"Ustąpić pojazdowi z prawej strony..."

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

"Ustąpić pojazdowi z prawej strony..."

Postprzez mk61 » piątek 02 kwietnia 2010, 18:45

Tak jakoś chyba zapomniałem z kursu a ostatnio zacząłem się zastanawiać.
Przedstawię kilka sytuacji.
Raz, skrzyżowanie. Jedziemy drogą o dwóch pasach w jednym kierunku, z której na tym skrzyżowaniu możemy skręcić tylko w prawo, w drogę 3-pasmową. Sygnalizator S-3. Czy pojazd jadący (przed skrzyżowaniem jeszcze) prawym pasem może na tym skrzyżowaniu wybrać dowolny pas mając pierwszeństwo przed pojazdem na lewym pasie?

Dwa, również skrzyżowanie. Tym razem niemal wszystko to samo, tylko na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Ponownie sygnalizator S-3. Dwa pasy do skrętu w lewo, a droga, w którą skręcamy ma 3 pasy.

Tri, wlot. Zakładamy, że są 2 pasy. Lewy, prawy i obok prawego jest jeszcze wlot z innej drogi. Mamy pojazdy na pasie lewym i wlotowym. Obaj zamierzają wjechać na pas prawy. Czy wtedy kierujący lewym pasem musi ustąpić pojazdowi, który wjeżdża na niego z wlotu, czy to właśnie ten "wlotowy" ma ustąpić, bo jak domniemam (tutaj też pewności nie mam) włącza się on do ruchu?

Cztery, również skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy. Dwa pasy początkowo, skręt w prawo, albo w lewo (tu bez znaczenia) na 3 pasy, ale brak sygnalizacji świetlnej. Po prostu zmiana kierunku jazdy podyktowana przez znak C-2.

Proszę o odpowiedzi i interpretacje. Później przedstawię swoje stanowisko i spostrzeżenia.
Pozdrawiam. Marcin.
All Rights Reserved. Ÿ
Nobody is perfect. I am nobody.
rusel napisał(a):realne to jest skur-wy-syństwo żeby wymagać od kogoś więcej niż wymaga się od siebie.
Avatar użytkownika
mk61
 
Posty: 2850
Dołączył(a): środa 09 kwietnia 2008, 14:09
Lokalizacja: Gdziekolwiek

Postprzez adi_king1 » piątek 02 kwietnia 2010, 18:59

Szkoda że tego nie narysowałeś bo nie mam aż takiej wyobraźni :)
Jeżeli do skrętu są dwa pasy np w lewo a na drodze w którą skręcamy są trzy pasy to ten który jedzie pasem wewnętrznym nie ma możliwości wyboru innego pasa niż lewy. Ten co jedzie prawym może wjechać na środkowy lub prawy. Możliwość wyboru jest wtedy gdy jest jeden pas do skrętu. Ci co z lewego pasa zaczeli skręcać to muszą na lewym skończyć bo inaczej wymuszają pierwszeństwo na jadącym prawym pasem do skrętu.
Sytuacja w prawo podobna tylko że ten co jedzie przy prawej stronie powinien zająć prawy pas a ten co jedzie drugim czyli lewym może wjechać na środkowy lub lewy.
adi_king1
 
Posty: 16
Dołączył(a): poniedziałek 01 czerwca 2009, 12:00
Lokalizacja: WARSZAWA

Postprzez mk61 » piątek 02 kwietnia 2010, 19:07

adi_king1 napisał(a): ten co jedzie przy prawej stronie powinien zająć prawy pas a ten co jedzie drugim czyli lewym może wjechać na środkowy lub lewy.

I to jest główny powód powstania tego tematu. :) Czekam dalej.
Pozdrawiam. Marcin.
All Rights Reserved. Ÿ
Nobody is perfect. I am nobody.
rusel napisał(a):realne to jest skur-wy-syństwo żeby wymagać od kogoś więcej niż wymaga się od siebie.
Avatar użytkownika
mk61
 
Posty: 2850
Dołączył(a): środa 09 kwietnia 2008, 14:09
Lokalizacja: Gdziekolwiek

Re: "Ustąpić pojazdowi z prawej strony..."

Postprzez Cyberix » piątek 02 kwietnia 2010, 20:54

mk61 napisał(a):Raz, skrzyżowanie. Jedziemy drogą o dwóch pasach w jednym kierunku, z której na tym skrzyżowaniu możemy skręcić tylko w prawo, w drogę 3-pasmową. Sygnalizator S-3. Czy pojazd jadący (przed skrzyżowaniem jeszcze) prawym pasem może na tym skrzyżowaniu wybrać dowolny pas mając pierwszeństwo przed pojazdem na lewym pasie?

