D-3 vs. P-4

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

D-3 vs. P-4

Postprzez Makabra » czwartek 17 kwietnia 2014, 10:21

Sytuacja wygląda następująco. Przy przejściu postawiono znak D-3 zmieniając drogę na jednokieurnkową. Przy wylocie ustawiono także B-2 czyli wszystko fajnie jak chodzi o znaki pionowe.

https://www.google.pl/maps/@50.078312,1 ... !2e0?hl=pl

Ale nie zlikwidowano znaku poziomego P-3 na wylocie z tej jednokierunkowej. Linia P-12 do znaku STOP jest tylko po prawej stronie czyli tak jak na wylocie dwukierunkowej. No i teraz zagwostka, stosować się do tej P-4 czy do D-3? Ludzie głupieją jak widzę podwójną ciągłą.

https://www.google.pl/maps/@50.077323,1 ... !2e0?hl=pl
Ostatnio zmieniony czwartek 17 kwietnia 2014, 21:12 przez Makabra, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez LeszkoII » czwartek 17 kwietnia 2014, 13:57

Pierwszy link totalnie niczego mi nie mówi. Drugi owszem, więc do niego się odniosę.

D-3 obowiązuje do najbliższego skrzyżowania - jest to mój wniosek a nie powoływanie się na jakąś szczególną dyspozycję D-3 (takiej dyspozycji wprost nie ma). Gdyby ktoś chciał, uzasadnię.

Wlot oznaczony A-7 jest na drodze jednokierunkowej a odpowiadający mu wlot przeciwległy na drodze dwukierunkowej.
Oznakowanie nie jest idealne, bo lewy pas wlotu "jednokierunkowego" powinien być przeznaczony tylko do lewoskrętu. Istnieje bowiem przepis, zgodnie z którym czytamy:
Liczba pasów ruchu na wylocie nie powinna być mniejsza niż liczba pasów ruchu dla kierunku na wprost na wlocie.
Jeśli policzymy pasy ruchu - wszystko się zgadza, ale jeśli uwzględnimy linię P-4 na wylocie, to już nie zupełnie.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez Makabra » czwartek 17 kwietnia 2014, 15:01

Pierwszy link dalem zeby zobrazowac od ktorego miejsca jest jednokierunkowa. Niestetystreet view jest mocno nieaktualne. Wroce do domu to narysuje dokladniejsze.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez taik » czwartek 17 kwietnia 2014, 16:51

Makabra, pytasz się:
Makabra napisał(a):No i teraz zagwostka, stosować się do tej P-3 czy do D-3?

Zapewne pojawi się wiele odpowiedzi, a wiele z nich będzie słuszna.

Natomiast ciężko o konkretną odpowiedź, ponieważ to, co przedstawiłeś, to błąd organizacji ruchu - wzajemnie wykluczające się oznakowanie.

Tym samym trudno, przy błędnej organizacji ruchu, poprzeć jakikolwiek wariant zasadną argumentacją, nie mówiąc już o podstawie prawnej.

W tej sytuacji, kierując się własnym zmysłem i odczuciem, zastosowałbym się do znaków pionowych.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez LeszkoII » czwartek 17 kwietnia 2014, 18:43

Makabra napisał(a):Wroce do domu to narysuje dokladniejsze.
Zwłaszcza P-3 uwzględnij...bo moja wyobraźnia chyba szwankuje...
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez Makabra » czwartek 17 kwietnia 2014, 21:07

Popełniłem błąd w pierwszym poście. Miało być P4 tak jak w temacie a nie P3.

Obrazek

Tak jak taik napisał, organizacja jest zła i ciężko coś jednoznacznie stwierdzić. Ale myślałem że może w jakimś rozporządzeniu do znaków czy czymś innym jest coś na temat takich sytuacji :) Ciekawy jestem jak by doszło do kolizji dwóch pojazdów skręcających z tej jednokierunkowej w lewo, jeden od lewej krawędzi a drugi tak jak P4 pokazuje. Czyja była by wina?
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez LeszkoII » czwartek 17 kwietnia 2014, 21:26

Makabra napisał(a):Tak jak taik napisał, organizacja jest zła i ciężko coś jednoznacznie stwierdzić.
Nie koniecznie zła - ze względu na ruch rowerów.
Makabra napisał(a):Ciekawy jestem jak by doszło do kolizji dwóch pojazdów skręcających z tej jednokierunkowej w lewo, jeden od lewej krawędzi a drugi tak jak P4 pokazuje. Czyja była by wina?
Ano raczej tego, co przekracza P-4.

