Poza ankietą zapraszam do dyskusji

Moderatorzy: dylek, ella, klebek
przez LeszkoII » poniedziałek 30 grudnia 2013, 23:22
przez szerszon » poniedziałek 30 grudnia 2013, 23:34
przez szymon1977 » wtorek 31 grudnia 2013, 00:26
Wprawdzie S-3 eliminuje wszystkich potencjalnych delikwentów, którym mielibyśmy ustąpić P-P, ale obowiązku zachowania SZ-O nie znosi. Moja odpowiedź brzmi: TAK.Kodeks napisał(a):Art. 25.1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa...
przez dylek » wtorek 31 grudnia 2013, 00:39
szymon1977 napisał(a):Wprawdzie S-3 eliminuje wszystkich potencjalnych delikwentów, którym mielibyśmy ustąpić P-P, ale obowiązku zachowania SZ-O nie znosi. Moja odpowiedź brzmi: TAK.
przez szymon1977 » wtorek 31 grudnia 2013, 02:24
Niech Ci będzie. Teoretycznie w zgodzie z Art.4. eliminują wszystkich, choć w praktyce nie eliminuje kierowców jeżdżących niezgodnie z PoRD, a także nie wyklucza awarii sygnalizacji. Szczególną ostrożność pomimo zielonego na S-3 zachować więc jesteśmy zobowiązani. Może być?dylek napisał(a):... nie eliminują nikogo...
Racja!dylek napisał(a):pierwszeństwo to się ma.... tylko wtedy, jak ci go ktoś udzieli, a nie jak jest zielone czy D-1
przez Cyberix » wtorek 31 grudnia 2013, 11:16
szymon1977 napisał(a):dylek napisał(a):dylek pisze:
pierwszeństwo to się ma.... tylko wtedy, jak ci go ktoś udzieli, a nie jak jest zielone czy D-1
Racja!
przez LeszkoII » wtorek 31 grudnia 2013, 12:09
R.A. Stefański napisał(a):Obowiązek zachowania szczególnej ostrożności dotyczy tylko kierującego pojazdem zbliżającego się do skrzyżowania równorzędnego, a nie z pierwszeństwem wynikającym ze znaków drogowych. W komentowanym przepisie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności jest powiązany funktorem zdaniowym "i" z wymogiem ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, co oznacza, że oba elementy muszą wystąpić łącznie. Ten drugi element nie występuje w wypadku zbliżania się do skrzyżowania, na którym pierwszeństwo jest ustalone za pomocą znaków.
(...)
Obowiązek zachowania szczególnej ostrożności ciąży na zbliżającym się do skrzyżowania drogą podporządkowaną, bo zobowiązuje go do tego także znak ostrzegawczy A-7 "ustąp pierwszeństwa" (§ 3 ust. 1 cyt. rozporządzenia), ale nie ma takiego obowiązku jadący drogą z pierwszeństwem przejazdu. W tym kontekście trudno się zgodzić z twierdzeniem, że należy odstąpić od wykładni językowej art. 25 ust. 1 p.r.d. i odwołać się do wykładni celowościowej, tj. do względu na niebezpieczeństwo, jakie niesie za sobą przecinanie się kierunków ruchu pojazdów (J. Unarski, Czy szczególna ostrożność obowiązuje tylko na skrzyżowaniu dróg równorzędnych?, PnD 2006, nr 7, s. 65-68).
(...)
Nie wydaje się słuszne wymaganie zachowania szczególnej ostrożności także od kierującego pojazdem zbliżającego się do skrzyżowania drogą niepodporządkowaną, gdyż ma ona zawsze pierwszeństwo przejazdu i wystarczające jest zachowanie zwykłej ostrożności. Nietrafna jest więc propozycja, by art. 25 p.r.d. nadać treść, z której wynikałoby niezbicie, że kierujący pojazdem, zbliżając się do każdego skrzyżowania i przejeżdżając przez nie, był obowiązany zachować szczególną ostrożność (J. Wierciński, O inną redakcję zasad pierwszeństwa na skrzyżowaniach, PnD 2006, nr 9, s. 72-73).
przez szerszon » wtorek 31 grudnia 2013, 12:11
przez dylek » wtorek 31 grudnia 2013, 14:59
Cyberix napisał(a):szymon1977 napisał(a):dylek napisał(a):dylek pisze:
pierwszeństwo to się ma.... tylko wtedy, jak ci go ktoś udzieli, a nie jak jest zielone czy D-1
Racja!
Tzn, że jak przejeżdżam przez puste skrzyżowanie to pierwszeństwa NIE MAM, bo NIKT mi go nie udziela?
przez LeszkoII » wtorek 31 grudnia 2013, 17:30
jednak nie podzielam tego sposobu rozumowania. Zwłaszcza kiedy przeczytamy fragmenty o podobnych składniach (czyli: Art. 26.1, Art. 27.1, Art. 27.1a, Art. 33.1, Art. 33.6, Art. 57.2, Art. 58.2.), "teoria dot. funktora 'i'" traci sens.(...)W komentowanym przepisie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności jest powiązany funktorem zdaniowym "i" z wymogiem ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, co oznacza, że oba elementy muszą wystąpić łącznie.(...)
Nigdy nad tym nie myślałem, ale masz rację. Droga z pierwszeństwem nie istnieje, jeśli nie zbliża się kierujący drogą podporządkowaną. Wynika to z definicji dróg z pierwszeństwem i podporządkowanej. Oznaczenie drogi D-1 to tylko jeden z warunków, aby droga była z pierwszeństwem.dylek napisał(a):Niestety większość kierowców zapomina, że pierwszeństwo to się ma.... tylko wtedy, jak ci go ktoś udzieli, a nie jak jest zielone czy D-1
przez Borys_q » wtorek 31 grudnia 2013, 19:09
Art. 22. 1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z
zachowaniem szczególnej ostrożności.
Art. 25. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować
szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli
skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do
innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza
skrzyżowaniem.
przez LeszkoII » wtorek 31 grudnia 2013, 19:35
O ile nie spotka innego tramwajuBorys_q napisał(a):Wniosek z zachowania Szo, zwolniony jest tylko kierujący tramwajem jadący na wprost.
przez papadrive » wtorek 31 grudnia 2013, 20:14
przez Henq » wtorek 31 grudnia 2013, 22:39
dylek napisał(a):Niestety większość kierowców zapomina, że pierwszeństwo to się ma.... tylko wtedy, jak ci go ktoś udzieli, a nie jak jest zielone czy D-1
przez Borys_q » wtorek 31 grudnia 2013, 23:56
O ile nie spotka innego tramwajuFajnie, że wychwyciłeś.