Obrazek
Nie wspomniałeś nic o znakach poziomych i pionowych regulujących możliwości skrętu z poszczególnych pasów. Uzupełnij informację.

mk61 napisał(a):Dwa, również skrzyżowanie. Tym razem niemal wszystko to samo, tylko na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Ponownie sygnalizator S-3. Dwa pasy do skrętu w lewo, a droga, w którą skręcamy ma 3 pasy.

Obrazek
Tutaj także brak informacji o znakach poziomych i pionowych regulujących możliwości skrętu z poszczególnych pasów. Uzupełnij informację.

mk61 napisał(a):Tri, wlot. Zakładamy, że są 2 pasy. Lewy, prawy i obok prawego jest jeszcze wlot z innej drogi. Mamy pojazdy na pasie lewym i wlotowym. Obaj zamierzają wjechać na pas prawy. Czy wtedy kierujący lewym pasem musi ustąpić pojazdowi, który wjeżdża na niego z wlotu, czy to właśnie ten "wlotowy" ma ustąpić, bo jak domniemam (tutaj też pewności nie mam) włącza się on do ruchu?

Obrazek
Pojazd niebieski musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po drodze z pierwszeństwem przejazdu (a czy ten pojazd poruszający się po drodze z pierwszeństwem przejazdu zmienia pas czy nie zmienia, nie ma to znaczenia). Odcinek "rozbiegowy" jest częścią drogi podporządkowanej, dlatego nie działa tutaj zasada, że pojazd wjeżdżający z prawej strony na pas środkowy ma pierwszeństwo przed pojazdem wjeżdżającym z lewej strony tego pasa.

mk61 napisał(a):Cztery, również skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy. Dwa pasy początkowo, skręt w prawo, albo w lewo (tu bez znaczenia) na 3 pasy, ale brak sygnalizacji świetlnej. Po prostu zmiana kierunku jazdy podyktowana przez znak C-2.

Obrazek
Tutaj... hmmm... trzeba zachować szczególną ostrożność i mieć oczy dookoła głowy :D
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez mk61 » piątek 02 kwietnia 2010, 21:05

Powiem tak. Te "Tutaj... hmmm... trzeba zachować szczególną ostrożność i mieć oczy dookoła głowy" mi nie wystarczy.
Pamiętam, że na kursie instruktor opowiadał o tym konkretnie, tyle, że właśnie nie pamiętam szczegółów. Mówił, że "w takiej sytuacji" należy ustąpić temu z prawego pasa, a "w takiej" nie. A może kursantów robił w jajo, żeby wyjść na profesjonalistę? ;)

Co do znaków pionowych, to sądzę, że nie trzeba ich opisywać.
Znaków poziomych chyba też nie. Wiadomo, że na pasach do skrętu będą znaki mówiące o kierunku skrętu. Co do znaków poziomych na samym skrzyżowaniu, zakładamy, że ich nie ma.
Pozdrawiam. Marcin.
All Rights Reserved. Ÿ
Nobody is perfect. I am nobody.
rusel napisał(a):realne to jest skur-wy-syństwo żeby wymagać od kogoś więcej niż wymaga się od siebie.
Avatar użytkownika
mk61
 
Posty: 2850
Dołączył(a): środa 09 kwietnia 2008, 14:09
Lokalizacja: Gdziekolwiek

Re: "Ustąpić pojazdowi z prawej strony..."

Postprzez cman » piątek 02 kwietnia 2010, 21:09

Cyberix napisał(a):Odcinek "rozbiegowy" jest częścią drogi podporządkowanej...

Z jakiego powodu?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez Cyberix » piątek 02 kwietnia 2010, 21:33

mk61 napisał(a):Co do znaków pionowych, to sądzę, że nie trzeba ich opisywać.
Znaków poziomych chyba też nie. Wiadomo, że na pasach do skrętu będą znaki mówiące o kierunku skrętu. Co do znaków poziomych na samym skrzyżowaniu, zakładamy, że ich nie ma.


