2 nietypowe sytuacje

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

2 nietypowe sytuacje

Postprzez Robertt » sobota 29 grudnia 2012, 00:36

Witajcie,
Jestem świeżo upieczonym kierowcą. Niedawno prawo jazdy odebrałem przed świętami. Musiałem kolegę zawieźć do Białegostoku. No i co tu dużo mówić zdziwiły mnie sytuacje. Nie jestem pewien do końca.

Pierwsza sytuacja:
Obrazek
Ja jestem 1 i chcę wjechać na zawracak na prawy pas, praktycznie obok mnie z prawego pasa kierowca z nr 2 też chce wjechać na zawracak na ten sam pas. Czy pojazd nr 2 może skręcić sobie na pas zawracający z pasa, na którym jest. Znakiem X zaznaczyłem mniej więcej gdzie by była stłuczka.
Kto ma pierwszeństwo ? Dodam tyle, że przed tym nie ma żadnych znaków informacyjnych, ani strzałek (znaków poziomych)

Druga sytuacja:
Plac uniwersytecki w Białymstoku.
Obrazek
Jak jeździć kto pierwszeństwo ma to ja już wiem, na początku troszeczkę się zdziwiłem. Jednak nie wiem, który pas zając. Kolega, który jechał za pasażera mówił, że jak już chcę zjechać to zajmuję prawy skrajny pas, a żebym przedostatnią przed zjazdem był na środkowym pasie. No dobra, ale ludzie jeździli jak chcą. Mógłby to ktoś rozrysować jak to jest z jakiego pasa gdzie mogę jechać ?
Czy mogę zrobić przykładowy manewr jaki zobrazowałem na zdjęciu.

Wolę się zapytać niż jeździć z niepewnością.

Szerokiej drogi,
Pozdrawiam
Robertt

Re: 2 nietypowe sytuacje

Postprzez LeszkoII » sobota 29 grudnia 2012, 01:01

Odnośnie pierwszego pytania: Ty miałeś pierwszeństwo. Ten po prawej najpierw zmieni pas ruchu na ten, który Ty zajmujesz. Musi zatem ustąpić pierwszeństwa. Nie ma innego wyjścia. Tak należy interpretować. Poza tym, ten kierowca zmienia kierunek ruchu - więc powinien ustawić się na lewy pas ruchu. Wszystko znajdziesz w art. 22 kodeksu.