Moderatorzy: dylek, ella, klebek
przez czarnykot » niedziela 12 września 2010, 22:13
przez piotrekbdg » niedziela 12 września 2010, 22:16
przez lith » niedziela 12 września 2010, 22:21
przez czarnykot » niedziela 12 września 2010, 22:21
przez lith » niedziela 12 września 2010, 22:33
2. On mountain roads and steep roads with characteristics similar to those of
mountain roads, where the passing of oncoming traffic is impossible or difficult,
it is the driver of the vehicle travelling downhill who should pull in to the side
of the road in order to allow any vehicle proceeding uphill to pass, except where
the arrangement of lay-bys to enable vehicles to pull in to the side of the road
is such that, having regard to the speed and position of the vehicles, the vehicle
proceeding uphill has a lay-by ahead of it and the need for one of the vehicles to
reverse could be avoided if the vehicle proceeding uphill pulled in to that lay-
by. Where one of the two vehicles which are about to pass is obliged to reverse
in order to make passing possible, this manoeuvre shall be performed by the driver
of the vehicle proceeding downhill unless it can manifestly be more easily
performed by the driver of the vehicle proceeding uphill. However, Contracting
Parties or subdivisions thereof may prescribe for certain vehicles or certain
roads or sections of roads special rules differing from those laid down in this
paragraph.
przez piotrekbdg » niedziela 12 września 2010, 22:34
Artykuł 12
Wymijanie
........
2. (14) Na drogach górskich i na drogach z dużym spadkiem o podobnej charakterystyce, na których wymijanie jest niemożliwe lub utrudnione, kierujący pojazdem jadącym z góry powinien zjechać na bok drogi w celu przepuszczenia pojazdu jadącego pod górę, z wyjątkiem przypadku, gdy sposób rozmieszczenia wzdłuż drogi zatok umożliwiających pojazdom zjechanie do nich jest taki, że, uwzględniając szybkość i pozycję pojazdów, pojazd jadący pod górę ma przed sobą zatokę i że byłaby konieczna jazda do tyłu jednego z pojazdów, jeżeli pojazd jadący pod górę nie zjechałby do tej zatoki.
Jeżeli jeden z dwu pojazdów wymijających się jest zobowiązany do cofnięcia się dla umożliwienia wymijania, to pierwszeństwo jazdy bez cofania mają zespoły pojazdów przed wszystkimi innymi pojazdami, ciężkie pojazdy przed lekkimi pojazdami i autobusy przed samochodami ciężarowymi; jeżeli chodzi o pojazdy tej samej kategorii, to obowiązany do cofnięcia się jest kierujący pojazdem jadącym z góry, chyba że wykonanie tego manewru jest w sposób oczywisty łatwiejsze dla kierującego pojazdem jadącym pod górę, w szczególności, gdy znajduje się w pobliżu zatoki.
przez lith » niedziela 12 września 2010, 22:41
przez piotrekbdg » niedziela 12 września 2010, 22:46
Miło by jednak było, żeby takie przepisy znalazły się w pordzie. Bo tak nikt nie uczy jak się zachować w takiej sytuacji, a poza tym fajnie byłoby np. jadąc ciężarówką pod górkę nie tylko liczyć na to, że ktoś z wielką łachą się odsunie, ale mieć też prawo po swojej stronie.
przez lith » niedziela 12 września 2010, 22:48
przez Cyberix » niedziela 12 września 2010, 23:17
Czy w górach obowiązują jakieś szczególne przepisy ruchu?
W wielu krajach prawo o ruchu drogowym zawiera przepisy dotyczące jazdy po drogach górskich w warunkach, kiedy odpowiednie służby nie nadążają z usuwaniem śniegu. Np. w Szwajcarii, kiedy dwa auta nie mogą się swobodnie minąć na górskiej drodze, samochód zjeżdżający z góry musi się wycofać i ustąpić jadącemu pod górę. Dotyczy to jednak pojazdów tego samego rodzaju, bo jeśli samochód osobowy spotka się z ciężarówką, to ustąpić musi ten kierowca, któremu jest łatwiej, czyli auta osobowego. Na drogach oznaczonych jako „górskie drogi pocztowe” (Berg-Poststrassen) pierwszeństwo mają pojazdy poczty oraz autobusy, a ich kierowcy są uprawnieni do kierowania ruchem w razie potrzeby. Także w wielu innych krajach auta jadące pod górę mają pierwszeństwo przed zjeżdżającymi, chyba że chodzi o samochód osobowy i ciężarówkę albo autobus. Generalnie warto zawsze zapoznać się z miejscowymi przepisami oraz zwyczajami i kierować się zdrowym rozsądkiem, a także zwykłą uprzejmością. Jeżeli tylko to możliwe, ustąpmy drogi kierowcy, który ma problemy!
przez ks-rider » poniedziałek 13 września 2010, 08:54
przez Borys68 » poniedziałek 13 września 2010, 09:05
przez qwer0 » poniedziałek 13 września 2010, 20:51
Bo tak nikt nie uczy jak się zachować w takiej sytuacji
W PL przepisach moze i niejest uwzglednione
przez DEXiu » poniedziałek 13 września 2010, 22:09
lith napisał(a):Miło by jednak było, żeby takie przepisy znalazły się w pordzie. Bo tak nikt nie uczy jak się zachować w takiej sytuacji, a poza tym fajnie byłoby np. jadąc ciężarówką pod górkę nie tylko liczyć na to, że ktoś z wielką łachą się odsunie, ale mieć też prawo po swojej stronie.
przez lith » poniedziałek 13 września 2010, 23:59