S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Czy jadąc przez skrzyżowanie na zielonym S-3 należy zachować SZ.O.?

Tak
10
83%
Nie
2
17%
 
Liczba głosów : 12

S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności.

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 30 grudnia 2013, 23:22

SZ.O. = szczególna ostrożność
Poza ankietą zapraszam do dyskusji :D
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez szerszon » poniedziałek 30 grudnia 2013, 23:34

Jak to na skrzyżowaniu..wypada..coś tam pisali..
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez szymon1977 » wtorek 31 grudnia 2013, 00:26

Kodeks napisał(a):Art. 25.1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa...
Wprawdzie S-3 eliminuje wszystkich potencjalnych delikwentów, którym mielibyśmy ustąpić P-P, ale obowiązku zachowania SZ-O nie znosi. Moja odpowiedź brzmi: TAK.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez dylek » wtorek 31 grudnia 2013, 00:39

szymon1977 napisał(a):Wprawdzie S-3 eliminuje wszystkich potencjalnych delikwentów, którym mielibyśmy ustąpić P-P, ale obowiązku zachowania SZ-O nie znosi. Moja odpowiedź brzmi: TAK.

Odpowiedź właściwa, ale to uzasadnienie.... bleee
S-3, D-1 itp... nie eliminują nikogo...zawsze może trafić się baran co się na STOPie nie zatrzyma czy na czerwonym świetle...i to dlatego właśnie dojeżdżając do każdego skrzyżowania należy itd...
Niestety większość kierowców zapomina, że pierwszeństwo to się ma.... tylko wtedy, jak ci go ktoś udzieli, a nie jak jest zielone czy D-1 :D
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez szymon1977 » wtorek 31 grudnia 2013, 02:24

dylek napisał(a):... nie eliminują nikogo...
Niech Ci będzie. Teoretycznie w zgodzie z Art.4. eliminują wszystkich, choć w praktyce nie eliminuje kierowców jeżdżących niezgodnie z PoRD, a także nie wyklucza awarii sygnalizacji. Szczególną ostrożność pomimo zielonego na S-3 zachować więc jesteśmy zobowiązani. Może być?
-----
dylek napisał(a):pierwszeństwo to się ma.... tylko wtedy, jak ci go ktoś udzieli, a nie jak jest zielone czy D-1
Racja!
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez Cyberix » wtorek 31 grudnia 2013, 11:16

szymon1977 napisał(a):
dylek napisał(a):dylek pisze:
pierwszeństwo to się ma.... tylko wtedy, jak ci go ktoś udzieli, a nie jak jest zielone czy D-1

Racja!

Tzn, że jak przejeżdżam przez puste skrzyżowanie to pierwszeństwa NIE MAM, bo NIKT mi go nie udziela?
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez LeszkoII » wtorek 31 grudnia 2013, 12:09

Ja się jeszcze wstrzymuję z oddaniem głosu, bowiem w książce "Prawo o ruchu drogowym, Stefański (wyd. II; 2008)" autor pisze tak:
R.A. Stefański napisał(a):Obowiązek zachowania szczególnej ostrożności dotyczy tylko kierującego pojazdem zbliżającego się do skrzyżowania równorzędnego, a nie z pierwszeństwem wynikającym ze znaków drogowych. W komentowanym przepisie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności jest powiązany funktorem zdaniowym "i" z wymogiem ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, co oznacza, że oba elementy muszą wystąpić łącznie. Ten drugi element nie występuje w wypadku zbliżania się do skrzyżowania, na którym pierwszeństwo jest ustalone za pomocą znaków.
(...)
Obowiązek zachowania szczególnej ostrożności ciąży na zbliżającym się do skrzyżowania drogą podporządkowaną, bo zobowiązuje go do tego także znak ostrzegawczy A-7 "ustąp pierwszeństwa" (§ 3 ust. 1 cyt. rozporządzenia), ale nie ma takiego obowiązku jadący drogą z pierwszeństwem przejazdu. W tym kontekście trudno się zgodzić z twierdzeniem, że należy odstąpić od wykładni językowej art. 25 ust. 1 p.r.d. i odwołać się do wykładni celowościowej, tj. do względu na niebezpieczeństwo, jakie niesie za sobą przecinanie się kierunków ruchu pojazdów (J. Unarski, Czy szczególna ostrożność obowiązuje tylko na skrzyżowaniu dróg równorzędnych?, PnD 2006, nr 7, s. 65-68).
(...)
Nie wydaje się słuszne wymaganie zachowania szczególnej ostrożności także od kierującego pojazdem zbliżającego się do skrzyżowania drogą niepodporządkowaną, gdyż ma ona zawsze pierwszeństwo przejazdu i wystarczające jest zachowanie zwykłej ostrożności. Nietrafna jest więc propozycja, by art. 25 p.r.d. nadać treść, z której wynikałoby niezbicie, że kierujący pojazdem, zbliżając się do każdego skrzyżowania i przejeżdżając przez nie, był obowiązany zachować szczególną ostrożność (J. Wierciński, O inną redakcję zasad pierwszeństwa na skrzyżowaniach, PnD 2006, nr 9, s. 72-73).


Czy znak B-20 - znak zakazu a nie ostrzegawczy - wymaga (sam w sobie) zachowania SZ.O.?
Tutaj jednak względy celowościowe się nasuwają, bo B-20 to takie "A-7 z koniecznością zatrzymania się w odpowiednim miejscu" :)
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez szerszon » wtorek 31 grudnia 2013, 12:11

Oczywiscie nie zgodze sie z Panem Stefańskim... chyba to było pisane, jak jeszcze kozy po drogach chodziły
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez dylek » wtorek 31 grudnia 2013, 14:59

Cyberix napisał(a):
szymon1977 napisał(a):
dylek napisał(a):dylek pisze:
pierwszeństwo to się ma.... tylko wtedy, jak ci go ktoś udzieli, a nie jak jest zielone czy D-1

Racja!