Teraz zrozumiałem o co chodzi w tej organizacji ruchu. P-4 rozdziela przeciwny kierunek ruchu rowerzystów. Aczkolwiek bezpieczniej i oznakować to miejsce tak, że przed skrzyżowaniem na drodze jednokierunkowej na pasie lewym powinien być znak P-6. (F-18 też nie byłby zły przed skrzyżowaniem, wymalowanie konr-pasa tym bardziej).

Najlepiej pozbyć się P-4 na rzecz P-2b - pas ruchu dla rowerów. Tak chyba zresztą wynika z "220".

====
P.S. Bardzo szczegółowy rysunek :thumb2:
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez Makabra » czwartek 17 kwietnia 2014, 21:57

Ta P-4 to jest pozostałość po ruchu dwukierunkowym. Tak było w ubiegłym roku:

Obrazek

A jakieś 5 lat temu oba odcinki były dwukierunkowe i nie było żadnych kontrapasów :)
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez taik » piątek 18 kwietnia 2014, 11:42

LeszkoII napisał(a):Nie koniecznie zła - ze względu na ruch rowerów.

LeszkoII napisał(a): P-4 rozdziela przeciwny kierunek ruchu rowerzystów. Aczkolwiek bezpieczniej i oznakować to miejsce tak, że przed skrzyżowaniem na drodze jednokierunkowej na pasie lewym powinien być znak P-6.

Leszko, nie obronisz tej organizacji ruchu.
[P-4] w tej sytuacji jest naniesiona błędnie, a dodatkowo, po uzupełnieniu informacji przez Makabrę, widzę, że występują również braki.

Zgodnie z pkt. 3.2.2 oraz pkt. 5.2.3 Z-1 220 otwarcie ruchu dla rowerów w przeciwnym kierunku drogi jednokierunkowej [D-3] wymaga wyznaczenia pasa ruchu dla rowerów i zastosowania odpowiednich tabliczek [T-22] na wlocie (przy [D-3]) oraz na wylocie (przy [B-2]) - o ile tabliczki zawieszono, to już z wyznaczenia pasa zrezygnowano.

Nadmienię tylko, że zgodnie z pkt. 2.2.1.7 Z-2 220 do wydzielenia pasów dla rowerów stosuje się znak [P-2b], również w przypadku wyznaczenia na drodze jednokierunkowej pasa ruchu dla rowerów o przeciwnym kierunku, co potwierdza pkt. 7.11 Z-2 220.

Dodatkowo, zgodnie z pkt. 5.2.9.1 oraz 7.11 Z-2 220, na początku (wlocie) pasa ruchu dla rowerów umieszcza się znak [P-23], który powtarza się wzdłuż tego pasa co 50 m - również i ten wymóg nie został spełniony.

Znakiem [P-4] można wydzielić pas ruchu, otwarty w kierunku przeciwnym do znaku [B-2], dla określonych pojazdów, ale innych niż rowery, np. karetek pogotowia, pojazdów straży pożarnej, autobusów komunikacji publicznej, itd.
W powyższym przypadku oznakowanie przeciwnego wlotu znakiem [D-3] byłoby niedopuszczalne, ponieważ byłaby to już droga dwukierunkowa z pasem ruchu dla określonych pojazdów, a nie droga jednokierunkowa z dopuszczeniem ruchu rowerów w kierunku przeciwnym - to dwie, zupełnie odmienne sytuacje.
W takim przypadku, droga dwukierunkowa z pasem dla przeciwnego kierunku ruchu, na przeciwległym wlocie umieszcza się odpowiednio znak [F-18], [F-18a], [F-18b] - przeciwny kierunek ruchu dla określonych pojazdów, zgodnie z pkt. 7.2.18 Z-1 220 - określający typ pojazdów mogących poruszać się na przeciwnym pasie ruchu.

