Postój przy lewej krawędzi jezdni.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postój przy lewej krawędzi jezdni.

Postprzez Grisza011 » piątek 05 stycznia 2007, 13:48

Nie znalazłem odpowiedzi na forum więc piszę.

Jest zakaz zatrzymywania na jezdni przy lewej krawędzi z wyjątkiem zatrzymania albo nawet postoju na obszarze zabudowanym na jezdni jednokierunkowej albo na dwukierunkowej o małym natężeniu ruchu .
(Art.49 , ust.1., punkt 7. Ustawy „Prawo o ruchu drogowym”)

Jak to rozumiecie ? Weźmy jezdnię 2 kierunkową powiedzmy z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, na terenie zabudowanym, powiedzmy z dużym natężeniem ruchu (no i oczywiście nie ma linii przerywanej ani ciągłej na zewnętrznym brzegu zewnętrznych pasów ruchu, ani znaków zakazu zatrzymywania się )- jadę sobie i nie mogę zjechać na pasy dla jadących w przeciwnym kierunku i zatrzymać się przy lewej krawędzi jezdni – ale jeśli zawrócę to będzie to już dla mnie prawa strona jezdni( wcześniej była stroną lewą) i wtedy mogę już się zatrzymać, przy prawej krawędzi jezdni tak? Czy dobrze rozumiem?
A jeśli w tej samej sytuacji będę miał małe natężenie ruchu –to mogę zjechać na pasy dla jadących w przeciwnym kierunku i zatrzymać się przy lewej krawędzi jezdni tak? – ale wtedy będę jechał pod prąd przez chwilę zanim nie zatrzymam się przy lewej krawędzi jezdni.

Więc według mnie nigdy nie można zatrzymać się w tym przypadku przy lewej krawędzi jezdni ,bo nawet jak jest małe natężenie ruchu to trzeba by przez chwilę pod prąd jechać żeby się zatrzymać przy lewej krawędzi jezdni a to jest zabronione, a jak zawrócimy to już mówimy przecież o prawej krawędzi jezdni.
Co o tym myślicie?
Grisza011
 
Posty: 17
Dołączył(a): piątek 05 stycznia 2007, 11:47
Lokalizacja: Lublin

Re: Postój przy lewej krawędzi jezdni.

Postprzez Tomek_ » piątek 05 stycznia 2007, 14:04

Grisza011 napisał(a):Weźmy jezdnię 2 kierunkową powiedzmy z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, na terenie zabudowanym, powiedzmy z dużym natężeniem ruchu


W przypadku dwoch pasow w kazdym kierunku z reguly bedziesz mial linie ciagla miedzy nimi. W takim przypadku oczywiscie nie ma mowy o postoju przy lewej krawedzi. Przypadek: 1 jezdnia i 4 pasy.

Obrazek

Inny przypadek to 2 jezdnie (rozdzielone) i 4 pasy.

Obrazek
Wtedy oczywiscie tez nie ma mowy o postoju/zatrzymywaniu sie przy lewej krawedzi.

Inna sytuacja to droga dwukierunkowa, jednojezdniowa o 2 pasach ruchu w przeciwnych kierunkach, wtedy oczywiscie mozemy sie zatrzymac przy lewej krawedzi jezdni tylko w przypadku malego ruchu na obszarze zabudowanym.
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Grisza011 » piątek 05 stycznia 2007, 18:38

Wielkie dzieki za odpowiedź.
Co do dwóch pierwszych sytuacji pełna zgoda( z tym że sytuacja o której pisałem dotyczyła drogi jednojezdniowej dwukierunkowej-tak jest w kodeksie, a sytuacja 2 przez Ciebie pokazana -to droga dwujezdniowa

Co do 3-ciej- piszesz:
Inna sytuacja to droga dwukierunkowa, jednojezdniowa o 2 pasach ruchu w przeciwnych kierunkach, wtedy oczywiscie mozemy sie zatrzymac przy lewej krawedzi jezdni tylko w przypadku malego ruchu na obszarze zabudowanym.

Więc gdy mamy drogę dwukierunkową jednojezdniową, jak piszesz ,nawet jak jest małe natężenie ruchu, to przecież nawet wtedy chcąc zatrzymać się przy lewej krawedzi jezdni musielibyśmy zjechać najpierw na lewy pas przeznaczony do ruchu w przeciwną stronę a więc przez chwilę do zatrzymania jechalibyśmy pod prąd Czy to jest dozwolone? Wnioskuję z tego ,że taka chwilowa jazda jest według Ciebie dopuszczalna?

A jeślibyśmy najpierw zawrócili i wtedy zatrzymali się przy krawędzi jezdni-to ta krawędź nie byłaby dla nas krawędzią lewą tylko już prawą krawędzią.

No chyba ,że jest dopuszczalna chwilowa jazda pod prąd w celu zatrzymania się na przeciwnej stronie jezdni,a ściślej przy lewej jej krawędzi
Grisza011
 
Posty: 17
Dołączył(a): piątek 05 stycznia 2007, 11:47
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Ad_aM » piątek 05 stycznia 2007, 19:14

No już nie przesadzaj z tą jazdą pod prąd :wink: bo wg takiej interpretacji wyprzedzanie jest karaną jazdą pod prąd
Kat. B 21 IV 2006 -> Zdane za pierwszym podejściem :)
Kat. C -> może zrobię? :)

Daewoo Nexia :)
Ad_aM
 
Posty: 851
Dołączył(a): piątek 21 kwietnia 2006, 15:22
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Grisza011 » piątek 05 stycznia 2007, 19:40

Masz racje Ad-aM . Jakoś nie pomyślałem o wyprzedzaniu, ale faktycznie to bardzo dobry przykład w tym kontekście. Ech... człowiek czasem głupieje przy rozwiązywaniu testów. Co innego praktyczna jazda a co innego szczegółowe przepisy.
Dzięki.
Grisza011
 
Posty: 17
Dołączył(a): piątek 05 stycznia 2007, 11:47
Lokalizacja: Lublin

Postprzez herman » poniedziałek 08 stycznia 2007, 19:55

A co w przypadku jak zaparkuję po lewej a z przeciwnej strony będzie zakaz zatrzymywania się którego przecież nie widzę? Poza tym czy jest definicja drogi o małym lud dużym natężeniu ruchu? Pojęcie względne...
herman
 
Posty: 39
Dołączył(a): niedziela 22 października 2006, 13:36

Postprzez scorpio44 » poniedziałek 08 stycznia 2007, 20:47

Wydaje mi się, że w takiej sytuacji miły pan policjant powie, że "trzeba się było upewnić, czy po danej stronie drogi nie obowiązuje zakaz zatrzymywania" i wlepi mandat. Problem w tym, że nie zawsze jest to realne.
Co do drogi o małym ruchu, to sam sobie odpowiedziałeś - wszystko zależy od widzimisię policjanta.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 57 gości