Tzn, że jak przejeżdżam przez puste skrzyżowanie to pierwszeństwa NIE MAM, bo NIKT mi go nie udziela?

Dokładnie tak :D
A nad kim byś chciał mieć w tej sytuacji pierwszeństwo skoro jesteś sam ? :lol:
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez LeszkoII » wtorek 31 grudnia 2013, 17:30

Zaznaczyłem odpowiedź TAK.

Uzasadnienie.

1. W PoRD napotykamy kilka razy na konstrukcję językową typu {...ustąpić pierwszeństwa... i ...zachować w odpowiedni sposób}. Rozważyłem tok rozumowania Stefańskiego, który pisze że
(...)W komentowanym przepisie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności jest powiązany funktorem zdaniowym "i" z wymogiem ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, co oznacza, że oba elementy muszą wystąpić łącznie.(...)
jednak nie podzielam tego sposobu rozumowania. Zwłaszcza kiedy przeczytamy fragmenty o podobnych składniach (czyli: Art. 26.1, Art. 27.1, Art. 27.1a, Art. 33.1, Art. 33.6, Art. 57.2, Art. 58.2.), "teoria dot. funktora 'i'" traci sens.

Najbardziej razi oczywiście jej zastosowanie do Art. 26.1. Nie potrafię sobie wyobrazić, żeby Stefański zachowywał SZ.O. tylko jeśli pieszy już znajduje się na przejściu(wtedy bowiem ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa) a jedynie ostrożność, gdy na przejście wchodzi lub ma zamiar wejść oczekując na rozwój okoliczności.

Podobna nieścisłość dotyczy Art. 26.2, w którym nie ma słowa o szczególnej ostrożności za to jest wzmianka o skrzyżowaniu - jako miejscu, gdzie kierujący stosuje ten przepis.

Inna przesłanka krytykująca tezę Stefańskiego wynika z zadania prostego pytania: jeśli nie funktor 'i' to co w zamian? Na pewno nie 'lub' :-) Być może wykorzystanie spójnika 'oraz' lepiej oddałoby intencje rozumowania p. Stefańskiego. Jednak póki co czytamy: "i".

Wobec powyższego, funktor 'i' pełni rolę wymienienia obowiązków, które nie muszą być spełnione łącznie.

2. Zgodnie z taką przedstawioną wykładnią, zielony sygnał S-3 nie stoi w sprzeczności z Art. 25.1 (pomiędzy sposobem zachowania wynikającym z sygnałów drogowych a sposobem zachowania w postaci wyegzekwowania szczególnej ostrożności z Art. 25.1. nie ma związku - nie można zatem mówić o "...innym sposobie zachowania...").
Wiemy dodatkowo odnośnie S-3, że nie będziemy musieli nikomu ustępować pierwszeństwa w ramach przecinania się kierunków ruchu na skrzyżowaniu.

3. Podobny schemat myślowy można wykorzystać dla znaków drogowych, w tym regulujących pierwszeństwo.

dylek napisał(a):Niestety większość kierowców zapomina, że pierwszeństwo to się ma.... tylko wtedy, jak ci go ktoś udzieli, a nie jak jest zielone czy D-1
Nigdy nad tym nie myślałem, ale masz rację. Droga z pierwszeństwem nie istnieje, jeśli nie zbliża się kierujący drogą podporządkowaną. Wynika to z definicji dróg z pierwszeństwem i podporządkowanej. Oznaczenie drogi D-1 to tylko jeden z warunków, aby droga była z pierwszeństwem.

Niby drobiazg, a fajnie wyszło :)
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez Borys_q » wtorek 31 grudnia 2013, 19:09

Art. 22. 1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z
zachowaniem szczególnej ostrożności.


TAK

Art. 25. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować
szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli
skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do
innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza
skrzyżowaniem.


O ile nie kierujesz tramwajem.

Wniosek z zachowania Szo, zwolniony jest tylko kierujący tramwajem jadący na wprost.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez LeszkoII » wtorek 31 grudnia 2013, 19:35

Borys_q napisał(a):Wniosek z zachowania Szo, zwolniony jest tylko kierujący tramwajem jadący na wprost.
O ile nie spotka innego tramwaju :) Fajnie, że wychwyciłeś.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez papadrive » wtorek 31 grudnia 2013, 20:14

Bez zbytniej filozofii - TAK. Choć nie przesadzając czasowo.
Są jeszcze poj. uprzywilejowane
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez Henq » wtorek 31 grudnia 2013, 22:39

Sz.O. na skrzyżowaniu jest o tym w PoRD nie ma znaczenia jakie światło.
dylek napisał(a):Niestety większość kierowców zapomina, że pierwszeństwo to się ma.... tylko wtedy, jak ci go ktoś udzieli, a nie jak jest zielone czy D-1 :D

A to Ciekawe, czyli jak masz policjanta kierującego ruchem i zezwala Tobie na przejazd i uderza w ciebie auto to masz pierwszeństwo? A jak masz zielone i uderza w Ciebie auto z czerwonego to już nie masz pierwszeństwa?
Dwie sytuacje inne konsekwencje czy takie same?
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: S-3 na skrzyżowaniu a zachowanie szczególnej ostrożności

Postprzez Borys_q » wtorek 31 grudnia 2013, 23:56

O ile nie spotka innego tramwaju :) Fajnie, że wychwyciłeś.


Nawet jak spotka to SZ.O nie musi zachować, ale jestem zbyt trzeźwy żeby rozważać kto ma pierwszeństwo w sytuacji równorzędnej:)
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 50 gości