Leszko, sam widzisz, wiele tu nie gra. :(

PS. O dziwo, przeciwległy wlot skrzyżowania został oznakowany wręcz wzorowo.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez szoferemeryt » piątek 18 kwietnia 2014, 21:33

Dla mnie jest OK. Czy wszystko musi być czarno na białym bo inaczej ani rusz?
http://makabra.net.pl/jb/raclawicka.jpg
Czy znak D-3 z tabliczką T-22 nic Wam nie mówi?
Znak P-4 zmusza nas do zajęcia tylko prawego pasa, w tej sytuacji połowa jezdni jest dla rowerów. I nic poz tym.
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez aaltonen » piątek 18 kwietnia 2014, 21:41

O czym tu dyskutować? Linia P-4 na odcinku jezdni jednokierunkowej to jakieś kuriozum.
Komuś nie chciało się zetrzeć linii. Ot co.... Zgłosić do zarządu bo to ewidentny błąd w oznakowaniu...
aaltonen
 
Posty: 325
Dołączył(a): środa 18 września 2013, 23:38

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez Makabra » piątek 18 kwietnia 2014, 23:29

szoferemeryt napisał(a):Dla mnie jest OK. Czy wszystko musi być czarno na białym bo inaczej ani rusz?
http://makabra.net.pl/jb/raclawicka.jpg
Czy znak D-3 z tabliczką T-2 nic
Wam nie mówi?
Znak P-4 zmusza nas do zajęcia tylko prawego pasa, w tej sytuacji połowa jezdni jest dla rowerów. I nic poz tym.


Ciekawa teoria. Wyjasnij teraz skąd mam wiedzieć o połowie jezdzni dla rowerów jak wjeżdżam na odcinek jednokierunkowy? Ta P4 jest widoczna po przejechaniu jakichś 400 metrów, na samym końcu ulicy.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez szoferemeryt » sobota 19 kwietnia 2014, 00:02

Makabra napisał(a):Ciekawa teoria. Wyjasnij teraz skąd mam wiedzieć o połowie jezdzni dla rowerów jak wjeżdżam na odcinek jednokierunkowy? Ta P4 jest widoczna po przejechaniu jakichś 400 metrów, na samym końcu ulicy.

Szukaj odpowiedzi w tym co zacytowałeś.
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez Henq » sobota 19 kwietnia 2014, 00:50

szoferemeryt napisał(a):Czy znak D-3 z tabliczką T-22 nic Wam nie mówi?

Tak mówi, ale tylko tyle, że z drugiej strony może nadjechać rowerzysta ale nie środkiem swojego pasa ani tym bardziej lewą jego stroną, nie może się też poruszać całą szerokością swojego pasa. Więc jakim prawem dajesz im cały pas?
szoferemeryt napisał(a):Znak P-4 zmusza nas do zajęcia tylko prawego pasa, w tej sytuacji połowa jezdni jest dla rowerów. I nic poz tym.
A to ciekawe czyli wg Ciebie to jakaś ekstra ścieżka rowerowa?
taik napisał(a):Natomiast ciężko o konkretną odpowiedź, ponieważ to, co przedstawiłeś, to błąd organizacji ruchu

Nie wiedzą drogowcy jak zmyć farbę więc czekają aż się sama zetrze. Niestety tak się u nas robi zmienia się znaki pionowe bo te można wkopać/wykopać przykręcić/odkręcić ale już znaków poziomych się nie pozbywa, o ile łatwo namalować tak ciężko im schodzą.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: D-3 vs. P-4

Postprzez szoferemeryt » sobota 19 kwietnia 2014, 01:34

Henq napisał(a):Tak mówi, ale tylko tyle, że z drugiej strony może nadjechać rowerzysta ale nie środkiem swojego pasa ani tym bardziej lewą jego stroną, nie może się też poruszać całą szerokością swojego pasa. Więc jakim prawem dajesz im cały pas?

Wiem o tym i zgadzam się całkowicie, a całego pasa im nie daję. To drogowcy zostawiając czy malując P-4 dali rowerzystom możliwość jazdy na całej szerokości lewego pasa, ale w miejscu występowania P-4.
Henq napisał(a):A to ciekawe czyli wg Ciebie to jakaś ekstra ścieżka rowerowa?

Dopóki będzie takie oznakowanie jakie jest musimy się dostosować i mieć oczy dokoła głowy.
To że drogowcy popełnia błąd w oznakowaniu nie uprawnia nas do ignorowania oznakowania jakie jest.
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 49 gości