017, 18:42
Wielu posłów już się o to oficjalnie pytało, m.in. SPS-023-4106/12. Powstało wiele artykułów na ten temat, np. Niezgodność z Konwencją Wiedeńską. Jak wynika z odpowiedzi do interpelacji nr 6513 posła Zbigniewa Sosnowskiego, 15 czerwca 2016 r. znowelizowana (o zmiany z 1993 i 2006 roku) Konwencja została już przetłumaczona na język polski i wkrótce ma zostać opublikowana.LeszkoII napisał(a):Kiedy będzie ta "nowelizacja"?
Konwencja Wiedeńska jest jednym ze źródem powszechnie obowiązującego prawa, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana. Tak stanowi Konstytucja.LeszkoII napisał(a):Konwencja Wiedeńska obowiązuje
Póki co, to wszyscy o tym wiedzą i wiele razy wspominał również o tym ustawodawca, patrz: linki wyżej. TK nijak ma się do tej sprawy, PoRD nie jest niezgodny z Konstytucją, a z ratyfikowaną umową międzynarodową — Konwencją o Ruchu Drogowym, zwaną Konwencją Wiedeńską.LeszkoII napisał(a):Czy uPoRD nie da się pogodzić z Konwencją? O tym powinien zadecydować nasz TK (ewentualnie po skorzystaniu z instytucji pytania prejudycjalnego), ale póki co istnieje domniemanie braku kolizji.
przez Cyryl » sobota 18 listopada 2017, 19:08
LeszkoII napisał(a):Wchodzących na pewno nie, bo to by oznaczało że wchodzili na czerwonym...mp0011 napisał(a):czyli: Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających.
przez waw » sobota 18 listopada 2017, 19:38
Cyryl napisał(a):wnioskuję z tego, że jeżeli pieszy wejdzie na jezdnię na czerwonym mogę go bezkarnie narazić na niebezpieczeństwo.
to coś jak licencja 007 na zabijanie?
przez Cyryl » sobota 18 listopada 2017, 20:16
przez waw » sobota 18 listopada 2017, 20:49
przez Cyryl » sobota 18 listopada 2017, 21:02
przez waw » sobota 18 listopada 2017, 21:23
przez Henq » sobota 18 listopada 2017, 21:53
Ale nie w Polsce. W Polsce obowiązuje PoRD ustawa o ruchu drogowym i niejednokrotnie tu na forum były przedstawiane dowody, że KW nie ma zastosowania na polskich drogachbenio101 napisał(a):Konwencja Wiedeńska jest jednym ze źródem powszechnie obowiązującego prawa,