Z tym się nie zgodzę. Zakładając, że nie ma znaków pionowych informujących o tym, z którego pasa można np. skręcać w lewo, to na jakiej podstawie chcesz skręcać z prawego pasa w lewo?
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez mk61 » piątek 02 kwietnia 2010, 21:43

A więc Twoje domysły teraz legną w gruzach.
Nie jestem aż taki tępy, żeby nie wiedzieć, co piszę. Jeśli piszę, że w danym miejscu skręcamy w lewo z prawego, albo w prawo z lewego, to tak jest na prawdę. A jeśli nawet nie, to dlatego piszę wcześniej, że to sytuacja hipotetyczna.
Pozdrawiam. Marcin.
All Rights Reserved. Ÿ
Nobody is perfect. I am nobody.
rusel napisał(a):realne to jest skur-wy-syństwo żeby wymagać od kogoś więcej niż wymaga się od siebie.
Avatar użytkownika
mk61
 
Posty: 2850
Dołączył(a): środa 09 kwietnia 2008, 14:09
Lokalizacja: Gdziekolwiek

Postprzez lith » piątek 02 kwietnia 2010, 21:43

Teoretycznie wydaje mi się, że jeżeli nie ma poprowadzonych linii prowadzących to ten na prawym może wybrać dowolny pas... ale w rzeczywistości takiej sytuacji sobie za bardzo nie wyobrażam, więc w sumie sam jestem ciekawy.

Za to w praktyce- przynajmniej tam gdzie nie ma S-3 tylko nakaz to ten z prawego pewnie zajmie prawy, z lewego zajmie środkowy, a lewy zostanie udostępniony mającym lewoskręt w przeciwka :)... przynajmniej to mi się wydaje najnormalniejsze.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez Cyberix » piątek 02 kwietnia 2010, 22:06

mk61 napisał(a):A więc Twoje domysły teraz legną w gruzach.
Nie jestem aż taki tępy, żeby nie wiedzieć, co piszę. Jeśli piszę, że w danym miejscu skręcamy w lewo z prawego, albo w prawo z lewego, to tak jest na prawdę. A jeśli nawet nie, to dlatego piszę wcześniej, że to sytuacja hipotetyczna.


Primo. Nie piszę, że ktoś jest tępy.
Secundo. Po co dyskutować o sytuacjach hipotetycznych wyssanych z palca gdzie "nie chce ci się" napisać czy są znaki pionowe czy poziome odnośnie możliwości skręcania. Na takiej zasadzie to mogę sobie narysować bohomaz i zadać pytanie: jak pojechać ze środkowego pasa na 5 pas po lewej stronie......

Ale wracając do sedna, chyba trudno znaleźć skrzyżowanie, gdzie jeżeli są dwa pasy do skrętu np. w lewo to nie mają wyznaczonych "po łuku" pasów ruchu. Podobnie w prawo.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez lith » piątek 02 kwietnia 2010, 22:45

Nie tak trudno;] Więc dyskusja mam sens... i to imonie tylko w przypadku skręcania z 2 pasów na 3, a i z 2 na 2 :P
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez bac » piątek 02 kwietnia 2010, 23:26

chyba trudno znaleźć skrzyżowanie, gdzie jeżeli są dwa pasy do skrętu np. w lewo to nie mają wyznaczonych "po łuku" pasów ruchu


Za to wyobrazić sobie bardzo łatwo. Choćby tymczasowy nakaz skręt skrętu ustawiony na czas robót drogowych.

Dyskusja ma sens chyba w każdym przypadku skręcania z N pasów. W ogóle to skąd wzięła się powszechna, praktyczna zasada "z prawego na prawy, z lewego na lewy"?
bac
 
Posty: 589
Dołączył(a): poniedziałek 16 lutego 2009, 12:58

Postprzez lith » piątek 02 kwietnia 2010, 23:57

@Cyberix, jak jutro nie zapomnę to specjalnie dal Ciebie fotę strzelę i będziesz miał prawdziwe skrzyżowanie :P (ono nie jest tymczasowe).

Zasada z prawego na prawy, z lewego na lewy na pewno idzie w zgodzie ze zdrowym rozsądkiem :) Ale ciekawy jestem do którego przepisu by się odnoszono gdyby ktoś komuś zajechał i by było stuk.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez Cyberix » sobota 03 kwietnia 2010, 09:03

Więc moje zdanie jest takie, że podczas takiej zmiany kierunku jazdy powinno się zajmować ten pas z "którego się przyjechało" z możliwością zmiany pasa na inny ale z zachowaniem przepisu "ustąpienie pierwszeństwa pojazdowi który porusza się po tym pasie". Takie jest moje zdanie.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez cman » sobota 03 kwietnia 2010, 09:23

Cyberix napisał(a):Odcinek "rozbiegowy" jest częścią drogi podporządkowanej...

Z jakiego powodu?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 39 gości